Pintér György - Múzeumi krimik
Az U.S. Navy 1981.-ben választotta a BAe Hawk gyakorlógépet a kiöregedett Skyhawk oktatógépei lecserélésére. Az eredeti Hawk Mk 60-as sárkányon számos módosítást hajtottak végre, hogy alkalmassá tegyék a repülőgép-hordozó fedélzeti üzemre. A géptestet megerősítették, hogy ellenálljon a hajófedélzeti üzemeltetés során fellépő igénybevételnek, új, megerősített iker-orrkerekes futóművet kapott, amin már ott volt a katapult kivetőrúdja, a főfutók hosszabb lengéscsillapítót kaptak, valamint megnövelték a függőleges-, és a vízszintes vezérsík méretét és felszereltek egy alsó vezérsíkot is, a törzsféklapokat a gép két oldalára szerelték át.
A szárnyak teljes hosszán végig futó hidraulikusan működtetett, elektronikus vezérelt orrsegédszárnyak kerültek és a csűrő/oldalkormány összekapcsolása is új fejlesztésű lett. És természetesen felszerelték a haditengerészeti repülőgépeken elengedhetetlen fékezőhorgot is.
Építés
Ezt a makettet kb. hat éve készítettem. Mivel akkoriban még nem volt internetem semmilyen anyaggal nem rendelkeztem a Goshawkról, ezért az Italeri útmutatójára hagyatkozva, minden feljavítás és extra munka nélkül építettem össze a repcsit.
Természetesen a kabinnal kezdtem az építést. 1/72-es repülőgépeknél nem mindig szoktam törődni a kabin 100%-os élethűségének kialakításával (pláne, ha semmi anyagom nincs az adott kabinról), kivéve, ha a makett mérete vagy a nyitva felszerelt kabintető okán a műszerek jól láthatóak.
Kevésbé látható kabinbelsőnél megelégszem a festéssel és csak akkor "műtök", ha nagyon muszáj.
A műszerek kiemelkedő "pogácsáit" feketére festettem, majd száradás után fehéret cseppentettem a közepére, így imitálva a kijelzőket. A kabin többi része szürke lett.
Az elkészült kabint és a kiömlőnyílást beragasztottam a törzsfelekbe, majd egyesítettem a makett két felét.Száradás után felkerültek a szárnyak (itt elkészítettem a helyzetjelzőket is átlátszó öntőkeret darabjából), vezérsíkok és a légbeömlők is.
A makett fehér anyaga megkönnyítette a festést, bevallom itt is csaltam és csak a piros és a fekete részeket festettem maszkolások segítségével, de,hogy kicsit feldobjam a makett megjelenését kihúztam a panelvonalakat, persze nem túl erősen, mert a haditengerészet gépei a szárazföldi gépekhez képest tisztábbak, ezért nem ajánlott a túlzott koszolás.
A festés száradása után fényes lakkot vittem a felületekre, majd száradás után a matricázás következett, végül egy újabb réteg lakk. Többnapos száradás után felkerültek a futóművek, aknaajtók és egyéb apróságok is.
Az alap
Az alap egy kiszolgált CD boxból készült. Fényes feketére festettem, majd az oldalára felkerült egy kis tábla a gép típusával és egy kis Italeri embléma.
Goshawkom alá anyahajó-fedélzet helyett szárazföldi repülőtér betonkockái kerültek. Ennek pusztán az az oka, hogy jobban tetszett, de azóta már láttam olyan képet ami a T45-öst ilyen környezetben ábrázolja.
1 mm-es kartonlemezt 7x7 cm-es négyzetekre osztottam, majd késsel bemetszettem. Ezután megfelelő méretű kört vágtam belőle és felragasztottam a helyére.
A kartont szürkére festettem majd átdörzsöltem (ebben az esetben ez jobb kifejezés, mint a szárazecsetelés) fehérrel és világosszürkével, végezetül a bevágásokat feketével kiemeltem.
Ezek után már csupán annyi volt hátra, az aprócska makettet az alapra ragasszam és máris készen volt az U.S. Navy kiképzőgépe.
A Goshawk-fejlesztés leírásához a Katonai Repülőgépek Eenciklopédiája című kiadványt használtam (Alexandra kiadó 2002).