Pintér György - Múzeumi krimik
Sziasztok!
A Legutóbbi munkámat szeretném veletek ismertetni! Régóta szerettem volna A HARCKOCSIT (T-55) megépíteni! A fotók keresgélése közben bukkantam rá egy képre, amelyen a tank álcázva vonul egy füves terepen. Nagyon megtetszett a téma és elhatároztam, hogy az 541-es harckocsit csinálom meg ilyen módon fenyőgallyakkal álcázva!
A makett a Tamiya páncélosa lett, ez volt itthon! Nem akartam a belsővel vacakolni, ezért jó volt ez is, nem kellett megvennem a Miniart új készletét a gyárilag kidolgozott belsővel! Alapnak jó a Tamiya, úgy is végig kell vonulni a teljes felületen és meg kell csinálni a részletek kidolgozását, hogy olyan legyen mint az igazi!
Először is le kellett vágnom a jobb oldali első sárvédő lemezt, mert a képen sincs rajta, gondolom megrongálódott és levették!
Aztán szépen megcsináltam mindkét oldalon a lánctalp fölötti lemez elválasztóit fotómaratásból, az üzemanyag tartályokat, kicseréltem a fogantyúkat rézdrótra, a Verlinden készletéből fotómaratásra cseréltem a lefogatókat, kicseréltem az üzemanyag hordók felfogatóit, a hátfal összes elemét, az elején a sárvédő lemezek beakasztóit, kicseréltem a motortér összes fogantyúját rézdrótra, megjelenítettem a futógörgőkön a gumi elhasználódás jeleit, stb......
Becsöveztem az üzemanyag tartályokat, és az összes hegesztést megcsináltam
green stuff-al, nekem ez vállt be erre a célra!
Ja, kitéríthetővé csináltam a futógörgőket, mert szerettem volna megjeleníteni a tank mozgását a terep egyenetlenségeken!
Az egész testen kialakítottam az öntvény felszín egyenetlenségeit, a torony felületén jobban, a hátán és az elején kicsit, a felső lemezen csak éppen hogy Gunze Surfacer 500-al átecseteletem! Az egyenetlen felszínt a Milán haverom féle technikával csináltam: jó vastag anyagot veszünk a surfacerből a lapos ecsetre és a felületre topfoljuk merőlegesen!
A lövegcsövet alumíniumra cseréltem, sokkal jobb, és élethűbb!
A lánctalp friul, az elsők közül való, sokszor el is szakadt mire kész lettem vele, de az újak már jobb technológiával készültek!
A festést Tamiya acryl színekkel csináltam, az XF-58 Olive Green-hez kevertem XF-2 Flat White-ot és XF-3 Flat Yellow-t, addig amíg jó világos zöld nem lett!!! Sokkal világosabbra kell fújni, mint amit elgondoltunk, mert a későbbi technikák mindig sötétítik a felületet!!
Mielőtt elkezdtem a fújást acryl matt fekete festékkel megrajzoltam a panelvonalakat, hegesztéseket, mélyebb felületek,stb...
Elkezdtem a zöldet szép vékonyan fújni, aztán még tovább világosított zölddel a nagy felületek közepét átfújtam, mondjuk olyan sokat nem tudtam, mert annyira tagolt a felület!:)
Ekkor fújtam fel a haverom által készített fotómaratott fújósablon segítségével a toronyszámokat matt fehérrel!
Száradás után egy alap bemosót szoktam keverni, Tamiya enamel XF-1 Flat Black és XF-10 Flat Brown keverékét szoktam csinálni hígítóba kevert festékkel, olyan mintha ecsetmosó lé lenne!
Most nemrég vettem panelvonal befuttatót, azzal még a hegesztési varratokat, csavarfejek körül, mélyedéseket befolyattam!
Ezután nagyon világosított alapszínnel szárazecseteltem az egész felületet, főleg az éleket, ezzel ki lehet emelni a felületből a széleket.
Utána Tamiya enamel XF-1-el szivacsos technikával leverődéseket csináltam a használt részeken, ez azért jó, mert ha sok, vissza lehet mosni, mivel az acryllal festett felületről lejön!
Ezután fém színnel megcsináltam a koptatást, de csak ésszel!
Én rozsdázást nem nagyon csináltam, mert ez egy kiképzésen használt tank, nincs ideje rozsdásodni, csak ott ahol nem járkálnak, koptatják!
Csináltam még lefolyt koszt a tornyon, főleg a kapaszkodók tövéből és a rögzítőkampóknál. Egy kis olajfolyást a motornál és a tankoló nyílásfedél környékén.
A lánctalpat nem rozsdáztam össze, mert a Balatoni nyaralás közben voltam tankozni Tihany mellett és sikerült olyan T-55-öst fotóznom ami mozog és nem áll egy helyben!!! Hát nem volt rajta rozsda, csak por és száradt sár, na meg mindenütt fémes kopás!!!
Ha minden meg volt akkor jött a porozás! Szereztem alföldi homokot, vizet kevertem hozzá és átkentem az egész felületet. Ahogy megszárad és beül a mélyedésekben olyan mint az igazi!
A terep kialakításában is ezt a homokot használtam, egy homokos, kijárt utat akartam csinálni egy füves terület mellett. Az utat suli ragasztó és a homok keverékéből csináltam, ahogy száradt belenyomkodtam a lánctalpat és egy Kraz gumiját!
A füvet most a Modelscene termékével csináltam, homokot szórtam a fűcsomók közébe és egy-két ecsetszőr csomóval tettem élethűbbé!
Ezután már csak a lényeg következett, a fenyőágak!! Ehhez a fátyol aszparágusz leveleit használtam, kicsit megfestve, sűrítve!
Remélem tetszik a kis dioráma, hasonlít az eredetire!
Megpróbáltam részletesen leírni a folyamatokat és segíteni a kezdő makettezőket!!!