There is another one
1:35
Pintér György - Múzeumi krimik Régen publikáltam már a legutóbbi munkámat, de más irányú elfoglaltságok miatt nem volt annyi időm diorámát építeni, mint szerettem volna. Azért nem tétlenkedtem, és végül elkészült ez a kis sivatagi csendélet.

Az alap

56 x 33 cm, a legmagasabb pontja az olajpumpa teteje 25 cm.

Az M60A1

az Academy No.1349 készlete, 98%-ban dobozból épített makett. Az antennák és a vontatókábel, amit házilag készítettem. Az összeállításával nem volt gond, jellemzően Academy minőség. Elhanyagolható és könnyen kezelhető sorjával és jó minőségű, pontosan illeszkedő alkatrészekkel találkozunk az építés során. Festésnél a már jól bevált Lifecolor festéket és lakkokat használtam. Alapozásnak - ha jól emlékszem - valamelyik közép zöld árnyalatot, fedőrétegnek pedig sivatagi homok sárgát fújtam fel. Ezt követte a különböző kopások, rozsdásodások, lefolyások felfestése.

A humvee és LAV

Italeri (No. 273 commando hum-v és No. 378 LAV-25 Mortar Carrier)készletek. A humvee-re nem is térek ki külön, mert teljes mértékben dobozból épített, csak az antennák, zászlók és málhák lettek hozzáadva, és mint ilyen, már számos hasonló járműépítés be lett mutatva. A mortar carrier-ről sincs sok újdonság, az Itarei egy régebbi készlete. Elnagyolt belső tér jár hozzá, és mivel ezt a makettet még nagyon kezdő koromban követtem el, sajnos szinte semmit nem is változtattam rajta. Útólag meg már (főleg a belsején) nem is nagyon lehetett. A legnagyobb hibája a fehér belső szín, ugyan is az a kanadai LAV-re jellemző, az amcsik zöldre szokták a belsőt festeni, de persze anno ennek nem jártam kellőképpen utána. Mindegy, szódával elmegy..

A figurák

Dragon (3015), ICM (35201) valamint gyanta kittek.

Az olajpumpa

0.5 és 1mm-es sztirollapok, drót és felhasználásával teljes mértékben saját tervezés és építés,tekintve, hogy sehol nem tudtam beszerezni ilyesmit. Maga az építés képek és háttéranyag keresgetésével kezdődött. A méretei hozzávetőlegesek csak, ugyanis sem méreteiben, sem szerkezetében nem találtam két egyformát a neten. A működtetésüket is több, különböző módon oldják meg: elektromos motorral, dízelmotorral, de ritkább esetben akár gázzal is. Én az elektromos motort választottam erőforrásként.

Mivel több azonos formájú darabra volt szükség például a váltóműház, a „lófej” és az ellensúlyok oldalaihoz, ezért kartonpapírból elkészítettem a megfelelő sablonokat, amelyeket azután sztirollapból kivágtam, majd összecsiszolással pontosítottam, végül összeragasztottam. Rendhagyó módon felülről építem lefelé a pumpámat. Először a „lófej” és a főgerenda készült el, majd a forgócsap és a tripod, ezt követte a váltómű a lengőkarokkal, ellensúlyokkal és a pitman rudakkal és az alapul szolgáló vasszerkezettel, majd jött az elektromos motor, a hajtószíj és a szerelőlétra, végül pedig a drótkötél és a befogó pofa. Lifecolor sötétszürkével alapoztam, majd a „lófejet” és az ellensúlyokat Revell matt 15 sárgával fújtam le. Egy nap száradást követően Humbrol matt 109 kékkel fújtam színre a maradék alkatrészeket. Valószínűleg öreg volt már a festék, mert meglepetten tapasztaltam, hogy száradás után türkizkék színekben pompázott a pumpa. Végül is ezt az árnyalatot is megfelelőnek ítéltem, így ez után jöttek a részletek és a szokásos „gyötrés”, hogy megfelelően nyúzott hatást keltsen a darab.

Jó szórakozást!
there is another one
there is another one
001
001
002
002
003
003
004
004
005
005
006
006
007
007
008
008
009
009
010
010
011
011
012
012
013
013
014
014
015
015
016
016
017
017
2014.06.11.
Utolsó módosítás: 2014.06.12.
qiez, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
VerAndras
2014.06.12. 21:35:58
Hát ez mocsok jó lett! :)
ecsetes
2014.06.12. 22:07:44
Szia!
Gratulálok, nagyon magas színvonalú munka! Egy dolgot hiányolok erről a diórol: a nyomokat. A bakancsok, kerekek, pláne a pár tonnás tank nyomát. Lehet h csak engem zavar, de ez szerintem hiba. Minden részlet tökéletesen, végletekig ki van dolgozva, így viszont olyan, mintha daruval tettek volna oda mindent/mindenkit. Még egyszer gratulálok, csak azért szerettem volna ezt az egy dolgot megjegyezni.
qiez
2014.06.12. 22:43:59
VerAndras,

köszi!

ecsetes,

sajnos a nem látszik a fényképeken, de a tanknak van nyoma -a 011-es képen látszik egy kicsit. Abban igazad van, hogy a többieknek viszont nics, ám ez szándékos. A zászlók lóbogásával és azoknak irányával próbáltam meg imitálni a dioráma felszínén uralkodó enyhén szeles időjárási viszonyokat.. :), aminek követketében a "könnyebb" szereplők nyomai szinte azonnal eltűnnek. A puha homokban egyébként sem látszódnak nyomok, ugyanis a homok laza állaga nem tartja meg a belé nyomódott formát, az M 60-as 46 tonnás súllya azonban már képes annyira összetömöríteni a finomszemcsés, laza állagú sivatagi homokot is, hogy felismerhetőek legyen a lánctalp lenyomat, ami kis ideig meg is marad. Mindazonáltal köszönöm az észrevételt és örülök, hogy a többi tetszik :)
qiez
2014.06.12. 22:44:51
"sajnos nem látszik a fényképeken" - bocsánat, valamit benéztem:)
tyimosenko
2014.06.13. 11:13:57
Szia,

Nagyon igényes dioráma, rengeteg munka lehet benne. Csak egy észrevételem lenne: a pumpa nagyon tiszta. Ezek az eszközök nagyon retkesek szoktak lenne, olaj, zsir, az ezekbe beleragad kosz jellemző. Érdemes megnézni egy hazai működő példányt. Furcsállnám, ha a referenciafotóidon szereplő pumpa ennyira tiszta lenne. A rúd a fej alatt fényesre kopik a súrlódástól, a cső körül meg sűrű, bitumenes olajtócsát szoktam látni.
üdv
qiez
2014.06.13. 12:57:56
Szia tyimosenko, köszönöm!

Valóban elszüttyögtem vele egy ideig, de nem is annyira a munka mennyisége, mint inkább inkább a háttéranyag gyüjtés és az idő hiány okozta az elnyújtott építési folyamatot.

Reagálva az észrevételedre: a "dioráma éghajlata" sivatagi, tehát forró, száraz, minimális csapadékkal ezért minimális páratartalommal. Ezek a körülmények nem tették indokoltá a különböző rozsdásodások imitálását - pedig nagyon szerettem volna:)), de (tapasztalatból) tudom, hogy a sivatagban nem rozsdásodnak a fémek:) Maradt tehát a kopások felfestése, gondoltam ez is több a semminél, viszont ezzel is óvatosan kellett bánni, mert az arab olajvállaltok meglehetősen magas színvonalon tartják karban az eszközeiket (itt jegyzem meg, hogy ez a pumpa is éppen karbantartás alatt állt, ezért nincs a helyén a szerelőfedél, csak úgy hagyták, mert jött a háború). Ellentétben a kis, magán kézben lévő olajpumpákkal pl amerikában, vagy európában. Az olaj folton is sokat gondolkoztam, mert jól néz ki. Én viszont a sivatagban pár hónapja üzemen kívül álló, de éppségben maradt eszközt akartam megjeleníteni, amelyenek környékét a visszavonuló irakiak megszórták harckocsi aknákkal, de magát a kutat valamiért már nem pusztították el, csak úgy, mint a lábnyomokat, a régi olajfoltot is belepte már a homok.
laposalátét
2014.06.13. 16:24:54
Szia,qiez !Emelem kalapom.Nagyon ott van a szeren a dio !!!GRATULÁLOK !!!
ecsetes
2014.06.13. 21:57:39
Szia!
Igen, a puha-laza állagú finomszemcsés sivatagi homok és az enyhén szeles időjárás igazolja a nyomok eltűnését. Csak a Humvee elején, az olajpumpán, a tartályon és más részek tetején álló finomszemcsés homok megzavart. :)
qiez
2014.06.15. 22:09:49
laposalátét,

Köszi az elismerést!
qiez
2014.06.15. 22:11:04
ecsetes,

remélem nem tűnt magyarázkodásnak amit írtam, inkább próbáltam belátást engedni a koncepció mögé:)
ecsetes
2014.06.15. 23:00:00
Szia!

Nem-nem, béke van! :D
bagdady
2014.06.18. 16:08:31
az elején leszögezném hogy huszad ennyire komoly diorámát se tudnék építeni, nagyon tetszik .talán a málhákat érdemes lenne alufóliás pzs kombóval feljavítani, 0 energia de hatalmas végeredmény,A homok az már csak ilyen egy igazi sivatagos terepen tényleg nem nagyon marad meg a nyom.
a pali az mit csinál ott unalmában? aknát szed? kicsit elüt a kompozíciótól szerintem,de mindenesetre hatalmas a egyész mü ,ilyen olajkutat én is rittyentek (ha tudok),talán pár kamu csővezeték még ide-oda jól jönne
qiez
2014.06.19. 19:31:52
bagdady, köszönöm!

A pali valóban aknát szed. Lehet, hogy nem jött át, de rá épült a kompozíció:) Mentek, mendegéltek, elől a humvee, utána a többiek, mikor kiszúrtak egy harckocsi aknát maguk előtt, amiről a szél lefújta a homokot. Az egész brigád állj, kipattantak, az egyikük nekifogott bíbelődni a szerkezettel, miközben a többiek észrevettek egy másikat is. Egy ősi dakota mondást szerint ahol egy akna van, ott több is. Eme tanulságot alapul véve arra a következtetésre jutottak, hogy egy akna mező terül el előttük, ezért a többi harcjármű személyzete a kerülő utat próbálja kijelölni. Itt a vége, fuss el véle :)
bagdady
2014.06.19. 22:02:50
még egyszer mondom klassz kis életkép,inkább csak belekötni lehet.Talán kívülállóként mást, másképpen lát az ember,de szerintem fura hogy van egy pali aki késsel kurkássza az aknát,persze ez még sima ügy lehet,de azért mégis a huszadik században? A másik, vajon mit biztosít a mellette álló fegyveres manus ? A harmadik a tankon és járműveken álló, tevékenykedő katonák inkább egy technikai megálló szituját mutatják nem egy robbanás veszélyes helyzetet,megjegyzem a figura mindig nehéz ügy
bagdady
2014.06.24. 12:23:17
megbántani nem akartalak
qiez
2014.06.25. 12:23:16
bagdady,

nem bántottál meg, csak nem voltam "netközelben" :) Nos, mint ahogy azt írtam, a kérdéses készlet a Dragon #3015, amin nem változtattam a fegyverszíjjak és a fegyverek csövének a kifúrásán kívül. A készlet alkotói ezeket a mozdulatokat faragták meg és én pont ezért vettem meg anno. Manapság sem hagyhatnának a földben egy felfedezett harckocsiaknát, ki kell szedniük, hogy a többiek ne hajtsanak rá. A helyzet nem annyira robbanás veszélyes, hiszen ez nem gyalogsági akna, ami sokkal érzékenyebb. A harckocsiaknát járművek ellen fejlesztették ki, következésképpen sokkal nagyobb nyomás aktiválja, attól még nem működik el, hogy kikaparják a földből. Abban igazad van, hogy mást, másképpen látunk, de ettől színes a világ:) Bocsánat a megkésett válaszért!
zsotti122
2015.07.09. 12:36:03
Nézegetem közben a diókat újra. A szöveget nem mindig olvastam el, és most vettem észre az M60-at is. :) Egyik kedvenc tankom. Ugye már láttad az általam készítettet. Későbbre még van egy másik tartalékom ebből a típusból. A tiéd nagyon jól meg van csinálva. Szuper a pumpa is :) Big Grat! :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció