Szárnypróbálgatás

Bell UH-1D Huey

1:72, Italeri
Pintér György - Múzeumi krimik Az UH-1 típuscsalád

A helikoptert az 50-es évek közepén kezdték el fejleszteni, amikor is a Bell Helicopters megbízást kapott az amerikai hadseregtől egy erős és megbízható mentőhelikopter kifejlesztésére. A gép protorípusa az XH-40 volt. Először HU-1A néven rendszeresítették, de később változtattak a típusjelölésen és UH-1 néven élt tovább. Számos változata létezett, ezek közül a D típus volt a hosszított testű csapatszállító változat.

116th AHC (Assault Helicopter Company) "The Hornets"

A század 1965 Júliusában alakult Fort Bragg-ban Észak-Carolinában. 1965 október 18-án értek földet Vung Tau-ban Saigon mellett, majd november 9-én csatlakoztak a 11. Harci Repülő Zászlóaljhoz Phu Loi-nál. A század a tűzkeresztségen 1965 december 7-én esett át Phouc Vinh-nél
A század 3 helikopteres szakaszból állt:

1. szakasz: "Yellow Jackets" (szállító)
2. szakasz: "Wasps" (szállító)
3. szakasz: "Stingers" (fegyveres biztosító)

A makett

Úgy gondoltam, kezdetnek megfelelő lenne az Italeri eme egyszerű készlete. 8 éve nem volt makett a kezemben. Ezelőtt megpróbálkoztam egy AN-2-essel, de elszúrtam a festését. Kicsit önbizalomszerzőnek is felfogható.

A makett maga szép, it-ott sorjás, de nem vészes. A doboz tartalmaz még egy matricalapot, amelyikből egy amerikai, egy olasz, egy spanyol illetve 1-1 német variációt építhetünk meg. Itt egy kicsit el kellett időznöm. Alapvetően amerikai verziót akartam építeni, amihez egy valóban létező század a 116 AHC (Assault Helicopter Company) matricái adottak is voltak, csak hát hibásan.

Minden szakasznak megvolt a saját színe:
1. szakasz: Sárga
2. szakasz: Fehér
3. Szakasz: Piros

A század jelvénye a stilizált darázs minden gép orrára a szakaszának megfelelő színnel került fölfestésre. Ugyan ezzel a színnel festették föl a farokszámot, a tetőn és a függőleges vezérsíkon található csíkot, illetve a stabilizáló szárny oldalát.
A matricalapon fehér darázs, és sárga farokszám található. Ráadásul a festési útmutató nem követi a történelmi hűséget.

Az összeállítás viszonylag gyorsan ment. A kit jól "tűrte" kisebb-nagyobb hibáimat. Gondolkoztam, hogy alkalmazok néhány házi feljavítást, de úgy véltem, majd legközelebb. A két törzsfél összeragasztásakor nem használtam tömítő anyagot. leginkább azért, mert úgy véltem, (később kiderült hibásan) hogy elegendő lesz ragasztóval megoldani.

A másik problémám az ablakok beragasztásánál következett. Bízva a "reklámokban" beszereztem a Revell "Speciális Ragasztóját". Őszinte leszek, senkinek nem ajánlanám. Számomra kezelhetetlen. Össze-vissza folyik, leginkább oda, ahova nem kéne. Ez meg is látszik az átlátszó felületeken.

Festés előtt beragasztottam az ablakokat, és maszkoltam őket. Életemben először használtam maszkolót, kicsit tanulnom kellett az alkalmazását, és itt is vétettem pár hibát. (A felesleg levágása közben például megkarcoltam pár helyen a felületeket.)

A festés több fázisban ment végig. Kicsit fordított logikát választottam, mert először a fehér színeket festettem, maszkoltam, majd a fekete színek, végül az olive zöld színek kerültek föl. Ezután matricaragasztás, majd kis panelvonal kiemelés következett. Ezüst színű festék segítségével kis kopásokat akartam imitálni a felületen. Eddig nem is lett volna baj, csakhogy átestem annak a bizonyos lónak a másik oldalára. Kicsit sok lett a kopás. Bár nekem még így is tetszik.

A rotort (és nem propellert:-)) festés közben kiejtettem a kezemből, ezért annak tartótengelye eltört. ezt az eredeti tengely és néhány gemkapocs segítségével hoztam helyre. A procedúra végén kapott némi port majd matt lakkal le lett fújva az egész gép.

Összegzés

Élveztem az összerakás minden pillanatát. Elkövettem pár hibát az építés során, de ezekből lehet a legjobban tanulni. Legközelebb majd más csapdákba esek.

Forrás:
http://vietnam-hueys.tripod.com/
http://www.116ahc.org/
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
2008.09.20.
Utolsó módosítás: 2009.01.02.
phun, Pécs
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
borisz
2009.01.02. 11:58:42
Szia!
Szerintem a kopásokkal nincs baj, ellenben a fekete mintha csíkos lenne, és az alapszín az ablakoknál nem egyenes, pedig annak kéne lennie!
A porolás szerintem sok lett, főleg az első szélvédőn! Ha máshol nem az ablaktörlő nyomvonalában tisztának kéne lennie!
A cikk viszont szerintem teljesen helyén van.
A folyékony maszkolót úgy használd, hogy az egyenes széleket szalaggal szegélyezed!
phun
2009.01.02. 12:09:19
A fekete is fújva van. Szerintem a kopás imitációk, és a koszolás miatt tűnhet csíkosnak.
A szélvédő sajnos nem a porolás miatt lett ilyen. Azt így elszúrtam.
Folyékony maszkolót meg nem is használtam. :-)
Viszont a szegélyekben maximálisan igazad van. Van még mit fejlődni. :-)
borisz
2009.01.02. 12:16:56
opsz, benéztem.
Sima maszkoló, átolvastam mégegyszer.
Valamiért egyből a folyékonyra gondoltam
phun
2009.01.02. 13:38:16
Folyékonyat égen s földön nem találtam.
Rag
2009.01.02. 16:28:20
Kezdésnek nem olyan rossz ez :)
Ellenben nem propeller, rotor :)
phun
2009.01.02. 17:56:36
Teljesen helyénvaló a helyreigazítás. :-)
4WD
2015.07.03. 18:56:44
Haliho!

A szóban forgó makett eredetileg az ESCI gyártmánya volt, de már akkor is kimagaslott az átlagból. Egyszerűen építhető, kellően részletes, finoman vésett panelvonalakkal megáldott kis készlet.
Nekem az illeszkedés terén leginkább csak az üvegfelületeknél volt gond, nem is kicsi. Viszont a kabin részletessége és a rotorok kidolgozottsága a méretarányhoz képest elég részletes.
A legszembetűnőbb hiányosságai a hajtómű burkolatokon lévő "kopoltyúk", kisebb levegőbeömlők teljes hiánya és a helyzetjelzők sincsenek jelöve sehogyan sem. A fegyverzet terén leginkább a típusra jellemző M-60 géppuskákat és azok állványzatát hiányoltam, de sikerült hozzá beszereznem egy használható kiegészítőt.
Összegzésként: ez egy viszonylag egyszerű, könnyen megépíthető makett, ami igen jól mutat a vitrinben.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció