T-80UD

T-80UD

1:35, Zvezda No.3591
Pintér György - Múzeumi krimik Sziasztok!
Szeretném bemutatni legutóbbi elkészült munkámat a Zvezda T-80UD makettjét.
Eddig általában 72-ben építettem, szerettem volna kicsit feljebb lépni, ehhez valami modern orosz vas volt az elképzelés, indulásként valami olcsóbb darabbal. A T80UD formája vonzott, a Zvezda meg nem volt drága. Gondoltam, ez a nekem való páros. Már megvásárlása előtt, (ekkor még nem létezett a Trumpeter T-80 szériája) elkezdtem fotókat gyűjteni az UD változatról, főleg orosz nyelvű oldalakon találtam nagyon jó fotósorozatokat. Bár ne találtam volna! Be kellett látnom, hogy az önfeledt építés legnagyobb ellensége a referenciafotó. A neten található dobozbontásokat nézegetve sejtettem, hogy komoly kompromisszumokat kell kötnöm. Egyrészt a makett minősége messze elmarad a modern készletektől, másrészt tudásom és technikai lehetőségeim kizárták nagymértékű hibajavítás kivitelezését. Én balga, ragaszkodtam a T80 harckocsi építéséhez. Így vágtam bele a kalandba, melyet utólag festési próbának és gyakorlásnak szoktak nevezni, tekintettel arra, hogy egy nagy kupac sz..-ból bárhogy forgatjuk, egy nagy kupac sz.. lesz. Azért beszereztem az Eduard fotómaratását, mely tovább növeli a pontatlanságok számát, mintsem helyrehozná azokat. (Vásároltam egy gyönyörű fém lövegcsövet is, de ezt végül félretettem egy boldogabb időre.)
Kezdjük az építéssel. Már a legelején leszögezhetjük, hogy semmi sem ott van ahol lennie kellene, semmi sem hasonlít - még kicsit sem - az eredeti alkatrészre. E tény után hihetetlen boldogság ha az összeépítés sikerül. Az alváz valamire hasonlít, de az nem a T80. Sebaj, majd a kötény és a kerekek eltakarják! Apropó kerekek! A legkisebb eltérés, hogy kilenc rögzítő csavar van tíz helyett, a csapágyház olyan amilyen. A lánctalpat nem lehetett a sárvédőktől elvezetni a feszítőkeréken, itt komolyabb faragás következett. Az eredeti tervben szerepelt egy fém lánc beépítése is, de később ezt elvetettem, mert hiábavaló elfecsérlése lett volna, maradt a gyári. A félszemenkénti lánc utólagos választása miatt a beépítése nem ment zökkenő nélkül. A kész maketten sajnos nem tökéletes a lánc, de ezt is eltakarja: a kötényezés!! Az önbeásó szerkezet egy vicc! Sebaj! Ezt is álcázza a mindent tudó első sárfogó (mustáros tubusból készült)!
A páncéltest frontlemeze nem az eredetinek megfelelően csatlakozik a test tetejéhez. Itt egy műanyaglemezzel toldottam meg a frontpáncélt, melyet formára reszeltem, és erre építettem vissza mindent. A lámpakeretek rézdrótból készültek, valamint a vezetékezés is. A sárvédők tároló dobozai és az üzemanyag cellák kettéosztása értelmetlen alkatrészbontás, lehet tömíteni, csiszolni örökké, a leszorító pántokat alumíniumból vágtam.
A torony még messziről sem jó. Alakja, mérete olyan szinten eltér, hogy amikor idáig értem az építéssel, elfogyott a türelmem, kidobtam volna az egészet a kukába. Végül pár hónapi pihentetés után, megérett a gondolat, hogy csak a végére kell járni ennek a szörnynek is. Felkerültek a dobozok, és a reaktív páncélzat, ami jótékonyan eltünteti a szörnyű alakhibát. A gázlókészlet két végére egyszerűen alufóliából készült a huzat. A torony hátuljára egy rácsos tárolót szereltek, ez nincs a készletben, én rézdrótból készítettem el. Először pillanatragasztós módszert használtam, de túl összetett volt a forma, és ráadásul nem tűnt túl stabilnak sem. Gondoltam ideje forrasztani egy kicsit. Beszereztem egy flakon forrasztóvizet, a pákám már megvolt. Forrasztás, 3-4 példány készült, mire a végén elfogadható lett. Mint említettem a fém lövegcsövet eltettem egy pontosabb készlethez, maradt az eredeti (látványosan túlméretes, egy nehéztüzérségi lövegnek is dicséretére válna). Igyekeztem a részleteket számomra megoldható módon pótolni, feljavítani.
Jöhetett a festés.
A Revell akril festékeit használtam, némi új tapasztalatot szerezve a használatáról. Először az eredeti festésminta Humbrol színkódjait átváltottam Revell kódokra, kicsi kevergetés után lefújtam a makettet. Fura lett, egy palazöld-zöld-fekete kombináció bizarrnak hatott, pedig először kipróbálgatva még tetszett a színhatás. Valahogy olyan hihetetlen lett, pedig az oroszok biztos tudják milyen volt a 90-es évek elején. A referencia képeken már egy többször átfestett és jelentősen fakult példány volt, ami akár ilyen is lehetett volna. Ráadásul elfelejtettem kötéslassítót adagolni a festékbe, így a festés végén szemcsés lett a felület. Ez így nem maradhatott, lemostam az egészet. Közben a kisebb rézalkatrészek lepotyogtak, a denaturált szesz többszöri leszűrése után, csodálatos módon meglett minden. Egy nap alatt visszaragasztottam az egészet.
Festés 2.0
Kezembe került a Revell kiadás festésmintája, amin hihetőbb színkódok voltak - a minta egyébként megegyezett a Zvezdával. Nato-oliv, bézs, fekete. Kipróbáltam egy maradék köténylemezen. Tetszett, és a moszkvai puccs idején készült színes képeken is ilyen szerepelt. Már csak a szemcsésedést kellett megoldani. Kisebb nyomás? Nagyobb hígítás? Beugrott, hogy a félfényes revellnél nem tapasztaltam ezt a jelenséget, így a festékekbe nem Retardert, hanem fényes lakkot kevertem, (kb. 20-30%-ot). A selyemfényű felület szerintem közelebb is áll a valósághoz mint a teljesen matt. Ráadásul az utómunkák a fényességet jelentősen tompítják. A festékeket 15-20%-ban világosítottam is. Szóval éreztem, lehetetlen lenne újra kikevernem ugyanazokat az árnyalatokat, szerencsére orvosságos üveg mennyiséget készítettem a két fő színből (hátha újabb lemosás lenne szükséges). A fekete helyett 78-as panzergrau színt használtam, gondolva a későbbi kezelésekre, amelyek majd sötétítenek még a maketten. Festés. Most már jónak éreztem, enyhe selyemfény lett a végeredmény. Jöhetett egy kis befolyatás olajfestékekkel sötétbarna, fekete keverékével. A felesleget eltüntettem, majd az eredeti színek jelentősen hígított és picit tovább világosított árnyalataival átfújtam a foltokat. Így nem lett olyan éles a befolyatás. Némi átmosás következett híg barnával, visszatörölgetve. Az olajfestéket Zippo benzinnel hígítottam és töröltem le a felületről. Nem hagy foltot, remek hígító. Csak gyorsan párolog.
Következett a koszolás. Ezt egyszerűen olajfestékbe kevert pigmenttel csináltam, több árnyalattal, több rétegben. Többször visszamosva, hogy egy-egy vékony réteg maradjon csak fent. Végül a személyzet által felhordott sarat igyekeztem megjeleníteni a felületen (ez nem lett túl realisztikus, majd legközelebb...)
A makett a jászberényi versenyre vittem el, persze elfelejtettem feltenni az antennát! Utólag pótoltam.
Kinek ajánlom a Zvezda T-80 makettjét? Csak az ellenségeimnek, szokták mondani. Kezdőknek csak akkor, ha át tudnak lépni a teljes pontatlanságon és gyakorolni szeretnék a végtelen tömítgetést. A profik pedig vagy újragyártanak, kicserélnek mindent, vagy választanak egy másik gyártót!
Üdv.
Fabók Tibor
P1050338
P1050338
P1040127
P1040127
P1050311
P1050311
P1050314
P1050314
P1050320
P1050320
P1050321
P1050321
P1050324
P1050324
P1050333
P1050333
P1050336
P1050336
P1050337
P1050337
2015.06.27.
tibcsibácsi, Nagykáta
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
hobbista
2015.07.24. 16:10:15
Szia!
A képeket nézegetve nem is olyan rossz. Szinte el se hiszem, hogy annyit szenvedtél vele:)
Számomra ami zavaró talán a periszkópablakok kékje. Lehetne egy kicsit mélyebb (sötétebb).
Matenius
2015.11.14. 23:36:02
Én először a képeket néztem meg csak utána olvastam szenvedéseidről. Tekintve, hogy nem értek a T80-hoz, vagyis nemtudom hogyan kellene kinéznie a kitnek, nekem tetszik amit ebből kihoztál ;)
Matenius
2015.11.14. 23:37:15
Én először a képeket néztem meg csak utána olvastam szenvedéseidről. Tekintve, hogy nem értek a T80-hoz, vagyis nemtudom hogyan kellene kinéznie a kitnek, nekem tetszik amit ebből kihoztál ;)
tibcsibácsi
2015.12.04. 21:21:45
Köszönöm az észrevételeket.
Hobbista: a periszkópok tényleg világosra sikerültek, illetve ma már lehet az egész festést egy kicsit sötétebbre csinálnám.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció