Szu-30MKK

Szuhoj Szu-30MKK Flanker-G

1:72, Trumpeter No.01659
Pintér György - Múzeumi krimik Kommersz, kínai - mondhatnánk egy kis túlzással.
Nem a minősége az, a típusjelzésben az első K export változatot jelöl (Kommercheskiy), a második K pedig a vevőországot (Kitayski). A Szu-30 pedig a Szu-27UB továbbgondolása, a cél egy valódi többfeladatú harcigép létrehozása volt, mint egy ellenpárja az F-15E-nek. Egy M-mel maradtam adós, ez egy, az eredetihez képest jelentősen modernizált változatot takar (Modernizirovannyi).

Oroszországban két gyárban folyik Szuhojok gyártása, az egyik a KnAAPO, a másik az Irkut. a két gyár lényegében egymás konkurenciája, külön-külön típusokkal és fejlesztésekkel, a cikkben szereplő Szu-30MKK a KnAAPO terméke.

No de térjünk rá a makettre!
Kemény kartondobozban nagy halom alkatrész, a törzs az orrkúpot leszámítva két félből áll, két jókora félből. Nagyon szép az öntvények minősége, beszívódás, sorja nincs. Sajnos a kabintető közepén, hosszában végigfut egy csík. Én lepolíroztam róla és egy kis Future-rel tüntettem el a beavatkozás nyomát.

A megjelenített részleteket tekintve leginkább a matricaként adott műszerekre szaladt össze a szemöldököm. Volt még pár részlet, ami felett nagyvonalúan átsiklottak, pl. a fegyverzet, de 2010-es szerszámról beszélünk, a maga korában simán megállta a helyét. Kivéve a matricás műszerek. Az akkor is slendrián volt.

A kabint viszonylag gyorsan összeraktam a képeken látható minimális kiegészítésekkel, és haladtam is tovább. Természetesen a törzsfelek egyesítése volt a következő mérföldkő. A szárazpróbák során vettem észre, hogy bár jól illeszkedik a két fél, lesz egy kis extra dolgom, ugyanis a futóművek aknái olyanok voltak, mintha félbehagyták volna a tervezésüket. Az orrfutó aknáiból úgy emlékszem, a részletek hiányoztak, a főfutók aknáinak az oldalai maradtak ki, így ezeket kellett pótolni elsősorban. Másodsorban pedig némi kábelezés, egy kis ráadás lemezelés és egy-egy kitámasztó rúd átalakítása volt a feladat, na meg kábelezés, vezetékezés, mert elég hangsúlyosan megjelennek.

Hátra volt még a legnagyobb módosítás.
Referenciakeresgélés közben talán az ARC fórumán találtam rá Flankerman-ra és temérdek Szuhojára. Tőle tudtam meg valamit, ami korábban fel sem tűnt, nevezetesen, hogy a függőleges vezérsíkok rosszak. Kb. 5 mm-t kell betoldani a Trumpeter vezérsíkjainak tövébe és kialakítani egy-egy beömlőt. Szuper.
A nagyolós része egész gyorsan megvolt, viszont az összecsiszolással és a panelvonalak átkarcolásával nagyon meggyűlt a bajom. Utólag visszagondolva meg kellett volna venni a Dream Model kész vezérsíkjait és kész.

A vezérsíkok közben készült a törzs is, valamennyi tömíteni való akadt az orron és a fullánk környékén is. Ezt elrendezni szinte üdítő volt a svancokhoz képest. Ha pedig belenyúltam a makettbe, akkor belenyúltam igazán, a hajtóművek pótlevegő beszívóinak lamelláit ki kellett egyeljem, mert fotók alapján kétszer annyi osztás volt a makett alkatrészein, mint kellett volna.

Mire nagyjából kilakatoltam a sárkányt, a függesztményt is eldöntöttem magamban. A szárnyvégekre egy-egy zavarókonténer jött. Emlékeim szerint ezeknek Szorbcia van és ezek mentek exportra, a belső pedig a Hibini, de ha valaki kijavítana, tegye nyugodtan.
Rakétákból egy-egy pár R-73 és R-77 és összesen négy H-31. Ezeknek a rakétáknak a kifestésük is külön játék volt a sok szín miatt. Óh, mire sikerült beszereznem a Tamiya titán színét!

Ha pedig festés, maga a repülő is megérett eddigre a festésre, így következett egy szürke alapozás a jól bevált szürke Gunze alapozóval. Jó sok kellett rá. Az egyenletesen szürke felszínt pedig felül feketével végig elő-paneleztem, ami meglepően levegő és időigényes volt a sima alapozáshoz képest. Alulra jóval visszafogottabb középszürkét választottam, az is bőven elég lesz oda.

Mivel eléggé izgatott voltam már addigi makettező pályafutásom legnagyobb fém(színű) felületeinek megfújásától, no meg maszkolás szempontjából is így tűnt a legjobbnak, a hajtóművek és egyéb fém színű részek festésével kezdtem. A hajtóművek borítólemezeit először a Gunze Mr. Metal Color 214 Dark Ironnal fújtam át, aztán pamutronggyal felpolíroztam, aztán jöhetett egy Model Master rozsdamentes acél, ebből kapott a gépágyú torkolatánál is az a néhány lemez. Eztán jöhetett a játék. Még néhány fém hatású festéket, illetve áttetszőt is előkaptam, hogy a nagy hőterhelés miatti színelváltozásokat megjeleníthessem, mindegyikkel csak óvatosan, éppenhogy ködölve, majd a szerelőpaneleket körbemaszkoltam, és azok is megkapták külön a magukét. Ezzel egyidőben a K-31-eket is lefestettem. Itt az ICM útmutatását követtem, amit azért leellenőriztem néhány fényképpel - szemre rendben volt.

Egy alapos maszkolás után rátérhettem a "ruhájára" a Szuhojnak. A hasára a Trumpeter által ajánlott Gunhe H332-t mefgelelőnek is találtam, két réteg után szépen ki is maszkoltam, és izgatottan léptem is tovább, de elég bizonytalan lett a járás. A felső félre ugyanis Gunze H337-et vagy Humbrol 145-öt adtak meg, már azok közül, amiket be tudtam szerezni. Előbbi még nagyjából hasonlított, de az utóbbinak szerintem köze sem volt hozzá, és mivel a Model Master festékek, ami valószínűleg jó lett volna, már akkor is beszerezhetetlenek voltak, végül a Humbrol 144 mellett döntöttem, mert az általam akkor elérhetőek közül ez hasonlított a legjobban.

A megfelelő fedőszín megtalálásának katartikus megélése után nem tétlenkedtem sokat, úgy döntöttem, hogy a dielektrikus paneleket a szárnyakon nem matricázom, hanem inkább fújom, hogy az orrkúppal és a vezérsíkok hegyeivel biztosan egyszínűek legyenek. A függőleges vezérsíkoknál figyelni kell, nem egyforma a kettő, nekem természetesen az építés során sikerült is felcserélnem azokat. Ezt még pár apróság felfestése követte a sárkányon, illetve párhuzamosan készültek az indítósínek, a futóművek és a futóművek aknáinak ajtajai is, mind-mind esemény nélkül. Egy dolog volt még a tarsolyban. A hajtóművek beömlőire egy-egy takaró fedőt készítettem műanyag lapból és némi drótból.

Elérkezett a lakkozás ideje. Nem egy pillanat volt amíg mindent két-három rétegben végigfújtam fényes lakkal, de a sárkány felső felét mindenképpen kellett, mert a festés végére kissé érdes lett a felülete, hiába próbáltam felpolírozni.

Valószínűleg nem lep meg senkit, a fényes lakkrétegeket matricázás követte. Hivatalosan két gépet készíthetünk el a mellékelt matricaívből, de valójában egész számsorok foglalnak azon helyet. A matricákat könnyen tudtam kezelni, semmi ok panaszra, megjegyzésre. Ha kicsit csillognak, az a makett felülete miatt van. a Matricákat lezártam egy újabb réteg lakkal, és következett egy átmosás sötétszürkével, de csak óvatosan. Ezt lezártam egy utolsó, félfényes lakréteggel, aztán jöhetett a végszerelés, majd a kicsomagolás.

Ez egy olyan készlet, amit szívesen megépítenék újra.
P1070571 (Nagy)
P1070571 (Nagy)
P1070076 (Nagy)
P1070076 (Nagy)
P1070218 (Nagy)
P1070218 (Nagy)
P1070270 (Nagy)
P1070270 (Nagy)
P1070273 (Nagy)
P1070273 (Nagy)
P1070279 (Nagy)
P1070279 (Nagy)
P10702820 (Nagy)
P10702820 (Nagy)
P1070271 (Nagy)
P1070271 (Nagy)
P1070283 (Nagy)
P1070283 (Nagy)
P1070284 (Nagy)
P1070284 (Nagy)
P1070287 (Nagy)
P1070287 (Nagy)
P1070325 (Nagy)
P1070325 (Nagy)
P1070322 (Nagy)
P1070322 (Nagy)
P1070323 (Nagy)
P1070323 (Nagy)
P1070327 (Nagy)
P1070327 (Nagy)
P1070475 (Nagy)
P1070475 (Nagy)
P1070482 (Nagy)
P1070482 (Nagy)
P1070487 (Nagy)
P1070487 (Nagy)
P1070494 (Nagy)
P1070494 (Nagy)
P1070498 (Nagy)
P1070498 (Nagy)
P1070499
P1070499
P1070512 (Nagy)
P1070512 (Nagy)
P1070513 (Nagy)
P1070513 (Nagy)
P1070540 (Nagy)
P1070540 (Nagy)
P1070544 (Nagy)
P1070544 (Nagy)
P1070546 (Nagy)
P1070546 (Nagy)
P1070556 (Nagy)
P1070556 (Nagy)
P1070557 (Nagy)
P1070557 (Nagy)
P1070558 (Nagy)
P1070558 (Nagy)
P1070560 (Nagy)
P1070560 (Nagy)
P1070561 (Nagy)
P1070561 (Nagy)
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
Íme, a végeredmény
P1070602 (Nagy)
P1070602 (Nagy)
2023.09.01.
Utolsó módosítás: 2023.09.05.
borisz
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Johnie
2023.09.30. 22:40:25
Ez igen!
Nagyon sokat dob a hozzáadott saját feljavítások tömkelege a részletezettségen, dícsérendő az elhivatottságod, hogy nem hagytad gyári állapotokban. Volt anno egy Italeri SU 27 sea flanker makettem, tényleg nagy gép volt még 72-ben is, de ilyen aprólékos feljavítàsokra akkor sem vállalkoztam (talán most sem)
Tetszik ahogy a hajtóműkiömlők hőhatását megfestetted. Igazán sokat dob az összképhez.
A rakéták egyenesen prímák. De jó az a kép a hasi részről!
Gratulálok, szép építés!
warbirds
2023.10.02. 22:58:19
Gratula, szép madár! A fémszínek nekem is nagyon tetszenek!
slowmotion
2023.10.04. 23:23:29
Bejövős! Teljesen nem látom, melyik titánt használtad, a Silvert, vagy a Goldot?
slowmotion
2023.10.05. 14:20:29
Ja, most már látom (nagy képernyő kellett hozzá), Titanium Silver. Az tényleg jól néz ki, én egy Phantomra pingáltam, de legszívesebben egy egész gépet lefestenék vele.
Zoli
2023.10.06. 20:43:42
Szia,
Szép makettet építettél, gratula! Sajnos sok apró hibája, hiányossága van, a legdurvább tényleg a vezérsík, de én a kevésbé látványos, de szinte javíthatatlan hibák miatt inkább megváltam tőle..., kevés voltam hozzá... Jöhet a következő!
z
pmheros
2023.10.07. 13:06:36
Üdv!

A plexi csík eltávolítás nekem is megvolt egy Trumpi Su-27 -nél, pont ugyanezt a műveletsort hajtottam végre hozzá mint te is.
Azok műszarfal matricák tényleges „érdekesek”, a kínaiak rendelkezésére álló technológiában több potenciál van, mint amit sikerült vele készíteniük.
Szép munka lehetett a futóakna oldalfalát kimérni, újragyártani.
A kabintetőnek nagyon jól áll az aprócska visszapillantótükrök garmadája.
Komoly kihívást találtál a függőlegesbe történő betoldással, de jól megoldottad a macerás beömlővel együtt is.
Egyetértek abban, hogy ezek a H-31 -esek tényleg díszei lettek a repcsinek.
P1070546 képen nincs magyarázó szöveg, csak sejtem hogy a szín keresése miatt került be.
Az árnyéklásnak, és az utómunkáknak tetszetős lett az eredménye.
A P1070560 és P1070561 kép feliratai (vakuval, vagy vaku nélkül) fel vannak cserélve.
R-77 rakéták krumpliszelő rácsaira nagyon várom már hogy valaki hozzon 1:72 -ben valami extrafinom kiegészítőt, a tiédnek is jól állna.
Jók lettek a futóaknák és a futószárak részletezése.
Nagyon jó a teljes kép, gratulálok!

Üdv.: pmheros
Remus389
2023.10.22. 08:17:10
Profi munka!
Alfio
2023.10.29. 12:57:36
Szia!
A betoldás a vezérsíkoknál nagyon királyul sikerült. A kabintető polírozás is. Elismerésem. A többi viszont.. A ködölés, panelezés szerintem legfeljebb amolyan szódával elmegy, de az is csak azért, mert egy 1:72-es makettről van szó. Egy 1:48-nál ez kritikán aluli kategória lenne. A hajtóművek fém színű részei szerintem borzasztóak lettek. Nem jó másik fém festékkel rámenni az előzőre, hogy a főleg melegedés miatti terheléseket érzékeltesd, hiszen egyik fedi a másikat és nem olyan lesz, mint azt az ember várná. Ilyenkor sokkal inkább üvegfesték az ajánlott, ami egy kissé "megbolondítja" a látványt. Azokkal sokkal valósághűbb lesz.
Annyit még, hogy a beömlő nyílásokban lezáró lemez csak olyankor szokott fent lenni, ha épp parkol a gép. Olyankor viszont nincs rajta egyetlen fegyver sem. Tehát vagy-vagy lenne a valósághű. Ez alól persze akadnak kivételek, pl. légi bemutatókon, vagy vásárok esetén kiállított gépek, illetve múzeumokban kiállított gépek esetében fenn lehetnek hatástalanított vagy dummy rakéták ilyenkor is.
Bocs ha nagyon szigorú voltam.
Remus389
2023.10.31. 09:19:03
ALfio: "Annyit még, hogy a beömlő nyílásokban lezáró lemez csak olyankor szokott fent lenni, ha épp parkol a gép. Olyankor viszont nincs rajta egyetlen fegyver sem. Tehát vagy-vagy lenne a valósághű."

Az oké hogy szigorú vagy és neked nem annyira tetszik, de azért ez a mondat már tényleg erős túlzás. Amíg előkészítik a gépet a tecnikusok és felfegyverzik, addig a lezáró lemezt rajta hagyják, azt csak akkor veszik le mielőtt a gép felszállna. Szóval azért túlzásokba azért ne ess.

Amúgy ami többi kritikád is túl szigorú, de mindegy is.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció