Turbó Zero- Mitsubishi J2M3 Raiden

Mitsubishi J2M3 Raiden

1:72, Hasegawa (1983)
Pintér György - Múzeumi krimik II. Vh-s japán vadászgépek nem annyira ismertek hazánkban. Talán a földrajzi adottságok, talán a szakirodalom hiánya vagy egyszerűen az érdekeltség hiánya miatt. A legnépszerűbb japán vadászgép a A6M „Zero” amelynek valamennyi verzióját több népszerű makett gyártó is megénekelte.
A címadó repülőgép makettjét egy internetes aukción vásároltam ritkasága, viszonylag alacsony ára,valamint a készlethez mellékelt Eduard fotómaratás miatt.
Vásárlás követően alaposabban áttanulmányoztam a Raiden történetét. Az olvasottak alapján egyre izgalmasabbnak téma lett ez a zömök, vaskos,de mégis áramvonalas,és szerintem nagyon jó kialakítású vadászgép. Tervezője ugyanaz a Jiro Horikoshi volt,aki a Raiden elődjét,a A6M Zeró-családot is tervezte. A Raiden elsődleges feladata a Zero leváltása lett volna, azonos feladatkörben.
A Raiden történetét végigkísérték ugyanazok a hiányosságok, gyártástechnológiai problémák, nyersanyaghiány,amely minden háború alatti japán fejlesztést megnehezítettek. A nem megfelelő acélötvözetek futószárproblémákat, a hajtómű teljesítményét fokozó aerodinamikai megoldásai megbízhatatlan motorműködést eredményeztek. A legnagyobb darabszámban gyártott változat az M3-as volt.

A makett egy 1982-ös Hasegawa-gyártmányú darab. Viszonylag alacsony darabszámú (32), sötétzöld színű alkatrészek összeállítása nem bonyolult, az illeszkedések megfelelőek, kabintető tiszta. A makett felülete finoman vésett.
A kiegészítőként kapott Eduard (72 247) fotómaratás 1997-es kiadású. Finoman részletezett, elsősorban a kabin teljes kiépítése lehetséges. A „belsőségek” mellett a futómű részletezéséhez, a az áramvonalazó lemezek elkészítéséhez valamint az olajhűtő részletezéséhez találunk még elemeket. Néhány darab –szerintem használhatatlan, mint a rádióárboc-merevítő ilyen–olyan hajlítgatással kialakítható darabja vagy a kabintető fogantyúi.
A kabin átépítésével kezdtem. Új ülést részletrajzok alapján a makett üléséből alakítottam ki. Hevedereket a Eduard lapocskán találtam. A padlólemez, műszerfal és az oldalpanelek teljesen a rézlapról kerültek kiépítésre a 4 darabból álló műszerfallal és gázkarokkal együtt. Először találkoztam a később komollyá váló problémával,miszerint a makett a japán piacra készült, és az összeállítási útmutató csak és kizárólag japán írásjelekkel jelezte az ajánlott színeket. Az internet segítségével világoszöld vagy világosszürke belső festéseket találtam. Egy felújításra váró,kissé roncs gép fotóinak alapján annak alapszíneinek a világosszürkét találtam a legmegbízhatóbbnak ( Humbrol 75).
A kabin beépítését követően a törzsfeleket egyesítettem. Illeszkedési problémát nem találtam. A második menetben az eredeti aknát egy éles szike segítségével kivágtam. Csiszolást és hajlítgatást követően az Eduard két részből összeállítható futóműaknáját építettem be. A szárnyakat összeállítottam,majd egyesítettem a törzzsel. A következő fájdalmas ébredés a kabintető volt. Sajnos a kabintető kialakítása olyan, hogy a kabintető végződése íves. Ennek kivágására nem vállalkoztam, ezért fájó szívvel elbúcsúztam a nyitott kabintetejű gép látványától és a sok szépen beépített maratástól. A kabintetőt a Humbrol Maskoljával és Tamiya-szalaggal, a kabin előtti csillogás gátló felületét szintén Tamiya-szalaggal maszkoltam,majd beépítettem és festettem.
A hajtóműburkolat törzzsel való egybeépítését követően a futóműakna kimaszkolását követően festésre készítettem elő. Táblázatok (http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/stuff_eng_colorcharts_japan.htm) segítségével kikerestem a megfelelő IJN Green színt a felső részekre, valamint IJN Grey az alsó területekre. Gunze H59 és H61-et találtam a megfelelőnek. A festést szórópisztollyal végeztem, desztilláltvizes 50%-os higítást követően. A festékek tökéletesen beváltak, szépen terültek,és kettő vékony réteg elegendő volt az egyébként nem világos felületen.A belépőéleken Humbrol 93 segítségével festettem fel a jelzéseket, természetesen maszkolást követően.( A Tamiya-legyengítést követően nem szedte le a festékréteget.) Fényes Humbrol lakkrétegre kerültek a kicsit vastag matricák. Humbrol matricafeszítőt használtam( Én nagyon szeretem). 24 óra száradás után Revell mattlakkal fixáltam a felületet. Ezt követőn egy vékony 1-es Revell-ecset és Testors alumíniumfesték segítségével elkészítettem a kopásokat. Ismét egy réteg erősen hígított fényes lakkréteg következett. Antikolás, lőpornyomok, akna belsejének koszolása következett. Panelvonalakat puha ceruza segítségével húztam ki. Befejeztem a futószárak drótozását, kerekeket és a farokfutókat az Eduard-maratással feljavítva felszereltem, lakkoztam. Légcsavar és orrkúp ( színe Gunze H7) felszerelését követően már csak húzott szálból az antennák felszerelése maradt.
Készen állt a Raiden!
Oldal-első nézet
Oldal-első nézet
Felülről
Felülről
Felülről
Felülről
Kép317
Kép317
2011.03.08.
Utolsó módosítás: 2011.08.30.
Gere Zsolt (Docy71)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Lapidus
2011.09.02. 08:53:32
Ha már ennyit szenvedtél a részletekkel igazán kiynithattad volna a kabint, hogy legalább láthassunk is belőle valamit, mert 1:72-ben azért elég nehéz áthunyorogni az ablakokon.
A festés meg hihetetlenül vastag, feltételezem ecsetes.
Az elhasználódottságra meg úgy gondolom, hogy elég szépen visszaszedted a festéket, csak kicsit talán túl sokat, ahoz képest, hogy mennyi fémes színt látunk a gép oldalán a szárny alig van koptatva és azért, ha egy gépről ennyire lejött a festék, akkor már valószínűleg repültek is vele, magyarul kellen látnunk füstcsíkokat a géppuskánál és a kifugónál. Ráadásul elveileg a szárnytő koszolódik a legjobban nálad pedig tök tiszta ez a rész.

Különben láttma egyszer egy Zero-t amin a kopást sóval csinálták. Nagyszemű durva tengeri sót törtek kicsit össze. A fémes festés után nagyon kicsit benedvesítették a felületet, besózták, ecsettel kisöpörték, ami nem ragadt meg (persze párolgás után). majd a végleges festést követően leszedték a maradék sót... ebben nekem az tetszett, hogy megvan a véletlenszerűsége, nem lesznek nagy egybefüggő fémes foltok és a só talán annyira nem is költséges +- mikor le akarod szedni látod, hogy hol van, mert ugye kidomborodik a felületből.
kató
2011.09.02. 17:42:57
Helló Docy !

Szép kis Raiden-t készítettél ! Nálam is a sorára vár ez a makett ezzel az Eduard készlettel , csak én beszereztem hozzá vákuumos kabintetőt is , hogy ne járjak úgy mint Te . :)
A festékréteg valóban kicsit vastagnak és narancsbőrösnek tűnik a közeliken . És szerintem az egész gép túl fényes , egy mattabb felületen ez kevésbé látszana .
Szerintem a kopások teljesen rendbe vannak . A szárnytövek jobban igénybe vannak véve , ott kopott , a végek kevésbé . A japán gépeket ismerve gyakori az olyan nagy táblákban lepattogott festés , mint a törzsön . Ez a gyenge minőségű festékek és a nem megfelelő felület előkészítés miatt volt így . Ők nem pazarolták az időt alapozásra . A koromnyomok pedig azért nem látszódnak igazán a maketten , mert az alap is sötét . Talán ha nem lenne ilyen fényes , az is jobban érvényesülne .
Építsd csak a japán gépeket te is . A piros pöttyös az igazi !!! :)
Lucky13
2011.09.03. 00:44:37
Szia!

Nekem tetszik a cikk és a makett is egészen jó lett. A pilótafülke színe azonban a Mitsubishi által gyártott gépeken többnyire zöld volt, a szürke kevéssé valószínű, bár nem elképzelhetetlen, hogy a háború végi káoszban azzal fújták le ami éppen kéznél volt. Itt egy J2M2 műszerfal- részlet ami alapján ki lehet keverni a színt, de a gunze is gyártja Mitsubishi cockpit color néven: http://www.colesaircraft.com/sitebuilder/images/j2m2_inspanel_walter_b-508x352.jpg. A festéésel kapcsolatban ha adhatok egy jó tanácsot akkor ne használj desztvizet, ennél még a denaturált szesz is jobban megteszi. Sokkal szebb felületet adnak a gunze festékek ha nem vízzel higítod.
További sok sikert, és még több elkészült japán gépet kívánok :)

Gábor
Snuki64
2018.02.05. 08:26:44
Szia!
Én most építem a gépet, így elég sok fotót, leírást olvasok róla. A festés miatti értékeléssel én is egyet értek. de sajnos elkövettél két elég nagy hibát. a futóműket fordítva raktad fel. a futószár a keréknél a géptörzs felé néz. kívülre kerül a fedéllemez. A másik, hogy két-két 20 mm géppuska volt a géoen. az egyik csöve kiáll a szárnyból, a másiké nem. amúgy szép modell.
Pali
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció