Steyr 1500 Kommandeurwagen

Steyer 1500 Kommandeurwagen

1:35, Tamiya No.300035235
Pintér György - Múzeumi krimik A makett a Tamiya néhány éve megjelent "újdonsága". A japán gyártó 1999-ben adta ki először a Steyer csapatszállító verzióját. Az akkori maketthez egy sofőrt és egy tisztet mellékeltek. Az évek múltával a Tamiya mérnökei úgy döntöttek, hogy az eredeti makett minimális átdolgozásával kiadják a német jármű parancsnoki verzióját is. Az új készlet tulajdonképpen csak az oldalajtókban, az utastérben és a hátsó felépítményben (csomagtartóban) tér el az eredetitől. No meg a két figura mellé egy, a hátsó ülésen terpeszkedő tábornokot is kapunk az új készletben.

A doboz a Tamiyától megszokott minőséget és tartalmat rejti magában. Gusztosos csomagolás, színvonalas összeállítási útmutató, szépen megmunkált alkatrészek. Apropó alkatrészek. Az alkatrészek jól kidolgozottak, sorjának nyoma sincs. A számuk épp elég nagy ahhoz, hogy a makett pontos mása legyen az eredetinek, viszont épp elég kevés ahhoz, hogy még könnyen építhető legyen a készlet. A dobozt felbontva gyakorlatilag ránézésre, maguktól összeállnak az alkatrészek, az építés gyors és zökkenőmentes. Igazi örömmakettezés.

A készlet legnagyobb, és talán egyedüli hibája a motor teljes hiánya. Ez annál nagyobb probléma, hogy a jármű elején nagyméretű szellőzőrácsok találhatók. Ezeken át nagyon feltűnő lehet a motor hiánya. Ennek orvoslására mindenképp fessük feketére a teljes motorteret (vagy ha tehetjük, fabrikáljunk bele egy motort házilag)!

Festésre a Gunze akril field gray színét használtam (nagy előnye, hogy félfényesre szárad, így fényes lakkozás nélkül is jó alapot biztosít a későbbi befolyatásokhoz, filterezéshez). Ezzel festettem fel az alapréteget, majd pedig következett a lemezosztások és a kiemelendő részek széleinek feketével történő átfújása. Ezt követően az egész makettet újra átködöltem az eredeti alapszínnel. Az árnyékolás eredményeképp a motorháztető, az ajtók stb. szépen és látványosan elkülönültek a jármű többi részétől.

Ezt követően feketésbarna híg oldattal mostam át az egész makettet, majd a felesleget ecsettel visszatöröltem. A befolyatást/átmosást követően művészolajból kevert világosszürkével emeltem ki a kiemelkedő részeket. A módszer annyiban jobb a normál szárazecsetelésnél, hogy a művészolaj sokkal finomabb, lassabban száradó festék. A makett felületére történő felhordást követően még sokáig alakítható, formálható. Így tetszés szerint visszatörölhetjük a felesleget, vagy szépen elmoshatjuk a határvonalait és lágy átmenetet létrehozva belemoshatjuk a széleket a makett alapszínébe. A festék arra is kiválóan alkalmas, hogy a nagyobb felületek középső részeit fakítsuk vele (egyedüli hátránya a napokban mérhető száradási ideje, így ha nem vigyázunk, a szabad szemmel nem is látható, általunk száraznak vélt rétegeken is könnyen ott maradhat az ujjlenyomatunk).

Az élek kiemelését és a matricák felhelyezését követően apró festéklepattogzódásokat imitáltam a gyorsan kopó, igénybevételnek kitett területeken acél és rozsda keverékével. Ezután a makett egy kiadós félfényes lakkozást kapott, majd ezután következett a weathering. A koszolás jelen esetben homok és földszínű pigmenporok használatával történt. Nem akartam, hogy a makett sáros benyomást keltsen (lévén mégis egy parancsnoki járműről van szó), úgyhogy csak egy minimális poros hatást szerettem volna elérni.

A pigmentek fixálását, bemosását követően grafitceruzával apró karcolás, kopásnyomokat imitáltam a jármű egész felületén. Az alvázon ezzel szemben intenzív koszolást végeztem. A jármű alját sötétbarna/fekete humbrol festék és liszt keverékével kentem át. Az így létrejött érdes, egyenetlen felületre homok és föld színű pigmenteket vittem fel véletlenszerű foltokban, majd pedig az így felvitt pigmentport fixáltam.

A kerekek koszolása homokszínű festékkel és pigmentekkel történt.

Legvégül behelyeztem az előre legyártott és koszolt szélvédőt és oldalablakokat, valamint a bőrkárpitozású üléseket a sofőrrel együtt.

Összességében egy gyorsan és könnyen megépíthető makettről van szó. Az építése igazi örömmakettezés, ennek ellenére a rendkívül horribilis ára miatt (6.500-6.900 Huf) kizárólag a típus szerelmeseinek és megszállottainak tudom ajánlani.
Steyer1
Steyer1
steyer21
steyer21
Doboztető
Doboztet
steyer22
steyer22
Steyer3
Steyer3
Steyer4
Steyer4
Steyer5
Steyer5
steyer20
steyer20
steyer24
steyer24
steyer25
steyer25
2009.05.28.
Utolsó módosítás: 2009.06.09.
Ehud Ehud (Ehud), Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Icebreaker
2009.06.08. 13:14:07
Helló!

Hiányolom az ablakkereteket! Ennek a típusnak fix keretei voltak(B-oszlop), melyek a tető leeresztése után is a helyükön maradtak. A festése kicsit fényes maradt, szerintem. Egy matt lakkot még elbírt volna. A visszapillantó tükör is hiányzik. Az ajtók festése és koszolása jó lett, de a csomagtartóé nekem túl "szűz". Összeségében nem lesz ez rossz, ha még egy napot rászánsz. Érdemes lenne, mert meg tudod csinálni, a téma is megérdemel ennyi figyelmet még!
Üdv:

Icebreaker
Ehud
2009.06.08. 19:30:43
Kedves Icebreaker!

Sokáig gondolkodtam azon, hogy felrakjam a „B” oszlopokat, de mivel ezek szinte mindig csak felhajtott ponyva esetén voltak felszerelve, nem építettem be őket (az archív fotókon többnyire mindig B oszlop nélkül láthatóak a parancsnoki Steyerek, még felhajtott ablak esetén is, lévén azok nem az ablakok stabilizálására, hanem a tetőponyva megtartására szolgáltak). Az egyedüli hiányossága a makettre felhelyezett oldalablakoknak, hogy a valóságban egy vékony fekete gumicsík volt az ablakokon (felül és oldalt), amit a Tamiya sajnos nem dolgozott ki a maketten (és töredelmesen bevallom én se vállalkoztam a házi pótlásukra).

Vezető oldali visszapillantó tükör - legjobb tudomásom szerint- nem volt a maketthez mellékelve, az összeállítási rajzon se szóltak róla, amin én is csodálkoztam, de csak remélni tudom, hogy a Tamiya mérnökei megalapozott infók alapján döntöttek a visszapillantók elhagyása mellett (az eredeti csapatszállító dobozában amúgy mellékelik).

A csomagtartó ajtóval sajnos én sem vagyok teljesen elégedett, próbálom orvosolni a problémát.
meyer83
2009.06.08. 19:52:00
Hello Ehud!

Grat a járgányodhoz! Nagyon szép lett, nagyon bejön!

Üdv: Pali
steky_huni
2009.06.21. 21:46:58
Hat igen. Mikor meglattam azthittem hogy ez is ojan atlago ..., de mikor megneztem kicsit jobban rajottem hogy ez egy mestermu. Nagyon-nagyon tetszik, A topon van nalam, ha lehetosegem lenne ra akkor meg is vennem . :) Gratula!
Ehud
2009.06.23. 12:34:43
Kedves Steky Huni! Köszi a hozzászólást, bár egyelőre, amíg még van bőven hely a lakásomban, és amíg még nem úszok az adósságokban, nem tervezem pénzzé tenni :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció