Tu-154M (SAMARA Airlines)

Tupoljev Tu-154M Samara Airlines

1:144, Zvezda No.7004 (2008)
Pintér György - Múzeumi krimik Kedves Makettező Társaim!

Én is belefogtam egy Zvezda által gyártott Tu-154M utasszállító repülőgépnek.
Mivel ez a kedvenc repülőgép típusom, ezért nem haboztam azzal, hogy nekikezdjek. Már többen is írtak cikket erről a típusról, úgyhogy már én nem regélek róla. Mindenki által jól ismert típus.
Kezdő makettezőnek számítok, mert még csak 4 éve foglalkozom ezzel.
(Nézzétek el nekem, ha valamit nem jól sikerült)
Én az építést úgy kezdtem el, hogy fehér akril alapozóval lefújtam a géptörzset, mert sok munka lett volna összeépítés után festenem a belső üvegezés miatt. Ahhoz képest, hogy először használtam fújós festéket, elég jól sikerült (szerintem). Bár a kabintető festése közben észrevettem, hogy nem igazán tapad rá a festék, kicsit megijedtem.
Ami még utána szembeötlött, hogy a festés után sokkal puhább lett az anyaga, ezt érdekesnek találtam.
Mindenféleképpen magyar vonatkoztatású gépet szerettem volna kihozni belőle, ezért a HAD-féle SAMARA Airlines matricát használtam fel. Szépen terült el a gép törzsén, viszont a nagy felirat kétszer is megszakadt (ami az én figyelmetlenségem miatt történt).
A gép orrán lévő fényvisszaverődés-gátló kicsit elcsúszott, de nem vészes.
Felkerültek a szárnyak és rájuk a matricák. Már csak a belépőéleket és a szélességjelző pirost kell felfestenem hozzá.
Továbbá a farokrészt és a hajtóműveket szükséges festeni.
Jó makettezést kívánok mindenkinek!

2010.12.27.
A mai napon befejeztem ezt a szépséget!
Sajnos csak most került rá sor, időhiány miatt.
Nézzétek el a festési hibákat, amatőrnek számítok ilyen téren.
Valahogy mindig olyan makettek kerültek hozzám, hogy festést nem- vagy már nem igényelt.
HA-LGA
HA-LGA
kép1
kép1
Kép2
Kép2
Kép3
Kép3
Kép4
Kép4
Kép5
Kép5
Kép6
Kép6
Kép7
Kép7
kép8
kép8
kép9
kép9
A kész makett
A kész makett
2010.12.27.
Richyke90
Makettinfo Online Klub
Első fotóért köszönet az airliners.net -nek!
Külön Szegedi (HADvezér) Ferencnek, a matricáért!
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
lucky
2010.09.02. 07:26:40
Szia!
Alakul alakul,de! ( kizárólag a jobbítás szándékával)
jó lett volna a törzset hosszában tömíteni, mivel zavaró az illeszkedési hiba!

üdv
Lucky
Farkas_Máté
2010.09.02. 19:24:54
Szép a makett, csak a cikkben(főleg az elején) sok a helyesírási hiba, erre tessék figyelni4De a makett tényleg szép
HADvezér
2010.09.02. 20:39:14
Szia Ricsi,

Gratulálok, nagyon szép lett a makett, örülök, hogy látom építve is a termékeimet :)
Még sok ilyen szép makettet kívánok
üdv: HADvezér
cilus
2010.09.03. 19:57:34
SAMARA Airlinesról még nem is hallottam, de így makettben eddig jól néz ki.Várom a folytatást!
Martin
2010.09.29. 21:14:42
Szia.
Ha javasolhatok egy pár tanácsot a következő maketthez, de egyetértek luckyval :)
Én sem vagyok profi, sőt! Próbálgatom csak a szárnyaimat.
De az illesztések/ragasztások valóban nagyon látszódnak, azt mindenképp a ragasztás után tömítőanyaggal, ki kellene javítani és simára csiszolni, a kabintetőnél szintén.
Az ablak beépítésére én azt a módszert alkalmazom (sajnos soha nem csináltam róla képet) hogy az ablaksor sávját előkészítem a festésre és készre festem. Majd száradás után beragasztom az ablaksorokat, és csak ezt követően ragasztom össze a két oldalt. Majd az ablaksort, és a festett környékét egyszerű műanyag szigetelőszalaggal leragasztom hogy megvédjem, az illesztési csíkok eltüntetésének munkálataitól. Ugyan ezt teszem a szárnyak és más részek illesztésénél, tehát a réseket ott is tömíteni kell. Mikor minden része rendben van akkor alapozom a többi részt, és festem készre a makettet, a korábban elkészült ablaksor kihagyásával.
A matricát szerintem érdemes csak a legeslegvégén feltenni, hogy nehogy sérüljön közben. Legközelebbi makettemnél részletes fotósorozatot csinálok majd. Most mondjuk ez nem aktuális mert egy 767-300 UPS teherszállítót építek.
Az egyik makettemen viszont látni hogy az illesztéseket tömítettem és csiszoltam.
http://www.makettinfo.hu/index.php?jobb=Tupolev-154M-Balkan-Holidays&&hash=
Ha gondolod keress meg szívesen segítek.

Egyébként örülök hogy szereted a Tu154 et :) és hogy örömed leled te is benne :)

Norbi
Richyke90
2010.10.06. 14:07:01
Kedves Hatvani Laci!
Sajnos én már nem utazhatok már ilyen szépséggel, de nagyon megfogott az egyedisége! Különben nagyon szépen köszönöm az elismerő szavakat! Komolyabban még csak most kezdtem el foglalkozni a makettezéssel. Eleinte SNAP-FIT modelleket kezdtem el gyűjteni, meg olcsóbb festést nem igényló makettekkel.
Üdv
Ricsi
Richyke90
2010.12.28. 11:42:32
Na végre 99% készen!
airchive
2012.05.30. 23:05:13
Szia Richárd!
Nem dumálok bele a makettezés rejtelmeibe, mert sok ezren nálam sokkal jobban adják elő az ügyet kis hazánkban. Csupán egy-két történelmi megjegyzést szeretnék fűzni az 54M-jeidhez.
1. Samara: Amit meggyártottál, az az átmeneti és talán két hétig tartó időszakot reprezentál. Az eredeti kép akkor készült, amikor a gép megérkezett Ferihegyre, és rákerült a magyar lajstrom, de a forgalomban (mármint a rendszeres charterben) már a magyar vállalat, az Atlant Hungary feliratával repült. A nagyravágyó cég egyébként kinézte magának a Samara Airlinestól a következő három 54M-et is, amikre a magyar hatóságtól előzetes lajstromjelként megkapták a HA-LGB, -LGC és -LGD jeleket, nálam valahol megvannak a gyári számok is. Ez a három gép aztán soha nem jött, sőt az -LGA is hamarosan ment.
2. Malév: Ha nekiállnék, hogy egy Tu-154M-et Malév gépre kanalazzak össze, biztosan az -LCU, vagy az -LCV lajstromjelet tettem volna rá, holott tudjuk, hogy ezek Tu-154-B2-ök voltak. A sztori: A Malévnek az 1980-as évek második felében nagyon kellett volna két 54B-2 kapacitásbővítésre, csakhogy már évek óta a 54M-eket gyártották. Arról akarták meggyőzni kis vállalatunkat, hogy ezek mennyivel gazdaságosabbak az új hajtómű miatt. Ez kb. 2 - 2,5 százalékig erejéig igaz volt, de messze nem az állított 7-8 százalékot jelentette volna, és a magyarok ezzel tökéletesen tisztában voltak a Balkannal kiépített kapcsolati tőkéből, hiszen ott mind a két típust repülték már. Egyébként is, a Malévnek hiányzott volna, mint púp a hátára, hogy az akkor meglévő tíz B-2 mellett, két gép miatt az új és tőle teljesen idegen hajtómű típussal
kezdjen erőlködni. Ezért tribliztek. A KGST Repülési Állandó Bizottságánál a magyar állam bejelentette az igényt két új 54M-re, a Malév viszont tárgyalni kezdett az Aeroflot Leningrádi Igazgatóságánál két használt Tu-154B-2-es dry leaséről. Ezekből lett a HA-LCS és a HA-LCT. Amikor a bérleti idő lejárt, ugyaninnen két másik használt 54B-2-est vásároltak meg (HA-LCU, -LCV), miután lemondtak az Aeroflot javára a két előrendelt 54M-ről. Egyébként a \"nagyvas\" hajtóműveiről és gazdaságosságáról: Valamikor az 1990-es évek legelején komoly terv volt arra, hogy Pratt&Whitney JTD7-es hajtóművel lássák el a Malév 54-eseit, és ezt még az amerikaiak is kőkeményen támogatták volna a
többi és nagy üzlet reményében. De a számítások villámgyorsan bebizonyították, hogy az egész nem érte volna meg a gép sárkányának aerodinamikája miatt (pl. negatív V-szárny). A magam részéről, egyébként nagyon kedveltem az 54-est, én csak áttételesen sírtam azon, hogy Jézus könnyét is megitta.
Üdv. és bocs, hogy hosszú lettem.
Zsille Péter airchive@freemail.hu
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció