Pintér György - Múzeumi krimik
Alekszandr Szergejevics Moszkaljev szovjet repülőgéptervező a 30-as évek Szovjetuniójában újfajta repülőgépek tervezésével múlatta az idejét. Konkrétan 35 gép létrehozásában vállalt döntő szerepet. Ezek közül több le sem jött a rajzasztalról. Volt, amelyikből egy-egy példány készült. Ilyen a mai témánkat adó Szigma.
A gép felépítése eltért a megszokottól. A kétüléses, teljesen fémből készült gép hagyományos farokrész nélküli volt. Így a törzs végébe telepített lőállásból akadálytalan volt a kilövés. A szárnyak egyfajta deltaszárnyak voltak. Az oldalkormányok kikerültek a szárny végére. Az egész szerkezetet egy AM-34-es Mikulin motor hajtotta, maximum 500 km/ó sebességgel. Ez az 1934-35 körüli időkben jónak számított. A négyágú, fa légcsavarokat a TB-3 bombázó FRN variációjától kölcsönözték. A gép fegyverzete megfelelt az akkori átlagnak, két előre tüzelő 7,62-es SKASz géppuska a motorburkolatba ágyazva és egy-két ugyanilyen a hátsó lőállásban, mozgathatón, állványra szerelve.
A hagyományos elrendezésű futóműből a főfutók behúzhatók. A szárnyak végén támaszok segítettek a leszállásnál.
1936 őszén elkezdődtek a gyári tesztek. Végül a programot törölték és átálltak a Kalinyin K-12-re. Ez egy a Szigmához hasonló elrendezésű repülőgép volt, csak némileg nagyobb méretekkel és két motorral. (Abból sem lett sorozatgyártás, bár tovább jutott a fejlesztésben a Szigmánál. Bemutatkozhatott, mint "Tűzmadár" egy légiparádén. A Szigmának ennyi sem jutott.)
Nos, ennek a gépnek, amely aztán soha nem került sorozatgyártásra különféle konstrukciós problémák miatt, az Unicraft készítette el az 1/72-es kicsinyítésű makettjét műgyantából, húzott kabintetőkkel. Mazochizmusomra jellemző, hogy rendeltem egyet. Ha megérkezik, írok az építésről.
Amúgy a gépet megalkotta a Foamy DM szivacsból, motorral, repülőképes modellként. Erről itt van leírás:
https://forum.flitetest.com/index.php?threads/ftfc18-wwii-sam-7-designed-by-foamydm.36646/
No, megérkezett! Rekord idő alatt! 10 nap után megkaptam a kis csomagot az ukrán gyártótól.
Nos, az Unicraft - írd és mondd - 18 alkatrészből álmodta meg Moszkaljev farok nélküli repülőgépét. Ebből két alkatrész a kabintető szerepét betöltő, átlátszó sztirollapból húzott darab (pilótafülke és hátsó lőállás). Minden más a már korábban megszokott sárgásbarna gyanta. Távol álljon tőlem, hogy agyonrészletezéssel vádoljam Igor barátomat. De az alapvető dolgok megvannak. Bár nem volna hátrány, ha a futószárak és takarólemezeik is fellelhetők volnának a készletben. Na, jó! A maximalizmusnak is van határa! Sőt! Itt-ott még panelvonalakat is fel lehet fedezni. Persze alapos takarítással kell kezdeni. A műszerfalat és a két ülést ki kell bányászni. Az egyik alkatrész, nekem úgy tűnik semmi más, mint az átlátszó alkatrészek előállítására alkalmas öntőforma. Ha nagyon megvadulok, akár húzhatok is új tetőket.
Nekifogtam a munkának, lesz, ami lesz. A pilótafülének nincs padlólemeze. Ezt egy méretre vágott kartonlappal pótoltam. Erre jött a pilóta ülése. Sikerült kivennem a megfolyásból a műszerfalra utaló alkatrészt is. Botkormány meg csak lesz valamiből. A hátsó, a lövész fülkéje gyakorlatilag nincs. Egy ülőke és annyi. Muszáj volt valami fegyverállvány-fegyver kombót összehoznom húzott szálakból.
Kimaszkoltam az átlátszó részeket. Mivel csupa íves felület, eléggé macera, de nem lehetetlen. Közben kiderült, hogy van még két ablak a pilótaülés mögötti részen, amit csak bizonyos fényviszonyok között láthatóan jelöltek meg. Ki kellett fúrni, tágítani, alakítani. Csodás volt!
A négytollú légcsavar minden "tollát" külön-külön kapjuk Ez még rendben is volna, de a tollakba nem nagyon jutott a műgyantából. Így keresnem kellett egy megfelelő méretű légcsavart a maradékos dobozból. Azzal nem mondok semmi meglepőt, hogy a pilótafülke húzott "kupakja" nem pontos. Egy fél milliméterrel szélesebb a kívánatosnál. Persze, ha levágok belőle, passzol, de akkor hátul nem illeszkedik.
Összeállt, de nem lesz belőle kiállítási darab.
A festése egészen egyszerű. Felül zöld, alul kék, a légcsavarkúp sárga, minden más fekete. Két vörös csillag a két kormánylapon, a szám is a maradékosból, hiszen a készletben nem volt matrica. Nagyjából ennyi a történet.