U-47 Günther Prien

Type VIIB U-47

1:40, Robbe
Pintér György - Múzeumi krimik Egy kis bevezetővel szeretném kezdeni: ez a cikk egy modell-tengeralattjáró építéséről szól, de azt hiszem, hogy nyugodt szívvel helyet kaphat itt a makettek között is. Király Béla Tibor (KBT) pécsi illetőségű modellező építette meg ezt az impozáns méretű működőképes szivart. Érdekes, megszokottól (makettektől) eltérő megoldások, impozáns méretek. Komoly játék játékos felnőtteknek! :-)

A cikk részletekben lesz feltöltve párnapos szünetekkel, mert a képanyag igen terjedelmes.

Keri


U47

A II. világháború során összesen 24 példány épült a típusból. A VIIB típussal olyan híres parancsnokok harcoltak, mint
Kretschmer (U-99), Prien (U-47) és Schepke (U-100).(1.kép)

Technikai adatok:
Vízkiszorítás (tonna): 753 (felszínen) - 857 (lemerülve) - 1040 (harcra készen)
Hossz (m): 66,50
Szélesség (m): 6,16
Merülés (m): 4,74
Magasság (m): 9,50
Teljesítmény (LE): 3200 (felszínen) - 750 (lemerülve)
Sebesség (csomó): 17,8 (felszínen) - 8,0 (lemerülve)
Hatótávolság (mérföld/csomó): 8700/10 (felszínen) - 90/4 (lemerülve)
Fegyverzet: Torpedó: 14 db - 4/1 (orr / far-cső)
Akna: 26 TMA
Fedélzeti ágyú: 88 mm/L45
Személyzet: 42-46 fő
Maximális merülés: körülbelül 220 m
Vízrebocsátás: 1937. február 27. - Germaniawerft AG, Kiel
Szolgálatba állítás: 1938. december 17.
Parancsnok: 1938. december - 1941. március Günther Prien korvettkapitány (1908. Január 16. - 1941. március 7.)
1941. március 7-én az U-47-et a Wolverine brit romboló elsüllyesztette.


PRIEN, Günther (1908-1941) (2. kép)

Német tengeralattjáró-kapitány. Az egyik legsikeresebb búvárhajó-parancsnok volt. Legmerészebb haditette a Scapa Flow-i
akció volt: 1939. október 14-én az U-47 fedélzetén átverekedte magát a kikötőzáron, és megtorpedózta a Royal Oak
csatahajót, mely elsüllyedt, és kb. 800 angol tengerészt vitt magával a hullámsírba. 1940-ben egy portya során 51,000
BRT(Bruttó Regiszter Tonna) hajóteret süllyesztett el. Az U-hajó parancsnokok közül elsőként kapta meg a lovagkeresztet.
Eredmények: 10 bevetésen elsüllyesztve 31 hajó, megrongálva 5 hajó, (köztük 1939. október 14-én elsüllyesztette a brit Royal
Oak csatahajót, 1940. július 2-án pedig megtorpedózta az Arandora Star felfegyverzett kereskedelmi gőzöst).


Robbe U-47

Szlovákiai barátaim keresése lehetőséget adott, hogy közelebbről is megismerkedjek ezzel a kittel.
A kérés, aminek eleget tettem az volt, hogy a gyári doboz által biztosított modellt a lehető legéletszerűbben kivitelezzem, és építsek bele egy olyan merülő technikát, amivel álló helyzetben is le
tud merülni „ Dinamikusan” , mert az alapkészlet csak „Statikus „ merülést tett lehetővé. Én is kíváncsi voltam hogy milyen egy ilyen, úgymond építődobozból elkészíteni egy Tengeralattjárót.

1, Ismerkedés

Megérkezett a doboz, a mérete termetes volt, kibontottam és végignéztem hogy mi is van benne. A dobozban előnyomott műanyag lapok voltak, a test vákuumszívott műanyag darabjai, valamint a hozzávaló bezacskózott alkatrészek . Meglepően szépen kidolgozott részletűek
voltak a különböző apró alkatrészek.(3-4.kép)

2, A kezdet

Elkezdtem a műanyag lemezből kivágni az alkatrészeket és kategórizálni, hogy később megtaláljam. Ez elég monoton munka volt, két napomba tellett, mert minden darabot külön-külön meg kellett még csiszolni is. (5-8. kép)

3, Merülőtechnika

Elkezdtem a merülőtechnikának szánt „Kobel-Tankot” építeni. A hajó belsejében lévő PVC-csőbe kellett építeni a belső technikát. A cső átmérője és a hossza meghatározta, hogy mekkora csőből lehet elkészíteni. Első számításaim szerint 750ml–es űrtartalmú az ideális, hogy lemerüljön a hajó. Mivel én 60mm-es átmérőjű csőből szerettem volna elkészíteni, csak hogy ez itthon nem szabványcső, ezért külföldről kellett beszereznem, ahol kapható volt. 10mm-es PVC-
táblából készítettem a dugattyút, amibe kettő gumigyűrűnek lett hely kialakítva.A tengely 6 mm-es menetesszár lett. A cső egyik végét esztergált dugóval zártam le,a másik végére készítettem egy
szintén esztergált pogácsát, ahova az előtte megvásárolt 12 voltos autókerék-pumpából származó hajtást rögzítettem. Ez a pumpa bárhol beszerezhető, tartalmaz többek között egy 12 voltos motort,
kis indító fogaskereket, valamit egy műanyag nagyobb fogaskereket, ami fémházba van elhelyezve.

A műanyag fogaskerékbe belefaragtam egy 6-os csavaranyát, ami a menetes szárra tekeredik majd, és előre–hátra mozgatja a dugattyút. A végkitérésekre mikrókapcsolót használtam, ezáltal biztonságosan lehetett mindkét irányban mozgatni a dugattyút a víz be- és kiszívásakor. A merülőtartály űrtartalma 800ml lett.Így kaptam egy motorosfecskendőt, ami a lehető leggyorsabban szívja be vagy nyomja ki a benne lévő vizet. (9-14. kép)

4, Építés

A dobozban mellékelt összerakási rajz hosszas tanulmányozása után is sajnos sok sötét folt maradt. Nem volt igazán részletes és folyamatos. Utána kellett néznem az Interneten, és a külföldi barátaimtól-
akik már építetek ilyen modellt- kellett tanácsot kérnem,hogyan is csináljam.

A test közepével kezdtem. A belül futó PVC-csövet két oldalról veszi a vákuumformázott műanyagból készült test, amiből ki kellett vágni a vízbefolyó nyílások helyét, amit utána rá kellett ragasztani. A két középső testrész összeragasztása után belső távtartókat kellett ragasztani és a csövet berögzíteni.(15-17.kép)

Következett a belső technikát tartó keret elkészítése, amit az előre megvágott lapból kellett összeragasztani.
A gyári rajz alapján állítottam össze addig a pontig, amíg a gyári kitt által ajánlott két darab akkumulátor helyéig értem.Ott kivágtam az előzőleg elkészített merülőtankot, szerencsére belefért. Nagyon jól megtervezett és szépen kivitelezhető volt a belső váz kialakítása. A dobozban lévő motorokat használtam.

Az eredeti terven lévő akkumulátorok helyére raktam a merülőtankot a hajó mértani közepébe, ezért az akkumulátorokat előrébb kellett raknom. Alulra került a merülőtank meghajtására szolgáló 12 voltos 1,2 Ah ólom-zselé akkumulátor, fölé a motor akkumulátora, ami normál 7,2 voltos 2 Ah volt (18-21. kép).

A tengeralattjáró legfontosabb része következett: a belső cső tömítése és a rögzítés elkészítése!

A cső lezárásá két egyforma dugószerű műanyaggal volt tervezve, az egyiket be kellett ragasztani, míg a másikba a belső vázat kellett ragasztani, így azt ki lehetett húzni. A rögzített vég közepén egy furat van, amibe egy rézcsövet kellett beragasztani. A cső egyik végén menetes lezárás van,a másik végén egy tölcsérszerű vég. Mikor betoljuk a belső részt a csőbe, akkor a záró végében lévő csavart, aminek a tövében gumidugó van, bevezeti a rézcsőbe a tölcséres toldalék, s így be lehet hajtani a rézcsőben lévő menetes részbe. Összehúzza a csavar a két részt, behúzza a PVC cső másik végén lévő lezárás, és így a cső mindkét vége le van dugózva. A lezáró vég tömítésére a gyár gumi "O"-gyűrűt adott, amiről hamar kiderült, hogy nem a legjobb, mert tömör az anyaga, és túl nagy erővel kell összenyomni a tökéletes zárás érdekében. Ezért vékony gumicsőből készítettem ugyanolyan "O"-gyűrűt, amit a benne lévő hely miatt könnyebb összenyomni és nagyobb felületen összefekszik (22-27. kép).

Kiderült hogy a belső váznak van egy hibája; mivel csak alul helyezkednek el merevítők, így a felső rész nem egyenletesen feszül a csőnek, mikor összehúzom. Ezért a felső részre egy merevítőt készítettem sztírollapból és 2 mm-es küllőből, így egyenletesen összehúzza a testet, és végig összenyomódik a gumitömítés is. Kipróbáltam otthon a fürdőkádban, és nem ázott be. Leteszteltem
a szetthez tartozó szelepen keresztül; levegőt fújtam bele, és nem eresztett.(28-29.kép)

Következett az ellenőrzés után a test első és a hátsó részének összeállítása. Az első részbe be kellett építeni a merülőszárnyat és hozzá a mozgatómechanikát (30-33. kép).

És mivel a gyári szettben az első kormányt mechanikusan csak a víz áramlásával lehetett mozgatni, ezért én külön szervót szereltem be. A helye a torony alatt lett egy vízhatlan dobozban.(34-35.kép)

A hátsó rész bonyolultabb volt, mert ott a záró műanyagdugóra kellett ragasztani a két félből álló testet. Ebben a részben van a hátsó merülőkormány és az oldalkormány is. A kit nem minden része teljesen
az eredeti hajó mása, ezeket igyekeztem pótolni, az eredeti VII/B tervrajzai alapján. Kialakítottam a hátsó vetőcsövet és a hátsó rész alján a vízbeömlő nyílásokat,valamint az alsó kormánylapát merevítőjét.
Az orron a hálóvágót is fémből készítettem, mert a gyári műanyag nem volt jóminőségű (36-39. kép).

Beépítettem a rádiót és beállítottam a tolórudakat. Következett a hajó első vízrerakása! Szépen feküdt a felszínen és elég stabilnak tűnt, csak egy kis ólomkisúlyozásra volt szükség,hogy párhuzamosan álljon
a fedélzet a vízvonallal. Így már csak a merülést kellett leellenőrizni, ami újabb korrigálást jelentett a hátsó részen.

Beállítások után nem volt semmi akadálya,hogy a végső festés és dekoráció következzen. A testre felrajzoltam a tervrajz alapján a gyári hegesztési varratokat, amit a gipszkartonszerelésnél használatos rács alakú ragasztószalagból (üvegszálas háló, amit a kartonlapok illesztéseinél használnak a repedések elkerülése végett) vágtam ki, és egyenként helyeztem fel a felrajzolásokra. Pótoltam az estleges hiányzó kisebb alkatrészeket. Majd következett a test festése:Revell 87-es festékkel a test alsó részét,és Revell 57-es + egy kis fehérrel a felső részt. Száradás után matt lakkal fújtam le. A színösszeállításban és a részletek finomításában sokat segített Keresztes László, aki többek között tengeralattjáró-makettekkel foglalkozik.(40-51.kép)

5, Torony, ágyú, fedélzeti löveg

Sajnos ezeknek az apróbb részek kialakítására már nem igazán volt időm, megkértem a bátyámat,Király Józsefet, aki Kaposváron lakik, és szintén épít hasonló modelleket, hogy ezeket ő készítse el. Be kellett gyűjteni sok eredeti fotót és rajzot, hogy a legéletszerűbben meg lehessen építeni, és pótolni a hiányosságokat.
Nagyon szép és alapos munkát végzett, ezúton is köszönöm! (52-67.kép)

6, Úsztatás

Az elkészült hajóval kisebb-nagyobb nehézségek árán elmentük a közeli tóra, hogy kipróbálhassuk. A vízretétel után hamar megmutatkozott a hajó szépsége és jó manőverezhetősége. A felszíni manőverezés nem tért el a hagyományos hasonló modellektől viszont a dinamikus merülés első
alkalmakor félve engedtük a víz alá,ám mivel megbízhatónak tűnt, bátrabban próbálgattuk.
Remek szórakozást és szép élményt nyújtott a hajó! (68-81.kép)

7, Összegzés

Amennyire féltem attól, hogy egy gyári kittet kell összeállítanom,most már visszagondolva nem volt olyan nehéz és jó érzés volt, hogy minden alkatrész és technikai megoldás el volt készítve és nem nekem kellett mindent megtervezni és kivitelezni. A kész hajó menettulajdonságai is meggyőzőek voltak,kevesebb utómunkálatot kívántak a vízen, mint a többi hajóm.

Viszont a hajó igencsak borsos ára, és az,hogy egy ilyen jól megtervezett hajó ilyen rossz összerakási rajzzal van ellátva,csak negatívumként szolgál. Ellene szól még,hogy sok olyan technikai hiányosság van a dobozban (elsősorban nem tökéletes, stabil zárhatósága a középső technikát tartalmazó PVC-csőnek),amit semmiesetre sem tud megoldani egy kezdő modellező segítség nélkül vagy csak több próbálkozás után jár sikerrel. Az alapdoboz dinamikus merülésű hajót tesz lehetővé, viszont ehhez szükséges a nagyobb teljesítményű akkumulátor. Mindenképp meggyőző a teljes élmény eléréséhez, el kell készíteni a statikus merülőtechnikát vagy megvásárolni hozzá.

A kész hajóhoz készítettem egy szállítóládát,hogy könyebb legyen szállítani.(82.kép)

A hajó az új gazdájával szépen szerepelt a
R/c Modell Tengeralattjárók Találkozóján /Bratislava/ 2008 09 13-14.
Pár kép:
http://www.modelboats.sk/Home/akcie/sub_raca_2008/P1010187.JPG
http://www.modelboats.sk/Home/akcie/sub_raca_2008/P1010180.JPG
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/_Clanky2008/Ponorky/slides/11.htm
1.
1.
2.
2.
3.
3.
4.kép
4.kép
5.kép
5.kép
6.kép
6.kép
7.kép
7.kép
8,kép
8,kép
9.kép
9.kép
10.kép
10.kép
11.kép
11.kép
12.kép
12.kép
13.kép
13.kép
14.kép
14.kép
15.kép
15.kép
16.kép
16.kép
17.kép
17.kép
18.kép
18.kép
19.kép
19.kép
20.kép
20.kép
21.kép
21.kép
22.kép
22.kép
23.kép
23.kép
24.kép
24.kép
25.kép
25.kép
26.kép
26.kép
27.kép
27.kép
28.kép
28.kép
29.kép
29.kép
30.kép
30.kép
31.kép
31.kép
32.kép
32.kép
33.kép
33.kép
34.kép
34.kép
35.kép
35.kép
36.kép
36.kép
37.kép
37.kép
38.kép
38.kép
39.kép
39.kép
40.kép
40.kép
41.kép
41.kép
42.kép
42.kép
43.kép
43.kép
44.kép
44.kép
45.kép
45.kép
46.kép
46.kép
47.kép
47.kép
48.kép
48.kép
49.kép
49.kép
50.kép
50.kép
51.kép
51.kép
52.kép
52.kép
53.kép
53.kép
54.kép
54.kép
55.kép
55.kép
56.kép
56.kép
57.kép
57.kép
58.kép
58.kép
59.kép
59.kép
60.kép
60.kép
61.kép
61.kép
62.kép
62.kép
63,kép
63,kép
64.kép
64.kép
65.kép
65.kép
66.kép
66.kép
67.kép
67.kép
68.kép
68.kép
69.kép
69.kép
70.kép
70.kép
71.kép
71.kép
72.kép
72.kép
73.kép
73.kép
74.kép
74.kép
75.kép
75.kép
76.kép
76.kép
77.kép
77.kép
78.kép
78.kép
79.kép
79.kép
80.kép
80.kép
81.kép
81.kép
82.kép
82.kép
2009.03.24.
Utolsó módosítás: 2009.07.10.
Keresztes László (Keri), Zürich
Makettinfo Online Klub
Szerző: Király Béla Tibor (KBT), Pécs
Gépelte: Keresztes László (Keri)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
vereri05d
2009.03.25. 07:19:44
Szia, és hogyan oldod meg az irányítást? Rc -s lesz vagy vezetékes.?
nagyon jól megoldottad a ballaszt kérdést. Grat
Üdv Erich
emerson
2009.03.25. 15:57:05
Hát ez király!
Gyerek koromban láttam egy filmvígjátékot amiben egy krapek az RC tengeralattjáróval kilövöldözgette az mások RC hajóit a vízen brahiból azóta akarok 1 ilyet.
Sok sikert hozzá!Várjuk a folytatást!
Üdv:Roland
KBT
2009.03.25. 16:07:39
Örülök hogy tetszik a hajó.
Egy kis helyesbítés szeretnék tenni "Kovács Béla Tibor (KBT)" nem pontos ,: Király Béla Tibor (KBT)a jó. A cikk folytatásába szerintem minden kérdésre válasz kaptok.

Üdv:KBT
Keri
2009.03.26. 08:26:15
Jesszus,Béla,nem tudom,hogyan sikerült Kovácsot írnom...Elnézést!Már javítottam is!
Keri
Keri
2009.03.26. 09:32:33
2. adag is fentvan!Este felkerül,ami még hátravan!
emerson
2009.03.27. 14:02:25
Le a kalappal!
Ez valami nagyon komoly.Ámulok és bámulok.
Gratulálok hozzá!
Kérünk további hasonló cikket a hajóidról ha van még.
Ja még 1 kérdés (lehet hogy hülye!):legnagyobb merülési mélység?
Üdvözlettel:Roland
KBT
2009.03.27. 19:27:21
Köszönet a cikk leadásáért! Külön neked KERI!
A merülési mélység tiszta vízbe kb 2, 5-4 méter lehet (az ésszerűség határán belül9 VAD VÍZEN MAX 0, 5 méter, mert nem látszik. Több hajóról cikk és leírás a http://u-boot. uw. hu.
KBT
vereri05d
2009.03.28. 09:09:21
Szia, le a kalappal, nagyon szép lett, ámulok és bámulok. Csak gratulálni tudok. :D Olyan szép amikor elmerült.. áh ez a legszebb!
Most nagyon nagyon irigy vagyok de nem rossz indulatból. :) Csodálatos gép.
Ha nem vagyok indiszkrét kb mennyi volt az összköltség?
KBT
2009.03.28. 09:45:48
Köszönöm a gratulációt.
Sajnos a gyári kittek elég drágák ez pontosan nem tudom de kB 350-4000 euró volt a doboz mire kész lett a duplája lett. Nem muszáj ilyen drágán megoldani ha saját maga csinálja az ember töredékéért is meg lehet csinálni. Legalábbis nekem sikerült.
KBT
Keri
2009.03.30. 13:51:55
Béla!
Volt még anno egy link is,amin le is volt videózva a "kicsike".Az a link már nekem nem működik.Valahova máshova feltetted esetleg?
Keri
KBT
2009.03.30. 20:57:40
Itt a videó linkje :http://www.indavideo.hu/video/U-47

KBT
L33loo
2009.04.12. 13:43:52
hy hol és mennyiért szerezted be ezt? amúgy jó a cikk és a modell is tetszik
KBT
2009.04.13. 20:58:56
A Hajót kint lett véve Bécsbe , hogy itthon lehet-e kapni? Szerintem nem .
Akit érdekelnek a hasonló modellek azoknak itt a weblapom címe:
http://u-boot.uw.hu
KBT
Márky
2009.07.01. 12:15:24
Üdv! Lélegzetelállító! De! Nem szeretnék kukacoskodni,de a VIIB- típusú tengeralattjáróknál
(legalábbis az U-47-esen biztosan) a parancsnoki torony hátulján lévő "terasz" elekeskenyedve
követte a torony formáját, nem pedig kiszélesedett ill. semmiféle fegyverzet sem volt a toronyban.
A későbbieken lehet, hogy előfordult, de azok már inább a VIIC osztály közvetlen elődei voltak.
A kisebb fedélzeti löveg az U-47-esnél (és a többi VIIB-nél is valószínűleg) a tatfedélzeten volt
és később helyezték át a toronyban, azért, hogy ahrc közben gyorsabban üzembe lehessen helyezni és a torony mellvédje valamelyest védje a kezelőket.
Ezzel együtt inden elismerésem a készítőké. Jó u-bootos honlap esetleg: www.uboat.net
Keri
2009.07.04. 14:46:24
Szia Márky!
A VIIB-k háború előtt készített darabjain valóban keskeny volt a parancsnoki torony hátulján a deck.Így Prien-én is,és ezzel a korai verzióval történt a Scapa Flow-i csata is.Ám Prien hajóját '40 elején átépítették a modellen látható verzióra,a,torony mögötti rész széles lett,felkerült a 20 mm-es gépágyú,a hátsó fedélzet üres lett.És mivel Béla hajója ezt az állapotot mutatja,és a kamó is megfelel a háború alatti(és nem a háború előtti színnek és jelzéseknek,ahogy Prien eredetileg átvette)állapotnak,ezért a torony formája helyes.Pár egyéni jelzés hiányzik a makettről,de vegyük figyelembe,hogy Béla elsősorban modellező és nem makettező.Ezzel egyáltalán nem lekicsinyleni akarom,csak egyszerűen a modellezésben más szempontok a döntőek.Gratulálok még egyszer a szép modellért!
Rommel93
2009.08.05. 11:26:16
Hát...igen...aszthiszem nem vagyok képes felfogni ezt a csodát...
Rocker
2009.11.06. 11:57:08
Besz*rsz KAJAKRA USZIK!!! Nagyon brutàl!!!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció