Pintér György - Múzeumi krimik
"Very Limited Edition"
Nem sokkal a T-34-es világra jötte után a nagy Szovjetunióban a „Holnap is lesz nap” – elve alapján nekifogtak egy váltó típus kifejlesztésének. A mindenféle források eléggé szűkszavúak, ha a T-44-esről van szó. Akcióban is csupán pár fotó állt rendelkezésre. Éles bevetésen hatvan esztendeje éppen kis hazánkban vett részt ez a kicsit öszvér megoldású harci eszköz. De mi is ez a harckocsi? Egy T-54-es és ez T-34/85-ös turmix – kívülről.
Nemrég az makettinfón láttam a cserebere rovatban a makettet. Nos, amikor kinyitottam a dobozt, azt találtam, amit vártam. Egy T-54/55-ös hk. teknő alkatrészeit, T-34-nez való „pókhálós” görgőket és egy T-34/85-ös tornyot. Ez utóbbit műgyanta tömbben adta a belorusz gyártól. Emellé egy fehér számsort, amiből nem lehet felmatricázni a Magyarországon megfordult példányokat, mert teljesen egyedi formájú számokkal közlekedtek.
A teknő és a görgők anyaga valamivel puhább ez eddig megszokottaknál, de viszonylag kevés sorjával kell megküzdeni. A görgők nagyon felhasználóbarátra vannak kialakítva. A meghajtó kerék fogait csak azon az oldalon készítették el, ahová nem kerül lánctalptag. A futógörgőkön csak az alsó, szabadon látszó részeken vannak kikönnyítő nyílások. A görgők két részének összeragasztásakor érdemes figyelni, mert néhány alkarészen deformálódott az összeillesztést segítő rész.
A torony egy műgyanta tömb, ami mellé odacsomagolták a lövegcsövet, az összecsavart ponyvát, néhány kapaszkodót, egy búvónyílás-fedelet. Nyitva elkészítésre a torony tömör kidolgozása nem ad lehetőséget. A kapaszkodókat inkább tűzőgép-kapocsból vagy húzott szálból tervezem elkészíteni, a ponyva inkább háztartási fóliából lesz.
A lánctalp részben szemenkénti, a PST-nél megszokott merev, fekete műanyagból. A kidolgozottsága ennek a méretaránynak megfelelő.