Pintér György - Múzeumi krimik
Spitfire. Ez az a típus amit valószínüleg senkinek nem kell bemutatni, klasszikusan szép formáit mindenki ismeri. Korának meghatározó típusa volt, az "Angliai-csata hőse". Történetével könyvtárnyi irodalom foglalkozik, szerepelt regényekben, filmekben és a repülés történetének lapjaira is beírta a nevét.
Építés
A Spit a makettgyártók között is rendkívűl népszerű típus, szinte valamennyi gyártó kiadta már, több verzóban és méretarányban. Én ezek közül az Airfix kithez jutottam hozzá. A makett 35 alkatrészből áll, az egyik törzsfélben bedig 1974-es dátum utal az öntvény korára. Ennek ellenére a makett körvonalai, méretei meglepően pontosak, sorjával csak elvétve lehet találkozni. A dobozból két verzió készíthető el: az egyik természetesen egy RAF gép az egyik lengyel század színeiben, a másik pedig egy amrikai madár, mindkettő zöld-szürke színekben pompázik.
Az építést a kabinnal kezdtem ami nem túl részletes: áll egy padlóból, egy ülésből és egy hátfalból és kapunk még egy egész jól sikerült pilótát is, amely sok bepillantást nem enged a fülkébe. A fülke és a belső részek Humbrol 78 színt kaptak. Elkészítettem pluszban a botkormányt, valamint a műszerfalat is, bár ezekből sok minden nem látszik. Mindenkinek egyéni ízlése, hogy mennyire részletezi a kabint.
Amíg a kabin száradt, összeállítotam a szárnyakat, majd a kabint is beragasztottam a törzsbe és egyesítettem a törzsfeleket. Az alkatrészek szépen passzoltak. Felkerültek a törzsre a vízszintes vezérsíkok is.
Most érkeztem el az építés során abba a fázisba amikor el kellett gondolkodnom, hogy melyik felhasználó festésével készítsem el a makettet. Választásom az orosz légierőre esett. Mit lehet tudni az orosz gépek festéséről? Standard angol festéssel repültek, sok egyéni jelzéssel, érdemes tehát konkrét gépet alapul venni a festés elkészítéséhez. Fontos még, hogy a brit szerelők a szárny felső részére is felfestették a vörös csillagokat, ez az orosz gyártású gépeken nem volt jellemző. Tudom, ez így túl általános, de én is beleestem ebbe a csapdába (lásd kicsit lejjebb).
Előkészítettem a makettet a festéshez. Először a felső szürke szín került fel (Hu 106), majd az alsó világosszürke(Hu 64 picit világosítva), majd felfestettem a zöld rejtőszínt. A festés teljes egészében ecsettel készült. Volt tehát egy lefestett madaram, de matricám még nem volt hozzá. Bíztam benne, hogy Móváron tudok beszerezni matricát, de sajnos nem találtam (pedig a Tally ho' és a TOFF is gyárt matricát a típushoz).
Közben összeállt a makett, felkerült a légcsavar, a futóművek és a kisebb antennák is. A kabintető elég vastag, torzít is de jól illeszkedik. Végső elkeseredésemben feltúrtam a matricás dobozomat és találtam 6 db megfeleőnek látszó önkényuralmi jelképet, egy orosz számot és gárdajelvényt, ezekből készült a fiktív dekoráció, egy sosem-volt-de-lehetett-volna gépről.
Az elkészült makett azóta is a kedvenceim közé tartozik. Szakértő szem biztos talál rajta hibát, nekem azonban tetszik, és a következő biztos jobban fog sikerülni. Végül is ezért makettezünk.
Felhasznált irodalom:
Makettstúdió no. 7
Zlinek: Spitfire Mk. V