Tábori tarack II.

M59 155mm Long Tom

1:35, AFV Club No.AF35009
Pintér György - Múzeumi krimik Az előző makett leírásánál már elmeséltem, hogyan indult lövegkészítő karrierem, ezért ezt most nem is részletezném, cserébe inkább bemutatnám a kettes számú darabot.
A kiválasztásnál jóformán nem tudtam semmit erről a lövegről (mindössze annyit, hogy a II. vh-ban már használták), nem akartam kompenzálni a csőhosszal sem, egyszerűen annyira csúnyának tűnt elsőre, hogy egyből megtetszett. Amit viszont azóta megtudtam, arról írnék néhány mondatban.

Az I. vh-ban az amcsik ebben a fegyvernemben egy kissé elmaradottak voltak, ezért külföldi gyártmányú lövegekkel - leginkább Canon de 155 mm GPF - pótolták a hiányt. A 20-as évektől kezdve aztán maguk is belefogtak egy saját fejlesztésű löveg készítésébe, de a prototípusok fejlesztése a 30-as évekre is átterjedt, köszönhetően a háború utáni pénzügyi korlátozásoknak. Végül 1938-ig kellett várni a korábbi francia gyártmányú fegyver alapjain nyugvó löveg elkészültéig-, és hadrendbe állásig.
Az eredmény korszerű, egy viszonylag könnyen mobilizálható (14 t), nagy tűzerejű tarack lett, ami egy új fejlesztésű 100 lb (kb. 45 kg) tömegű lőszert röpített akár 22 km távolságra, amennyiben a 14 fős kezelő személyzet jól végezte a dolgát. A lövegcső elméleti élettartalma 1500 lövés, ami egy ilyen erejű fegyvernél azért nem kis szám.
Először 1942 karácsonyán vetették be Észak-Afrikában, később Európában-, és a Csendes-óceánon is szolgált, végül pályafutását a koreai háború után fejezte be.

Mielőtt belevágtam a makett elkészítésébe, alapos böngészésnek vetettem alá magam, és 'hál Istennek rengeteg képet találtam, mind makettről, mind magáról a valódi lövegről. Akkor döntöttem el, hogy viszonylag jó állapotúra szeretném csinálni, és nem rozsdás ócskavasnak (mert valamikor ez a cél). A készletre egy szavam sem lehet, problémamentes volt az építése, mindössze egy picikét tuningoltam rajta.
A képeken feltűnt, hogy a lövegtalpon, és a kerekek között mindenféle kábelek vannak (nekem hidraulika-, és elektromos kábelnek tűnt), ezeket legyártottam huzalból, és igyekeztem a valóságnak megfelelően hajlítgatni. A festésre nem vesztegetnék túl sok figyelmet, hiszen egyszínűről lévén szó, nem volt túl izgalmas (alapozó spray+festékszóró). Sokkal hosszadalmasabb-, és persze élvezetesebb volt a koszolások és kopások felvitele, amit a korábban bevált módszer szerint 4-5-féle pasztellkrétaporral készítettem.
001
001
002
002
003
003
004
004
005
005
006
006
07
07
008
008
2013.03.17.
maumade, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
maumade
2013.03.17. 18:07:51
Szia, köszi a "like"-ot. Sajnos a gumikerék nem tartja meg olyan jól a pasztell port, ezért még át kell mennem rajta még egyszer... ami a képet illeti: teljesen véletlen, de tényleg ez a két löveg van rajta (jó megfigyelő vagy).
kx237
2013.03.20. 12:44:42
Szia. Igazán szép munka lett, így "löveg laikus" szemmel is.
A kerekeknél még annyit megjegyeznék, hogy szerintem jó lett volna eltávolítani azokat a csíkokat, amelyek mindegyiken végigfutnak.
További jó makettezést!
Üdv!
G4beM
2013.03.20. 14:30:07
Szia! Itt is picit sorjás maradt a makett, de szép szörnyeteg ez is!
hobbista
2013.03.20. 20:30:42
Szia!
Szép a löveg, de a kerekeket tényleg ott csúfítja a csík. Amúgy koszolásnál nem csak pasztellkrétában lehet gondolkodni. Talán próbáld meg a jó öreg olajfestéket igen felhígítva.
maumade
2013.03.20. 22:26:20
Köszönöm a véleményeiteket, sok részletre kell még odafigyelnem a jövőben... lehet, hogy finom csiszolópapírral még át lehet menni rajtuk (úgy már lehet, hogy a port, vagy festéket is jobban tartaná)
Luthor
2013.03.21. 07:54:26
Ha a gumi nem szereti a pasztellt, fújd le matt akrillal, onnantól jobban tapad a por. Lakk vagy fekete mindegy, porozás után újabb matt v. szatén lakkréteg, hogy fixálja, és aztán egy kis szárazecseteléssel be lehet állítani a gumi végleges "fényét".
hangagyula
2013.04.12. 22:50:09
Szia nagyon szép lett a munkád,nem rég raktam össze én is ugyan ezt,a gumikról a csíkot először 180-assal majd 400-as papírral csiszoltam ki ökéletes lett,üdv Gyula.
maumade
2013.06.01. 01:23:14
Köszönöm a tippeket, az első adandó alkalommal élek valamelyikkel, és beszámolok az eredményről
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció