Pintér György - Múzeumi krimik
Amióta nekikezdtem ismételten a makettezésnek, tervbe vettem, hogy építek egy Hummert. Hogy melyik alváltozatot, akkor azt még nem döntöttem el. Régebben sokat szemeztem egy ilyen makettel, de sosem építettem meg. Aztán egy hirtelen ötlettől vezérelve feladtam egy hirdetést itt a csere-bere rovatban, amire több ajánlat is érkezett, köztük ez a mentő változat. Hát eljött az ideje, hogy megépítsem.
Ez a készlet az Academy gyártmánya. Szerintem dobozból is egy egész pofás makett építhető. A dobozban az alap hummer alkatrészeit találjuk, kiegészítve a mentő változathoz szükséges felépítménnyel, kiegészítőkkel. Nagyjából átszámolva, 132 alkatrész áll rendelkezésünkre. Ebből 14-et nem kell felhasználni az építésnél. Az alkatrészek könnyen kezelhetőek, sorjával pár alkatrészen találkoztam. Viszont aki nyitott ajtókkal szeretné elkészíteni a járművet, annak szüksége lesz egy kis ügyességre, egy jó csiszolópapírra, és egy kevés puttyra. Ugyanis az ajtók belső felén több helyen meglátszik a kinyomó tüske nyomai. Ez igaz a hátsó kétfelé nyíló ajtókra is. A kabin alkatrészei kellő alapot nyújtanak egy feljavításhoz, de aki dobozból építené, annak is megfelelő lesz a részletezés. Emellett a felépítmény belső kidolgozásához szükséges alkatrészek is a dobozban vannak, de igaz ezekre is ráfér egy kis feljavítás. A motorháztetőn lévő szellőzőbe a doboz tartalmaz egy kis hálódarabot, amit egy éles szikével beleszabhatunk, illetve tartalmaz még 4db vinyl kereket, külön a felnikkel.
Építés.
Az építést az alvázzal kezdtem. Külön figyelmet érdemel, a felfüggesztések rögzítése, ugyanis, ha nem figyelünk oda eléggé a ragasztásnál, hummerünk futóműve könnyen hullámos lesz. Miután az alvázat összeragasztottam, és lefújtam a modelmasters matt feketéjével. Száradás után a kipufogó rendszert szárazecseteltem humbrol 73-al. A teknőbe beragasztottam a belső berendezés darabjait, illetve a két ülést. Ezt egységesen humbrol 117-re festettem. Majd az alvázat és a teknőt összeragasztottam. Itt az összeállítási rajz a motorháztetőt javasolja, mint felragasztandó alkatrészt. Szerintem ezt hagyjuk utoljára. Beragasztottam az ablakok átlátszó alkatrészeit Humbrol Clearfix ragasztóval. Csak ajánlani tudom a használatát. /teljesen átlátszóra szárad, és nem hagy nyomot. Teljes száradás előtt nyom nélkül letörölhető a felesleg/. A felépítmény belső felülete, /több fotót is átnézve/ zöld árnyalatú. Ezt a részét inkább fehérre festettem. A következő lépést kihagytam, ami a felépítmény komplett felszerelését éríntette. /hordágyak, azok tartói, gyógyszeres doboz, vizeskannák, stb/. A gyártó opcióként ajánlja a nyitott ajtókat és lépcsőt. Itt eldönthetjük, hogy építjük meg. A makettet tömíteni jóformán nem kellett, csak a felépítmény egyes részegységeinek illesztéseinél.A festés előtt lisztet, és humbrol enamel festékeket összekevertem, sarat imitálva. Ezzel a masszával kentem be az alját, és oldalát. Miután megszáradt, a festést alapozással kezdtem. Szürke festéket használtam alapozásra. Festés után egy kis pre-shading következett. Ezután lefújtam az egészet Humbrol 117-el. Majd száradás után Pritt gyurmaragasztóval kimaszkoltam a foltokat. A zöld árnyalatra fújtam a Humbrol egyik világos barna árnyalatát. Itt /már későn/ rájöttem, hogy nem a legmegfelelőbb a festett szín. /Úgy hagytam, nem vesződtem az átfestéssel/. Majd jött a modelmasters matt feketéje. A készlethez adott matricákat nem használtam fel, mert a piros kereszteket elég bonyolult helyekre kellene felsimítani. Ezért maradt a festősablon felhasználása. Az alap négyzetet fehérre festettem, majd a sablon segítségével ráfestettem a vöröskereszteket. Száradás után föld és sár színeket hígra kevertem, ezzel ködöltem átt a makettet, és a sarazandó részt. Miután végeztem, felragasztottam a kerekeket. Nem árt megjegyezzem, hogy több fotó összehasonlítása, és több topic olvasgatása után, már számomra is szembetúnő volt, hogy a mellékelt kerekek mérete és mintázata nem a legmegfelelőbb. /Természetesen nem kell megijedni, mert ezekkel is egész jól néz ki/. Itt még nem fejeztem be az építést, mert szeretttem volna hozzá egy kis alapot, ahol valami sáros terepen próbálnak kievickélni a hummerrel. Ezért egy képkeret belsejét kiöntöttem gipsszel, és száradás előtt megformáztam a kellő domborzati és kerék mintákat. A kellő helyeken bekentem papírragasztóval, és rászórtam a vasútmodellezésnél is használatos szárított mohát. Majd beleragasztottam 2 kisebb izlandi mohát is. Amikor ez kész volt lefújtam fényes lakkal, és még a friss lakkba beleszórtam szódabikarbónát. Majd ismét lakk, és ismét szódabikarbóna. Ezt a műveletet addig folytattam, míg a kellő havas látványt, és hatást el nem értem. A többi részét pedig híg föld, és sár színek keverékével átecseteltem, majd felragasztottam az alapra a hummeremet. Hogy kellően vizes és sáros hatást érjek el, helyenként fényes lakkot folyattam az alapra, illetve a kocsi oldalára is. Majd miután mindennel elkészültem, amit meg szerettem volna jeleníteni a maketten, késznek nyílvánítottam.
Aki szereti a hummereket, és még nincs meg neki ez a készlet, ajánlom építse meg. Könnyen sikerélményt nyújt az elkészítése, és látványos makett hozható össze a készletből.
További jó makettezést mindenkinek.
Csáki István