Tu-134 HA-924 - Magyar Népköztársaság kormánygépe

Tupoljev Tu-134

1:100, Master Modell No.1009 (1990)
Pintér György - Múzeumi krimik A repülőgépet 1970-ben gyártották, 1970. július 30-án szállt le először Ferihegyen. A gép Malév festéssel, HA-LBG lajstrommal érkezett, de kormányzati repülésekre használták. A BM 1972 szeptemberében vette át a gépet, Prágában festették át, és HA-924 lajstromot kapott. Ebben a feladatkörben 1974 októberéig alkalmazták, utána Malév-gépként repült tovább, újra HA-LBG jelzéssel. 1988 májusban selejtezték, azután tűzoltó és műszaki mentő gyakorló gép lett belőle, majd 2004 szeptemberében egy tűzoltási gyakorlat során kiégett, majd szétbontották.

A testvérgépe (HA-LBH, HA-925) szerencsésebb véget ért. A Malévnál 1988 júliusáig repült, majd eladták a németországi Sinsheimben lévő Auto+Technik múzeumnak. A gépet 1988 szeptemberében repülték át az ingolstadti katonai repülőtérre, majd a szárnyak leszerelése után közúton szállították a múzeumba.

A gépek érdekessége, hogy már a Tu-134A gyártása közben szerelték össze azokat, ezért hosszú örvényorsóval érkeztek a gyárból, de az új Mikron-3V rádiót csak később szerelték be. Ezért ezeken a gépeken 1970 és 1978 között még a szálantenna is fent volt.


A makett



A makett 62 db alkatrészből áll és teljesen megegyezik a régi Plasticart készlettel. Az összeállítási útmutató is a régi, a kész gépen mutatja az alkatrészek helyét, csak a futóművek összeállítása van kinagyítva. A kerekek forgathatóan is beépíthetők.
A fehér alkatrészek háromféle árnyalatúak és az anyagvastagságuk is eltérő. Az illesztőcsapok nem pontosak. A pilótafülke üvegezése még véletlenül sem hasonlít az igazira. A vezérsíkok és a féklapok negatív panelvonalúak, a szegecselés pozitív.


Az építés



Az építést a szárnyak és a vízszintes vezérsík összeragasztásával kezdtem. Úgy gondoltam, hogy a fékszárnyakat és a magassági kormánylapokat kissé kitérített helyzetben rögzítem. Ez nem kevés többletmunkát okozott, de talán így kicsit látványosabb lett.
Az oldalkormányt is átalakítottam. A törzsfelekből levágott darabokat összeragasztottam, kiegészítetem és egy fémrúdból készült tengely segítségével mozgatható állapotban építettem be.

A következő lépés a nem létező pilótafülke elkészítése volt.
Első lépésként a szélvédőket és oldalablakokat építettem meg. Ehhez ideiglenesen összeillesztettem a törzsfeleket és csak a fülkénél ragaszottam össze, majd ezt a kis részt kifűrészeltem a törzsből. Az így kapott darabon sztirollapokból ki tudtam alakítani az ablakkereteket, majd átlátszó plexiből elkészítettem a 12 darab ablakot is. Méretreszabtam a fülke hátlapját. Mivel már adott volt kabin mérete, így el tudtam készíteni a pilóták és a navigátor munkahelyét is.

Az ablakkereteket tartalmazó kabinrészt belül zöldre, kívül fényes fehérre festettem. A kabinüvegek rögzítését először ClearFix-szel próbáltam, de az inkább elkenődött, mint ragadt volna. Pillanatragasztót próbáltam egy külön darabon, de az megmarta a plexit. Végül többlépcsős festék felhasználása adott elfogadható eredményt. Mivel a plexidarabokat elég pontos illesztéssel készítettem, így a tűecsettel adagolt hígabb festéket a kapilláris erő szépen behúzta a résekbe. Ami esetleg az üvegre került, azt száradás után fogpiszkálóval nyom nélkül le tudtam szedni.

A maketthez adott antennák és érzékelők egy részén elég vastag talapzat volt, ezeket lecsiszoltam és húzott szálból készült csappal rögzítettem a törzshöz. A szálantenna-bekötés alkatrészét besüllyesztettem a felületbe, a törzs tetején lévő két hosszú antennát rövidebbre vágtam. Az antennákat fotók alapján helyeztem megfelelő pozíciókba. A szálantenna későbbi rögzítéséhez egy kis fémhurkot építettem be a függőleges vezérsík felső részébe.

A következő átalakítás az utastéri ablakokat érintette. Első lépésként a rossz helyen lévő jobboldali két kisablak és a hátsó mosdók ablakainak furatait ragasztottam be, majd méretarányos rajz alapján fúrtam új helyre őket.
Az utaskabin ablakai sem stimmeltek, mindkét oldalon egy-egy ablak hiányzik a makettről, ezeket pótoltam. Az ablaksorokat szárazon bepróbálva, az látszott, hogy mélyen bent vannak a törzs külső síkjától. Ezt úgy javítottam, hogy a géptörzs belső feléből kimartam a felesleges anyagot, majd ezután illesztettem az ablakokat a helyükre.
A géptörzs belső felülete kapott két réteg festéket, egy szürke alapozás után az ablaksor alatti rész ismét szürke színt kapott, felette pedig fehér lett. Ezzel akadályoztam meg, hogy a kész gép áttetsző műanyag hatású legyen.

Miután a "belső" munkákkal elkészültem, összeragasztottam a tözsfeleket. Ekkor volt lehetőség függőleges vezérsíkon lévő rés eltüntetésére. Beragasztottam a pilótafülke felső részét, ami az ablakokat foglalta magába. Felkerültek a szárnyak és a vízszintes vezérsík is. Ahol szükséges volt tömítettem, csiszoltam a ragasztás után maradt hibákat.

A hajtóművek is átestek egy kisebb átalakításon. Levágtam a fúvócső-imitációt, elöl és hátul kimartam a tárcsákat tartó permeket. A tárcsákat egy öntőkeretből vágott tengelyre ragasztottam, hogy ne essenek ki. Festés után összeállítottam a hajtóműveket. A fúvócsövet egy fémszínűre festett szívószál darabból készítettem el.


A festés



A gép kétszínű alapozó festést kapott. A fémszínű rész matt szürkét, a törzs felső része matt fehéret. Lemaszkoltam a fehér részeket és két rétegben fújtam fel a fémszínt, Revell 99 alumínium festékkel. A szárnyak belépő felülete Humbrol 11 ezüst festést kapott. Ezután kerültek maszkoásra a már lefestett fémfelületek és az ablakok. A törzs felső része és a függőleges vezérsík fényes fehér (Revell 04), festést kapott. Az orr felső része matt fekete, az orr alatti burkolat és a felső két antenna szürke színt kapott. A futómű alkatrészek fém színt kaptak (Revell 91), a keréktárcsák zöldre lettek festve, a kis antennák krómezüst festést kaptak.


Matricák



A Makettinfón sikerült korábban beszerezni ebben a méretarányban matricát a géphez, de erről a lapról csak az ajtó és vészkijárat kereteket, a címert és a Tu134 feliratot használtam fel.
A "HA-924"-et, az ablakok feletti feliratot átlátszó matricalapra, a piros csíkot és a nemzeti zászlót fehér alapú matricalapra készítettem el lézernyomtatóval, majd egy réteg "Micro Liquid Decal Film"-mel fixáltam azokat.
Ezután a szokott módon, vizes áztatás után kerültek fel a darabok a gép felületére.

A matricák és a fémre festett felületek védelmére egy réteg Revell 01 fényes lakkréteget fújtam fel az egész gépre.


Végszerelés



A lakk megszáradása után ragasztottam be a futóműveket, ahol a kerekek, a kialakításból adódóan forognak.
Beragasztottam a hajtóműveket, valamint az üveges orrkúpot is.
Felkerültek a kis antennák, érzékelők.
Átlátszó öntökeretdarabból készültek a helyzetjelzők. A faroklámpa sima lakkal, a két "villogó" piros izzólakkal lett festve. A szárnyvégi "lámpák" is izzólakkal lettek kialakítva.
A szálantenna vékony fémhuzalból készült, amit pillanatragasztóval rögzítettem a helyére.

Tudom, hogy az átalakítások, feljavítások ellenére ez sem lett pontos mása az eredeti gépnek, de úgy gondolom, hogy megérte többletmunkát fektetni a makett megépítésébe.
001 Tu-134
001 Tu-134
002 Doboz
002 Doboz
003 Matrica
003 Matrica
004 HA-924 matrica
004 HA-924 matrica
005 Leírás
005 Leírás
006 P1000140
006 P1000140
007 P1000142
007 P1000142
008 P1000143
008 P1000143
010 P1000145
010 P1000145
011 P1010010
011 P1010010
012 P1020298
012 P1020298
013 P1000360
013 P1000360
014 P1020137
014 P1020137
015 P1020345
015 P1020345
016 P1070381
016 P1070381
021 P1070791
021 P1070791
022 P1070793
022 P1070793
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
023 P1070800
2024.02.04.
Faragó Tamás (Figaro), Dunaújváros
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Johnie
2024.02.05. 15:21:12
Nosztalgiával gondolok ezekre a Veb Plasticart makettekre. Fényévekkel jobb lett az építésed mint amilyeneket én még anno gyerekfejjel ezekből összeraktam... 😀
Gratulálok, le a kalappal, szép makett lett!
Kibic
2024.02.05. 18:03:36
Szépen feljavítottad, mutatós lett! Gratula!
warbirds
2024.02.05. 18:44:13
A kiindulást tekintve emberes munkát végeztél. A kabin üvegezése miatt külön süvegelés jár, az nem lehetett egyszerű. Gratulálok!
Mekett
2024.02.05. 18:57:11
Elismerésem, megküzdöttél vele!

Nekem is megvolt az eredeti Plasticart, ironikus módon pont a szélvédő átlátszó alkatrésze hiányzott. A két fröccsönt törzsfél vastagsága már akkor is ugyanígy eltért.
Az érthetetlen számomra, mi történt a Master Modell doboztetejére került makett kabinjával, elég groteszk látványt nyújt.
Miggyuri
2024.02.12. 06:10:22
Életem első repülős élménye ehhez a típushoz kötődik. Budapest-Várna útvonal. Szép volt. A makett is!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció