Pintér György - Múzeumi krimik
Black Friday, átok és öröm egy kifejezésben! Az alábbi készlet is emiatt került a tulajdonomba. Picike doboz, picike makettel. Abból az érából, amikor érdekesebbnél érdekesebb eszközöket gyártottak. Az egyik kedvenc korszakom a repülés és űrhajózás történelméből a hidegháború.
Az Avro Canada VZ-9 Avrocar egy korong alakú amerikai-kanadai prototípus repülőgép volt a hidegháború időszakából. A gépet először 1959-ben repítették, de nem került tömeggyártásba. A meghajtást három, egyenként 2,9 kN tolóerejű Continental J69-T9 turbósugárhajtómű biztosította. A gép átmérője 5,5 méter, magassága 1,1-1,2 méter volt. A maximális sebesség körülbelül 490 km/h volt. A VZ-9 Avrocar egy szuperszonikus sebesség elérésére képes, VTOL tulajdonságokkal rendelkező, azaz függőleges fel- és leszállásra képes repülőgép lett volna. Kezdetben ezt a titkos projektet a kanadai kormány finanszírozta, de hamarosan az Egyesült Államok érdeklődését is felkeltette a szokatlan és nagy reményekkel kecsegtető szerkezet, ezért beszálltak a finanszírozásért. Sajnos az első Avro Canada tesztek során a VZ-9 Avrocar jelentős instabilitást mutatott repülés közben, és ami még rosszabb, messze elmaradt a várt teljesítménytől. Ezek a tényezők a projekt törléséhez vezettek 1961-ben.
Ennek a csodabogárnak készítette el a Brengun az 1/144 méretű makettjét műgyantából. A készlet, ha lehet annak nevezni, 5 részből áll, tartalmazza a teljes törzset egy darabból öntve, a pinduri futóművet, egy vákuumhúzott kabintetőt, egy bélyegnyi fotómaratást és a matricát. Az ülések a hevederrel és a kapaszkodókkal a fotomaratott lapon találhatók. Kell hozzá egy jó kis nagyító, hogy tényleg úgy nézzen ki, ahogy kell. Nem okoz különösebben nagy nehézséget az összeállítás, mert nem kell ilyennel pepecselni. Ha kellő türelemmel és ügyességgel kivégeztük a fotómaratott lapot, onnan csak a festéssel kell bíbelődni, ez tart a legtovább. A törzs fémszínét Alclad festékkel imitáltam, a többi szürke, fekete a Mr. Hobby termékei. Túl sok tanács, vagy tapasztalat nem keletkezett az építés alatt, itt leginkább a makett mérete az, ami kisebb nehézséget okoz. A teljes festés és összeállítás, matricázás, lakkozás után körbevágtam a kabintető buborékjait, majd utolsó lépésként az apró futóműveket ragasztottam a helyükre, így a lehető legkisebb esélyt adva arra, hogy letörjem őket.
Kellemes időtöltés volt elkészíteni ezt a hidegháborús csodát, ami nem az egyetlen életképtelen ötlet volt abból a változatos és termékeny időszakból.