Sztálingrád

Projekt 82 Sztálingrád

1:700, Triumph Model No.TM70008 (2024)
Pintér György - Múzeumi krimik

Történelmi háttér



A hajó tervezésének kezdetét két okra lehet visszavezetni. Ebből az egyik kissé furcsán hangzik.
Valamikor az 1930-as évek végén a Szovjetunóban akadt valaki, aki tartani kezdett attól, hogy a brit flotta behatol a Balti-tengerre, onnan a Finn-öbölbe és bombázni fogja a partvidéket.
Azt nem lehet tudni, hogy Joszif Sztálin ezt egymagában gondolta így, vagy esetleg akadtak mások is, akik osztották a véleményét, de tény, hogy ő volt a hajó építésének legnagyobb támogatója. Úgy tűnik, az már kevésbé volt érdekes, hogy 1941 májusában a briteknek alighanem más gondjuk is volt, mint végrehajtani egy balti-tengeri hadműveletet.

A reálisabb ok viszont az lehetett, hogy a szovjetek az 1930-as évek végén már terveztek egy közel 40.000 tonnás csatacirkáló osztályt (Kronstadt osztály), mely drágának és nehezen kivitelezhetőnek bizonyult. Az egyik ilyen hajónak le is fektették a gerincét 1939 nyarán. De az ipari kapacitás kicsi volt, így a fegyverzet és a gépi berendezések nem készültek el 1941 tavaszáig. Sőt! Amikor a németek kifejlesztették és megépítették a 380 mm-es lövegeket, melyeket a Bismarckon is használtak, a szovjetek meg akarták vásárolni tőlük ezt a lövegtípust. Az ügylet végül nem jött létre, mint ahogy a Kronstadt sem épült meg.

Ezért a szovjet flotta tervezőhivatala 1941 májusában utasítást kapott, hogy tervezze meg a Projekt 82-es hajóosztályt. A már fentebb említett brit "fenyegetésen" kívül azért reálisabb célokat is megfogalmaztak a hajó feladatait illetően. A Projekt 82 lényegében a Kronstadt "olcsóbb" verziója lett volna, kb. 20.000 tonnás vízkiszorítással és 203 milliméteres fő lövegekkel. Három előzetes vázlat született meg egy hónap alatt, de a további tervezést felfüggesztették, mivel '41 júniusában Németország megtámadta a Szovjetuniót.

A terveket 1943-ban vizsgálták felül és új feladatokat is megfogalmaztak a hajóval kapcsolatban. Ezért a fő lövegek kaliberét 210-230 mm-re növelték.
A következő felülvizsgálat 1944 novemberében történt és itt már a vízkiszorítást is növelték 20-ról 25 ezer tonnára. Aztán egy hétéves időszak következett. Ez nem állt másból, mint a tervek át- és átdolgozásából, hozzáigazítva őket a különféle katonai és politikai egyeztetések eredményéhez. A végső tervet 1951 júniusában hagyták jóvá és decemberben a nyikolajevi Marti hajógyárban lefektették a Sztálingrád gerincét. 40.000 tonnás vízkiszorításával, 9 darab 305 milliméteres fő lövegével, 130, 45 és 25 milliméteres lövegeivel, valamint 35 csomós sebességével méltó ellenfele lett volna az akkori brit és amerikai hajóknak. A szovjetek négy hajó építését tervezték.

De ugyanaz a dolog történt, mint a Kronstadt esetében. A hajóépítő kapacitás kevés volt. A Sztálingrád például egy sólyán épült egy Szverdlov osztályú könnyűcirkálóval. Ráadásul ez egy olyan sólya volt, mely még a háború alatt megrongálódott és felújításra szorult volna, ez tovább lassította az építést. A szükséges acél, gépi berendezések és egyéb felszerelés késve értek a gyárba, így az egész projekt közel hathónapos csúszásba került. 1953 január elsején a hajónak már 40%-ban készen kellett volna lennie, de kb. 20%-nál tartottak. Aztán 1953 áprilisában Sztálin halála után az építés abba is maradt. A hajótörzset vízrebocsátották és még közel tíz évig célhajóként használták. Végül a maradványokat valamikor 1962-ben vagy 63-ban bontották szét.

A makett



A Triumph Model 2024 januárjában hozta forgalomba ezt a készletet. Követték több más gyártó példáját és egy olyan makettet adtak ki, melyben nemcsak a makett, hanem a hozzátartozó összes feljavító is megtalálható. A dobozban vannak műgyanta, 3D nyomtatott és fotómaratott alkatrészek is.
A kivitelezés nagyon elegáns, bár véleményem szerint a doboztetőn lévő fotó kissé sötét lett. Mindenesetre, ahogy a képen is látható, az alkatrészek nagyon gondosan vannak csomagolva. A dobozt kibontva nem a "szokásos" műanyagzacskókat, vagy fóliákat találjuk, hanem habszivacsot. Nézzünk hát bele a dobozba!

A hajótörzs 3D nyomtatott alkatrész. Sőt! Az összes fő darab az. A cég kétféleképp adja ki a makettet. Vagy vízvonalmakettként, vagy teljes törzsű makettként lehet elkészíteni. Ahogy a képen is látható, ha teljes törzsű hajót szeretnénk, akkor a törzs vízvonal alatti részén különböző illesztési pontok vannak kialakítva, hogy egyenletesen illeszkedjen a felső részhez.
Egyébként figyeljük meg, mennyire ügyeltek a részletekre a hajótörzsön! A fafedélzet osztásai szépen láthatók, a különböző nyílásfedelek és szellőzők is élesen, szabályosan emelkednek ki a fedélzetből. Külön érdekesség a hajó neve, melyet a gyártók általában matricaként adnak meg. Mint látható, itt nem így történt.

A felépítmény egyetlen nagy tömb, de itt is ügyeltek rá, hogy a szellőzők és vízzáró ajtók részletesek és pontosak legyenek. A felépítmény felső része pedig három különálló darab. Itt is érdemes megfigyelni a mellvédek és az ajtók kidolgozását.

A fegyverzet szintén részletgazdag. Figyeljük meg például a fő és másodlagos ágyúk lövegtornyain látható periszkópokat és szegecselést. Vagy a fő lövegekhez nyomtatott vászontakaró ráncait, vagy a légvédelmi gépágyúkon a závárzatot és a csövek finom kidolgozását.

A fő elemeket rengeteg, szintén részletesen kidolgozott alkatrész egészíti ki. A következő képeken a horgonyláncokat, radarokat, különféle tűzvezető és megfigyelő állásokat, mentőcsónakokat és tutajokat láthatunk. Mindegyiknél érdemes szemügyre venni a részleteket. A horgonyláncnál nemcsak a szemek kapcsolódására ügyeltek (egy vízszintes, egy függőleges), hanem még a szemek közepén lévő erősítőelem meglétére is. A radarok közül néhánynak olyan finom a textúrája, hogy szinte átlátszik. A mentőcsónakoknál pedig érdemes megfigyelni a fafedélzet és a csónakbelső kidolgozását.

A készletre a koronát a fotómaratások és a fémalkatrészek teszik fel. A maratás két lapból áll.
A nagyobb, rézszínű lapon a törzshöz és a felépítményhez tartozó alkatrészek találhatók. Korlátok, létrák, járófelületek, a radar és a csónakdaruk elemei. A kisebbik, acélszínű lapon pedig az árbóc elemei láthatók. Itt is felhívnám a figyelmet a csúszásgátló felületek szép kidolgozására.
A fémalkatrészek zacskója a lövegcsöveket és az árbócok elemeit tartalmazza.

A makett összeállításához két, első látásra kisméretű füzetkét kapunk. Aztán szétnyitva őket kiderül, hogy ezek valójában elég nagyméretű, majdnem A3-as plakátok. Az egyik két oldalán a hajó összeállítása látható, a másik kettőn pedig az, hogy a maratásokat hova kell felragasztani.
Az összeállítás nem túl bonyolult, hiszen a makett tulajdonképp öt-hat nagyobb darabból áll. A maratások felragasztása az, ami időigényesnek tűnik.

A festéshez GSI Creos és Tamiya színeket adnak meg. Az igazság pedig az, hogy támadt bennem némi bizonytalanság azzal kapcsolatban, hogy a fő színként megadott GSI Creos szürke mennyire helyes. A szovjetek egy elég sötét, enyhén kékes árnyalatú szürkét használtak a Balti tengeren. A Creos C13 viszont egy világos, inkább az északi flottánál használt szürke színt jelöl. Természetesen nem tudhatom, hogy a gyártó mennyire mélyedt el a színkutatásban, de tény, hogy az árnyalatkülönbség észrevehető a Tamiya és a Creos között. Tehát elképzelhető, hogy inkább a C331 lenne a helyes szín.

Ettől a színproblémától eltekintve azt kell mondjam, hogy egy nagyszerű makettet kapunk a pénzünkért. A részletek szépek, jól ki vannak dolgozva és ahogy utaltam rá, az összeállítás nem túl bonyolult.
Kedvcsinálónak legyen szabad egy képet mutatnom a kész makettről. A Triumph Model facebook oldalán található még több is, meg néhány kép az építésről. Remélem az enyém is ilyen lesz majd. Ajánlom ezt a makettet mindenkinek, aki egy ritkaságot szeretne a gyűjteményébe.
A Projekt 82 jellegrajza
A Projekt 82 jellegrajza
A dobozfedélrajz
A dobozfedélrajz
Az alkatrészeket habszivacs óvja a dobozban
Az alkatrészeket habszivacs óvja a dobozban
A hajótest vízvonal feletti része
A hajótest vízvonal feletti része
A hajó megépíthető vízvonalmakettként és teljes testtel is
A hajó megépíthető vízvonalmakettként és teljes testtel is
A hajótest két fele egymáson
A hajótest két fele egymáson
A fedélzeti csúszásgátló burkolat imitációja
A fedélzeti csúszásgátló burkolat imitációja
Részletek az előfedélzeten
Részletek az előfedélzeten
A tat oldalán kiemelkedik a hajó neve, nem matricát kapunk
A tat oldalán kiemelkedik a hajó neve, nem matricát kapunk
A felépítmény rendkívül részletgazdag
A felépítmény rendkívül részletgazdag
Az ajtók, szellőzők is kidolgozottak
Az ajtók, szellőzők is kidolgozottak
A 3D nyomtatás előtt ilyen alkatrészbontás elképzelhetetlen lett volna
A 3D nyomtatás előtt ilyen alkatrészbontás elképzelhetetlen lett volna
A parancsnoki híd szintjei
A parancsnoki híd szintjei
A mellvéd légterelői szépen ki vannak emelve
A mellvéd légterelői szépen ki vannak emelve
A kémlelőnyílások szépen és szabályosan vannak kialakítva
A kémlelőnyílások szépen és szabályosan vannak kialakítva
A főfegyverzet lövegtornyai
A főfegyverzet lövegtornyai
Még a periszkópokat és a szegecselést is megjelenítették
Még a periszkópokat és a szegecselést is megjelenítették
A 130 mm-es lövegtornyok
A 130 mm-es lövegtornyok
A lövegek vászontakaróin a ráncok is látszanak
A lövegek vászontakaróin a ráncok is látszanak
A 45 mm-es légvédelmi tornyok
A 45 mm-es légvédelmi tornyok
A 25 mm-es légvédelmi gépágyúk tornyai
A 25 mm-es légvédelmi gépágyúk tornyai
Az alkatrészcsoportokat külön zacskó védi a sérülésektől
Az alkatrészcsoportokat külön zacskó védi a sérülésektől
A horgonyláncoknál ügyeltek a helyes kapcsolódásra és a merevítőosztást is megcsinálták
A horgonyláncoknál ügyeltek a helyes kapcsolódásra és a merevítőosztást is megcsinálták
A radarok hártyavékonyak
A radarok hártyavékonyak
A csónakdaruk alapja, erre megy rá a maratott darugém
A csónakdaruk alapja, erre megy rá a maratott darugém
A horgonyok
A horgonyok
A gépágyúk készenléti lőszerszekrényei
A gépágyúk készenléti lőszerszekrényei
A horgonydobok és más fedélzeti szerelvények
A horgonydobok és más fedélzeti szerelvények
Jobbra a vontatott aknamentesítő paraván úszói
Jobbra a vontatott aknamentesítő paraván úszói
Reflektorok
Reflektorok
Radarok és reflektorok
Radarok és reflektorok
A 305 mm-es lövegek és a másodlagos fegyverzet távmérői
A 305 mm-es lövegek és a másodlagos fegyverzet távmérői
A motorcsónakokon imitálták a faborítást és egészen apró részleteket is kidolgoztak
A motorcsónakokon imitálták a faborítást és egészen apró részleteket is kidolgoztak
A mentőcsónakok
A mentőcsónakok
A felfújható tutajok hálója is át van törve
A felfújható tutajok hálója is át van törve
A sárgaréz fotomaratások lapja
A sárgaréz fotomaratások lapja
Az acélszínű fotomaratások lapja
Az acélszínű fotomaratások lapja
A lövegcsöveket és az árbócok egyes elemeit sárgarézből esztergálták
A lövegcsöveket és az árbócok egyes elemeit sárgarézből esztergálták
Az összeállítási útmutató füzetkéi csalókák
Az összeállítási útmutató füzetkéi csalókák
Kiteregetve közel A3 méretűek
Kiteregetve közel A3 méretűek
Az összeállítás nem túl bonyolult
Az összeállítás nem túl bonyolult
A fém alkatrészek igénylik a legtöbb munkát
A fém alkatrészek igénylik a legtöbb munkát
A festési utasítással kapcsolatban támadtak kételyeim
A festési utasítással kapcsolatban támadtak kételyeim
A Triumph Model saját bemutatómakettje
A Triumph Model saját bemutatómakettje
2024.11.05.
Sebestyén Gábor (Sebi), Pécs
Armada Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Mekett
2024.11.06. 22:44:12
Elképesztő, hova jutott a 3D nyomtatás. Azért a hajó nevét talán mégis jobb lett volna valahogy külön adni. Szerintem le fogod tépni az arcod, mire kifested.
Köszönjük a részletes bemutatót!
MoMi
2024.11.07. 08:12:46
A Kronstadt történetéhez annyit hogy 1940 novemberében létrejött az üzlet. Krupp a hat db félig kész tornyot és a hozzá való 12 db 380mm lövegcsövet eladta a szovjeteknek. A leszállítást 1941 október és 1943 márciusa között kellett volna teljesíteni. Érdekes,hogy eladták hozzá a 10m-es távolság mérőket és a 150cm kereső reflektorokat is! ( Azért volt 6 db torony,mert át akarták fegyverezni a Scharnhorst osztály 2 db hajóját a 38 cm lövegekre. A háború kitörése miatt viszont nem lehetett kivonni a csatacirkálókat átfegyverzésre)
Érdekesség, hogy úgy vették meg a német tornyokat, hogy teljesen át kellett tervezni a hajót emiatt. Ezért is csúsztak és csak 1941 októberére lettek volna készen a mérnökök a Kronstadt új terveivel. Átgondolatlan Sztálini nagyzási mánia, mint sok minden más is.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció