Pintér György - Múzeumi krimik
Egy kis történelem
A Panzer IV-es a II. világháborút végigharcoló közepes harckocsi, melynek gyártását 1934-ben kezdték el. Sokoldalúságát mutatja, hogy az eleinte támogató feladatra épített páncélos közepes harckocsivá nőtte ki magát. Ez volt az egyetlen német tank, melyet folyamatosan tudtak fejleszteni, így a különböző típusok gyártása szinte folyamatos volt. 1942 táján élte meg a gyártása felfutását, mikor is hosszabb és nagyobb átütőerejű löveggel szerelték fel, s képes volt felvenni a harcot a szovjet harckocsikkal.
Érdekesség, hogy Magyarországnak is voltak ilyen harckocsijai,és azok 1942-től vívták ki maguknak a tiszteletet. A Don menti Uriv közelében vívott hídfőharcoknál átlagosan 21 ellenséges tankot lőttek ki 1 páncélos veszteséggel. Végül csak egy "túlélő" lánctalpas tért vissza Magyarországra - két századnyi tank veszett oda.
Nos én egy Panzer IV Ausf.H típust vettem.
Ez a legnagyobb példányszámban legyártott német páncélos. Amiért ezt a változatot választottam, az az a tény, hogy ezt a típust látták el először zimmerit réteggel. Emellett új légszűrőkkel, egyben gyártott kupolafedővel, légvédelmi géppuskával és új láncfeszítő kerekekkel szerelték fel.
Építés
Nos, összerakásnál és ragasztásnál nem nagyon ütköztem egetrengető hibákba, de mint mindennek, ennek a szettnek is megvannak a hiányosságai és a hibái.
Hiányosságként említeném meg a pontosságot; a torony köténylemezeit igen nagy erőfeszítésekkel tudtam csak elhelyezni. Nem tudom, hogy én vagyok-e a béna, vagy másnak is meggyűlt a baja ezekkel az alkatrészekkel?!
Hibaként említhető meg a test köténylemezeinek a vastagsága. A kicsinyítés után rájön az ember, hogy ezek nagyon vastagok. Emellett a szettben a lemezeket egyben tárják a makettező elé. - Én ezeket szétvágtam darabokra, hogy így is növeljem a végső összeállítás megjelenését. (Mivel veterán harckocsit szeretnék összeállítani, így az alap elvárás, hogy egy-két lemez hiányozzon).
A test összeillesztése után következhetett a zimmeritezés. Nos, bevallom, nem lett a legszebb, de vannak helyek, ahol igen biztató a végeredmény. Sajnos többszöri próbálkozásra jutottam el idáig - ha még próbálkoztam volna, akkor a test bánja.
A kisebb alkatrészek szépen kidolgozottak, könnyen felhelyezhetőek.A lánctalpat keret hiányában nem cseréltem fémre.
Festés
Ez a lépés igencsak elhúzódott - de ez az én saram. Körül-belül 1,5 hónapig állt a makett lealapozva. Elromlott a festékszóróm... Ám mikor javítva visszakaptam, elkezdődhetett a végső felvonás. Hosszú gondolkodás után arra jutottam, hogy a ,,sárga alapon zöld foltok" kamuflázst fogom megfesteni.
Utána következhetett a kopások, lepattogzódások megfestése. - Sok szabadidővel rendelkező egyének előnyben. Veterán mivoltját tekintetbe véve, nem apróztam el az alábbi műveleteket. Ámbár túlzásba sem szabad esni! Következő lépésként kapott egy réteg fényes lakkot, amire a matricákat szépen el lehet helyezni.
A következőkben koszoltam,majd megadtam a makettnek a végső fényességét matt lakkal. Ezután is lehet ízlés szerint tovább koszolni. Itt sem szabad túlzásba esni.
A modellnek még nem döntöttem el, hogy csináljak-e talpazatot, vagy valamiféle életképet. Ez még majd eldől.
Végszóként elmondható, hogy egy jóminőségű, sok-sok örömteli percet okozó makettet lehet összerakni a dobozból. Természetesen akinek megengedi a pénztárcája, az sokkal jobb "kiállású" makettet rakhat össze. Rengeteg féle - fajta kiegészítő-és feljavítókészlet kapható a tankhoz.
Elnézést a fotókért. Némelyiknél bevillant a vaku, így nem lett olyan jó.
Kérlek adjatok hideget s meleg is egyaránt! - saját hibáiból tanul az ember!