Tupoljev Tu-104A

Tupoljev Tu-104A

1:144, Saját
Pintér György - Múzeumi krimik A típus rövid története
Az 1950-es évek elején a szovjet polgári légi forgalom csak kis kapacitású légcsavaros utasszállító repülőgépekkel rendelkezett. A szovjet vezetés a Tupoljev-tervezőirodát bízta meg egy modern utasszállító megtervezésével. A tervezőiroda a Tu–16 bombázóból kiindulva kezdte el a repülőgép fejlesztését. A szárnyat, a hajtómű- és futómű-gondolákat, valamint a vezérsíkokat és a futóműveket a Tu–16-tól vették át. A Tu–16 középszárnyas elrendezését az utaskabin miatt megváltoztatták, a szárnyak a törzs alsó részéhez csatlakoztak. Első felszállását 1955. június 17-én hajtotta végre. 1956. szeptember 15-én állt szolgálatba az Aeroflotnál, amely a típus legnagyobb üzemeltetője volt. Első menetrend szerint útját a Moszkva–Omszk–Irkutszk vonalon teljesítette. Az Aeroflot a belföldi és nemzetközi járatain egyaránt üzemeltette. (Forrás: Wings of Russia Documentary)

A makett építése
A makett építését Andrej Tupoljev tervezési elveit követve kezdtem el. Viszonylag olcsón sikerült beszereznem egy 1:144-es Trumpeter gyártmányú Tu-16K bombázót, amit később donorként hasznosítottam. A szárnyat, a hajtómű- és futóműgondolákat, valamint a vezérsíkokat és a futóműveket a Tu-16 szolgáltatta, míg a törzs sajáttervezésű alumíniumszerkezet. A megfelelő tervdokumentációk beszerzése,valamint a méretarányos rajzok elkészítése után az építést a géptörzs középső hengeres részével kezdtem. 23mm átmérőjű köralakú keresztmerevítők és hurkapálca felhasználásával elkészítettem a törzs vázszerkezetét,amire később ráragasztottam az alumíniumborítást. Az alapanyagot a nyomdaiparban használatos alumínium nyomólemez szolgáltatta.
A következő lépés az orr-rész és a pilótafülke elkészítése volt. Itt szintén kialakítottam egy vázszerkezetet,amire első lépésként ráillesztettem az alumíniumlemezből kivágott szélvédőt, majd apró lemezalkatrészekből létrehoztam egy kezdetleges borítást,végül Neoflex javítótapasszal kialakítottam a különböző íves felületeket. A farokrész építésénél hasonló módon jártam el. A három fő elem, a pilótafülke, az utastér és a farokrész összeillesztése után következett a panelezés, amit követően a géptörzs elnyerte végső formáját. A következő művelet a donorgép alkatrészeinek a géptörzzsel történő összeillesztése volt. Le kellett vágni a szükséges elemeket a Tu-16-os makettről, át kellett őket alakítani, és össze kellett illeszteni a sajátépítésű törzzsel, ami nem kis fejtörést okozott.

Festés és matricázás
Az építés befejeztével már csak a festés,illetve a matricák elkészítése volt hátra. A festés területén a választásom a klasszikus Aeroflot színeire esett. A matrica szintén sajátkészítésű, megtervezésében és elkészítésében komoly segítséget nyújtott Németh Dávid barátom, akinek ezúton is szeretnék köszönetet mondani a segítőkész munkájáért.
1
1
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
16
16
2
2
3
3
4
4
5
5
7
7
9
9
10
10
2012.11.27.
Utolsó módosítás: 2013.02.05.
Molnár Krisztián (Chrisi), Budapest
Fényképezte: Németh Dávid
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
zoli1989
2012.12.06. 13:49:15
Hát ez nem kis meló lehetett. Gratula, nagyon szép lett!
piratvitorla
2012.12.07. 06:21:55
Szia
Én is ezen gondolkodtam kb fél évvel ezelőtt....
Gyönyörű lett!
Gratulálok
Zoli
T.Csaba
2012.12.18. 21:03:19
Az 5-ös és 7-es képen két törzs látszik.Készült egy második is?
Chrisi
2012.12.19. 10:52:46
A Tu-104-essel párhuzamosan kezdtem építeni egy szintén 1:144-es méretarányú Tu-114-est. Az 5-ös ésa 7-es képen a háttérben a Tu-114-nek a törzse látható. Ez a gép jelenleg festés alatt áll. Cikk lesz erről is hamarosan.
T.Csaba
2012.12.19. 13:57:14
Várjuk! :)
hatvanilaci
2013.01.04. 16:30:30
Azt a betyár mindenit!Valamikor gyerek koromban ilyen géppel repültem még az NDK-ba.Tehát a géped eleve elismerést váltott ki bennem,de mikor a képeket végignézve láttam,hogy milyen profi munkát végeztél (főleg a géptörzs elkészítése nagyon elismerésre méltó),így azt kell mondanom,hogy minden elismerésem a tiéd!Gratulálok hozzá,fantasztikus repülőt készítettél!
Chrisi
2013.01.04. 21:28:54
Köszönöm minden hozzászólónak az elismerő szavakat. Mindenkinek kívánok boldog új évet és jó makettezést 2013-ra!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció