Pintér György - Múzeumi krimik
Eme rövid cikkel szeretnék egy apró praktikumot megosztani a kedves kollégákkal. A modern korban az acél mindennapos építőanyag, mind gépek, mind épületek építésénél. Most szeretném megismertetni, hogy az Európában legkedveltebb acélszelvényeket hogyan lehet gyorsan, igényesen, de legfőbb képen olcsón elkészíteni.
Az un. IPE, HEA, HEM szelvények, már az EU szabványosítási törekvéseinek eredménye. Ezeket a szelvény típusokat az hívta életre, hogy az addig alkalmazott I, U, stb. szelvények igen változatosak voltak. A Németországban készült I200-as gerenda nem egyezett a Svéd I200-sal. Az eltérések, bár aprók voltak, a mérnöki gyakorlatban mégis igen kellemetlen problémákat eredményeztek. Végül a '90 évek vége felé megalkották az új profil családot, melyből most csak az IPE, HEA, HEM méreteit közlöm, de több féle szelvény is rendelkezésre áll (UPE, HEB, IPEo stb.)
Az IPE általában a szerkezetek lefedéséhez használatos,gerenda szerepkörben (tetők, híd pályák stb.), még a HEA és HEM szelvényeket függőleges szerkezetként (oszlop) alkalmazzák. A cikkhez mellékelem e három szelvénytípus paramétertáblázatának kivonatát.
A példa kedvérét egy egyszerű, kicsi, gyalogos hidat készítek el 1:32 méretarányban. A méretarányhoz hozzá kell fűznöm, hogy ebben a léptékben, az IPE120-as szelvény is igényesen elkészíthető (lásd. táblázat). A híd 5 méter hosszú, 2 méter széles, 2 főtartója IPE240-es szelvény, 6 keresztgerendája IPE120-as.
A szelvény elkészítéséhez pillanatragasztót és vékony keménypapírt használok. A legjobbnak a gabonapelyhes dobozt találom (corn flakes stb.) de megteszi egy füzet hátlapja, vagy bármilyen 1 mm-nél nem vastagabb papír.
Építés:
1. Kiválasztjuk a táblázatból a használni kívánt szelvényt, majd a megfelelő arányszámmal elosztjuk magassági és szélességi értékeit.
2. A papírlapra felrajzoljuk az övlemezeket és a gerinclemezeket.
!!FIGYELEM!! a táblázatban a magasság nem a gerinclemez magasságát, hanem a teljes szelvény magasságát jelöli.
3. Vágjuk ki a felrajzolt elemeket. A vágást lehetőleg ne ollóval végezzük, mert enyhe hajlatot hozhat létre a papírcsíkon, megnehezítve az összeállítást. A legjobb, ha egy éles hobbikéssel, vonalzó mellett vágunk.
4. Az övlemezek tengelyvonalát kimérjük, és kihúzzuk (a jó szemmértékkel rendelkezők ezt a lépést kihagyhatják).
5. Az övlemez egyik végére egy kevés pill.ragasztót cseppentünk, és a gerinclemezt hozzá nyomjuk,ezt ismételjük meg a lemez közepén és végén is(ekkor megkaptunk egy T-szelvényt, ami szintén használatos).
6. A másik övlemezt is odaragasztjuk a fent leírt módon.
7. A csiszolópapírral óvatosan eltüntetjük az egyenetlenségeket (apró vágási hiba, ragasztási hiba)
8. Az elemeket előre is lefesthetjük,de figyelembe kell venni a későbbi ragasztási pontokat, vagyis ahol valószínű, hogy ragasztani fogjuk az elemet, ott hagyjuk szabadon a felületet.
Eddig a szelvénykészítés.
A híd:
A két főtartót egymás mellé helyezzük, és a kereszttartókat ráhelyezzük. Jelen esetben 1 méterenként (3,1 cm-ként). Ezután egy merevítőelemmel stabilizáltam a szerkezetet és rákerült a járófelület is.
A fent leírtak szerint elkészített elemek jó szolgálatot tehetnek diorámáknál, mint nyílt kocsiszínek, hangárok, vasúti és egyéb hidak. De önálló makettekhez is hasznos lehet.
Remélem hasznos tanácsokkal szolgálhattam a kedves makettező kollégáknak.A cikket bővíteni fogom egy linkkel, ahol acélvázas szerkezetek tervrajzai lesznek elérhetőek.