Pintér György - Múzeumi krimik
A hajó bemutatása előtt előzményként lépjetek az alábbi honlapra:
Információk filmes illusztrálásokban:
http://www.constellation.org/indexmain.html===================)))
Nézzétek meg a filmet,érdemes...
A U.S.S.CONSTELLATION ÉPÍTÉSE:
A hajómodell méretaránya : 1:50
• A hajómodell hossza :120 cm
• A hajómodell magassága : 95cm
• A hajómodell szélessége :24 cm
A cikkem elejére azoknak a terveknek a részleteit tettem,amelyek egy részéből építésre kerül a hajó. (lásd U.s.s.Constellation tervek 1-7)
Egy kép a Constellationrol!(lásd kép1)
A Baltimore kikötö lágyan ringató vizén…(lásd kép2)
A 32 db tarackágyú félelmetes tűzerőt képezett a hajó védelmében…(lásd kép3)
A kezdetek!
Az épitést azzal kezdem,hogy a bordát építem a gerincre,gondos
eljárásal,szerkesztési folyamattal.Az anyagszükséglet az megvan bútorlap formájában.(lásd kép4)
Ime itt már oldalnézetben a teljesen kialakitott hajótest,erre már felraktam az alsó ütegfedélzetet és a felső üteget is.A fedélzeti lejárók egy részét is kialakitottam.(lásd kép5)
A fedélzeti ütegen szemléltetem a mellvédpalánk-gerenda nyúlványait.(lásd kép6)
Rá kell térjek arra is,hogy a padlózást valamilyen azonosíthatatlan
egzotikus fábol készítettem,ugyancsak decorlap alapra helyezve azokat.Most a felsőfedélzeti elemeket mutatom be!(lásd kép7)
Az üteg alsó szintjén a belső mellvéd palánkjait ragasztom fel.(lásd kép8)
Közelebröl látszik a munka aprólékos kivitele.(lásd kép9)
Közben elkészűltek a felsőütegek elemei.Felcsiszolva,kimarva ragasztásra készen!(lásd kép10)
Az előárboc erősített tőketalapzata közelebről.(lásd kép11)
A főárbocé is, de itt rátérek a nemlátható ütegre.Mivel teljesen burkolva lesz,nem tartom szükségét a teljeságyús kivitelnek,így beragasztottam az ágyúcsőnek a tartóit,és csak a csövek lesznek beragasztva.(lásd kép12)
Megkezdtem a palánkozás műveletét felülről.A lehúzó segédszegeket a ragasztás kötése után eltávolítom.(lásd kép13)
Gőzölés nélkűl nehézkesebb volt a taton a ráívelési művelet.(lásd kép14)
Szépen halad a munka, a kormánylapát környékén erős ívelések vannak.(lásd kép15)
Hamarosan összezárok, de már látom lelki szemeimmel,mi vár rám!Szeletekkel kell majd a héjalást lezárni.(lásd kép16)
Lám, elkészült és már kapott egy durvacsiszolást is a felület.(lásd kép17)
Elkezdtem felrakni a felső ütegfedélzeteket,ez itt pontosan az átjárórész.(lásd kép18)
És készen áll!(lásd kép19)
Felragasztottam a szegélyek egy részét és előtte megszíneztem
diópác oldatban az elemeit.(lásd kép20)
A pácolás műveletével megkezdődik a hajó színezése,
a tömítést már előzőleg elvégeztem rajta,és a mellvédpalánkozást is kivágtam.(lásd kép21)
A fehér tartományú részen még most marom ki az ágyúablak lőréseit,az imént ezt jelöltem rá!(lásd kép22)
8mm-es fenékfúróval kifúrtam a nagyolás végett.(lásd kép23)
Itt elővettem a jó öreg lengyelpiaci minireszelő-készletemet,és kireszeltem a kockaalakotmegytől-egyig mindet.(lásd kép24)
Az orrcsúcson elhelyeztem azt a nyelv alakú izét.(lásd kép25)
A mellvédkönyöklő.(lásd kép26)
Elkezdtem előkészíteni az akrilos festéshez a hajótestet,előtte jól beeresztettem a fatest minden részét növényiolajos beeresztővel.(lásd kép27)
Íme a mélybarna színezés a hajó felső harmadában.Ez is a jó kis diópácos módszerrel készült.(lásd kép28)
A fehér és a világosbarna szín is felkerült.A fehérrel megszenvedtem ,mire az a tökéleteset mutatta nekem.Szemléltetve a méretet a mérőszalaggal!!!(lásd kép29)
A fedélzeti lejáróknál készülgetnek a szegők.(lásd kép30)
Az ágyúgolyóknak a speciális heveder (kalodák).(lásd kép31)
Felragasztva a horgonydaru és a szerelvényei(rögzítőbakok).(lásd kép32)
Az oldalkabinzsebek, na ezzel egy-két órát eltöltöttem,mire ilyen lett-(lásd kép33)
A helyén van...(lásd kép34)
A hajótest szerintem makulátlan lett..."Gyönyörködöm!!!"(lásd kép35)
A tatrész is alakot ölt, feltettem a dörzsfákat mindenhova.(lásd kép36)
A csuklóveretes kormánylapát,ami működőképes állapotban vagyon.(lásd kép37)
Feltettem az orrcsúcson lévő bordaalapot a gallionhoz.(lásd kép38)
Fenn a gallionkáva és le is festettem.Ez a fehér szín kiakaszt...(lásd kép39)
Kész a gallion orrdís, melyet a kis marógépemmel készítettem el!
(lásd kép40)
A horgonyleeresztő-blokk a hajón díszeleg, tölgyfából készült rajta a két gyűrű.(lásd kép41)
A Constellation az első lakkozás után.A fedélzet lesz az utolsó,mert az kap egy mély okkerszerű színezést is a lakkozás előtt.(lásd kép42)
A tatgalérián felragasztgattam a csipesz segédletével az ablakokat,és feketére szineztem.(lásd kép43)
A sas és a csillagok is fennvannak a taton,és még kapott egy dekorarany festést is.(lásd kép44)
Felszerkesztés után kifúrtam az árbocok helyét.Gondosan eljárva inkább 3féle növekvési rendben választottam meg a fúrók méretét ,nehogy kárt tegyek a már felcsiszolt fedélzetben.(lásd kép45)
A horgonycsőrlő, kompasz, és az előárboc körüli kötélbak együttese.(lásd kép46)
A hajókormány, szellőzők, a parancsnoki híd felöli bábos korlát, és a hajóharang az állványával is készen áll a helyéretételük előtt.(lásd kép47)
A veretes kormánylapát félnapos munkám gyümölcse.(lásd kép48)
A fele dolgot,melyeket közelről szemléltettem,már a helyükön
tudhatom.(lásd kép49)
A különböző létrák gyártását kezdem meg!(lásd kép50)
A 12 fontos ágyúim megérkeztek és a helyükön vannak már.(lásd kép51)
A létrákat is a rendeltetési helyükre tettem.(lásd kép52)
Az átjáron ott díszeleg a kötélkorlát.(lásd kép53)
Minden a hajóra került szerkezet,kormány működik,a horgonycsörlő szintén, és még az ágyúablak nyílásaihoz is felragasztottam az ajtócskákat.Egyetlen a bibi velük,hogy azok fixesek.(lásd kép54)
A második és a harmadik lakkozás utáni állapot a hajótesten.Előtte már a fedélzetet is megszineztem,és le lett lakkozva kétszer.Ez utóbbit fújtam akrillakk aerosol anyaggal.Aztán feltettem a párkányokat és a veretes macskafejeket.(lásd kép55)
A munka már itt előrehaladott állapotban van,teljesen kész a
szerelt terebek,és a kötélhágcsó is készenáll.Ez eddig a legtöbb munkaórámat igényelte.(lásd kép56)
Az egysoros kötélcsigák (blokkok) készítése folyik.(lásd kép57)
Kicsit közelebbről!(lásd kép58)
A csarnak és a tereb.(lásd kép59)
Az összes állókötélzet kész a hajón.(lásd kép60)
Oldalrol az előárbóctörzs tarcskötelei és a hágcsók.(lásd kép61)
A modelltartó álvány.(lásd kép62)
Ugyanez,csak felülnézetből.(lásd kép63)
A tarcskötélen elhelyezkedő blokkok a fordítóköteleket fogják vezérelni.(lásd kép64)
A dupla előtarcskötélzet.(lásd kép65)
Távolabbi nézet a Constellation állókötélzetéről.(lásd kép66)
Az orrárboc állókötélzete.(lásd kép67)
Elkészültek a vitorlarudak akácfábol és rajta a szerelt fém
nyakló és a többi szerelvénye.(lásd kép68)
Ime ismét...(lásd kép69)
Fel lett szerelve a karkötélzet és a fordítókötélzet blokkjai,a
bevonókötélzetet ezután szerelem rájuk.(lásd kép70)
No comment! Ez egy mentőcsónak lenne.(lásd kép71)
Szinte az összes kötélzet a helyén van,elkezdtem varni a vitorlázatokat a bark, latin, és a gaff stb...darabokat.(lásd kép72)
A faron elhelyezkedő csónakdaru és a csónak. A többi elvileg a belső ütegeken volt raktározva.(lásd kép73)
A vitorlázat előtti állapotok.(lásd kép74)
Felszereltem az összes vitorlát a bugdáló, ágaskötelek és a bevónó
kötelek sokaságával tűzdelve.(lásd kép75)
U.S.S.Constellation Confederation modellship 1798.(lásd kép76)
U.S.S. Constellation Képmontázs!!!------)))))
A HAJÓ KRONOLOGIÁJA
Ez a hírneves hajó a világ legromantikusabb, ám egyben legveszélyesebb küldetéseit és kikötőit járta meg az évek során. A hajó a "Mediterrán Hajórajban" szolgált, majd az illegális rabszolga-kereskedelem megállítására létrehozott "Afrikai Hajóraj" zászlóshajója lett. Így az afrikai partok mentén őrjáratozva 1859 és 1861 között a Kongó folyó torkolatánál három rabszolgaszállító hajót is sikerült elkapnia. A Constellationt 1862-ben a polgárháborús események miatt vezényelték haza - a múzeumi feljegyzések szerint azért, hogy megvédelmezze az északiak hajóit a konföderációs fosztogatóktól. 1871 és 1893 között a Tengerészeti Akadémia gyakorlóhajójaként szolgált tovább. Érdekesség, hogy nem ez volt az első Constellation, ugyanis már korábban is kihajózott egy kisebb hajó ezen a néven, melyet 1797-ben építettek. Ezt a USS Constitution testvéreként tervezték meg, mely ma a legrégebbi még mindig hajózásképes hadihajó. Ez a hajó 36 ágyút hordozott, Tripoli blokádjánál harcolt a Berber háborúban, az 1812-es háborúban a Csendes-óceánon őrjáratozott, és így körbeutazta a világot. 1854-ben azonban zátonyra futott, így gerendái egy részét felhasználták az új, most említett Constellation megépítésénél.
U.S.S. Constellation. 1798-as amerikai fregatt.Méretek: 1035 mm hosszú, 1:85 méretarányú.Ez a kép a dobozáról készült.Egy rövid leírás: "A vitorláshajók történetében nincs még egy hajó, melynek a tevékenységi köre ilyen kiterjedt lett volna.A U.S Constellation 1798-ban kezdte szolgálatát, és 1955-ben vonták vissza. A hajó küldetései magukba foglalták sok ellenséges hajó elfoglalását, és 1843-ban a Hawaii szigetek megvédését a Brit megszállástól, élelmiszer szállítását Írországba az 1845-től 1849-ig tartó nagy éhínség idején. Ez volt az első hadihajó, amely 1842-ben eljutott Kínáig, később, 1871-ben gyakorlóhajó lett. Ma, évente több tízezer turista látogatja a Baltimore-i kikotoben.