U-69

Typ VIIC

1:72, Revell No.80-5015 (2003)
Pintér György - Múzeumi krimik Általános leírás

A VIIC típusú német tengeralattjárók voltak a német tengeralattjáró flotta igáslovai a második világháborúban. A VIIC a nagy sikereket elért VIIB típus kissé módosított változata. Motorja és teljesítménye nagyon hasonlít, de nagyobb mérete és tömege miatt valamivel lassabb volt elődjénél. 1940 és 1945 között több mint 700 darabot gyártottak belőle, de csak 568 db tengeralattjárót állítottak hadrendbe. Gyártása egészen a háború végéig tartott. Az első VIIC típusú tengeralattjárót 1940-ben bocsátották vízre. Ez a típus hatékony fegyvernek bizonyult és szinte mindenhol jelen volt, ahol a német U-Bootok tevékenykedtek. A VIIC típus a második világháború elején, a német katonai sikerek végén állt szolgálatba.

Technikai jellemzők

- Vízkiszorítás: felszínen 769 tonna; lemerülve 871 tonna
- Hossz: teljes 67,1 m; nyomásálló test 50,5 m
- Szélesség: teljes 6,2 m; nyomásálló test 4,7 m
- Magasság: teljes 9,6 m; vízfelszín felett 4,74 m
- Meghajtás: 2 db 6 hengeres, hengerenként 4 szelepes dízelmotor és 2 db villanymotor
- Teljesítmény: felszínen 2400 kW (3200 LE); lemerülve 560 kW (750 LE)
- Sebesség: felszínen 17,7 csomó (32,8 km/h); lemerülve 7,6 csomó (14,1 km/h)
- Hatótávolság: felszínen 15170 km 10 csomós (19 km/h) sebességnél; lemerülve 150 km 4 csomós (7,4 km/h) sebességnél
- Torpedóvető csövek: 4 db elöl és 1 db hátul
- Fegyverzet: 14 db 53,35 cm széles és 7,18 m hosszú torpedó vagy 26 db TMA akna; 1 db 8,8 cm-es SK C/35 fedélzeti ágyú (220 db lőszerrel); 1db. 20 mm-es Flakvierling 30 légelhárító gépágyú
- Legénység: 44–56 fő, ebből 4 tiszt
- Merülési mélység: teszt 230 m; végzetes 250-295 m

Történelmi háttér

A hajót 1938. május 30-án rendelte meg a Német Haditengerészet. Kiel-ben, a Germaniawerft AG gyárában készült el 603-as sorszámmal, 1939. november 11-én bocsátották vízre. Teljes feltöltésével 1940. szeptember 19-ére végeztek. 1940. november 2-án állt hadrendbe Jost Metzler korvettkapitány vezetésével a 7. Flottilla tagjaként, tesztidőszakát is itt töltötte 1941. január 31-ig. 1941. február 1-én helyezték aktív szolgálatba ugyanennél a flottillánál. Az U-69 volt a legelső csatasorba állított VIIC típusú tengeralattjáró. Szolgálata során még három kapitánya volt (Hans-Jürgen Auffermann; Wilhelm Zahn; Ulrich Gräf) és összesen 10 őrjáratban vett részt utolsó napjáig. Ez alatt 17 ellenséges hajót süllyesztett el 67515 BRT értékben, 1 hajót megrongált 4887 BRT értékben és 1 hajót elvesztett 5445 BRT értékben. 1943. február 17-én érte utol a végzet, ekkor az Észak-Atlanti-óceánon hajózott Newfulland-tól keletre a Haudegen farkasfalka tagjaként. Az ONS 165 számú konvoj elleni támadás közben a HMS Fame brit romboló felfedezte és mélyvízi bombákkal hullámsírba küldte 46 fős legénységével együtt. Roncsait 1997 áprilisában találták meg.

Építés és festés

A makettet, gondolom, nem kell bemutatnom, a Revell 2003-ban megjelent, jó öreg termékéről van szó (No. 05015). Mivel a maga 93 centiméteres hosszúságával igen impozáns darab, ezért rengeteg javítást és utómunkát igényel, hogy igazán mutatós és részletgazdag legyen. Elsőként az összeállítási rajzot tanulmányoztam át és döntöttem el, hogy melyik hajót fogom megépíteni. A kitből 5 hajót építhető meg, az egyik két féle, korai és késői verzióban is. Választásom a legelső csatasorba állított VIIC típusú tengeralattjáróra, az U-69-re esett. A makett építését a két fél hajótesttel kezdtem, 1 mm-es fúrószárral martam ki a drenázsnyílásokat. Ezután előkészítettem őket (csiszolás, sorjázás stb.) a fedélzet elemeivel együtt, hogy alkalom adtán csak össze kelljen ragasztani a hajótestet. Majd mikor ezzel végeztem, mehetett vissza a dobozába. Figyelmem a 4 db CMK belső kitre összpontosítottam. A kiegészítőkről nem sok jót tudok mondani - soha többet műgyanta. Bár szerintem belenyúltam valami hibás, házilag lemásolt darabba. Tény, hogy a bolti ár harmadáért sikerült megvennem itt az oldalon keresztül, de nagyon nehezen ment az építés. Rengeteget kellett csiszolni, reszelni, javítani stb. Sok pici alkatrész szorult cserére a rossz kivitelezésük miatt, meg sem próbáltam megmenteni vagy kijavítani őket. Nem kevés találékonyság és kreativitás kellett, hogy mindent ki tudjak találni, meg tudjak csinálni. Napok mentek el azzal, hogy törtem a fejem, melyik alkatrészt mivel tudnám helyettesíteni. Igyekeztem mindent felhasználni, ami a kezem ügyébe akadt, az IDE-kábeltől a gombostűn át a tejfölös dobozig. Mindennek a tetejébe még olyan ordító hibákkal szembesültem, amelyeket látva egyszerűen nem akarom elhinni, hogy egy gyártó ilyen minőséget adjon ki a kezei közül. Nem az öntési feleslegre gondolok, az természetes, hanem pl. a parancsnoki állás teteje hosszanti irányban úgy meg volt csavarodva, hogy alig bírtam összehozni az oldalaival. A motortér konkrétan 10 mm-rel kisebb, mint kellene lennie, ugyanis ennyivel lett rövidebb, mire sikerült összehozni, hogy a teteje, a padló és az alja összeérjen az oldalaival. A torpedóterem komplett padozata cserére szorult, mert javíthatatlanul el volt deformálódva, ezt egy DVD-tokból pótoltam. A tiszti szállás teteje nem csatlakozik a belső elválasztó falhoz, pedig minden a gyárilag előírt helyén lett beragasztva. Mind a négy belső kiegészítővel voltak ilyen problémák, ezért aztán a hajó oldalára vágott nyílásokat is át kellett méretezni némiképp, mint az összerakási útmutatón van. Apropó! Ha már itt tartunk, a CMK egyáltalán nem viszi túlzásba ezen rajzok részletességét. Minden kiegészítőhöz csupán 1 db fénymásolt A4-es papír tartozik, amin elég elnagyoltan van ábrázolva az összerakás menete. A kiegészítők egyike sem fekszik fel rendesen a hajótest belső felére, ezért azok biztos, fix rögzítése sarkalatos pontja volt az építésnek. Néhány üdítős flakon kupakjának és fél tubus sziloplast felhasználásával sikerült ezt megoldanom. Ezen kívül még az oldalnyílásokat is úgy kellett átméretezni, hogy némiképp rátakarjanak ezekre a hibákra, de ne takarjanak ki túl sokat a látnivalóból. Miután a belső kiegészítők a helyükre kerültek összeállt a hajótest is. Még a beragasztása előtt a hajókötélzet fedélzethez kapcsolódó darabjai kerültek beépítésre a taton. A megfelelő helyeken átfúrtam a fedélzetet és befűztem a két, vékony, damilból készült kötéldarabokat, majd ragasztással fixáltam őket. Az építést a test egyéb tartozékaival folytattam: kormánylapátok, fedélzeti alkatrészek, hálószaggató, korlátok. Teljesen befejezve és festésre előkészítve a hajótestet. A munkát a légvédelmi fegyverrel folytattam, hogy alkalomadtán csak be kelljen ragasztani a toronyba. Legvégül a torony következett. Ez a legbonyolultabb része a kitnek. Építés során pár helyen eltértem az útmutatóban leírt összerakási sorrendtől, de különösebb fennakadás nélkül, gyorsan haladtam vele. A periszkópokat - a kormánylapátokkal egyetemben - mozgathatóra lehet megcsinálni, ezzel ellentétben én mindent fixre készítettem el. A csengőt eltávolítottam és a mentőöveknek is csak a helyét alakítottam ki a torony két oldalán. Néhány alkatrészt CMK műgyantára cseréltem az Exterior Set Part I feljavító szettből (No. 72004). A legénység egy része szintén ebből a kitből származik, de a többsége az 1/72 Revell Deutsche Marinenfiguren WWII (No. 02525) készletből való. Nagyon puha, gumiszerű műanyagból készült. Sokféle figurát tartalmaz a doboz és mindegyikből többet találunk az egyébként 51 db-os készletben. A kötélzet többi részét két, vékony, összesodort rézdrótból készítettem el. A zászló a gyárilag mellékelt darab, csak feljavítottam. A szvasztikát a Peddinghaus-Decals Deutsche Reichskriegsflaggen (No. 1150) matricaszettjéből pótóltam és egy réteg akril lakkal fixáltam. Legvégül a makett talapzata készült el, ami egy 120 cm x 20 cm alapterületű fenyődeszka, erre szintén fenyő szegélyléc lett felragasztva. Mindez négy réteg cseresznye színű, vizes páccal lekezelve, száradás után két réteg akrillakkal lelakkozva. A talapzathoz csináltattam 4 mm-es üvegből búrát is. A réz színű, szálcsiszolt, gravírozott táblácskát szintén rendelésre készíttettem, alapja méretre vágott és a talapzat színére kezelt balsafa. Ebbe a talapzatba lett beragasztva a makettet közvetlenül tartó egyedi konzol, ami a gyári megerősített változata - lévén, hogy a hajó súly kilókban mérhető. Ezt két gyári talapzatból építettem, amihez egy másik makettből vettem az alkatrészeket. Az összképet tengeralattjárós kitüntetésekkel igyekeztem még látványosabbá tenni. Ezek mind másolatok, amiket internetes portálokon szereztem be hónapok alatt. Újrafestést követően ragasztással fixen rögzítettem őket a talapzatban. A festéshez Revell akril és enamel festékeket használtam. A hajótesten mindenhol pisztollyal dolgoztam, kivéve a torony belső felét, a kötélzetet és a hajócsavarokat. A legénység és a belső kiegészítők ecsettel készültek. A festést a hajótesttel kezdtem, lentről felfele haladtam. A belső részek miatt rengeteg aprólékos, idegölő maszkolásra volt szükség, amihez Tesa 2 cm-es maszkolószalagot használtam. A munkát a toronnyal folytattam, ami kívül akril, belül olaj és bentről kifele dolgoztam. Az alapszínt fényes lakkozás követte, majd jött a koszolás, rozsdázás. Ehhez Revell enamel festékeket használtam és ecsettel, fültisztító pálcikával, vattakoronggal és sok hígító használatával igyekeztem elérni a kívánt hatást. A panelvonalakat túlhígított fekete festékkel (Revell sm 302), a rozsdafoltokat pedig szintén túlhígított rozsdaszínnel (Revell matt 83) igyekeztem megjeleníteni. Néhol piros festékkel (Revell sm 330) próbáltam változatosabbá tenni a megfolyásokat. Célom egy erősen korrodált hajó kialakítása volt. A fedélzet kiemeléséhez elsősorban hígított fekete festéket (Revell matt 8) használtam. Legvégül pedig matt lakkozást kapott a hajó. A vaskereszt festése ecsettel készült, matt fekete festékkel (Revell matt 8), a többi kitüntetést pedig metál sárgaréz színnel (revell 92) fújtam le.

Összegzés

Véleményem szerint jó minőségű, könnyen építhető a kit, kimondottan puha, jól alakítható műanyagból készült. Tapasztalataim szerint a hajótest két fele alul ugyan szépen illeszkedik, de 0,5 mm szintkülönbség van köztük. Úgy általában véve a hajótest eszi a tömítőpasztát az illesztés mentén. Sorja akad bőven, de minimális, és egy kis csiszolással könnyen orvosolhatóak. Sok helyen látszanak a kilökőtüskék nyomai, általában az alkatrészek belső felén, sok a pici, illesztési hézag a nagyobb alkatrészek között, ezért rengeteg tömítést igényel építés közben. Ehhez Revell Plastot és Tamiya Putty-ot használtam. Az alkatrészek szépen kidolgozottak, bár sokszor elnagyoltak, vastagok. Sokféle feljavító készletet, fotómaratást kapni a kithez, amivel számottevően részletgazdagabbá, kidolgozottabbá tehettő - pl.: CMK Kits; Eduard; G Factor; Nautilus Models. A gyártó által mellékelt matricalapra nem lehet sok panasz, egyetlen negatívumként a matricák vastagságát tudnám megemlíteni. Ebből adódóan felrakásnál könnyű dolgozni velük, könnyen mozgathatóak, nehezen szakadnak el, de lágyító és feszítő használata erősen ajánlott. Az építés során nagy segítségemre volt édesanyám párja, aki mind tevékenyen,mind ötletekkel aktívan kivette részét ebből a hajóból, nélküle sosem készült volna el, ezért ez a makett nem csak az én érdemem. Eddig 1/144 méretarányban építettem tengókat, de ezek csak szárnypróbálgatások voltak, ez az első komolyabb építésem. Tisztában vagyok vele, hogy nem tökéletes, lehetne szebb is, és hogy van még mit tanulnom. Kérem ezt figyelembe venni véleményezésnél.
Köszönöm, hogy megtiszteltél figyelmeddel.
01
01
02
02
03
03
04
04
05
05
06
06
07
07
08
08
09
09
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
16
16
17
17
18
18
19
19
20
20
21
21
22
22
23
23
24
24
25
25
26
26
27
27
28
28
29
29
30
30
31
31
32
32
33
33
34
34
35
35
36
36
37
37
38
38
39
39
40
40
41
41
42
42
43
43
44
44
45
45
46
46
47
47
48
48
49
49
50
50
51
51
52
52
53
53
54
54
55
55
56
56
57
57
58
58
59
59
60
60
61
61
2012.11.07.
Utolsó módosítás: 2015.11.16.
Dephnull
Kovács Péter
Mészáros Bálint
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
atu71
2012.11.13. 06:03:26
nagyon szep,csak gratulalni tudok,
denkmeyer
2012.11.13. 07:37:56
Szia!

Marha jól néz ki!
Dephnull
2012.11.13. 09:23:29
Köszönöm
cooper
2012.11.13. 09:30:57
látványos kis jószág még akkor is ha nincs lánctalpa:)
Lapidus
2012.11.13. 11:05:18
Én a kacagó kardhalat csináltam meg a kezdetek kezdetén. Ha jól emlékszem ez volt a második vagy harmadik makett talán, amit már pisztollyal festettem és bizony nekem sem volt akkoriban művészolajam, de valahogy jobban siekrült a rozsdásítás, mint neked. Azóta már összeraktam pár makettet és így visszanézve a koszolás igen gyenge.. mármint az enyémen is, amit jobbnak érzek picivel a tiédnél. Figyelmedbe ajánlom ezt a videót http://www.youtube.com/watch?v=DWqfbxHQCjc illetve a következő részét, mert nagyon tanulságos! Ha már a belsőt így meg tudod mutogatni, akkor az a rész is megérdemelne egy kis gondoskodást, hogy a felületek se legyenek ennyire egyhangúak.

Építő kritikát akartam, ezért azt is megjegyezném, hogy az almás ládák nagyon tetszenek!

(Lehet érdemes lenne egy következő példányhoz beszerezni az Eduard matartását, ami lényegében a fedélzetet javítja fel! Már ha szeretnél flottát ;) )
szecsibeni
2012.11.13. 16:20:25
Nagyon szép lett, nekem nagyon tetszik, csak gratulálni tudok hozzá!
Üdv:szecsibeni
Dephnull
2012.11.13. 16:46:08
Köszönöm a hozzászólásokat!
Lapidus: a videókat ismerem, igyekszem hasznosítani a benne látottakat. Igen, 6 tagú flotta lesz, ha egyszer elkészül és tervbe van véve a fotómaratás a jelenleg készülő U-217-hez.
Lapidus
2012.11.14. 08:45:02
6 tagú flotta!? Így legalább fel tudod majd mérni mennyit fejlődtél! : D
U-217 és U-69 sajnos nem vagyok akkora szakértő, hogy ebből megmondjam melyik flottát csinálod és hogy a másik 4 tengeralattjáró melyik lesz. Főleg úgy, hogy a félórás keresgélésem után nem is nagyon látok kapcsolatot köztük : S

Most végigolvastam a típus bemutatását is és ez a típus tényleg sikeres volt, mindaddig, amíg kb. védtelen teherhajókat kellett leszednie, illetve nagyon komoly rajtaütéseket tudtak összehozni (pl. Scapa Flow bikája). Viszont én úgy emlékszem, hogy az első u-bootoknak még olyan gyerekbetegségei voltak, hogy a torpedóikban valamilyen mágneses detonátor volt, amiket valahol talán a Földközi tengeren teszteltek ki, aztán mikor bevetették őket egészen északon, a Föld mágneses tere már másképp hatott ezekre és egyszerűen nem robbantak fel.

Ami még nagyon érdekes, hogy a kezdeti sikerek miatt annyira féltek a Szövetségesek a tengeralattjáróktól, hogy kifejezetten vadászni próbálták őket és rengeteg bálnát bombáztak le repülőgépekkel, mert fentről nagyon hasonlítottak az u-bootokra.
Dephnull
2012.11.14. 15:11:28
Lapidus:
Nem csodálom, hogy nem találtál közös vonást a két hajó közt, mert nincs is, max. annyi, hogy mind a kettő a Germaniwerft Kiel-i gyárában készült. Én fogalmaztam rosszul, elnézést. Nem konkrét flottát építek, hanem egy képzeletbelit vagy talán helytállóbb a farkasfalka megnevezés, ami az alábbi hajókból fog állni, mind 1/72 méretarányban.
Revell VIIC U-69
Revell VIIC + Special Navy VIID Conversion Set = U-217
Revell VIIC/41
ICM XXVVIIB "Seehund"
Special Navy XXIII
Special Navy IIA
A németek torpedóproblémájukról olvastam már én is de a szövetséges tengeralattjárókhoz való viszonyukról még nem.
Jó lenne még kiegészíteni a gyűjteményt egy IX-es típussal vagy egy XXI típussal, de sajnos nem nagyon erőltetik meg magukat a gyártók.
Lapidus
2012.11.17. 09:36:13
Igen ez elég nagy gond, én konkrétan úgy jártam, hogy a hajótörzset hamar összes sikerült rakni, még a fedélzet is egészen gyorsan koszolható, a toronynál már kicsit lelassultam, aztán mikor a huzalozást kellett volna elkezdeni, utána néztem, hogy a nagyok hogy csinálják és még túl kezdőnek éreztem magma ehhez! Sajnos már nem tudom a blog címét, ahol egy srác maga javított fel egy ilyen revell tengeralattjárót, de ha jól emlékszem évei mentek el rá, hogy tényleg olyan legyen a fedélzet, mint, amilyen a korabeli képeken volt! Tényleg, ha az ütegre lenne valami klassz kis műgyanta kiegészítő, meg valaki elmagyarázná nekem, hogyan lehet szép feszes hajszálvékony kábelezést csinálni lehet összeraknék még egyet! Mert maga a test formája és az orr valami hihetetlenül tetszik!

Ja igen pár apróság még: Az útmutatóit a revell eléggé összecsapja érdemes a típusokhoz megnézni minimum a tornyokat. Pl.: én az U-96osnál azt tapasztaltam, hogy Scapa flow bikája is ott díszeleg, az útmutatóban nem írták közben meg még a matricaíven is ott volt, mert más típushoz meg kellett! : )
Ja igen és ha egyszer olyat csinálsz, amin zászló is van érdemes kicsit játszani a matricával, mert ha egy icipicit csavarva rakod fel a matricát, akkor csavarodni fog a zászló is, mintha fújná a szél!

Különben még facebookra tettem fel a hajómról képeket, amiket most linkelek. Csak, hogy ne csak a levegőbe beszéljek! (mondom kb 1 éve készült, akkor még nem ismertem a matricalágyító, művészolaj és sok minden más fogalmát!)
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/76086_132705633454997_4216364_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/156161_132705650121662_4754119_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/75613_132705620121665_4874385_n.jpg

Az utolsón látszik, hogy mennyire eltér az öntvény az eredetitől...
cirmos
2015.10.18. 02:05:52
Nem semmi kitartás kellett a vascápához, ez külön dìcséretes. A toronytól, testfaragástól magában megütött volna a guta, pláne, ha nekem kellett volna szembesülni a szuper (khm...) kiegészítőkkel. Tetszik a "halad", gratulálok! Sok sikert!
Dephnull
2015.11.16. 12:05:39
Köszönöm Cirmos.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció