Sukhoi Szu-34 Strike Flanker

Szuhoj Szu-34 Strike Flanker

1:72, Italeri
Pintér György - Múzeumi krimik A Su 34-es Italeri makett megépítésének ötlete az xb-70-es után jött.

A készlet az Italeri Su-34 es névre hallgat. Nos a Doboz kibontása után, szembetűnt a szett első hibája. A jobb oldali hajtómű első szívócsonkja kicsit ferde... rendben sebaj lássunk neki. A makett építésénél több helyen is találkoztam, illesztési pontatlanságokkal, ami nagyon sok bosszúságot okozott számomra. Száraz próbák hada után láttam, hogy a két függőleges vezérsík gyári beakasztási pontja (2 kis fül az alján), semmit nem ér mert olyan hézag marad a törzs és a vezérsík között, hogy átjárnék közötte. Levágtam róla a két kis pöcköt és megcsiszoltam így redukáltam a rést kb 0.1 mm-re.

Következzen hát a pilótafülke festése mert mondván ez az első lépés az instrukció alapján. Nos fiúk, lányok el kell keserítenem mindenkit, de a fülkéhez NEM adtak matricaszettet így magadnak kell kifesteni az egészet. Nem kis meló.... Utána beépítésre került, aztán folytattam a törzs és a szárnyak felrakásával. Aminek nagyon örültem, hogy mintha a nagy könyvben lett volna megírva szinte hézag mentesen összeillettek a dolgok ! Szárnyak rajta törzs összeépítve. Itt találkozunk újra a bevezetőben említett vezérsíkokkal. Legalább 2 óra szívás volt mire rá tudtam úgy erőszakolni, hogy viszonylag hézag mentes legyen.
Ez után következett a gép alja. Én behajtott futóval szerettem volna (persze miért is ne az legyen a nehezebb út) a szettet eredetileg nyitott állapottal adják. Fúrás faragás, bosszús percek következtek ismételten mikor a 4. próbálkozás után sem illeszkedett tökéletesen a futókamra ajtaja. Csiszolás, próba, próba, próba SIKER !!! Végre megvan a kívánt pozíció, gyorsan ragasszuk bele, nehogy elmozduljon.
Miután sikerült mindent rögzítenem, és összeállt a gép szerkezete előkészültem a festéshez. Mindenképpen fújni akartam nem pedig ecsettel festeni.

Festés:
3 színt vittel fel a makettre. Elsőként a törzs fölső része szürke, az alja pedig égszínkék lett. A szárny belépőéleinél pedig az orrsegédszárnyak fehérre lettek festve. Na nézzük csak. Hol is kezdjem a tömény szívást amit átéltem orosz cimboránkkal.

Elsőként lemaszkoltam a gép alját, hogy fújni tudjam a tetejét. Minden stimmel maszkolás is, mehet a fújás. Rendben ment minden a festék szépen fedte a gépet. Következzen egy nap száradás.
A festés második napján, látván, hogy teljesen megszáradt a rétek lehúztam a gép aljáról a maszkolást, és bemaszkoltam a gép felső részét (szürke).
Fújás alul is megtörtént különös dolgok nélkül szépen fedett a kék festék. Ismételten egy nap száradás következett.

Fúú de izgulunk, milyen is lett az összkép.. Miközben húzom a le szürke rétegről a fóliát, már láttam, hogy valami nem stimmel. Feljön a festék ? Huhh szerencsére nem. Esett le a kő a szívemről ! 5 másodpercig !!
Amint lehúztam az összes maszkolást a gépről napfény felé fordítva, látom, hogy a szürke rétegben megmaradtak a maszkoló szalag nyomai..
Na mi legyen a géppel ? Vártam, vártam, vártam amíg a kék festék úgy gondolta szépen megszárad a gépen. Újabb maszkolás majd a szürke újra festése ! Ismételten SIKER ! Úgy éreztem magam, mint Gyurta Dani az első olimpiai arany után.

Matricázás/ utómunkálatok:
A festék megszáradása után jöhetnek a matricák. Brutálisan jól mutat a szürkén a piros öt ágú csillag. A matrica szett visszafogott volt, pár matrica volt csak benne.
A felhelyezés a jól megszokott vizes módszer szerint történt.

Utolsóként helyeztem föl a gépre:
-Pitotcsövet
-Tankolócsonkot
-2 szenzort a törzsre

A géppel egy olyan jelenetet volt szándékomban ábrázolni, hogy az Xb-70 orosz terület fölé tévedt, az orosz légierő pedig egy SU-34-est küldött ,hogy fogja el azt. A SU hamarosan kifogy az üzemanyagból ezért van kinn a tankoló csonk. (Tudom a két gép időben eltér egymástól !)

Köszönöm a figyelmet !
IMAG0502
IMAG0502
IMAG0503
IMAG0503
IMAG0504
IMAG0504
IMAG0508
IMAG0508
IMAG0510
IMAG0510
IMAG0506
IMAG0506
IMAG0512
IMAG0512
IMAG0516
IMAG0516
IMAG0515
IMAG0515
IMAG0526
IMAG0526
IMAG0527
IMAG0527
IMAG0529
IMAG0529
IMAG0530
IMAG0530
IMAG0536
IMAG0536
IMAG0547
IMAG0547
IMAG0548
IMAG0548
IMAG0552
IMAG0552
IMAG0554
IMAG0554
2015.03.02.
Utolsó módosítás: 2015.05.04.
Martin Kovacs, Gyöngyös
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
hobbista
2015.04.21. 21:38:03
Szia!
Az instrukció szerint festetted? Mert szerintem a gép hasa kissé mély tónusúnak tűnik.
Amúgy véleményem szerint jobb, ha a fülkébe nem adnak matricát, mert az minden, csak nem élethű hatású.
Martin Kovacs
2015.04.22. 19:29:14
Szia !

Nem az instrukció szerint mert az akkor kék és fehér lett volna. Volt egy ilyen változat amelyik fölül szürke alul kék. Sajnos csak ez a szín volt az ami a legközelebbi volt ahhoz amit a képen láttam.
Igen sokkal jobb ha nem adnak matricát, úgy alakítja az ember ahogy neki tetszik.
medor
2015.04.22. 22:02:56
Szia!
Pár építő jellegű kritika (meg ne sértődj).Hobbista felvetése helyes,a has kékje elbírt volna kis világosítást.
Így túl 'vad' a világoskék.A 0547-es képen a bal vezérsík is lóg.A szimmetriára figyelj a következő maketteden.
Mivel ez egy 'what if' kategóriás jelenet,ebbe minden belefér tulajdonképp.Így egyéb észrevételt nem írok.
Illetve egyet mégis.A Valkyrie Mach3-ra lett tervezve.Egyik Sukhoi-nak sem lett volna esélye.Bombákkal megrakva meg pláne nem...Talán még a rakétáik sem.A MiG-25,MiG-31 esetleg...
A makettezés általában arról szól,hogy megpróbálunk egy adott makettet valósághűen elkészíteni.
Még ha egy valótlan környezetbe kerülnek is.Pár példa:
A kiömlők belsejét sárgára festetted,gondolom az utánégetést imitálva.Szerintem,ha kevés a 'nafta' akkor a pilóták kerülik ezt az üzemanyag zabáló helyzetet.Normál üzemmódon viszont a kiömlőkben nem látszik láng.
A kiengedett utántöltő csonk nem sokat ér,ha nincs a közelben tanker.(Mert az XB-70A gondolom nem az.)
Sőt a hangsebesség felett talán ki sem lehet engedni őket.(Ez csak felvetés,nem néztem utána.)
Lehet kevergetni a maketteket egy a fantáziánk szerinti eseményben:
Például egy "Végső visszaszámlálás" dioráma is sok mindent elbír.(Zero vs. Tomcat.)
De pl. egy F-14D már nem férne bele,még ha sci-fi kategória is,
mert F-14A gépek szerepeltek a filmben lévén,hogy a '80-as évek végén forgatták.
Van egy mondás:"A hazugságot is mindig az igazság egy szeletére kell alapozni."
Sok makettező van itt a fórumon aki segít(ene) neked építéssel,festéssel kapcsolatban.
Csak kérdezz,mielőtt cselekszel.
A teljesen valóságtól elrugaszkodott makettek építése (szerintem) felesleges pénzkidobás.
zoli1989
2015.05.03. 22:14:30
Szia!

Olyan, hogy Su-34 a magyar nyelvben nincs. A repülőgép tervezőt Pavel Oszipovics Szuhoj-nak hívták. Ezért így is rövidítjük. Tehát Szu-34. Nagy Sz a repülőgép tervező neve után, és kis u. Így nagy U-val nagyjából csak a Soviet Union jut az eszembe.... Az orosz nyelvben egy C és egy y karaktert olvashatsz. Az C pedig a magyar Sz-nek felel meg. Angol nyelvű leírásban ugye nem találkozhatsz vele, mivel ott nem ismerik a sz betűt.
Alfio
2015.05.11. 12:56:04
Szia!
Én is azzal kezdeném, hogy kérlek ne sértődj meg azon, amit írni fogok. Ami az értékelést illeti, teljesen egyetértek medor véleményével, csak néhány dolgot tennék hozzá; Akkor szokott látszani a maszkolószalag nyoma a festéken, ha még nem elég száraz, vagy ha túl vastagon festetted. Ráadásul nem nagyon értem, hogy minek maszkoltad le az alját, ha az még semmivel se volt lefestve, amikor a tetejét először festetted? Simán lefújhattad volna szürkével a tetejét, vagy akár az egészet, majd amikor az megszáradt, akkor kimaszkolhattad volna a már festett tetejét és mehetett volna az aljára a maszkolatlan részre a kék. Így duplán teljesen feleslegesen maszkoltál. Ugyanakkor viszont a kisebb fehér és fekete részeken meg borzasztóan látszik az elnagyoltság. Nekem legalábbis úgy tűnik, mintha az orrnál, valamint a szárnyak belépőéleinél nem maszkoltál volna, hanem kézzel festettél volna rá fehérrel, mert elég egyenetlenek lettek a szélek. Aztán egy dolog, hogy nem panelezel és minimálisan se "koszolsz", mert végülis el lehet készíteni ezek nélkül is a cuccot - bár a valósághűsége kétség kívül sokat sérül , de hogy még a színek se stimmelnek, az nekem legalábbis már elég fura. A matricázottsága is nagyon szegényes, ahogy nézem kizárólag a készlethez járó, igen gyér matricaszettet használtad, ami egy ilyen méretű maketthez szerintem nagyon kevés, így olyan üresnek tűnik. Ráadásul - nem is írtad -, de a képeken is úgy nézem, hogy egyáltalán nem lakkozol. Emiatt pedig szinte mindenütt látszik a festékek saját csillogó fénye és szinte "játék szerű" lesz az egész makett, legalábbis a képekről számomra teljesen olyan benyomást kelt. Egyébként azzal, hogy nem lakkozol a matricázást is megnehezíted saját magad számára, hiszen fényes, lakkos, sima felületre sokkal könnyebb felragasztani, mint a festékre. Ha nem szeretsz a pilótafülkével bíbelődni, akkor lehet kapni kész szetteket is, melyeket lényegében csak össze kell állítani és fel kell ragasztani a helyükre, de azok szerintem sose lesznek olyan szépek, mint amikor az ember saját maga nekiáll és a nagyító alatt, igényesen, gyönyörűen megfesti a műszereket. Mindent egybevetve, ezt a makettet, ha első próbálkozás lenne, igazából még annak se tudnám jónak nevezni, mert számtalan "koca makettes" van, akik jobbakat hoztak össze elsőre.
Ami viszont a Su-34, Szu-34, Cy-34 problémát illeti, az előttem szólóval ellentétben nem tulajdonítok neki túl nagy jelentőséget. Angolul Su a helyes megnevezés, a Zvezda maketteken is így tünteti fel az orosz gyártó is, így azután nem nagyon értem mi a probléma azzal, ha valaki a magyarban is ezt az általános angol jelölést használja? Én is ezt szoktam.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció