Száll a füst
1:87
Pintér György - Múzeumi krimik Ez az első vasúttal kapcsolatos témám, igazából nem is saját magamnak építettem, hanem apám egyik ismerőse anno vasutas volt, és az ő születésnapjára készült ez a "kis" mozdony.

A makett:
A mozdony egy Italeri gyártmányú 1939-es Locomotiv BR-50-es, mely igen jó alapnak bizonyult. Nagyon kevés sorja és illesztési hézag fordult csak elő, melyeket azonban nagyon könnyedén lehetett orvosolni.

Az alap:
Na ebbe nincs nagy trükk. Igaz,lényegében ez az első diorámám.
Fogtam egy a vonatsínhez közel azonos méretű 2cm vastag préselt falapot, majd méretre igazítottam. Aztán jött az ötlet apámtól, hogy legyen plexiburkolat körülötte (az esetleges szállítás, illetve,ha nem vitrinbe, hanem csak egy polcra kerülne a mozdony, ne porosodjon már), ezért vájatokat kellett készíteni. Emiatt kicsit le kellett faragni a műanyag sínekből, de végül összejött. A sínt Revell-féle tömítőpasztával tudtam a fához rögzíteni (ez bizonyult a legtartósabbnak - aki esetleg tud jobbat, attól várom az instukciókat).
Ezután némi földet elkevertem Trinát barnafestékkel,és lám, meglett a remek állagú talaj. Aztán ebbe előre rostált apró kavicsokat szórtam (az udvarból begyűjtve), majd pedig műfüvet szórtam közé. Pár nap száradás után befestettem a síneket, meg a kilátszó talpfákat is.

A mozdony:
Szerencsére nem egy bonyolult makett, viszonylag gyorsan össze lehetett építeni, majd jöhetett az igazán jó dolog: a festés. Ezt szórópisztollyal készítettem, majd a mozdony vezetékeit/csöveit ezüst festékbe mártott hurkapálcával húztam ki. A vonatot az alapra ragasztó/tömítőpaszta segítségével rögzítettem.

A füst:
Ezt volt talán a legegyszerűbb kitalálni. Némi vatta, egy erős drót, szürke és fekete festék kellett hozzá. Először át akartam szúrni a drótot az előre "megformált" vattán, ám a vatta masszívabbnak bizonyult annál, mintsem sikerülne egyszerűen átszúrni rajta. Így itt is tömítőpasztát kentem a drótra, majd erre rányomtam a vattát, ami idővel szépen rá is kötött. Ezután szürke és fekete festékkel értem el a füsthatást.

Mindent összevetve néhány ponton biztosan lehetett volna ennél jobban/szebben is csinálni, viszont nekem összesen két hetem volt arra, hogy elkészítsem a mozdonyt a talpazattal együtt, ám összesen négy és fél "dolgos" napot tudtam rászánni a munka mellett.
Ennek ellenére várom az észrevételeket/kritikákat, hogy legközelebb mit lehetne esetleg részletesebben kidolgozni.
DSCF6941
DSCF6941
DSCF6943
DSCF6943
DSCF6947
DSCF6947
DSCF6949
DSCF6949
DSCF6952
DSCF6952
DSCF6953
DSCF6953
DSCF6955
DSCF6955
DSCF6958
DSCF6958
DSCF6961
DSCF6961
DSCF6969
DSCF6969
DSCF6978
DSCF6978
DSCF6982
DSCF6982
DSCF6985
DSCF6985
DSCF6987
DSCF6987
2010.10.11.
Lacus85, Érd
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
jerry82
2010.11.24. 09:26:12
Hello Lacus85

Nem értek a mozdonyokhoz de szerintem gyönyörű lett a füst imitálása eszméletlenül jól néz ki le a kalappal gratulálok hozzá , DE az alap lerontja az összképet, ne haragudj de „sóder” olyan mintha kőomlás lenne nem vasúti töltés (gondolom az idő hiánya miatt, választódtad )de szintem, ha a sínt csak egyszer alapra rögzíted jobb összhatást értél, volna el
Luthor
2010.11.24. 12:53:42
A füst így a képeken tényleg nagyon mutatós. Talán lehet élethűbbet, de szerintem jól sikerült. Mozdonyhoz én se konyítok sokat, nekem tetszik. Az alap viszont tényleg melléfogás. A talpfák nem látszanak, a kavicsok nagyok, gömbölyűek és a színük sem passzol. A szórt fűszerűség sem igazán illik egy vasúti pálya közvetlen közelébe, pláne nem ennyi.
A vasutasok majd kiigazítanak, de az a zúzott sötétbarna "kő", amit a töltéseknél használnak, sokkal jobban mutatott volna. Az adatlapomon van egy kis kép (ami szintén zavaros, mert a macskakő mellett sincs így sín, de mindegy), amin látszik a sín, talpfa, zúzalék. Durva szemű sóból v kristálycukorból lehetett volna elkészíteni, az alap legszélén már keveredhetett volna egy kevés vegetációval.
Legközelebb szerintem szánj rá pár percet és guglizz össze néhány képet, ami alapján sokkal valósághűbb lesz a környezet.
DrJoci
2010.11.25. 01:43:12
Szia !

Nagyon szuper és igazán szép elképzelés a füst is valósághű lett, de igazat kell adnom az előttem szoloknak és ha jól látom a füst szőrös mert vatta ezen talán matt lakkal lehet javítani ebben nem vagyok biztos szóval inkább kérdez rá fórumon :)

egyébként nagyon jó lett így képen :)

U.I.: A füstöt purhabbal is láttam már.
cserbal
2010.11.25. 13:39:40
Szia!

Én is rég gondolkodtam már a füst megjelenítésén, de én a vattás megoldást már ez elején kioffoltam. Egyszerűen nem állt össze a kép, hogy hogy lehet jól kivitelezni. Köszönöm, hogy megmutattad, hogy valóban lehet, és az jól is néz ki.

Vasútmodellezéssel nem foglalkozok, vasúti pályatervezéssel viszont igen.
A kavicsok tényleg nem az igaziak.
A vasúti ágyazatként használt zúzottkő éles szemű (mivel töréssel készül), így a
szemek "összekapaszkodása" biztosítja az ágyazat állékonyságát. (Próbáld ki, hogy egy parkban vastagon terített
gyöngykavicson milyen nehéz menni, és milyen könnyű menni a szintén éles szemű murvás sétányon.) A kerek szemű anyagból késrült ágyazatban "úszna" a vágány.
A színe többnyire sötétszürke, mivel bazalt, vagy andezit kerül beépítésre.
A szemmérete 32-50mm. Én a mákot kipróbáltam volna, Színe, és mérete szerintem jó lett volna, a szemalak pedig alig tűnt volna fel.

Tényleg nem rosszindulattal írtam le ezeket, nekem is volt már villámépítésem, tudom, hogy kompromisszumokkal jár.
A pálya meg tényleg szakmám, remélem nem lett a komment nagyon blöáá.

Amúgy nagyon tetszik a dioráma, nagyon ritkán látni mozdony-makettet itt.
Hajrá!

B
Farkas_Máté
2010.11.26. 15:30:53
Jó ötlet ,szép makett! Én vattát eddig tábortűz imitációhoz használtam, de a füstöt is kipróbálom majd!
Lacus85
2010.12.05. 14:10:43
Üdv mindenkinek.
Köszönöm a kritikákat.
Egyet értek abban, hogy a kavicsok túl nagyok voltak, viszont az idő rövidsége miatt sajnos csak erre futotta.
A mozdony mellett jóformán fél napom volt, hogy összedobjak valami alapot a csupasz sín mellé.
Most hogy már volt egy kis időm utánaolvasni és lassan meglesz Adóba Lászlótól a második kötete, talán legközelebb majd jobban sikerül.
Egyébként a mozdony már a neki szánt helyen van és elég nagy sikert aratott az ünneplők között.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció