Pintér György - Múzeumi krimik
A North American T-28 Trojan gépe az amerikai légierő és a haditengerészet alapfokú kiképzőgépének készült az '50-es évek elején. A gép hagyományos elrendezésű sárkányába egy Wright R-1820-86 Cyclone csillagmotort terveztek, ami 550 km/h sebességre gyorsította. Az első széria még két ágú légcsavarral készült, később ezt három ágúra cserélték. A haditengerészeti gépek fékező horgot kaptak.
A Trojan a kiképzésen felül harci támogató-könnyű csapásmérő szerepben is bizonyított. Az USAF és a dél-vietnami légierő a vietnami háborúban vetette be. Ezek a gépek hat felfüggesztési ponton hordhattak fegyvereket. A francia légierő "Fennec" néven állította rendszerbe, és Algériában vetette be.
A Trojan remekül sikerült konstrukció volt. Kivonásuk óta civil színekben még nagyon sok repül, szerte a világon.
A Monogram makettje igazi csemege, egy kellemes, és érdekes időutazás. Az öntvényen az 1957-es évszám szerepel. A matricán (Revell) viszont az 1999-es év van jelölve tehát újrakiadás. A viszonylag aprócska doboz grafikája a korszakra jellemző "pozitivista", külön kedvencem az oldalán megfestett, a dobozban található három figura határtalan optimizmusa. A dobozt kinyitva érdekes látvány tárul elénk. Pozitív panelvonalak, és számtalan szegecs borítja a felületeket. Sorja viszonylag kevés van, beszívódás szintén.
Azért akad meglepetés bőven: a futóműveket mozgathatóra tervezték. Tehát a játékos kedvű makettező eljátszhat vele egy szabályos fel- és leszállást futómű behúzással és kiengedéssel. Sajnos a futómű aknái nincsenek kidolgozva, de legalább nem sekélyek. A pilótafülke nagyon szerény, a műszerfalat csak matricából készíthetjük el, de az sem túl szép. A pilóta figuráját egybe öntötték az üléssel. Ez nem lenne baj, de a figura sajnos nem sikerült valami jól. A szélvédő és az első kabintető egybe van öntve, a hátsó kabintető különálló elem, és ez is mozgatható. Az első kabintető keretének alját hozzáöntötték a törzsfelekhez, ezzel is megnehezítve egy esetleges átalakítást.
A csillagmotort egybe öntötték a burkolattal, és elég puritán kivitelű. Ráadásul a törzshöz is nehezen passzol. Az összeállítási rajz érdekes kivitelű. Noha az öntőkereten az alkatrészek meg vannak számozva, az útmutató nem tartalmaz számokat. Kinézete alapján kel az alkatrészeket kiválogatni. A belső tér festéséhez nincs segítség, és bár nincs jelölve, biztos hogy kell súly a gép orrába. A matricák szépek és vékonyak, két USAF kiképzőgéphez adnak jelzéseket.
Kora és érdekes megoldásai ellenére némi feljavítással egy szép makett készíthető a Monogram elfeledett makettjéből. Már persze ha valaki ráakad.