Tamiya Pz.Kpfw IV. Ausf. H - avagy nem mind arany, ami fénylik

Pz.Kpfw IV. Ausf. H korai verzió

1:35, Tamiya No.35209 (1994)
Pintér György - Múzeumi krimik Bár már van egy félkész Dragon Pz. IV. a polcon - lánctalp kellene még rá és némi koszolás - mégis úgy gondoltam, hogy megrendelem a Tamiya 35209-es Pz. IV Ausf. H kitjét... 25%-os raktársöprő akció volt és elcsábultam. Bár ne tettem volna.

Amikor megjött a makett pihentettem, mert éppen volt mivel foglalatoskodnom, de most a napokban úgy gondoltam, nekiállok. Első ötletem az volt, hogy kap egy normál kamo festést majd téli álcát. Miután elkezdtem összerakni rájöttem, hogy a külön rendelt fém lövegcsövet nem rakom fel rá és gyakorló makett lesz belőle, mert annyira gyenge konstrukció, hogy kár vele komolyabban foglalkozni.

A készlet tartalmaz 5 keretet, gumi lánctalpakat és matricaszettet 4 különböző alakulathoz. Ennyi. Rézmaratás nuku. Összehasonlítva a Dragon Pz. IV Ausf. E-vel, az anyagok vastagabbak, kevésbé élethűek némely részlet elnagyolt illetve hiányzik. Az összehasonlítás persze kicsit sántít, mert a Tamiya egy 15 éves konstrukció, a Dragon pedig a SmartKit sorozatból való.

Az összerakással nem nagyon akadt problémám, tömíteni csak pár helyen kellett, az alkatrészek szépen illeszkednek, sorja nem nagyon volt...
És ezzel ki is merült a kit előnyeinek felsorolása.

Festés

Már az elején úgy gondoltam, hogy téli festést kap majd, eddig ilyennel nem nagyon próbálkoztam.
Először is megkapta az alap 3 színű kamo festést (Gunze: H403-sárga, H80-khakizöld, H47-vörösbarna) majd H79-Sandy Yellow és sima viz keverékével átkentem. Ezt az egyik Panzer Aces újságban láttamm. Az eredmény persze nem teljesen olyan lett, mint ott, de nekem tetszett. A felkent festék-víz elegy a megszáradáskor leginkább az eső és szálló por által hagyott nyomokra emlékeztet. Az éleket roszda és H303-Yellow segítségével kihúztam, hogy a kopásokat szimuláljam, majd szintén a Panzer Aces által ajánlott módon nekiálltam a téli kamo festésnek.

A PA eljárása a következő:
1. higított fehér festéket fúj a kívánt felületre,
2. teljes száradás előtt visszamossa a fehéret, hogy kopottnak tűnjön és átüssön az eredeti kamo.

Itt ütött be a krach... A 2. pontnál ugyanis nem csak az eredeti kamo kezdett el kikandikálni, hanem a müa. alapszín is... Nagy levegővetelek és sűrű káromkodások után fújhattam újra az egész tornyot. :(
A PA módszerét ezek után mellőztem,a makett kapott egy réteg fényes lakkot, hogy az eddigi két réteg le legyen zárva, majd amikor ez megvolt, akkor felraktam a nem túl sok matricát és fényes lakkal a matricák környékét átfújtam. Teljes száradás után fehér temperát vittem fel 2 vékony rétegben majd a száradás után alig nedves durva szőrű ecsettel illetve törlőpapírral visszatöröltem...

Amikor ezzel kész lettem, akkor jött el az ideje a kopások és a rozsda megjelenítésének. Mivel egy elég leharcolt tankot akartam építeni, ezért az élek mentén erősen tettem láthatóvá a rozsdafoltokat...
Újabb réteg fényes lakk majd vártam pár napot és átmostam a teljes makettet, teljes száradás előtt fültisztítóval visszatöröltem a nagyját.
Végül kapott egy réteg matt lakkot.

A gyári lánctalp olyan gyenge minőségű, hogy gondoltam kicserélem a Dragon Pz IV Magic-track lánctalpra, de meggondoltam magam ugyanis teljesen elment a kedvem ettől a kittől... A gyári gumi lánctalpat lefújtam feketére majd Steel-lel szárazecseteltem. Ennyi.

A végén a görgőket, a teknő elejét illetve hátulját WarPigment por+alkohol keverékkel kentem be.

E felett a közel 15 éves tervezésű makett felett már bőven eljárt az idő, a kidolgozottága nem tól jó, egyes részeken túl vastag az anyag. Az építést nem élveztem sajnos, egyedüli örömöt a festés okozott, az, hogy kipróbáljak olyan dolgokat, amiket egy jobb maketten nem vagy csak remegő kézzel csinaáltam volna meg.
Tamiya Pz. IV aus.f H
Tamiya Pz. IV aus.f H
Tamiya Pz. IV aus.f H Alapfestés I.
Tamiya Pz. IV aus.f H Alapfestés I.
Tamiya Pz. IV aus.f H Alapfestés II.
Tamiya Pz. IV aus.f H Alapfestés II.
Tamiya Pz. IV aus.f Koszolás I
Tamiya Pz. IV aus.f Koszolás I
Tamiya Pz. IV aus.f H Koszolás II.
Tamiya Pz. IV aus.f H Koszolás II.
Tamiya Pz. IV aus.f H Téli festés 1. réteg
Tamiya Pz. IV aus.f H Téli festés 1. réteg
Tamiya Pz. IV aus.f H Téli festés koptatva I.
Tamiya Pz. IV aus.f H Téli festés koptatva I.
Tamiya Pz. IV aus.f H Téli festés koptatva 2.
Tamiya Pz. IV aus.f H Téli festés koptatva 2.
Tamiya Pz. IV aus.f H Téli festés koptatva 3.
Tamiya Pz. IV aus.f H Téli festés koptatva 3.
Tamiya Pz. IV aus.f H Téli festés koptatva 4.
Tamiya Pz. IV aus.f H Téli festés koptatva 4.
Tamiya Pz. IV aus.f H Végső állapot II.
Tamiya Pz. IV aus.f H Végső állapot II.
Tamiya Pz. IV aus.f H Végső állapot III.
Tamiya Pz. IV aus.f H Végső állapot III.
Tamiya Pz. IV aus.f H Végső állapot III.
Tamiya Pz. IV aus.f H Végső állapot III.
Tamiya Pz. IV aus.f H Végső állapot IV.
Tamiya Pz. IV aus.f H Végső állapot IV.
Tamiya Pz. IV aus.f H Végső állapot V.
Tamiya Pz. IV aus.f H Végső állapot V.
2009.03.25.
Utolsó módosítás: 2009.04.14.
Roadblock
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Teuton
2009.05.07. 11:26:42
Hi Roadblock!
Nekem tetszik a munkád, szerintem szép lett! Én is pont ezzel a kittel küzdök csak Academy kiadásban. Már festés előtt áll a gép, de ne tudom mikor lesz időm befejezni. Majd teszek fel képeket róla a mi készül-ben. Az Academy is egy a maiakhoz képest tré, 1000 éves kit ami nem tartozik a kimondott élménymakettezés kategóriájába. Én annyit javítottam rajta, hogy a kövegcsövet kicseréltem egy armorscale fém csőre, a lánctalp szintén academi szemenkénti műanyg és a köténylemezeket elkészítettem vékony rézlemezből mert amit az academi mellékel az nagyon vastag. Sokat szidtam építés közben, de szegény ember vízzel főz, nem tudok megvenni minden dragon kitet bármennyire is szeretném. Azért a polcon elfér a többi között:) Egy szó mint száz teszik a pz. szép lett. És abban is igazad van, hogy legalább az új festési eljárásokat nem egy drága maketten gyakorolja az ember. Minden jót, további sok szép makettet!
Üdv: Teuton
tyimosenko
2009.05.11. 23:24:17
Hello Roadblock!

Nem szeretnélek megbántani, félre ne érts, de ennél sokkal szebb maketteket láttam tőled itt az oldalon. Nem ismerem ezt a készletet közelebbről, csak amennyit a M&M revüben írtak róla 10enx éve. Akkor jó makettnek számított, kívéve a köténylemezek rögzítésének gyenge kidolgozását. Valszeg csak egy Dragon készlet mellett tűnik nagyon béna kitnek, azért ennél sokkalta gyengébb Pz IV próbálkozások is voltak a makettcégektől.
Az alap kamó szerintem jó lett, de az a furcsa rozsdázás (vagy a vörös alapozás?) az éleken valahogy nem élethű. A téli álcázás festéséhez a temperánál összehasonlíthatatlanul jobb szerintem a hajlakkos visszamosásos módszer.
Amúgy nem lett rossz, csak a többi munkáddal összehasonlítva gyengébb szerintem. Bocs a kritikáért.
üdv.
Rommel93
2009.05.20. 08:43:31
Üdv!
Szééép munka, nekem is be kéne egyet szereznem...további jó makettezést!
Roadblock
2009.08.04. 19:40:09
A gumilánctalp az minden, csak nem olyan alkatrész, amit szívesen látok a tankokon.
Szerintem belógásra nem lehet kényszeríteni, mert merev, max annyit tudok elképzelni, hogy gyertyaláng felett finoman lehet TALÁN
lágyítani. Ha nincs tartalékod, akkor inkább ne próbáld ki.
Szerintem, ha élethűen akarod megcsinálni a lánctalpat, akkor vagy fém vagy müa. szemenkéntit szerezz be.
vlevi
2009.08.04. 20:15:55
"A gumilánctalp az minden, csak nem olyan alkatrész, amit szívesen látok a tankokon."
És éppen ezért nem értem, hogy a Dragon miért ezt adja a harcjárműveihez? A Limitált szériás kiadásaikhoz is. A legbosszantóbb benne az, hogy mindezt büszkén hirdetik, pedig tényleg ritkaszar. A belógás mellett ráadásul hajlanak is a lánctalp tagok, kegyetlenül illúzióromboló.
Bőven 10 ezer fölött van az ára, és ha benne lenne a régi Magictrack, akkor már úgyis egy nagyon szép járművet lehetne belőle csinálni, de így rá kell költeni még 4-5-6 ezer Ft-ot egy normális lánctalpra.
Ha mindenképpen a gumival kellene próbálkoznom, kipróbálnám, hogy forróvízbe lökném, hátha lágyulna valamennyit. Aztán, a makettre felrakva rendesen ki kell ékelni, hogy a belógásoknak megfelelően hűljön le és keményedjen vissza. Talán működik.

Viszont a képeken látható járműre visszatérve, azért sikerült jót alkotnod belőle!
Roadblock
2009.08.04. 20:57:48
Háát igen a Dragon igen nagy bakot lőtt a gumilánctalppal. Ezt már kiveséztük kb 2 hete.
Én cserelném vagy Magic-track-re vagy Friulra...

Köszi vlevi, de annyire nem lett jó, az értékelések átlaga 66, ami nem a legjobb, mondjuk sok dolgot kipróbáltam rajta,
pár dolgot másképpen csinálnék, de a vitrinben egész jól mutat. Kiállításra nem viszem az tuti.
Gaspi0118
2010.03.15. 06:48:22
Ízlések és pofonok! A 90-es években megjelent Tamiya Pz IV egész mutatós darab. Egy szemenkénti lánc és egy féltenyérnyi maratás tényleg ráfér, de szerintem, más hibája nincs. 8 éve építettem meg az 1977-ben!!! kiadott D verziót (akkor csak ez volt a picon) szintén a festés gyakorlása érdekében. Akészletnek egy égtelen nagy hibája, hogy a késői láncot mellékeli a gyártó a méretében hozzá igazított meghajtó kerékkel, melynek átalakítása igen munkaigényes. Természetesen a "gumi-lánctalp" kukás! A festéshez: vízbázisú alapra, olajbázisú fehér. Lassabban szárad. A járműveket a fronton festették át, a legritkább esetben sórópisztollyal.
gaben21
2011.01.21. 11:55:15
Helló. Nekem tetszik amit csináltál. A kérdésem az lenne,hogy a kipufogót milyen színekkel festetted ilyenre?
Roadblock
2011.01.21. 13:20:42
Szia gaben21,

A kipufogót 4-5 különféle pigmenttel csináltam. Nem festettem. Illetve az alapszin az talán sárga volt.
Ehhez Wargammers pirmenteket használtam, korom feketét és rozsda szinből 2-3 félét.

Azóta már átfestettem a tankot...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció