Pintér György - Múzeumi krimik
Szeretnék bemutatni egy makettet,ami egyik kedvenc témámba (repülés,űrhajózás) illik.
Jó pár évvel ezelőtt raktam össze egy Szojuz makettet,körülbelül 1:48-ban.Ezt még sajnos csak "natúr" módon,összeragasztottam,de nem festettem rajta semmit.Azóta is sajnálom,hogy nem mostanság került ez a kezembe.Bár mindent megmozgattam,még az orosz makettgyártóknál is körülnéztem,de ilyen méretarányban,sajnos,nem és nem találtam meg újra ezt a makettet.
Azután itt a cserebere topikban rátaláltam erre a kis szépségre.Egy kicsi harcot vívtam érte,de végül is sikerült megszereznem,mivel többet ígérhettem érte,mint a konkurens "kolléga"(Ezúton is elnézést kérek tőle,de nagyon akartam ezt a makettet).
A típusról:A Szojuzokat,gondolom ,különösebben nem kell bemutatni senkinek.Az utolsó típusfejlesztés az orosz űrhajózásban a Vosztok és Voszhod sorozatok után.Azóta csak korszerűsítik ezt a típust,ennek megfelelően más betűjelöléseket kap,de az elektronikát leszámítva külalakilag érdemi változtatást nem végeztek rajta.A Szaljut és MIR űrállomások ellátásához alakították ki a személyszállító típusból az automata Progress teherűrhajó változatot.A TM az utolsó előtti fejlesztés volt,azóta csak a TMA jelölésű,"emberléptékű" fejlesztést hajtották végre,az ISS (oroszul MKSZ) programhoz való csatlakozásukkor,a nemzetközi űrkutatási hivatal feltételeként.(Emberléptékű:az eddigi 150-170 centiméteres testmagasságot és max.60-75 kilogrammos testsúlyhatárt kitolták 160-190 cm/60-95 kg-ig.)
A Heller egy egyszerű kis makettel jött ki ezúttal.A kész makett hossza alig több mint 7-cm,és egy-egy űrhajó 5-5 db alkatrészből áll.Ennek megfelelően a külső kidolgozás,finoman szólva,nem túl részletgazdag.Ellenben mellette szól,hogy egy dobozban hozták ki a két altípust,így egyszerre mindkét űrhajót megépíthetjük.Az anyaggyűjtés közben,a fotók alapján jött egy ötletem.Az utóbbi években alkalmaznak egy ún. "hővédő paplan" nevű eszközt a külső burkolaton,ami megspórolja az űrhajók tengely körüli hőkiegyenlítő forgatását,ami a káros szintű felmelegedéstől óvja a hajókat.Ha ezt felrakom,nem csak mutatós,de "ápol és eltakar".
Némi kísérletezgetés után a háromrétegű papírzsebkendőt találtam a legjobbnak,mert kellő gyűrögetés után jól visszaadta az anyag ráncolódását,gyűrődéseit.Meggyűrtem,majd rétegenként szétszedve,külön-külön ragasztottam fel két réteget.A külső egységekből,amik alaphelyzetben pedig szembetűnők,nem volt feltüntetve semmi.Ezért a Progressen a "nyaknál" található műszercsomagokat,illetve a TM-en a kabinablakokat,a periszkópot,a leszálló- és orbitális egység közötti kábelátkötést az elfekvő maradék alkatrészekből alakítottam ki,illetve az aktív dokkoló rudakat mindkét hajónál egy-egy gombostűből.
A festésnél egyszerű dolgom volt,mivel a képek alapján mindenféle színösszeállítást alkalmaztak eddig,egyedül a Progressek ezüst-feketéje állandó momentum.A mellékelt összeállítási rajzon meg nem szerepelt semmilyen utasítás,az építő fantáziájára bízva a "festést vagy nem festést".Így én a TM-en egy ezüst-zöld festés mellet döntöttem egy meglévő fotó alapján.
A mellékelt matricák közül,csak a napelemekre ragasztandót használtam fel,mivel az eredeti kékesfekete színt fel tudtam vinni ugyan,de nem lévén fehér panelező filcem,a panelek elválasztó csíkjait nem tudtam elég vékonyan ábrázolni.Így a matricákat raktam fel,majd fényes lakkal adtam meg nekik az üvegszerű csillogást.
A makett egyszerűsége okán kezdőknek igen ajánlott,de némi munkával élethűbbre lehet varázsolni őket,és így két igen pofás járművet invesztálhatunk "űrflottánkba".
Köszönet Gabcsinak a makettért.