UFO

Avrocar VZ-9

1:144, Brengun No.BRS 144019
Pintér György - Múzeumi krimik Black Friday, átok és öröm egy kifejezésben! Az alábbi készlet is emiatt került a tulajdonomba. Picike doboz, picike makettel. Abból az érából, amikor érdekesebbnél érdekesebb eszközöket gyártottak. Az egyik kedvenc korszakom a repülés és űrhajózás történelméből a hidegháború.
Az Avro Canada VZ-9 Avrocar egy korong alakú amerikai-kanadai prototípus repülőgép volt a hidegháború időszakából. A gépet először 1959-ben repítették, de nem került tömeggyártásba. A meghajtást három, egyenként 2,9 kN tolóerejű Continental J69-T9 turbósugárhajtómű biztosította. A gép átmérője 5,5 méter, magassága 1,1-1,2 méter volt. A maximális sebesség körülbelül 490 km/h volt. A VZ-9 Avrocar egy szuperszonikus sebesség elérésére képes, VTOL tulajdonságokkal rendelkező, azaz függőleges fel- és leszállásra képes repülőgép lett volna. Kezdetben ezt a titkos projektet a kanadai kormány finanszírozta, de hamarosan az Egyesült Államok érdeklődését is felkeltette a szokatlan és nagy reményekkel kecsegtető szerkezet, ezért beszálltak a finanszírozásért. Sajnos az első Avro Canada tesztek során a VZ-9 Avrocar jelentős instabilitást mutatott repülés közben, és ami még rosszabb, messze elmaradt a várt teljesítménytől. Ezek a tényezők a projekt törléséhez vezettek 1961-ben.

Ennek a csodabogárnak készítette el a Brengun az 1/144 méretű makettjét műgyantából. A készlet, ha lehet annak nevezni, 5 részből áll, tartalmazza a teljes törzset egy darabból öntve, a pinduri futóművet, egy vákuumhúzott kabintetőt, egy bélyegnyi fotómaratást és a matricát. Az ülések a hevederrel és a kapaszkodókkal a fotomaratott lapon találhatók. Kell hozzá egy jó kis nagyító, hogy tényleg úgy nézzen ki, ahogy kell. Nem okoz különösebben nagy nehézséget az összeállítás, mert nem kell ilyennel pepecselni. Ha kellő türelemmel és ügyességgel kivégeztük a fotómaratott lapot, onnan csak a festéssel kell bíbelődni, ez tart a legtovább. A törzs fémszínét Alclad festékkel imitáltam, a többi szürke, fekete a Mr. Hobby termékei. Túl sok tanács, vagy tapasztalat nem keletkezett az építés alatt, itt leginkább a makett mérete az, ami kisebb nehézséget okoz. A teljes festés és összeállítás, matricázás, lakkozás után körbevágtam a kabintető buborékjait, majd utolsó lépésként az apró futóműveket ragasztottam a helyükre, így a lehető legkisebb esélyt adva arra, hogy letörjem őket.

Kellemes időtöltés volt elkészíteni ezt a hidegháborús csodát, ami nem az egyetlen életképtelen ötlet volt abból a változatos és termékeny időszakból.
2025.01.12.
sajti, Polgárdi
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Yuki
2025.01.13. 19:33:35
Üdvözletem elég érdekes és nem mindennapi makett főleg a mérete miatt gratulálok hozzá szép makett lett nekem tetszik,jó a színe is.
Üdv:István.
sajti
2025.01.14. 13:06:16
Köszönöm!
Mekett
2025.01.15. 21:01:12
Nagyon ritka, alig ismert témát találtál. Csodálkozom, hogy ilyen különlegességet 1:144-ben adtak ki.
Köszönjük, hogy bemutattad!
sajti
2025.01.16. 12:42:53
Szia Mekett!
Nem egy felkapott téma az biztos. Viszont létezik 1/48 és 1/72 méretű makett is ebből a típusból. Utóbbi nem is olyan öreg 2013-as kiadású a Cseh Fly cég gyártja, és elvileg kapható is.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció