Pintér György - Múzeumi krimik
Régóta tervben volt ennek a vegyes házasságból született harckocsi makettjének megépítése, de érthetetlen módon egyszerűen beszerezhetetlenek a Dragon Sherman Firefly készletei, bármelyikre is fáj a fogunk. (A leírtak természetesen mind az 1/72-es méretarányra vonatkoznak.) 2006-ban kijött a Douglas Kay toronylövész nevével fémjelzett 7300 cikkszámú doboz, benne a 71-es jelű és Carole névre keresztelt páncélos makettjével, illetve még ugyanebben az évben a 7303-as cikszámú, amely már 4 festési variációt kínált. 2 évvel később, 2008-ban még kiadtak egy Sherman Ic Firefly makettet (7322), ám az említett készletek közös jellemzője, ahogy említettem, hogy manapság gyakorlatilag elérhetetlenek. Alternatívát jelenthet az Airfix 2020-as kiadása, de azt hiszem, nem kell bizonygatnom, hogy a 2006-os kínai készletek szintjét nem tudták elérni az angolok.
Néhány éve itt, a Makettinfó börze rovatában mosolygott rám Fortuna asszonyság. Bár akkor kicsit soknak tűnt a 7303 cikkszámú doboz ára, de tudtam, hogy itt nem lesz második esély. Gyorsan le is egyeztettem a bizniszt az eladóval.
Amikor belevágtam az összeállításába, addigra természetesen már eldöntött tény volt, hogy a 12-es toronyszámú, "Velikiye Luki" névre keresztelt változatot fogom megépíteni. Nem túlzok, de a tényleges építésre fordított idő töredéke lett annak, amit a háttérinformációk begyűjtésének szenteltem. Szerintem ez legalább annyira élvezetes része a makettezésnek, mint maga az alkotás. A cikk végén majd találtok néhány linket, jó szívvel ajánlom őket a típus iránt érdeklődőknek.
Néhány érdekességet szeretnék itt kiemelni, hátha nem annyira közismertek, vagy csak egyszerűen elmentetek az információk mellett.
Kialakításának története
Az erősen páncélozott német harckocsik (Tigris, Párduc) ellen az angol harckocsikba épített ágyúk kevésnek bizonyultak, így került az illetékesek látókörébe a már meglévő, 3 hüvelykes (76,2 mm), 17 fontos páncéltörő fegyver (Ordnance Quick-Firing 17-pounder). Ennek a teljesítménye megfelelő volt, a német páncélosok legvastagabb részeinek kivételével "átvitt mindent". Ám akadt egy kis bökkenő. Az angol páncélosok közt nem akadt olyan harci szekér, amelynek a tornyában elfért volna az igencsak méretes löveg. (A toronygyűrűik mérete meg kicsi volt nagyobb torony hordozására, bár azért később mégiscsak sikerült valamit alkotniuk az FV4101-es Charioteernél.) Az amerikai Shermanok már megfelelőnek tűntek, ezért eredetileg átmeneti megoldásnak tervezve, nem kis kompromisszumok árán, de belepréselték a 17 fontost. Például csökkenteni kellett a legénység létszámát (4 fő), be kellett áldozni a páncéltest jobb elejébe szerelt géppuskát, át kellett alakítani a toronybelsőt. A löveget 90 fokkal elfordítva végül összejött a mutatvány és így 1944 januárjában megkezdődhetett a Firefly-ok gyártása, pontosabban a Sherman-ek átalakítása.
A neve és megjelenése
Firefly, azaz magyarul "Szentjánosbogár". A hosszú cső végén a nem túl nagy átmérőjű lövedék brutális sebességgel robbant ki. A lövést akkora fényjelenség, villanás kísérte, hogy a lövésznek és a parancsnoknak előre be kellett csuknia a szemét, ellenkező esetben átmenetileg megvakultak volna. Értelemszerűen ebből a nem mindennapi villanásból jött a harckocsi neve. Ráadásként a kicsapódó láng jó eséllyel felgyújtotta az aljnövényzetet is, ezért 1-2 lövés után nem ártott helyet változtatni a páncélossal.
A németek hamar felismerték, hogy a hosszú csövű Sherman-ek, azaz a Firefly-ok rendkívül nagy veszélyt jelentenek a saját harckocsijaikra, ezért a páncéltörő egységeiknek kiadott utasítás értelmében elsődleges célpontnak számítottak. A leleményes angolok 1944 nyarán már különböző optikai trükköket vetettek be, hogy az árulkodó ágyút álcázzák. Az egyik megoldás szerint a csőre, az arra feltekert drótok segítségével álcahálót rögzítettek. A másik, elterjedtebb megoldás szerint a Sherman-ek általánosan használt 75 mm-es löveghosszának megfelelő távolságban egy hamis csőszájféket szereltek fel. Ráadásként a hamis csőszájfék előtti szakasz alsó felét fehérre festették. A festéses módszert egyébként önállóan is alkalmazták.
Miért éppen a 12-es toronyszámút választottam?
Nagyon sokáig ennek a harckocsinak, illetve toronylövészének, Joe Ekins-nek tulajdonították a legendás német páncélos ász, Michael Wittmann 007-es toronyszámú Tigris I-ének kilövését, amelynek következtében az a legénységével együtt megsemmisült. A legújabb kutatások szerint a végzetes lövést ugyan nem ez a harckocsi adta le, de az 1944. augusztus 8-i csatában elpusztított három másik Tigris I-est (009, 312, 314) és egy Pz.Kpfw IV-est.
Az ütközetben ezt követően a 12-est is kilőtték, de a személyzet ki tudott menekülni. Sajnos talán emiatt sem találtam az eredeti járműről fotót, így az építés során kénytelen voltam egyrészt az összeállítási útmutatóra, másrészt más példányok fotóira támaszkodni. Bár több megépített makettet is találtam a neten a 12-esről, nincs közöttük két egyforma kivitelű, felszereltségű.
Az építés során a legfontosabb információforrásom a "Mike's Research" című blog volt. (Elérhetősége alul a listában az első helyen található meg.) Onnan származik az elnevezésre vonatkozó alábbi szövegrészlet is:
"Az 1. Northamptonshire Yeomanry gyakorlata volt, hogy minden osztagban következetesen nevezzék el a tankjaikat. Az „A” század harckocsijait a Szovjetunió városairól nevezték el, és a 3. szakasz „V” betűvel kezdődő neveket használt (Vosztok, Vlagyivosztok, Vitebszk és Velikije Luki). Gordon őrmester és Joe Ekins tüzér Sherman VC Firefly páncélosa a „Velikiye Luki” nevet viselte, ami azt jelenti, hogy „Nagy íjak”. Az azonosító számok a 3. szakaszban 9-től 12-ig voltak kiosztva."
A legtöbb helyen ez a "Nagy íjak" fordítás található meg, az említett cikk hozzászólásai közt viszont egy orosz nemzetiségű olvasó tisztázta, hogy a város neve a mellette elhaladó Lovat nevű folyó kanyargó vonalvezetéséből adódott. Tehát helyesen: Nagy kanyarulatok. 😊
Na de akkor ki lőtte ki Michael Wittmann 007-es Tigris I-esét?
A már többször megemlített blogban is megtalálható egy link, de alul két Youtube címet tüntetem fel, mindkettő Norm Christie történész kutatásait részletezi, meggyőző bizonyítékokat bemutatva. És hogy mi a konklúzió? A kanadaiak voltak, a híres Sydney Valpy Radley-Walters, akkor őrnagy vezetése alá tartozó Sherbrooke Fusilier Regiment (Sherbrooke Fusilier ezred) egyik harckocsija adta le a végzetes lövést. Biztosat ugyan nem lehet tudni, mert az érintett század dokumentumai a mobil főparancsnokságot ért támadás miatti tűzben megsemmisültek, de 2010-ben az IPMS Canada kiadott egy matricaívet, amelyen egy "Caribou I." nevű normál, 75 mm-es Sherman harckocsinak tulajdonítják a győzelmet. (Link szintén lentebb.)
Építés, kiegészítők, festék, antikolás és az alaplap
És a hosszú bevezetés után néhány gondolat magáról a makettezésről is szóljon!
A korabeli Dragon minőség. Tömítőanyagot egyedül a torony hátsó részére felhegesztett rádiós doboz illeszkedésénél kellett használnom. A sokak által fenntartásokkal kezelt "DS" lánctalp nálam semmilyen problémát nem okozott. A mellékelt maratás viszont más tészta. Bevallom, az én makettező tudásomat és felkészültségemet, mind kézügyesség, mind felszereltség tekintetében némely finom alkatrész elvárásai meghaladták. Ezeket vagy kihagytam, vagy más módon helyettesítettem.
Beépítésre került az RB Model 72B39 cikkszámú fém lövegcsöve, illetve Z63 féle 0,3-as fonott drótkötéllel felhasználtam a készlet vonószemeit is. Elvékonyított fa keverőpálcából kialakítottam a mellső sárvédőknél gyakran alkalmazott tartót.
A leglátványosabb tartozékokat Sz. Bencének készönhetem, aki számtalan 3D nyomtatott kiegészítővel örvendeztett meg. Ládák, ponyvák, zsákok, kannák, tartalék Sherman futógörgők, sőt periszkópvédő rácsok is mind-mind felkerültek a makettre. Nem utolsó sorban még egy parancsnoki figurát is elhelyeztem a toronyba, amint éppen "begombolkozik".
A festéshez a HATAKA kékkupakos B110-es számú termékét használtam, amely a brit S.C.C No. 15 Olive Drab színt takarja. Rám jellemző módon ecsettel készült a festés.
Az antikoláshoz AK Interactiv ceruzákat és a zöld színhez ajánlott sötétbarna bemosót alkalmaztam. A felületet végül Gunze matt lakkal zártam, ez viszont a spray kivitelű termék volt.
Az alaplapon kialakítottam egy minimális tereprészletet, a fűszőnyeg a Busch 1309 "Heideland" Grundcover terméke, itt egy kis fűnyírást is végeztem. A 3 darab kis fa FaBattka kézügyességét dicséri.
Végül ez a makettem is megkapta az egyedileg megtervezett és legyártatott kis névtáblát.
Én magam elégedett vagyok az eredménnyel, de természetesen szívesen fogadom az építő jellegű észrevételeket.
Irodalom:
https://mikesresearch.com/2022/12/31/sherman-firefly-tank-1944-45/
http://www.wardrawings.be/WW2/Files/1-Vehicles/Allies/3-UK/03-CruiserTanks/Sherman/File/1-Sherman-Firefly.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Joe_Ekins
https://www.scalemates.com/kits/ipms-canada-vol-32-no-4-sherman-iii-sherbrooke-fusilier-regiment-in-normandy-1944--1205967
https://www.youtube.com/watch?v=mCNz7OC8YIs
https://www.youtube.com/watch?v=_Xn7xbIdKJo
https://tank-afv.com/ww2/gb/Sherman_Firefly.php#google_vignette
https://sofrep.com/news/joe-ekins-the-british-wwii-tank-gunner-who-downed-tiger-tanks-with-his-sherman/
http://www.wardrawings.be/WW2/Files/1-Vehicles/Allies/3-UK/03-CruiserTanks/Sherman/Sherman-Mk5C-Firefly.htm
http://the.shadock.free.fr/sherman_minutia/tracks/vvss_tracks.html
https://www.alamy.com/stock-photo/sherman-firefly.html?sortBy=relevant
https://www.iwm.org.uk/collections/search?query=firefly&pageSize=30&media-records=all-records&style=list&filters%5BcollectionString%5D%5BTHE+BRITISH+ARMY+IN+NORTH-WEST+EUROPE+1944-1945%5D=on