Pintér György - Múzeumi krimik
Bevezetés, dobozbontás
Az utóbbi fél évben jött rám az a vágy, hogy megépítsem az első bombázómat. Mivel modern vadászrepülőket építek 1:72-es méretben, arra gondoltam, hogy ebben a méretarányban fogok beszerezni egy B-2-t, hogy stimmeljen méretben a gyűjteményhez.
Számos boltot és netes katalógust átnéztem,de mindenhol csak a Revell 1:144-es B-2-esét találtam. A neten hosszas nézelődés után megtudtam, hogy jelenleg csak az amerikai Testors gyártja és itthon nagyon nehéz bezsebelni. Azzal a gondolattal, hogy a közeljövőben nem lesz ilyenem, a bizakodás legapróbb sugarával ellátogattam az őszi makettbörzére a Stefánia palotába és mit hoz a sors? Kedves pajtásom hívja fel a figyelmem arra, hogy talált egy B-2-t. Mondom, mi? És 1:72-es? Azt mondja, bezony. Tudtam, hogy nem fogom otthagyni így hosszas alkudozás után elhoztam a makettet.
Az internetes anyagok arról szólnak, hogy a makett kevésbé részletgazdag és néhol pontatlan. Ezt a megállapítást alátámasztom. A Testors 1991-es újra kiadott makettjén a bombatér, az orr-és főfutók rekesze teljes mértékben kidolgozatlan (üres). A panelek találkozásánál nagyrészt kitüremkedések vannak (a modell pozitív panelvonalazású), ezért ha pontosan szeretnénk elkészíteni a gépet, le kell azokat csiszolnunk és újra kell karcolnunk az egész makettet. Ezek ugyanis a valóságban fokoznák a radarjel visszaverődésének mértékét. Ez nagyon melós feladat és nem könnyű. Ha erről olvastok más anyagot is, látni fogjátok, hogy néhol még a szárnyak és a középrész elhajlásáról is beszámolnak.
A makett 1991-es kiadásánál nem állt rendelkezésre fotóanyag ahhoz, hogy a Testors megfelelően részletes bombakamrát és kerékteret alakítson ki a bombázón. Ezért van az, ahogy a képen is látjátok, hogy tulajdonképpen üres, egyenesfalú, sima kamrákkal szembesülünk, amit mi magunknak kell majd felturbóznunk. Rézhuzallal a kábeleket és a vékonyabb merevítőket formálom meg, olvasztott kerettel pedig a bombatér belső kialakítását fogom feljavítani azon fotók alapján, amiket a neten találok.
A helyzet persze nem csak borús. A Testors új matricákkal frissítette makettjét,így apróbb változtatásokkal és sötétebb festéssel akár Block 30-as változatot is építhetünk. A Block 10-es festéshez a Tamiya TS-48 Gunsgip grey fújós festékét javasolták (én ezzel fogom elkészíteni a makettet) a Block 30-okat viszont még sötétebb matt feketés-szürkével javasolnám - ma már ilyeneket láthatunk. A kerékaknákat és a bombatereket matt fehérre javasolja az útmutató, én azonban egy pár árnyalattal szürkébb, vajszínhez hasonlító matt festék (Humbrol satin 168) és fehér keverékét alkalmazom majd, mivel a matt fehér túlságosan "világítana" és a valóságban is rögtön bekoszolódik.
Nagyon hatásos makett épülhet a Testors 1:72-es B-2-eséből : a 72 cm széles és 30 cm hosszú makett önmagában nem nehéz,csak akkor,ha a valódi részleteket is felvisszük. És miért ne tennénk?
Építési leírás
Európai szemmel elmondható, hogy a Testors igen rendhagyó összerakási útmutatót mellékelt a maketthez. Az amerikai alacsony kontextusú kommunikáció és a közvetlen megszólítás élvezetessé teszi a füzet böngészését. Rövid történeti leírással kezdődik a borító lap, melyet a 'Before starting' és a 'Preparation of parts' bekezdések követnek, ahol csupa egyértelmű dolgokat írnak le nyomatékosan. Pl. döntsd el milyen részletesen akarod megépíteni a makettet és olvasd el az útmutatót, mert az segít. A festés fejezet elolvasása után a 'Before starting' bekezdés pár mondata örvendeztetett meg: 'we know putting it together is what you want to do but slow down and take a look at what you have in the kit' ; 'If we say let the model dry overnight, we mean that. there is a reason (it generally means that we goofed up one of the test models ourselves and we want you to benefit from our mistakes)'. Igazán kedves, nem? Az utmutató többi részén is találkozhatunk ehhez hasonlókkal. Ami meglepett még, az a részletes leírás. minden egyes, az öntőkeretben megtalálható alkatrésznek neve van, melyet tételesen külön részen írnak le, pl. 30- inboard maiwheel half, 9- left intake stealh liner. Erre az is rátesz egy lapáttal, hogy minden rajzhoz külön leírás van, hogy hogyan tedd össze a részeket, mit fess le először, stb..
FIGYELEM! Azt javaslom ezeket kezeljük rugalmasan, ugyanis vannak részek, ahol a leírási útmutató nem javasol pl. előzetes festést, holott kell, mivel a részek összeragasztása után már elérhetetlen lesz az a felület és mégis látszik. Többek között ilyen pl. a levegőbeömlő nyílások alatti rész előzetes festése.
Az útmutató végén találjuk a 'Special page'-t ahol leírják, hogy a kezdő modellezőknek inkább azt javasolják, hogy a felső elemeket ragasszák egymáshoz és külön alsókat is és ezt követően rakják össze a két részt. Hihetetlen, mennyire figyelnek arra, hogy jó tanácsokkal lássanak el bennünket.
Összerakás
A makett elemeit nem mindig az útmutató sorrendisége alapján rakom össze. A bombatér hihetetlenül pepecselős apró, saját készítésű alkatrészeit elkészíteni hosszadalmas feladat, néha már nincs is kedvem csinálni. Ilyenkor a 20 cm-es szárnyakat vagy a bombákat csiszolom.
Végre eljutottam ahhoz a ponthoz, ahol már látványos fejlődés tapasztalható. A bombatér merevítői készen vannak, meg is kapta az alapozó festést, a saját készítésű alkatrészek is többnyire megvannak. Ezek a képen látható dugattyú, szellőző cső, rézvezeték-kötegek. A bombák festés alatt, lassan beszerelem azokat is a bombatérbe.
Úgy döntöttem, hogy a panelek találkozásánál nagyrészt megpróbálom elrejteni a vájatokat, mivel azok valójában 90%-ban nem látszanak (habár találtam egy-két képet, ahol egyedi fényviszonyoknál, pl. naplementénél alig, de látszik 1-2 lemez találkozása).
-
Az elmúlt időben rengeteget foglalkoztam tömítéssel. A szárnyaknál hatalmas illesztéseket kell betömíteni és lecsiszolni. Ezzel sikertelen voltam, mert mindig kiesett a tömítés, megrepedezett és a próbafestésnél mindig látszódott. Ilyen tekintetben nem vagyok megelégedve a pasztával, amit használok (nem mondom a márkanevet de ha azt mondom, a fekete tubusos 800 Ft körüli népszerű márkával dolgozom, tudni fogjátok). Ezért úgy döntöttem - gondoljatok amatőrnek vagy ne - hogy az illesztéseket maszkolószalaggal tüntetem el a kilépőélek teljes hosszában. Tapétavágó késsel a felragasztott szalagot tökéletesen méretre vágom és ezt tervezem lefesteni. Tudom, hogy nem profi megoldás de én most így csinálom. Kíváncsi vagyok, hogy válik be a terv. Majd megírom.
A másik haladás a bombatér és keréktér kialakításával volt ld. középrész c. kép. Jelenleg 75%-osak a kamrák a képek alapján.
Gondolkoztam még, hogyan turbózhatnám fel a makettet. Arra jutottam, hogy a kerekek bordáit is szeretném felvinni ezért azt találtam ki, hogy szintén maszkolószalagot használok. Méretre vágom a szalag csíkokat és azt a gumi felületére illesztem és úgy festem le. Előtte persze kimérícskélem a távolságokat és szikével kerekenkén 2 csíkot vágok a maszkolószalagba. Próbáltam úgy is, hogy nem szalagozgatok de a kerék kerek felületét nagyon nehéz szabályosan bekarcolni. Próbáltam is és el is rontottam. Ezért is előnyös a szalag, mert eltakarja azt a pár hibát, amit vétettem.
Folyt.köv.
Tobb, mint 10 ev utan folytatodik az epites! Hamarosan jelentkezem. Addig is par uj kep feltoltve.