Pintér György - Múzeumi krimik
Az UH-1 típuscsalád
A helikoptert az 50-es évek közepén kezdték el fejleszteni, amikor is a Bell Helicopters megbízást kapott az amerikai hadseregtől egy erős és megbízható mentőhelikopter kifejlesztésére. A gép protorípusa az XH-40 volt. Először HU-1A néven rendszeresítették, de később változtattak a típusjelölésen és UH-1 néven élt tovább. Számos változata létezett, ezek közül a D típus volt a hosszított testű csapatszállító változat.
116th AHC (Assault Helicopter Company) "The Hornets"
A század 1965 Júliusában alakult Fort Bragg-ban Észak-Carolinában. 1965 október 18-án értek földet Vung Tau-ban Saigon mellett, majd november 9-én csatlakoztak a 11. Harci Repülő Zászlóaljhoz Phu Loi-nál. A század a tűzkeresztségen 1965 december 7-én esett át Phouc Vinh-nél
A század 3 helikopteres szakaszból állt:
1. szakasz: "Yellow Jackets" (szállító)
2. szakasz: "Wasps" (szállító)
3. szakasz: "Stingers" (fegyveres biztosító)
A makett
Úgy gondoltam, kezdetnek megfelelő lenne az Italeri eme egyszerű készlete. 8 éve nem volt makett a kezemben. Ezelőtt megpróbálkoztam egy AN-2-essel, de elszúrtam a festését. Kicsit önbizalomszerzőnek is felfogható.
A makett maga szép, it-ott sorjás, de nem vészes. A doboz tartalmaz még egy matricalapot, amelyikből egy amerikai, egy olasz, egy spanyol illetve 1-1 német variációt építhetünk meg. Itt egy kicsit el kellett időznöm. Alapvetően amerikai verziót akartam építeni, amihez egy valóban létező század a 116 AHC (Assault Helicopter Company) matricái adottak is voltak, csak hát hibásan.
Minden szakasznak megvolt a saját színe:
1. szakasz: Sárga
2. szakasz: Fehér
3. Szakasz: Piros
A század jelvénye a stilizált darázs minden gép orrára a szakaszának megfelelő színnel került fölfestésre. Ugyan ezzel a színnel festették föl a farokszámot, a tetőn és a függőleges vezérsíkon található csíkot, illetve a stabilizáló szárny oldalát.
A matricalapon fehér darázs, és sárga farokszám található. Ráadásul a festési útmutató nem követi a történelmi hűséget.
Az összeállítás viszonylag gyorsan ment. A kit jól "tűrte" kisebb-nagyobb hibáimat. Gondolkoztam, hogy alkalmazok néhány házi feljavítást, de úgy véltem, majd legközelebb. A két törzsfél összeragasztásakor nem használtam tömítő anyagot. leginkább azért, mert úgy véltem, (később kiderült hibásan) hogy elegendő lesz ragasztóval megoldani.
A másik problémám az ablakok beragasztásánál következett. Bízva a "reklámokban" beszereztem a Revell "Speciális Ragasztóját". Őszinte leszek, senkinek nem ajánlanám. Számomra kezelhetetlen. Össze-vissza folyik, leginkább oda, ahova nem kéne. Ez meg is látszik az átlátszó felületeken.
Festés előtt beragasztottam az ablakokat, és maszkoltam őket. Életemben először használtam maszkolót, kicsit tanulnom kellett az alkalmazását, és itt is vétettem pár hibát. (A felesleg levágása közben például megkarcoltam pár helyen a felületeket.)
A festés több fázisban ment végig. Kicsit fordított logikát választottam, mert először a fehér színeket festettem, maszkoltam, majd a fekete színek, végül az olive zöld színek kerültek föl. Ezután matricaragasztás, majd kis panelvonal kiemelés következett. Ezüst színű festék segítségével kis kopásokat akartam imitálni a felületen. Eddig nem is lett volna baj, csakhogy átestem annak a bizonyos lónak a másik oldalára. Kicsit sok lett a kopás. Bár nekem még így is tetszik.
A rotort (és nem propellert:-)) festés közben kiejtettem a kezemből, ezért annak tartótengelye eltört. ezt az eredeti tengely és néhány gemkapocs segítségével hoztam helyre. A procedúra végén kapott némi port majd matt lakkal le lett fújva az egész gép.
Összegzés
Élveztem az összerakás minden pillanatát. Elkövettem pár hibát az építés során, de ezekből lehet a legjobban tanulni. Legközelebb majd más csapdákba esek.
Forrás:
http://vietnam-hueys.tripod.com/
http://www.116ahc.org/