Pintér György - Múzeumi krimik
Vannak kimondottan ronda repülőgépek. És ha komolyan vesszük egy szélsőséges cionista rabbi mondatát, hogy "nekünk nem szép bombáink vannak, hanem hatásosak", talán nem is kell szépségre számítanunk. De ez nem így van. Teljesen szubjektív véleményem szerint a világ legszebb repülőgépe az egykori Szovjetunióban gyártott Tupoljev Tu-160-as.
Nos, ez a szépség több "leg"-gel is rendelkezik a nehézbombázók exluzív családjában. Tömegében, harci terhelésében, pillanatnyilag nincs nála nagyobb legény a nehézfiúk között. Hogy mit tud, azt élő egyenesben közvetítette az RTR 2015 novemberében, amikor az addig csak akciófilmekben látott jelenet, hogy a hatos forgó tárból útjára indul egy cirkálórakéta, valóság lett. Azóta közelebbi célpontokra is lecsaptak a "Fehér Hattyú" "önfejű" rakétái.
Ennek a repülőgépnek az 1/72-es méretarányú makettjét készítette el a kínai gyártó. Már a doboz mérete is megdöbbentő. Persze a 75,1 cm hosszú és 77,3 cm teljes fesztávú makett több, mint 620 alkatrészéhez kell is egy ekkora koffer. Maguk a szürke alkatrészek szépen kidolgozottak. Tartottam tőle, hogy a nagy műanyag idomok (szányfelek, törzsfelek) esetleg megvetemednek, de nem! Nagy munka lett volna kiegyengetni. Szerencsére nem volt rá szükség.
Aki nekiáll ennek a gyönyörűségnek, mindenekelőtt jó előre keressen neki egy tágas polcot, meg egy olyan helyet, ahol az építés során elfér.
Kinyitva a dobozt az ember elkezd beleveszni az alkatrész-rengetegbe. Segít eligazodni a már-már füzetnyi méretű összeállítási útmutató. Kéretik komolyan venni! Ahhoz túl drága és bonyolult, hogy ne próbáljuk a saját fejünk után menve építeni. Az útmutató szépen, lépésről-lépésre vezet bennünket végig az építés folyamatán.
Kezdődik a dolog a szárnyakkal, amik mozgathatók, csak nagyobbak és összetettebbek, mint a MiG-23-ason, vagy akár a Tu-22M-en megismertek. Gyenge pontja a dolognak a szárnyak bekötési pontja. A szárnyak mozgatását szinkronizálni nem lehet. A kapott, leginkább Thor kalapácsára emlékeztető formájú elemek a helyén tartják a maximum 77,3 centi fesztávú, komoly súlyú szárnyakat, de azok belógását nem akadályozzák meg. Érdemes körülnézni a neten. Orosz makettezők találtak orvosságot erre a hibára. Van ott minden: orrsegédszárny három darabból a mozgatókarokkal, féklapok "hosszú tömött sorban".
A törzset, hogy beférjen a szabvány dobozba, az orrfutóakna végénél elvágták. Amit a derék gyártók szemérmesen elhallgattak, az az, hogy mennyi súlyt kell bepakolni az orrszekcióba, hogy a makett úgy álljon, mint az eredetije. Pedig kell bele bőven. Elő a horgászólommal! Ennek mennyisége attól is függ, hogy a bombarekeszeket nyitva, vagy csukva készítjük el. Az utóbbi esetben nem lesz plusz súly, hiszen a zárt rekeszt üresen lehet hagyni. Összesen 12 darab 2x6 elosztású cirkálórakéta makettjét kapjuk a forgótárral. Ezt vagy beépítjük, vagy nem. Én inkább vagy nem.
A futóművekre igazi gumiból kapjuk az abroncsokat. Maguk a futók jó masszívak, hiszen elég komoly súlyt kell tartaniuk.
Van némi fémmaratás is. Ezen apróságok mellett megkapjuk a cockpit néhány paneljét. Ehhez persze ott a film a fémlap alá. Ha beépítjük, beépítjük, ha nem, nem. A kevés átlátszó alkatrésznél a maszkolást segíti, hogy a kabintető egyébként nem átlátszó részét bemattították.
A festést nem bonyolították agyon. Az egész gép, úgy ahogyan van, hófehér, ami az egyik legnehezebben fújható szín. Más színnel csak a kabinbelsőknél, a futóaknáknál, illetve ha nyitva van, a bombarekesznél találkozhatunk.
A matricakészlet az "Ilja Muromec", illetve "Vaszilij Resetnyikov" nevű gépekre való. Kapjuk az ősi orosz írásjelekre emlékeztető betűtípussal a neveket, a 02-es, illetve a 06-os lajstromszámot, az orr-részre a légierő kék-arany csíkjait és a félreértések elkerülése végett a függőleges vezérsík több mint felét befedő orosz trikolórt a vörös csillagokkal és a kétfejű sasos - talán cári eredetű - címerrel, (orosz történelem dióhéjban), ezen kívül üzemeltetési jelzéseket. A matricák jó strapabírók.
Ennyi. A végén az egészre jött egy adag lakk. Most pedig gyönyörködöm - amíg itt látom a szekrény tetején. Maradjon ez így!