Tu–114 "Rosszija"

Tupoljev Tu-114

1:144, Saját
Pintér György - Múzeumi krimik A típus története

A Tu–114 "Rosszija" a Tu–95 stratégiai bombázóból kifejlesztett nagy hatótávolságú utasszállító repülőgép. 1957-ben kezdték el a gyártását. A gépeket négy légcsavaros gázturbinával szerelték fel, így a korabeli sugárhajtású repülőgépeknél kisebb üzemanyag-fogyasztása volt. Leszállás nélkül 11000 km-t tudott megtenni. Megjelenésekor a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe volt.

A Tupoljev tervezőiroda a szovjet kormány 1955 májusában kiadott utasítására kezdte meg egy nagy hatótávolságú és nagy sebességű utasszállító repülőgép tervezését. A fejlesztőmunkához alapot adott a frissen kifejlesztett Tu–95 stratégiai bombázó, amelynek paraméterei megfeleltek a nagy hatótávolságú utasszállítóval szemben támasztott követelményeknek. Eredeti típusjelzése 107-es lett volna, de a Tu–104 sikerén felbuzdulva Andrej Tupoljev azt javasolta, hogy a 4-es utolsó számjegyet tartsák meg az utasszállítóknál.

Kétéves tervező- és fejlesztőmunka után, 1957 közepén kezdték el az első prototípus építését, amely november 15-én repült először. A berepülések során problémák jelentkeztek a hajtóműveknél és a futóműveknél, ezek kiküszöbölése két évet vett igénybe. Az állami hatósági vizsgák csak 1960-ban kezdődhettek el. Ennek során is számos probléma merült fel, így további hónapokat vett igényben a javításuk. A prototípusokat azonban alkalomszerűen már használták. Nyikita Hruscsov pártfőtitkár 1959. szeptember 19-én az egyik Tu–114 prototípussal repült az Egyesült Államokba.

1961. április 24-én állította szolgálatba az Aeroflot. 1961–1965 között összesen 31 db épült belőle Kujbisevben (ma: Szamara) a 18. sz. repülőgépgyárban.

A Tu–114 fő vonalaiban megegyezik a fejlesztés alapjául szolgált Tu–95-tel. A törzsben kialakított utastér miatt azonban a bombázó középszárnyas elrendezését meg kellett változtatni, a Tu–114 alsószárnyas kialakítású, szárnyának nyilazási szöge 35°. Eredetileg 6 m-es törzsátmérővel készült volna, de a kor technológiai szintje nem tette lehetővé akkor még az ilyen nagyméretű túlnyomásos törzs kialakítását, így csak 4,2 m-es lett a törzsátmérő. Örökölte a Tu–95-nél is alkalmazott nagy teljesítményű Kuznyecov NK–12MV légcsavaros gázturbinákat az AV–60H koaxiális, ellenforgó kettős légcsavarokkal együtt. A nagy teljesítményű hajtóművek és a nagy légcsavarok miatt a Tu-114 a világ legzajosabb utasszállítója volt, zajszintje elérte a 108–112 dB-t. Az alacsonyan elhelyezett szárny miatt a földön a repülőgépet magasabbra kellett emelni, hogy a nagy átmérőjű légcsavarok elférjenek, ezért a Tu–114-nek jellegzetes, igen hosszú futószárai vannak. (Forrás: www.aerofriends.hu)

A makett építése

Tupoljev elveit követve a makett alapjául a Revell 1:144-es méretarányban gyártott Tu-95 Bear-D készlete szolgált. A szárnyakat, a futóművet, a hajtóműveket és a vezérsíkokat a Tu-95 szolgáltatta, míg a törsz a tőlem megszokott módon készült, sajátépítésű alumínium-szerkezet.

A makett építése az orr-rész és a pilótafülke elkészítésével indult. Mivel a Tu-114 orr-része szinte teljes mértékben megegyezik a Tu-104 orrával, ezért ezt párhuzamosan készítettem a nemrégiben elkészült Tu-104 makettemmel. Így jelentősen lerövidültek a tervezési műveletek, és az építés is sokkal dinamikusabban haladt. Az orr elkészítése után a két projekt elkülönült egymástól, az építés fázisai azonban egészen a teljes törzs-szerkezet elkészültéig párhuzamosan haladtak. A Tu-114 törzsének középső része azonban külön történetet érdemel. A törzsnek ez a része rendszerint hurkapálcák és kör alakú keresztmerevítők felhasználásával készül, melyre ezután kerül rá az alumíniumlemez borítás. A Tu-114 esetében az a szerencse ért, hogy mindezt feleslegessé tette egy véletlen egybeesés: Még a tervezés kezdeti fázisában a kezem ügyébe került egy pezsgőtablettás doboz, amit csak a kíváncsiság kedvéért gyorsan lemértem tolómérővel. Az átmérője 28,5 mm volt,amire az alumíniumborítást ráragasztva egy 29 mm-es hengeres felületet kaptam,ami pont megegyezik az eredeti gép 4,2 m-es törzsátmérőjének az 1:144-ed részével. (A pezsgőtablettás doboz repülőgépmakett-törzsként történő alkalmazásának gondolatával először Lapi kollégám makettépítő műhelyében találkoztam. Az ötletért ezúton is szeretnék köszönetet mondani.) A törzs utolsó darabja, a farokrész elkészülte után a törzs elemeinek az egyesítése és a különböző íves felületek kialakítása következett. Ez utóbbit Neoflex javítótapasz alkalmazásával és rengeteg vizes csiszolással értem el.

A géptörzs elkészülte után a következő nagy feladat a panelezés volt. Ennél a műveletnél fontos volt előre gondolkozni és szem előtt kellett tartani, hogy a panelvonalaknak és az ablakmatricának egybe kell esnie. Ezt egy jó rajz segítségével, pontos mérésekkel és egy éles szike használatával sikerült kiviteleznem. A panelezés elkészülte után merült fel bennem az az ötlet, hogy a géptörzsön a panelek egy részét nem festem le, hanem meghagyom az alumínium alapanyag eredeti színét, ezzel is egyedivé téve a makettet. Az erre a célra kiválasztott paneleket finom csiszolópapírral fényesre csiszoltam, majd maszkolószalaggal kitakartam őket.

A következő jelentős lépés a donorgép alkatrészeinek az átalakítása és a géptörzzsel történő összeillesztése volt. Először a szárnyat kellett átépítenem, mivel a Tu-114 szárnyán található féklapok felülete kissé eltér a Tu-95 szárnyszerkezetétől. Ezt követően a függőleges vezérsíkról kellett eltávolítanom a faroklövész számára kialakított lőállást,illetve a vízszintes vezérsík is kisebb módosításokra szorult. Az átalakításokhoz saját gyártású alumínium elemeket,illetve a jól bevált Neoflex tapaszt használtam. Az utolsó átalakításra szoruló egység az orrfutó volt. A futómű alsó egységét átvettem a Tu-95-től, a futóműszárat azonban meg kellett nyújtanom, amihez egy gémkapocs szolgáltatta az alapanyagot. Ezt követően felkerült az utolsó elem, az orrfutó-akna ajtaja, ami szintén alumíniumból van,és amit szintén festetlen állapotban hagytam.

Festés és matricázás

Már az építés megkezdésekor elhatároztam, hogy a gép az CCCP-L5611 lajstromjelű prototípus festését fogja kapni. (Ez volt az a gép, amivel Hruscsov 1959-ben Washingtonba repült.) A festés érdekessége a már említett alumínium panelek eredeti állapotban való megőrzése, ami igazán egyedi megjelenést kölcsönöz a makettnek.

A matrica (Akárcsak a Tu-104 esetében) ezúttal is saját gyártmány és elkészítésében ismét Németh Dávid barátom nyújtott segítséget, akinek ezúton szeretnék köszönetet mondani.
1.
1.
2.
2.
3.
3.
4.
4.
5.
5.
6.
6.
7.
7.
8.
8.
9.
9.
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
16
16
2013.02.05.
Molnár Krisztián (Chrisi), Budapest
Németh Dávid
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Mekett
2013.02.08. 17:35:54
Hatalmas riszpekt a készítőnek!
Israti71
2013.02.08. 22:33:35
Csatlakozom az előttem szólóhoz.Én neki sem mertem volna egy ilyennek kezdeni!
T.Csaba
2013.02.09. 12:38:22
Hasonló gondolatok vannak a fejemben nekem is,mint az előttem szólóknak.
Nagyon szép. Gratulálok!
Chance
2013.02.12. 18:30:37
Ha megélhetési gondjaid lennének, bátran jelentkezz a Tupoljev, vagy bármely más rep.gép tervező irodánál. Grat. a mesteri munkához!
Kalóz
2013.02.12. 19:14:54
Nagyon szép ,munka. Nekem az NDK-s 1:100-as makett van meg,ahhoz ugyanezt a matricát adták anno. dobozból épített kategóriában. Elfoglalja a szekrény fél tetejét, amin van. Még egyszer gratula az építéshez:
Kalóz
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció