Szomália, Mogadishu - 1993
1:35
A Sólyom Végveszélyben című film adta meg a kezdőlökést ehez a diorámához. A film megtekintésekor tudtam már, hogy ebből lesz "valami". Persze egyből a lezuhant kopter képe jelent meg lelki szemeim elött, de idővel beláttam, hogy ezt nem tudnám kellő pontosággal megépíteni, így maradt az "ép" változat.

Itt jelzem, hogy a makettet páromtól(!) kaptam ajándékba, mert már agyára mentem a sok tervemmel, így megvette, hogy tessék most már építs!
Persze a gondok ekkor kezdődtek, mert szembesültem vele, hogy igencsak hiányosak az ismereteim. Lázas kutatásba kezdtem, melynek eredményeképp egyre inkább elbizonytalanodtam... Kb 1 évbe telt, míg szereztem személyzetet, illetve ranger-eket. Majd jöttek a Blackhawk képek. Fülke, utastér, rotor, fegyverzet, futómű, stb. Sajnos itt hibáztam, mert mint utóbb kiderült, Szomáliában MH-60-ok repültek, ez pedig UH-60-as... De ekkor ezt még nem tudtam...

A helikpoter

A készlet az Italeri 1/35-ös, épp témába vágó kiadása. Sokat gondolkodtam a belső átépítésén, mert a doboz tartalmazza az összes(!) ülést, de tudtommal ezeket kiszerelték.
Ekkor kezdtem el gondolkodni egy gyökeres változtatáson: beépítsek-e egy valódi motort vagy sem? Engedtem a csábításnak, így egy játékautó villanymotorját kiszereltem, apám készített hozzá egy kapcsolót és egy elemcsatlakozót, így már működőképessé vált a dolog - gondoltam én. :) Pedig ez nagyban megnehezítette a dolgomat a későbbiekben. Mivel a motort az utastér tetejére kellett rögzítenem, így a kilógó drótok folyamatosan útban voltak.

Már itt ki kellett alakítanom a tartófüleket, melyek majd az egész gépet a levegőben tartják. Mikor rögzítettem végleges helyén, jöhetett a fülke feljavitása. A műszerfal kapott új kijelzőket, a pilóták feje feletti kapcsolótábla is bővült egy-két dologgal, illetve a két ülés közti konzolt is lecseréltem egy saját építésűre. A pilótaülések hevedereit alufóliából vágtam ki, az ülések hátára felkerültek a tartódobozok, elsősegélycsomagok és rádiók, valamint beraktam egy poroltót is - szintén saját készítés.

Mivel a nagy meleg miatt leszerelték az ajtókat, hát én se raktam fel őket. Ezáltal láthatóvá vált a gázkar, amit szétvágtam és megtoldottam, hogy élethűbb legyen. A pedálokat megfúrtam és próbáltam a pilóták lábához igazítani (amik párhuzamosan készültek).

Mikor a kabin kész lett - az eddigi feljavításokon felbuzdulva - megcsináltam a farokrotor motorját is, ami persze nem látszik a védőhálótól. Kicseréltem a lámpákat, így jöhetett a géptörzs összeragasztása, tömítése és csiszolása.

Újabb hiba. A motor megy (folyamatosan teszteltem), de a rotor szó szerint elrepült. Végül kénytelen voltam a rotoragyat levágni, mert túl nagy volt a holtjátéka és a lapátok folyamatosan beleütköztek a törzsbe.
De mivel ez a makett sem mozgásra van tervezve, így a lapátok folyamatosan kiestek, leszakadtak, letörtek, stb. Megoldásnak átfúrtam és dróttal rögzítettem őket, majd elkészítettem a jegesedésgátló vezetékeit (ezek megvannak a hátsón is). Jöhettek a futóművek, a vezérsík és a hajtómű.
Ez megint gondot okozott, mert csak az egyik fele van gyárilag a dobozban, hogy nyitott állapotban is meg lehessen csinálni. De szemből nézve elég kiábránditó, hogy felemás. Tehát ezt is pótoltam...

Elértem végre az alapozáshoz, majd a festéshez. Szürke alapra Olive Drab került, majd ezt követte híg feketével átmosás. Ezt kétszer megismételtem, mire elértem a kellő színt. Mivel ecsettel festek, kicsit csíkos lett itt-ott...
Felfestettem a rotor megkülönböztető színeit is és végül pasztelporral koszoltam.

Helikopterszemélyzet

Még a Bolyain (Népliget...) vettem meg a figurákat, de csak két pilótát és egy fedélzeti tisztet kaptam, így a másikat én pótoltam pár régi figurámból. A mellénye alufólia, a feje egy tankos sisakjának az átalakitásából jött létre. Szürke alapra festettem a homokszínt, majd a mellényeket, és persze a jobb vállakon lévő zászlókat.
Persze a lövészek pozicióba állitása külön élvezet volt...

Rangerek

Tamiya modern soldiers. Többet kár mondanom, talán csak annyit, hogy a szemüvegek átlátszó plexiből történő kialakítását senkinek sem ajánlom... Kb 20 ment szét, meg három ujjam, mire ez a négy elkészült.
Festésük ugyanúgy történt, mint a többinél, csupán a mellényekre került terepminta. Persze a térdvédők kerültek fel utoljára, nem kis munkával.

Delta lövészek

Dragon készlet,szintén a témához kiadva.Kicsit variáltam a fejekkel és a végtagokkal,hogy mindkettő beférjen.Festésük a fentiek szerint.

Az alap

Fogalmam sincs, mi volt eredetileg, kedves párom találta nekem és elhozta, hátha tudom használni... Tudtam.
Az anyaga préselt papír, amire fa hatású fóliát ragasztottak. Az alján kifaragtam egy mélyedést az elemnek, átfúrtam a rögzítő drótoknak, felkerültek az épületrészletek (ezek Ytongból vannak kifaragva), beépítettem a kapcsolót, megcsináltam a járdákat és az egészet homok és Sulifix keverékével befedtem.

A roncs

Ez egy Italeri Jeep, amit alaposan leamortizáltam, mint ami évek óta ott áll. A kerekeket "leeresztettem", sőt az egyiket felniig lecsiszoltam. A motortérbe került pár drót, mert szerencsére a készlet részletes volt.
Zöld alap és sok-sok rozsda (barna-piros-világosbarna-narancs). Olajfolt alá és vöröses pasztelpor.

Végső fázis

A merevítő dróton elvezettem a motor kábeleit és cérnával körbetekertem. Több helyen ragasztóval fixálva.
Ekkor derült ki, hogy a farok lehúzza. Ezt elkerülendő megfúrtam a kész gépet és egy kis tartót ragasztottam ide. Ugyanilyet tettem az alapba is, közéjük damilt kötöttem, ezzel megoldva a problémát. Ha megy a motor, akkor is enged annyi szabad mozgást, hogy nem borul fel az egész. Ezután jöttek a kisebb kiegészítők (kannák, dobozok, stb.), illetve a törött oszlop, amit szintén én csináltam.

A futó katonák talpát megcsapoltam és így kerültek rögzítésre a talajban. Ezzel befejeződött az építés.
Sajnos minden részlet így sem került leírásra, mert az építés több, mint 4 hónapig tartott és sok mindent "újítottam", vagy átépítettem.
Köszönöm, hogy végigolvastad!
Blackhawk1
Blackhawk1
Blackhawk2
Blackhawk2
Blackhawk3
Blackhawk3
Blackhawk műszerfal
Blackhawk műszerfal
Poroltó
Porolt
Roncs
Roncs
Utca
Utca
Stefánián
Stefánián
2009.01.05.
Utolsó módosítás: 2009.01.14.
Snowman, Budapest, XVlll. kerület
Külön köszönet a fényképekért: Piczil Zsoltnak!
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Amatőr
2009.01.16. 17:35:13
Szia!
Volt szerencsém élőben látni, nekem nagyon tetszett -pedig nem is tudtam, hogy motorizált is :) - A merevítő drót - lesikló kötél sajna egy kicsit vastag, de hát valamit valamiért.
Még egyszer gratulálok hozzá!
BP.
Snowman
2009.01.24. 21:46:46
Szia!
Köszönöm szépen.
Azért nem ment folyamatosan,mert a motor az elemet pár óra alatt leszívta volna és így a zsűri nem láthatta volna működés közben...
Sajnos vékonyabb drót nem bírta el a terhelést és folyton eldőlt valamerre.
Snowman
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció