Pintér György - Múzeumi krimik
Bevezetés
2010-ben kezdtem el újra makettezni, ez a harmadik összerakott makettem azóta, egyben az első harcjárművem és az első cikkem itt a Makettinfon.
A makett
A készlet a Hobby Boss terméke, 372 darabból áll. A teljes belső teret megépíthetjük, sajnos ebből nem látszik sok minden a befejezés után. Kapunk egy fotómaratott rácsot, ami elvileg a gyártó újítása olyan szempontból, hogy már „össze van építve” az egyik műanyag alkatrésszel. Sorjával nem nagyon találkoztam az építés során, illeszkedési probléma is csak néhány helyen volt, ott viszont rendesen kellett tömíteni. A leírás könnyen követhető, viszont az elég zavaró, hogy néhány helyen hiányzik a festési útmutató. A készlethez kapunk egy matricalapot is, amiről bőven válogathatunk a különböző jelzések és feliratok között, még egy német jelzésű tankot is építhetünk.
Az építés
Az építést a motorral kezdtem, ezután következett a belső tér többi része. Ez a rész viszonylag zökkenőmentesen ment, azonban így is sok időt vett igénybe mire minden apró alkatrészt lefestettem és összeragasztottam. Próbáltam referenciaképeket keresni, mivel néhány helyen teljesen hiányzik a festésre vonatkozó információ.
Miután elkészültem a belső résszel, összeragasztottam a test alsó és felső részét. Itt találkoztam az első illeszkedési hibával. Először a motor teteje ütközött bele a felső részbe, de ezt egy kis csiszolással és újraragasztással megoldottam. Elől még nem is volt annyira vészes, de hátul,ahol a felső-alsó rész találkozik,több mm-es rés tátongott. Végül is sikerült betömítenem. Ezután rákerült minden apróság a külső részre: fogantyúk, ajtók, lámpa. Egyébként úgy döntöttem, hogy ki lesz nyitva,amit csak ki lehet nyitni, hadd látszódjon valami abból a sok munkából, amivel a motor megépítése járt.
Az építés valamiért innentől kezdett „döcögni”. A lövegcsőnél szintén volt némi illeszkedési hiba, elég szűkre szabták a helyét, ezért elég nehéz volt a helyére rakni, kicsit ferde is lett szegény. Ráadásul a sok kicsi alkatrész is megnehezítette a dolgom, nagyon kellett vigyázni, hogy le ne törjenek. A torony külsejére olyan vékony kapaszkodók kerültek, hogy sikerült egy-kettőt kettétörni (hát igen, van még mit tanulnom), de mivel én nem törekszem a teljes valósághű ábrázoláshoz, ezért ezeket lehagytam. Az utolsó volt egyben a legnehezebb rész: a lánctalp. Mivel ez volt az első tank, amit összeraktam, szenvedtem rendesen a lánctalp összeragasztásával, nem is lett tökéletes.
Festés
Minden festést ecsettel végeztem, Revell,valamint Humbrol festékeket használtam. Először a makett megkapta a zöld alapszínt 3 rétegben, majd rákerült a matrica a torony oldalára. Szándékosan választottam a vörös színű feliratot, nekem ez jobban tetszett, plusz kicsit eltér a megszokott fehértől. Ezután kapott egy réteg lakkot. Következett a koszolás: többször átmostam sárga-homok-szürke keverékével, hogy kicsit fakítsam. Ezután az éleket/panelvonalakat befolyattam nagyon híg feketével. Csináltam rozsdafolyásokat a test és a torony oldalán. A motor és a kipufogó környékén szárazecseteléssel imitáltam a kormot. A tornyon a fémes kopásokhoz kis foltokat festettem és a szélüket feketével és rozsdával átfestettem. A tornyon és a testen az éleket grafittal húztam ki. A lánctalpat fekete, alu és rozsda keverékével festettem, majd az egészet szárazecseteltem fém színnel. A sarat/port homokszínű festékkel készítettem, amibe némi pasztellkrétát reszeltem, és ezzel a keverékkel egy nagyon rövid szőrű, sűrű ecsettel maszatoltam össze a tank alját és a görgőket.
Összességében elégedett vagyok az eredménnyel, sokat tanultam belőle, és remélem a következő makettem még jobban fog sikerülni.