Trumpeter BR-52

BR-52

1:35, Trumpeter (2005)
Pintér György - Múzeumi krimik 15 éve foglalkozom makettezéssel,szinte minden ágát kipróbáltam,de szívemhez legközelebb az 1:35-ös (harc)járművek állnak. Mikor először láttam a Trumpeter BR-52-es készletét, tudtam,hogy egyszer meg fogom építeni ezt a gyönyörű mozdonyt.

Mivel a makett még dobozban pihen, –illetve csak a talapzat alkatrészeit építettem össze- egyelőre csak egy minimális dobozbontást tudok készíteni róla,persze az építés során igyekszem frissíteni a cikket.

A makett:
A csomagolás kivitelezésére nem lehet panasz,ahogy ez jellemző a Trumpeter legtöbb készletére is. Az ízléses doboztető egyik oldalán a kész makettről láthatunk néhány fotót,a másik felén az általam is megépíteni kívánt „terep”színű változat méretes rajza látható.
Ami fontosabb azonban: a doboz belseje.
A dobozt teljesen megtöltik az öntőkeretek,és természetesen védőfóliába csomagolták mindet (bár ez sajnos nem minden makettgyártónak „természetes” a mai napig se…)
A dobozban még találunk két kisebb dobozt,az egyik a talapzatot tartalmazza,a másikban némi maratást,matricát és az átlátszó alkatrészeket tartalmazó öntőkereteket találjuk.
Az alkatrészek szépek,részletesek,első ránézésre különösebb sorját vagy beszívódást nem is találtam a makett felületén. A „fa” felületek nagyon tetszettek,a sínek szépek és egyesek.
A maratáslapon nem találunk túl sok mindent,mindössze 7 alkatrészt tartalmaz,”de legalább van”.(fanatikusok beszerezhetik pl. az Eduard maratásait (kb. a makett ára),és feljavíthatják az amúgy is csodaszép makettet)

Az átlátszó kereten lévő ablakok kristálytiszták,talán egy hajszálnyival lehetnének vékonyabbak.
A matricalap szép, sajnos a címerből kihagyták a kereszteket,így azt vagy hagyjuk ahogy van,vagy megpróbálhatjuk kézzel kifesteni,esetleg egy másik matricalapból pótolni.
Az összerakási útmutató (vagy inkább könyv) a megszokott Trumpeter kivitel: könnyen érthető,nincs túlzsúfolva,olyan amilyennek lennie kell.
Illesztési gondokról,vagy bármi egyéb hibáról még nem tudok beszámolni,remélem nem is kell majd túl sokszor :)

A készletet ajánlom mindenkinek,aki kedveli a II. Világháború német technikáit,mert egy gyönyörű,roppant méretű járművel lesz gazdagabb,amely nagyszerű alapja,és középpontja lehet egy monumentális diorámának is.

(folytatás következik)

Update:
Sajnos,amikor csak jókat írtam a sínekről,figyelmetlen voltam.
Ugyanis a sínek egyik felén végig öntési nyomok (vagy mik) látszódnak,ez mondjuk nem egy egetverő hiba,de nem 5 percig tart,mire az ember 8 db ~30 centi hosszú sint végig lecsiszol,kitömit,újra csiszol...
gp
01.09.


01.18
Elkészült az alap.Elégedett vagyok vele,persze azért természetes anyagokból sokkal szebbet,élethűbbet lehet készíteni.
Képek lent.
GP

01.27.
A fülke majdnem kész van,gyerekjáték az összerakása,és a kifestése se jelenthet nehézséget a gyakorlottabb makettezőknek.
A fülke belső falán,illetve a tető belső oldalán is van mit tömiteni,erre mindenki készüljön fel.

2008.10.25.

Sziasztok!
Lassan,de biztosan elkészült a makett.Olyan 99%-osnak mondanám,pár koptatás,koszolás még hátravan (csak most tünt fel,hogy pl. a lépcsőket is teljesen elfelejtettem koszolni -még ma igyekszem pótolni a hiányosságokat)
Az építés nagyjából 10 hónapot vett igénybe,bár az igazsághoz hozzátartozik,hogy közben mást is építettem.
A makett nekem semmi kellemetlen meglepetést nem okozott,semmi probléma nem lépett fel építés közben,KIVÉVE ha nem követtem pontosan az építési leírást.
Mert bizony az okozozott leginkább fejtörést,hogy felragasszam-ne ragasszam,ha nem ragasztom késöbb lehetetlen a helyére rakni,ha meg felrakom,akkor meg letöröm,mert útban van...így is történt párszor.
A nagy méretre való tekintettel NEM lehet úgy kezelni,mint egy "átlag" méretü járművet.Legalábbis amikor már nagyrésze kész van,esetleg már festve is van.Én készítettem neki fából egy kis forgó alkalmatosságot,amin festés közben legalább meg tudtam fordítani.

A festés biztos megosztja a közönséget,de nekem kétségem sem merült fel,hogy a "terep" festést válasszam,azt is jó koszosan ábrázoljam.
Valaki szerint túl lett koszolva,meglehet igaza van,de nekem így tetszik,én így képzeltem el magamnak,amikor még csak dobozban pihent.
Ettől függetlenűl,ha egyszer lesz felesleges időm,pénzem,és energiám szívesen építenék egy makulátlan állapotú civil változatot is,az is nagyon szép.

A makettet csak ajánlani tudom,én nagyon élveztem az építés minden percét,de kezdő makettezőknek nem ajánlom a nehézsége miatt.
A doboz
A doboz
A belső tartalom
A belső tartalom
710 alkatrész
710 alkatrész
Nagydobozban kisdobozok
Nagydobozban kisdobozok
Talpfák,sínek
Talpfák,sínek
Kerekek,stb
Kerekek,stb
Faerezet -véleményem szerint nagyon szépre sikeredett
Faerezet -véleményem szerint nagyon szépre sikeredett
Apróságok
Apróságok
A "szén" helyett készíthetünk másikat,de ez is teljesen használható,ügyes festéssel.
A "szén" helyett készíthetünk másikat,de ez is teljesen használható,ügyes festéssel.
A szeneskocsi oldalfala,stb
A szeneskocsi oldalfala,stb
Kazán
Kazán
A mozdony alkatrészei
A mozdony alkatrészei
A kabin oldala,ajtók,stb
A kabin oldala,ajtók,stb
Padló,tető
Padló,tető
Útmutató
Útmutató
Maratás,matrica,átlátszó keret
Maratás,matrica,átlátszó keret
Az alap - közel 1 méter hosszú
Az alap - közel 1 méter hosszú
sin -akarom mondani : vágány :)
sin -akarom mondani : vágány :)
sin2
sin2
sin3
sin3
Készülget a beltér
Készülget a beltér
100_371400
100_371400
100_367600
100_367600
100_368500
100_368500
100_368800
100_368800
100_368900
100_368900
100_369000
100_369000
100_369200
100_369200
100_369300
100_369300
100_370400
100_370400
100_371100
100_371100
2008.01.06.
Utolsó módosítás: 2008.10.25.
begyuzs
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Joce1214
2008.01.06. 18:55:25
Szia Begyuzs!

Hasonló okok miatt (valamint a munkámhoz is kapcsolódik) én is beszereztem a készletet, plusz a Voyager kiegészítőjét. Az alapkészletről tökéletessen egyezik a véleményünk. Összességében kicsit megijesztett az előttem álló munka, remélem a további tapasztalataidat is megosztod velünk, sokat segítene személy szerint nekem is!

Üdv Joce
begyuzs
2008.01.09. 09:10:01
Szia Joce!

Igyekszem minden fontos infót megosztani,ígérem.
Jövő hét eleje környékén(esetleg még elöbb) szerintem elkészűl az alap,akkor majd jön pár kép arról is.
Gratula a kieg.-hez,picit irigy is vagyok :)

gp
Atesz
2008.01.09. 19:12:59
Szia Begyuzs!

A makett már vagy két éve pihen nálam is (+ Voyager kieg., Eduard kieg., Archer Fine Transfer szárazmatrica; CMK-tól figurák, széndaru, vízdaru; Valleyo Traincolor festékszett).
Jó látni, hogy ennyiünknek tetszik a dög.
Sztem a vágányanyag + felépítmény nagyon nem lett eltalálva (nekem nem meggyőző), de a többi nagyon szép. Nagyon várom az infókat, még egy kis ideig pihentetem.

Üdv:
Atesz
ChevyG
2008.01.18. 09:08:59
Szeva!
Nagyon jól sikerült az alap!
Itt fogod leírni a trükköket, vagy SG-n?:)

üdv
lucky
2008.02.03. 08:07:57
Szia!
Tetszik a dolog de szúrja a szemem pár meghatározás.
Csak a teljesség kedvéért:
A sín az a vasdarab amin gurul a kerék. Amikor ezek talpfákon( keresztaljakon) fekszenek fel,+ még kavics is van akkor ez már vágány.
A másik az a szeneskocsi...Ennek a neve szerkocsi.Ebben van a kazán tápvize is.
Nekem a Leopold van meg a sínek ott is ilyenek mint itt.
Egyébként a sínek rögzítése kisértetiesen azonos a Dragon hasonló készleteivel.
További jó munkát
Lucky
begyuzs
2008.02.08. 20:49:20
Lucky,ne hasogasd a szőrszálakat ! :)
Bár,természetesen igazad van :)
Köszi!

gp
Matiz
2008.04.29. 10:00:29
Sziasztok,
én is belekezdtem a Trumpeter építésébe. A méretaránya 1:35, és én 1:32-es Märklin modelleket gyűjtök - üzemeltetek (kerti vasút) így került a képbe ez a makett.
Makettezés szinten abszolút kezdő vagyok, és tudom, hogy nem ezzel kellett volna kezdenem, de hát a kihívás ugye... A project jelenleg áll, mert költöztünk, de az elkövetkező hosszú hétvégén folytatódik.
http://trainmodeller.freeblog.hu/ -- itt a blog oldalam, ami szintén a költözés miatt nem frissül egy ideje, de a kerti vasútról van pár fotó.

http://trainmodeller.freeblog.hu/files/20070905/P9050289.JPG - itt állt le a project
http://trainmodeller.freeblog.hu/files/20070905/P9050292.JPG - itt egy másik felvétel

Tehát. Az gondolom mindenki előtt világos, hogy a BR52 "hadimozdony" egy univerzális gép volt, könnyű szerkezetű, nem túl hosszú élettartamra tervezve. Több gyártó ontotta a gépeket, szinte minden környező országba került a mozdonyból.
A Trumpeter szettben található mozdony a német hadseregnél használatos gép volt. A szerkocsi ("szeneskocsi") a nagyon korai változat volt, steifrahmentender néven ismeretes. Viszonylag kevés ilyen szerkocsis gép volt, azt nem árt tudni.
--> A török vasúthoz került a legtöbb ilyen a háború után, német fórumokról elég sok fotót beszereztem a szerkocsiról, ott ugyanis ezekkel futottak!
Nálunk és a környező országokban egy másik típusú szerkocsival, a szintén univerzális wannentender (kb: fürdőkád szerkocsi, a formája alapján) becenevűvel szállították.
A mozdonyokat a MÁV 520 sorozatjel alatt állította forgalomba, és nagyon sokáig futottak a pályákon. Üzemképes 520-as jelenleg nincs az országban, kiállított több is található.
Térjünk végre a lényegre.
A steifrahmentender nekem nagyon idegen volt. A beszerezhető 1:35-ös műgyanta öntött szerkocsi ára meg elég húzós. Elkezdtem építeni a mozdonyt, de
a szerkocsihoz nem nyúltam. Amint nagyjából összeállt, pár mérés után meggyőződtem róla, hogy az 1:32-es modellektől az eltérés miliméterekben mérhető csupán és ez egy elfogadható kompromisszum nekem.
Az e-bayről rendeltem egy Märklin tűzoltóvonat szettet:
http://trainmodeller.freeblog.hu/files/20070713/P7130083.jpg
http://trainmodeller.freeblog.hu/files/20070713/P7130077.jpg
A szett tartalmaz egy wannentendert, egy lapos kocsit és egy VW käfert. A felesleges dolgokat eladtam (lapos kocsim van, a käfer bár aranyos, nem az én esetem). A wannentender tökéletesen passzolt az 1:35-ös
sínre és méretben sem üt el a mozdonytól, így megkezdődött a szétszerelés, a felesleges dolgokat eltávolítottam róla, majd mattfeketére fújtam.
Hozzátartozik a dologhoz, hogy a wannentendereket itthon is használták más célokra, nem csak a német vasútnál, így lehetséges pl hóeke mellékkocsiként látni vagy hídmérleg kocsiként ilyet.

A mozdonyon jó pár változtatás szükséges, hogy a MÁV gépet kapjuk meg. Mind mind apróság, tehát egy-egy szerelvényt nem oda kell felhelyezni vagy 1-1 cső
máshová fut. A legnagyobb átalakítás inkább a homlokoldali ajtót illeti, ahol salakolni szoktak. Ezt külön kell elkészíteni polisztirolból sajnos.
Egységmozdony és a nagy darabszám lévén durva eltérést nem találhatunk. A Märklin által gyártott wannentender is megfelel a hazai 520-asok szerkocsijának.

Festés. Kényes téma, lévén én nem tudok szépen festeni, csak óvatosan dolgozom. Tanácsokat szívesen veszek, hogyan kell, abban szívesen segítek, hogy kéne kinéznie.
A fotókon látom, hogy a csapok ki vannak szépen festve pirosra. Valójában sosem voltak ilyenek, csak a múzeumi, kiállított gépeken kaptak ilyen csicsát.
A legtöbb gép tökfekete volt. A német változatnál a főkeret és a kerekek piros színt kaptak.
Itthon az egész gép fekete volt. A konyha szintén, a vasúttörténeti parkban látható sárga szín utólagos, fekete volt amíg a gép üzemelt. (Már csak a korom miatt is).
A kiállított gépeken a kerekek fehér festése szintén csalóka, soha nem volt ilyen. A fehér részek amíg a gép üzemelt nyers fémszínűek voltak, a fehér festés a fém rozsdásodását hívatott megállítani.
A táblák elkészíthetőek bélyegző + fehér festéssel, igyekeztem lefotózni.
A homloktáblák a szokásos zománctáblák voltak.
Néhány 520-ason volt öntött pályaszámtábla is, erről is van fényképem, de inkább a kiállított gépről vett minta alapján festett számot fog kapni.


Segítségképpen, a két körbefotózott 520-as:

http://matiz.znet.hu/reszlet/520_p/index.htm vasúttörténeti park
http://matiz.znet.hu/reszlet/520_h/index.htm hatvan állomás
Matiz
2008.06.05. 18:51:01
http://trainmodeller.freeblog.hu
Folytattam az építést...fékek, homokoló csövek, légsűrítő csövét rézből lehajtottam.
Alakulgat, kerekeire is állt.

Más nem épít ilyet? Írjatok már...
Mekett
2008.06.05. 20:00:10
Szia Matiz!

Örülnénk, ha te is bemutatnád a Makettinfón egy cikkben a mozdonyod építését.

Üdv, előre is köszönjük szépen:
Mekett
Matiz
2008.06.05. 21:26:47
Mekett, ha készen lesz. De az ősznél előbb nem lesz meg! Hogy melyik ősz? Azt még nem tudom :))
Komolyra fordítva a szót, ha készen lesz akkor a blogomban postolt fejezetekből összegyúrok egy leírást, ígérem. De a makettépítésben teljesen zöldfülű vagyok, elég messze lesz az itt olvasott írásoktól, meg gondolom pár embernek feláll a haj a fejtetején ha meglátja mit hogyan csináltam :))
Essex
2008.06.06. 10:23:50
Matiz! Hidd el, nem tartjuk magunkban az alkotó jellegű kritikát! :-) Arról már van elképzelésed, hogyan csinálod meg a MÁV-specifikus átalakításokat?

U.i.: az Index-en én vagyok RhB...
Matiz
2008.06.06. 11:35:24
RhB, olyan sok mindent nem kell átépíteni, összehasonlítva a körbefotózott 520-asokkal. Apróságok, amiket meg tudok csinálni: sztirol lapból a hamuláda ajtó, rézből lehajtom a csöveket. A rudazat, kazán, konyha jó így. A szerkocsin van sok munka, mert hiányzik pár dolog róla.
Fő problémám most, hogy a járda a kazán elejéig érjen, valszeg önteni kell majd műgyantából. Valamint a lámpák, egyáltalán nem stimmelnek. A szerkocsihoz adott lámpák viszont jók, abból is öntéssel kell másolnom, viszont nincs üvegem hozzá még akkor sem.
Apróságok de nagy bosszúságot okoznak.
A főkeret az marad úgy ahogy van, ahol látszik ott egyezik a makettel.
Varjúbácsi
2008.06.06. 11:40:15
Matiz!
Légy szíves írd meg, mi a Marklin készlet száma, mert én is szívesen beszereznék egyet, de nem találom az e-bay-n.
Köyz.
Varjú bácsi
Essex
2008.06.06. 12:55:10
Matiz! Azért szerintem a füstszekrény ajtóval el fogsz bíbelődni. :) A járda hosszabbításnál az az egy szerencse, hogy a valóságban is látszik a toldás, nem kell nagyon összedolgozni a meglévővel.

Konkrétan a múzeumi 520,034-est csinálod? Mert amúgy volt egy pár különbség az elején, pl. a szegecsek száma, a zsanér jobb vagy bal oldalon van, futókerék tömör vagy küllős stb...

A végén átmegyünk BR52/520-as topikba... :-)))))
Matiz
2008.06.06. 14:34:29
RhB: 520.034 lesz, mert az ismertebb. A futókerék az általam ismert két darabnál tömör, a Gróf Gyurinál látott fotókon is tömörkerekűek voltak. Onnan nézegettem ki a festett tábla ötletét is, eddig öntött táblás 520-ast csak a neten láttam (a HiFo-n).

Varjúbácsi: konkrétan most egy darab ilyen szett sincs fent az e-bayen, azért nem találtad. A spur 1 kínálat nagyon gyér, uborkaszezon van, nincs új megjelenés amit akcióznának. Tavaly vettem, akkor 3-4 e-bay shop is tartotta hónapokig készleten, most egyiküknél sincs.
Ha felbukkan egy akkor dobok be linket.
Matiz
2008.06.06. 14:51:52
Varjúbácsi: a doboza még megvan, felkerestem: 58216
Gyári oldal: http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/produktdatenbank/details.html?art_nr=58216
Ha rendelsz egy ilyet, a lapos kocsit és a bogarat el tudod adni. De a lapos kocsi végül is jó a gőzmozdony után is :)
Varjúbácsi
2008.06.06. 16:30:59
Matiz!
Köszönöm.
hofi
2008.06.30. 13:12:38
Szia begyuzs!

A sín oldalát és alját mivel, milyen színnel festetted?

hofi
begyuzs
2008.07.02. 20:38:02
Hofi!
Az alap gun metal volt,ezt "eresztettem" be rozsda szinnel,majd különböző szinü pigment-porral.

gp
Matiz
2008.07.23. 23:26:06
http://www.bilder-hochladen.net/files/7bex-2b-jpg.html

Ez egy BR52 rajz, de sajnos nem az a főkeret, ami nekünk van, hanem a könnyebb változat.
Van valakinek olyan rajza, ami a miénket ábrázolja?
Misike
2008.10.26. 08:53:02
Gratulálok a gépeshez nagyon szép lett.
begyuzs
2008.10.26. 13:59:26
Köszönöm.
Ugye te építed a másikat? :)
Elolvastam a cikket,nagyon jó lett,a vágányról és a szerkocsiról nem is beszélve.
Látom -velem elletétben- értesz is a mozdony(ok)hoz.Várom a további képeket,sok sikert a maketthez!
Misike
2008.10.26. 19:10:05
Halli
Igen én írom azt a sok marhaságot.
Nem igazán értek hozzájuk. Csak a szabad időmön kívüli elfoglaltságom (szolgálat/12óra) ezzel van lekötve.:)
begyuzs
2008.10.26. 20:09:53
"szabad időmön kívüli elfoglaltságom"
ez jó szöveg :)
Misike
2008.10.26. 20:51:36
Ja a tiedet látjuk élőben is? mert ha szabad időm engedi akkor talán a Stefánián kint lesz ha nem akkor passz.
begyuzs
2008.10.27. 18:39:34
Nem hiszem,nem szoktam semmit kivinni,de menni megyek -ha nem jön közbe semmi- ,úgyhogy a tiedet majd jól megnézem :D
lucky
2008.10.27. 19:31:03
Begyuzs!
Pedig jó lenne látni élőben...Ha jól tudom van csak kiállítás szekció is...
begyuzs
2008.10.29. 09:41:50
:)
meghunyászkodtató
2011.11.28. 21:57:14
Kezdő vagyok de nagyon,viszont szeretnék 1 ilyen mozdonyt össze rakni.Mielőtt azt mondod nagy falat ez nekem,nem baj ha nagyon akarom meg lesz.Viszont nincs semmim hozzá már mint szerszám mit ajánlasz milyet vegyek pl. festékszóróból melyik a jó,vagy a festékekből melyiket érdemes milyen hígítót jó a sima festék boltban kapható vagy valami spéci kell inkább.Azért kérdem tőled mer te mint ahogy le írtad elég rég csinálod a dolgot,ha van időd kérlek segíts nekem.Válaszod előre is köszönöm!
meghunyászkodtató
2011.12.03. 06:34:05
Ja azt nem írtam meg milyen is a mozdony XD Kriegslokomotiv Br. 52 ehhez pedig jönnek a marha vagonok!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció