VFC-111 Sundowners
A Navy Svájcból vásárolt 36 F-5E gépet, hogy kiegészítse a csökkenő F-5E/F flottáját. Majd további 8 gép vásárlása mellett döntött.
A plusz vásárlás oka, hogy a Navy 2004-ben elhatározta, hogy Key Westben újra létrehoz egy agresszor századot. Először a VFC-13 gépeiből repült át 12 1996-ban. Majd ezeket egészítették ki a pluszban vett svájci gépek. A század hamarosan önálló lett VFC-111 néven. Ők a híres Sundownersek utódai. A század története a második világháborúig nyúlik vissza. A jelvényükben két Corsair gépuskázza a felkelő napot (ami nem más mint Japán). A vietnámi háborúban az F-8-asokon megjelent a cápaszáj, ami később az F-4 és F-14-es gépeken is fenn volt, a jellegzetes piros fehér sugaras függőleges vezérsíkkal együtt, a század a könnyen felismerhető színes gépeivel hamar a média kedvencévé vált.
F-5N
Az ex-svájci gépek jelzése F-5N. Ezekben jobb radar, korszerűbb szárny (az F-20-ason is ilyen volt), megnövelt szárnytő, módosított orr volt már eredetileg. Azonnal fel lehet ismerni a gépeket az orron és a kiömlő oldalán található besugárzásjelzőkről.
Svájcban szerelték őket össze, vagy gyártották, kitűnő minőségben. A gépek keveset repültek és igen jó állapotban voltak. A Navy először 32-őt szeretett volna venni, aztán a végén 44 lett belőle, ahogy már a bevezetőben írtam. A gépeket a Northrop, gépenként 5 hónap alatt szinte gyári új állapotba hozta. A gépek felújítás után 2015-ig lesznek legalább rendszerben.
A svájci gépek két részletben készültek, 78-81 között (ebből az első 13 E és az összes F az USA-ban készült, a többit Svájcban szerelték össze), majd 32 E és 6 F, 1983-85-ig, már mind Svájcban készült licencként. Utólag minden gépet felhoztak a későbbi széria szintjére.
Akkor itt egy kis off. Hasonlítsuk ezt össze a MiG-21-esekkel. Az UM-ek 3600 órát vagy 30 évet üzemelhettek volna, mi kb. 10 évet és egy csomó gépben az üzemidő felét bennük hagytuk. Volt olyan gép, amit naptári év szerint 2010-ben kellett volna selejtezni.
Az első 32 gépes program, vásárlás, felújítás 50 millió dollárba került, ami kb. 10 millárd forint. A mi 14 darab Gripenünk 240 milliárd forintba került és nagyjából arra használjuk, amire egy korszerűsített F-5N is képes, légirendészetre. Ok, tudom az F-5E nem ötödik, meg nem is 4 és feledik generációs típus stb. stb. Ennek ellenére Chilének, Brazíliának még ma is megfelel, igaz ezeket durván felújították, mint azt a Kamuflázs topic F-5 sorozatában megírtam.
F-5N és F (svájci F) gépek és jelzések a VFC-13-ban és VFC-111-ben.
VFC-13
A VFC-13-nál az új gépek a korábban bevezetésre került színeket kapták, illetve megjelent a sivatagi és a zöld barna kamó is. Azonban a minta többször változott.
A színekről az előző cikkben írtam.
VFC-13 Detachment (különítmény)
Az ideiglenesen áttelepült VFC-13-as gépek egyébként nem különböztek a korábbi állapotuktól. Több turnus is volt Key Westben. A képekről könnyen felismerhető a floridai környezet, nincsenek hegyek, több kép a tenger felett készült, az állóhely sokkal kisebb mint Fallonban és határozottan zöldebb a vegetáció, fákkal, magas fűvel.
VFC-111
Amikor létrejött a VFC-111 elkezdődött az arculat kialakítása, ami több lépésben történt. Először a század neve került fel és a század betűjele az AF. A számok pirosak és nagyméretűek maradtak és a gépek egy részén más karakterrel voltak festve. A gépek függőlegesére felfestették a felkelő napot, cápaszájat került a gépekre és három számjegyből álló számot az orra. Van olyan gép ahol először feketében, majd pirosban, fehér kerettel. A 100-as és 101-es gép teljes függőlegese festve volt/van, a többieknek csak az oldalkormánya. A 110-es gépen a háromjegyű szám piros fehér, de nem a későbbi karakterrel, majd ez változott. Az egyéb jelzések pirosak, a felségjel színes. Valószínűleg ezek a századparancsok és a helyettesének a gépei.
Egyes gépeket többször átszámoztak.
A színek jelenleg még a VFC-13-nál használt négyféle variációban használatosak.
VFC-13 és VFC-111 F-5N és F gépei
Az igen nagy számú gép miatt azokról a gépekről, ahol csak átszámozás történt nem teszek fel képet mindkét, mindhárom állapotáról. Abban az esetben, ha a VFC-13-nál és a VFC-111-nél azonos kamót hordtak, szintén csak egy képet teszek fel. Az alábbi táblázatból megállapítható melyik gépe melyik században milyen számozással repült.
Ma már nem az történik átszámozásnál, hogy egy pacsmaggal letakarják az előző számot, hanem abban a sávban újrafestik a mintát, így szinte észre sem lehet venni a változást.
Mint látható elég nagy cserebere zajlott a Marines és a Navy két százada között.
761526 12 32 tovább Marines
761527 12 44 majd VFC-111 44 105 tovább Marines
761528 06 Marines-tól
761531 104 VFC-111 Marinestól
761532 116 VFC-111 Marinestól
761533 104 117 VFC-111
761534 01 15 22
761535 14 Marinestól
761536 02 16 25 Marinestól
761537 02 04 11 41 majd VFC-111 41 102
761541 23
761544 05 Marinestól
761545 07 42 majd VFC-111 42 103
761547 105 VFC-111 Marinestól
761548 00 40 majd VFC-111 101
761549 102 115 VFC-111
761550 121 VFC-111
761551 04 06 43 majd VFC-111 104
761552 13 51 majd VFC-111 51 112
761554 106 VFC-111
Az első képen láthatjátok a díjakt az E, S és az arany villáskulcs formájában.
Erről a gépről két képet tettem fel, mert átfestették egy új kétszínű kamóra. Sehol nem találtam több képet erről az állapotról.
761557 45
761557 13 45 majd VFC-111 45 106 112
761559 24 tovább Marines
761560 20 majd VFC-111 111
761562 00 27
761564 10 Marinestól
761565 22 47 majd VFC-111 110
761568 12 26 majd VFC-111 113
761570 21 majd VFC-111 107
761571 VFC-111 113 Marinestól
761574 VFC-111 103 114
761575 15 46 majd VFC-111 46 107 114
761576 50 majd VFC-111 50 111 tovább Marines
761578 03
Ezen a gépen egy új kamó van. Visszatértek a jó öreg SEA vay másnéven VNAF kamóhoz. A 30219 helyett 34097, a 34079 helyett 33531, a 34102 helyett pedig 30117 van. Alul egységesen 33531.
761579 14 tovább Marines
761580 20
761583 26 tovább Marines
761585 13 majd VFC-111 115
Erről a gépről feltettem egy közelit is ahol jól látszik az arany villáskulcs, valamint hogy az S alatt van egy vonás, ami azt jelenti, hogy kétszer is elnyerték a díjat.
761591 11 majd VFC-111 120
Valahol éppen túráznak a VFC-111-esek, mert a hegyek gyanúsan magasak.
810834 100
840456 30 majd VFC-111 30 100
Abszolút csúcstartó az itt levő gépek között a hordott kamók mennyiségét illetően. 4 eltérő kamó és két kisebb alváltozat!