Pintér György - Múzeumi krimik
Az orosz utasgépek eddig nem voltak túl gyakoriak az újdonságok listáján, de az elmúlt pár hónapban megjelent pár új, izgalmasnak tűnő makett, például 1:72-es Li-2-es sorozat, 1:144-es Il-12, Il-14 és Il-18, Tu-154, Tu-134... Ezekből jó pár repült a Malévnál is, remek alkalom, hogy a nem túl méltó körülmények között kimúlt cég előtt tisztelegjünk.
Az elmúlt pár évben két új irányzat is elindult az utasgépeket is kiadó makettgyártóktól. Az első a minden eddiginél részletesebb, gyönyörű részletességgel kidolgozott, minden ablakhoz átlátszó alkatrészeket biztosító újszerszámos Revell és Zvezda makettek (787 Dreamliner, 747-8 Intercontinental, Super Connstellation). A másik a leegyszerűsített, a részleteket a gyorsabb építésért feláldozó AZmodel és Hasegawa makettek (Tu-134, Embraer-170). Ezek a készletek is szépek, könnyen, gyorsan építhetőek, de a részleteket nem lehet a fentebb említett Revell és Zvezda makettekhez hasonlítani.
Az AZmodel mindössze 38 fröccsöntött és 8 maratott alkatrészből formázta meg a Tu-134-est. Itt rögtön meg is kell állnunk egy pillanatra - a dobozon Tu-134 szerepel, de a makett valójában egy Tu-134A-t formáz, a hosszabb törzzsel, sugárfordítós hajtóművekkel és a farokrészen lévő APU-val. A makettből elkészíthető az üvegezett orrú és a radaros változat is.
Az alkatrészeket fehér műanyagból öntötték, ezért nehéz is volt használható fotókat készíteni róluk. A panelvonalak vésettek, talán kicsit túlzottak ebben a méretarányban, de szépek. Meglepő módon pár részlet hiányzik, mint például az ajtók (!), a csomagtér ajtaja, vagy épp a légkondícionáló berendezés elég nagyméretű kiömlői. A makett tervezői úgy gondolták, hogy elegendő a matricalapra nyomtatni ezeket a részleteket. Átlátszó alkatrészek nem kerültek a dobozba, mert az összes ablak szintén a matricaívre került, a maketten még panelvonalak formájában sem találjuk őket.
Az alkatrészek kicsit sorjásak, alaposan át kell őket vizsgálni ragasztás előtt és mindenképpen kell szárazpróbát végezni, mert ez egyértelműen nem egy tipikus Tamigawa makett, ami szinte ragasztó nélkül összeáll. Ebben a sorján kívül az is megakadályozza a makettezőt, hogy nincsenek illesztőcsapok. A törzsnél ez nem gond, de a szárnyakat már nem merném egy kis fémhuzalos erősítés nélkül felragasztani.
Az apróbb alkatrészek sem teljesen problémamentesek. Az orrfutó egyenesen csapnivalóra sikerült, de szerencsére jó fotóalapanyag, szike és némi sztirol birtokában könnyen feljavítható.
Az aprócska maratott lemez a szárnyak áramlásterelő lapjait és pár antettát tartalmaz.
A matricalapon egy CSA és egy Aeroflot gép jelzéseit és a már említett hiányzó részleteket találjuk (ajtók, kiömlök stb.). Én a makettel együtt beszereztem a HAD/BOA decals Malév matricáit, ami az összes Malév Tu-134A jelzésein kívűl rengeteg szervizfeliratot is tartalmaz.
Az összeállítási útmutató a makett többi részéhez hasonlóan leegyszerüsített és egyszerűsége ellenére figyelmet kíván, különösen az üveg/radarkúpos alkatrészek kiválasztásánál.