Pintér György - Múzeumi krimik
Ez az első vasúttal kapcsolatos témám, igazából nem is saját magamnak építettem, hanem apám egyik ismerőse anno vasutas volt, és az ő születésnapjára készült ez a "kis" mozdony.
A makett:
A mozdony egy Italeri gyártmányú 1939-es Locomotiv BR-50-es, mely igen jó alapnak bizonyult. Nagyon kevés sorja és illesztési hézag fordult csak elő, melyeket azonban nagyon könnyedén lehetett orvosolni.
Az alap:
Na ebbe nincs nagy trükk. Igaz,lényegében ez az első diorámám.
Fogtam egy a vonatsínhez közel azonos méretű 2cm vastag préselt falapot, majd méretre igazítottam. Aztán jött az ötlet apámtól, hogy legyen plexiburkolat körülötte (az esetleges szállítás, illetve,ha nem vitrinbe, hanem csak egy polcra kerülne a mozdony, ne porosodjon már), ezért vájatokat kellett készíteni. Emiatt kicsit le kellett faragni a műanyag sínekből, de végül összejött. A sínt Revell-féle tömítőpasztával tudtam a fához rögzíteni (ez bizonyult a legtartósabbnak - aki esetleg tud jobbat, attól várom az instukciókat).
Ezután némi földet elkevertem Trinát barnafestékkel,és lám, meglett a remek állagú talaj. Aztán ebbe előre rostált apró kavicsokat szórtam (az udvarból begyűjtve), majd pedig műfüvet szórtam közé. Pár nap száradás után befestettem a síneket, meg a kilátszó talpfákat is.
A mozdony:
Szerencsére nem egy bonyolult makett, viszonylag gyorsan össze lehetett építeni, majd jöhetett az igazán jó dolog: a festés. Ezt szórópisztollyal készítettem, majd a mozdony vezetékeit/csöveit ezüst festékbe mártott hurkapálcával húztam ki. A vonatot az alapra ragasztó/tömítőpaszta segítségével rögzítettem.
A füst:
Ezt volt talán a legegyszerűbb kitalálni. Némi vatta, egy erős drót, szürke és fekete festék kellett hozzá. Először át akartam szúrni a drótot az előre "megformált" vattán, ám a vatta masszívabbnak bizonyult annál, mintsem sikerülne egyszerűen átszúrni rajta. Így itt is tömítőpasztát kentem a drótra, majd erre rányomtam a vattát, ami idővel szépen rá is kötött. Ezután szürke és fekete festékkel értem el a füsthatást.
Mindent összevetve néhány ponton biztosan lehetett volna ennél jobban/szebben is csinálni, viszont nekem összesen két hetem volt arra, hogy elkészítsem a mozdonyt a talpazattal együtt, ám összesen négy és fél "dolgos" napot tudtam rászánni a munka mellett.
Ennek ellenére várom az észrevételeket/kritikákat, hogy legközelebb mit lehetne esetleg részletesebben kidolgozni.