Pintér György - Múzeumi krimik
A típus rövid története
Az 1950-es évek elején a szovjet polgári légi forgalom csak kis kapacitású légcsavaros utasszállító repülőgépekkel rendelkezett. A szovjet vezetés a Tupoljev-tervezőirodát bízta meg egy modern utasszállító megtervezésével. A tervezőiroda a Tu–16 bombázóból kiindulva kezdte el a repülőgép fejlesztését. A szárnyat, a hajtómű- és futómű-gondolákat, valamint a vezérsíkokat és a futóműveket a Tu–16-tól vették át. A Tu–16 középszárnyas elrendezését az utaskabin miatt megváltoztatták, a szárnyak a törzs alsó részéhez csatlakoztak. Első felszállását 1955. június 17-én hajtotta végre. 1956. szeptember 15-én állt szolgálatba az Aeroflotnál, amely a típus legnagyobb üzemeltetője volt. Első menetrend szerint útját a Moszkva–Omszk–Irkutszk vonalon teljesítette. Az Aeroflot a belföldi és nemzetközi járatain egyaránt üzemeltette. (Forrás: Wings of Russia Documentary)
A makett építése
A makett építését Andrej Tupoljev tervezési elveit követve kezdtem el. Viszonylag olcsón sikerült beszereznem egy 1:144-es Trumpeter gyártmányú Tu-16K bombázót, amit később donorként hasznosítottam. A szárnyat, a hajtómű- és futóműgondolákat, valamint a vezérsíkokat és a futóműveket a Tu-16 szolgáltatta, míg a törzs sajáttervezésű alumíniumszerkezet. A megfelelő tervdokumentációk beszerzése,valamint a méretarányos rajzok elkészítése után az építést a géptörzs középső hengeres részével kezdtem. 23mm átmérőjű köralakú keresztmerevítők és hurkapálca felhasználásával elkészítettem a törzs vázszerkezetét,amire később ráragasztottam az alumíniumborítást. Az alapanyagot a nyomdaiparban használatos alumínium nyomólemez szolgáltatta.
A következő lépés az orr-rész és a pilótafülke elkészítése volt. Itt szintén kialakítottam egy vázszerkezetet,amire első lépésként ráillesztettem az alumíniumlemezből kivágott szélvédőt, majd apró lemezalkatrészekből létrehoztam egy kezdetleges borítást,végül Neoflex javítótapasszal kialakítottam a különböző íves felületeket. A farokrész építésénél hasonló módon jártam el. A három fő elem, a pilótafülke, az utastér és a farokrész összeillesztése után következett a panelezés, amit követően a géptörzs elnyerte végső formáját. A következő művelet a donorgép alkatrészeinek a géptörzzsel történő összeillesztése volt. Le kellett vágni a szükséges elemeket a Tu-16-os makettről, át kellett őket alakítani, és össze kellett illeszteni a sajátépítésű törzzsel, ami nem kis fejtörést okozott.
Festés és matricázás
Az építés befejeztével már csak a festés,illetve a matricák elkészítése volt hátra. A festés területén a választásom a klasszikus Aeroflot színeire esett. A matrica szintén sajátkészítésű, megtervezésében és elkészítésében komoly segítséget nyújtott Németh Dávid barátom, akinek ezúton is szeretnék köszönetet mondani a segítőkész munkájáért.