T-72B ERA

T-72B ERA

1:35, Revell No.03077
Pintér György - Múzeumi krimik Előre bocsájtom, hogy jelen írásban elsősorban a készlet minőségéről, annak hibáiról, illetve a házilag elkészíthető javításokról írok, tehát aki vérprofi összeállítási útmutatót vár, az ne is olvasson tovább.
A kilenc öntőkereten található 380 alkatrész a jelzések szerint a Zvezda öntőformájából származik. Az elemek kidolgozása jó minőségű, sorja, deformálódás, kellemetlen kilökőtüske nyom csak elvétve található. A készlet ”extrái”: részben szemenkénti lánctalp, nyitva is szerelhető nyílások, felszerelhető/elhagyható üzemanyag póttartályok, 2 fajta görgőszett. A festési útmutató négy harckocsit mutat be: egy zöld, illetve egy téli terepszínű szovjetuniós változatot, valamint két terepszínű orosz változatot. A kit elkészítése a lánctalpat leszámítva, az átlagos modellezőnek nem okozhat gondot, az alkatrészek szépen passzolnak, tömíteni szinte nem is kell.
Teknő: A görgők lengőkarjai rá vannak öntve az alsó félre, ami némi munkát spórol meg nekünk, de aki a diorámáján terepre akarja tenni a tankot, annak némi ügyeskedésre lesz szüksége – illetve szemenkénti lánctalpra. A kithez mellékelt részben szemenkénti lánctalp hosszabb és rövidebb egyenes egységekből, illetve az ívekre egyesével feltehető elemekből áll. A láncszemeket sajnos téglalap alakúra formálták, de azok igazából trapéz alakúak. Ezt aprólékos munkával viszonylag egyszerűen megoldhatjuk: sniccerrel le kell vágni mind a két oldalról a fölösleges darabokat (erre én sajnos csak a makett elkészítése után jöttem rá). A meghajtókeréknél a láncszemek nem fekszenek fel egyenletesen (az első jó, a második is, a harmadik már picit nem passzol, a negyedik, ötödik, stb. már egyáltalán nem) – ezt is megoldhatjuk nem kevés farigcsálással. A póttartályoknál arra kell ügyelni, hogy a T-72B-nél, ha azokat nem szerelik fel, akkor a tartójukat (a T-72-nél megszokott, négy darab felfele néző ”sarló”) is leszedik. Bár erre az összeállítási útmutató is felhívja a figyelmünket.
Test: Itt sem ütközhetünk különösebb nehézségekbe, de hibákba már annál inkább. Az első sárvédőkről hiányzik a négy-négy luk, amit forró tűvel és némi kézügyességgel megfúrhatunk. Továbbá, hiányoznak a gumi kötényezést tartó csavarok (ezeket sajnos én se javítottam ki, a legtöbb mondjuk nem is látszik, az ERA elemek miatt). A sárvédő fölé kerülő, szintén gumiból készült csík túl vastag, ezt nem árt vékonyra csiszolni, illetve darabokba vágni és úgy feltenni. A hátsó sárvédők borzasztóan néznek ki. Ezek igazából gumiból vannak, és sokszor deformálódnak, ”kilökik magukat”, elszakadnak. A maketten ráadásul túl picik is. Némi gondolkodás után levágtam őket, és több rétegben egymásra ragasztott szigetelőszalagból kivágott sárvédő elemmel pótoltam (ezzel a módszerrel az oldalsó kötényezés is sokkal élethűbbé tehető, de ez szintén túl későn jutott eszembe). Vékony drótból pótolhatjuk a kötényezés alján található, a fellépést segítő fém ”kapaszkodókat” is, mivel ezek szintén lemaradtak a kitről. A test hátulján található drótkötelek rögzítő pántjait is érdemes fémlemezből készültre lecserélni, illetve magát a drótkötelet is, amit a készlethez műanyagba öntve mellékelnek.
Torony: A tornyon is minden szépen passzol, egyedül a különböző lámpák és a ködgránát-vető kábeleit kell pótolni rézdrótból. Ajánlatos figyelni az eredeti fényképeket, mivel a különböző egységeknél/országokban a fényeket más-más színűre kell festeni (valahol piros, vagy narancs, illetve sötétített vagy nem). Óvatosan kell felszerelni a szerszámos dobozra rögzített levegőszivattyút, mivel a legkisebb eltérés esetén az a torony felhelyezése után hozzáér a testhez.
Az ERA elemek számát keveselltem, ezekből érdemes többet szerezni (itt szeretnék ezért köszönetet mondani Mócsy Gábor ”gábor76” makettező társamnak az extra elemekért), és az eredeti fotókat követve felszerelni.
Mindent összevetve: egy ismert harckocsi látványos változatát építhetjük meg - a lánctalpakat leszámítva - kevés vesződéssel. Aki szeretné, kedvének és pénztárcájának megfelelően javítgathatja, tuningolhatja akár házilag, akár a piacon kapható kiegészítő és feljavítószettek segítségével.

Jimbow (=Jimbobá)
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
Boxart
Boxart
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
T72B ERA
2007.12.18.
Utolsó módosítás: 2008.09.18.
Jimbow
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
sulyid
2008.10.30. 16:25:21
Szia szerintem nagyon jó lett de nekem a szine nem tetszik.Amúgy hol lehet ezt beszerezni szolnokon?A kit nagyon szép lett a leírás érthető szóval nagyon jó lett!
Jimbow
2008.10.30. 18:15:04
Köszönöm.
A vaku kicsit túlfényesítette és világosította a zöldet, majd teszek fel új képeket ha lesz időm. De a jól sejtem neked a terepminta tetszene. Az is van az útmutatóban.
Szolnoki boltokat nem ismerek, de szerintem a modellposta.hu-n vagy a jatek-makett.hu-n megrendelheted kiszállítással. Üdv!
sulyid
2008.10.30. 18:35:02
Lehet hogy csak a vaku.Amúgy nekem a terepminta tetszene.Amúgy maradtak alkatrészek?
Ja és ha véletlenül van 1/35 T34 hez való tartány szoljál már ok?
sulyid
2008.11.11. 18:29:00
Jimbow lehet egy kérdésem?Az lenne a kérdés hogy milyen matricát raksz majd rá.
Jimbobá
2008.11.12. 22:18:22
Valamelyiket a készletből, majd meglátom. Várok az új vitrinre.
sulyid
2008.11.15. 09:27:55
Szeritem rakd rá a Szóvjetúniós zöld festésnek a matricáját.Én is éppen ezt a kitet építem nekem Russian Army Nizhini-Nogvorod 1992 lesz a 312 számú harckocsi.
sulyid
2008.11.15. 09:31:27
Ja és szerintem rakd már rá azt a figurát ami a kithez vlt én felrakom rá az enyémre.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció