Vietnam 1968 Da nang

Vought F-8 Crusader

1:48, Eduard/Hasegawa No.11110 (2017)
Pintér György - Múzeumi krimik A Vought F-8 crusader egy egyhajtóműves szuperszonikus vadászgép melyet még az ötvenes években fejlesztettek ki az az Egyesült államokban. Jellegzetessége az volt hogy a nyilazott vállszárnyát fel és leszálláskor az alacsonyabb sebesség elérése érdekében kis mértékben fel lehetett hajtani.


A vietnami háborúban

Amikor a háború kitört Észak Vietnam felett, a haditengerészet Crusaderei kerültek először szembe az észak-vietnami MiG-17-esekkel 1965. április 3-án. Bár a MiG-ek egy Crusader lelövését jelentették, az összes repülőgép sértetlenül hazatért. Akkoriban a Crusader bizonyult a legjobb amerikai vadászgépnek a fürge észak-vietnami MiG-ek elleni közelharcban. A haditengerészet az F-4 Phantom II éjszakai vadászt annak a koncepciónak megfelelően fejlesztette ki, hogy az olyan nagy hatótávú légiharc rakétákkal, mint az AIM-7 Sparrow, nem kerülhet sor közelharcra, mert az ellenséget olyan távolságban lehet megsemmisíteni, ahol a fedélzeti fegyverek még használhatatlanok, ezért az F-4 vadászbombázókkal szemben a fordulékonyság nem volt alapvető követelmény. Az 1965 és 1968 között lezajlott tényleges harcok azonban bebizonyították, hogy a hagyományos fegyverekkel vívott légiharc ideje korántsem áldozott le, és a Crusaderek ilyen tevékenysége kulcsszerepet játszott a siker kivívásában.

Mindezek ellenére az F-8-asok mindössze négy légi győzelmet arattak gépágyúik segítségével, a többit AIM-9 Sidewinder rakétákkal[6] főleg mivel a 20 mm-es Colt Mk 12 gépágyúk utántöltő mechanizmusa hajlamos volt beszorulni a nagy gyorsulással járó közelharc manőverek közben. 1966 júniusa és júliusa között 12 összecsapás folyamán Észak-Vietnam felett a Crusaderek 4 MiG-17-est semmisítettek meg két saját gép elvesztése árán. Amerikai adatok szerint a Crusader volt a legeredményesebb amerikai repülőgép a háború alatt: 19 győzelem 3 veszteséggel szemben. Ebből 16 gép MiG-17, három pedig MiG-21 volt. Észak-Vietnam viszont 11 F-8-as megsemmisítését jelentette. Az egész háború alatt mintegy 170 F-8 semmisült meg. A haditengerészet és a tengerészgyalogság Crusaderei rengeteg bombát dobtak le mind Észak-, mind Dél-Vietnam területén fekvő célpontokra.


A gép amit építettem a "HALÁL ANGYALAI" kötelékbe tartozott ami 66 és 68 között szolgáltak a Da nang-i légibázison.Kifejezetten a légi támogatás nyújtása volt a feladata a földi tengerészgyalogság részére de védelmi feladatokat is ellátott a Viet cong támadásai ellen, amik a reptér és egyéb célpontok ellen irányultak.


Műszaki adatok (F-8E)
Méretek
Személyzet: 1 fő
Hossz: 16,53 m
Fesztáv: 10,87 m
Magasság: 4,80 m
Szárnyfelület: 34,8 m²
Üres tömeg: 7956 kg
Teljes tömeg: 13 000 kg
Szárnyszelvény: módosított NACA 65A006 a szárnytőben, módosított NACA 65A005 a szárnyvégen
Üzemanyag kapacitás: 5102 l
Hajtómű: 1 x Pratt & Whitney J57-P-20A gázturbinás sugárhajtómű utánégővel
Tolóerő: 47,6 kN
Tolóerő utánégővel: 81,1 kN
Teljesítményadatok
Legnagyobb sebesség: Mach 1,86 (1975 km/h) 11 000 m-en
Utazósebesség: 915 km/h
Hatótáv bevetéskor: 730 km
Hatótáv utazósebességen: 2795 km külső üzemanyagtartállyal
Legnagyobb magasság: 17 700 m
Emelkedési sebesség: 162,3 m/s
Felületi terhelés: 377,6 kg/m²
Tolóerő/súly: 0,62
Fegyverzet

Két AIM-9D rakéta az F-8 Crusader Y-konzoljára szerelve

Egy F-8 Crusaderre szerelhető fegyverzet
Gépágyúk: 4 x 20 mm-es Colt Mk 12 gépágyú a törzs alsó részében, egyenként 125 lőszerrel
Felfüggesztések: 2 x a törzs oldalára erősített Y-konzol (csak AIM-9 Sidewinder rakétákhoz) és 2 x szárny alatti felfüggesztési pont legfeljebb 2000 kg tömegű fegyverzethez:
Légiharc rakéták:
4 x AIM-9 Sidewinder vagy R550 Matra Magic (csak a francia haditengerészet F-8E(FN)-jein)
Levegő-föld rakéták:
2 × AGM-12 Bullpup
Nem irányított rakéták:
2 × LAU-10 rakéta felfüggesztés (egyenként 4× Zuni 127mm-es rakétával)
Bombák:
12 × 113 kg-os Mark 81 bomba vagy
8 × 227 kg-os Mark 82 bomba vagy
4 × 454 kg-os Mark 83 bomba vagy
2 × 907 kg-os Mark 84 bomba
Radar: Magnavox AN/APQ-84 vagy AN/APQ-94 tűzvezetési radar



A makettről


A minőséggel elégedett vagyok de nem teljesen. A hajtómű beömlő nyílását nehéz volt pontosan beépíteni. A gép 2 részből álló testének összeragasztása után korrigálni kellett mert nem futott pontosan, eltolódott és egy él maradt a nyílásba nézve nem illeszkedett szépen, de megoldottam. A szárny egyik oldala enyhe görbeséget mutat szemből de sajnos hőkezeléssel sem tudtam korrigálni mert annyi hő kellett volna ami már könnyen deformálhatta volna a szárny alakját más irányban, tehát cseder és veder esete. Van hozzá fotómaratás gyárilag és vettem műgyanta kiegészítőket is amit láthattok a fotókon. A fém futóművek sajna nem jobb minőségűek mint a gyári műanyag azaz nem részletesebb vagy szebb,pontosabb de sokba kerül.Érdekes hogy a fegyverzet nagyon szegényes mivel csak a gép testén lévő indító konzolokhoz van rakéta a szárnyon lévőkhöz semmi, se bomba se más, ez rossz pont mivel nem olcsó a készlet.A matricázást ahol csak lehetett kiváltottam festéssel, pl: ami vörös a gép testén az mind matrica kellett volna legyen de én inkább lefestettem majd kivágtam a csillagokat a matricából és csak azok lettek ragasztva.
Összességében jó volt vele dolgozni nem okozott sok fejfájást.
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
2017.12.02.
Bagi Roland
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
ElGatoNegro
2017.12.03. 10:55:16
Nagyon szép muna;-)
ElGatoNegro
2017.12.03. 10:56:14
..munka..(tableten írtam) :))))))
Bagi Roland
2017.12.03. 11:22:01
Köszönöm Mr ElGato :)
Syb
2017.12.04. 07:57:39
Nagyon jó lett, gratulálok hozzá! :)
rod666
2017.12.04. 08:36:45
Szép munka lett, gratulálok. Két apró megjegyzés: ahogyan nézem, az öntvény eredetileg Hasegawa lehetett, emiatt van az, hogy a kabinbelő és a fegyverzet puritán. A másik, hogy nekem nagyon peresnek tűnnek az abroncsok, főleg az orrfutón. De még egyszer: nekem nagyon tetszik a keresztes vitézed!
Bagi Roland
2017.12.04. 12:00:27
Syb és rod666 Köszönöm az elismerést!
Gabikabácsi
2017.12.04. 12:37:22
Szervusz!
Klassz lett a gép.
Kár, hogy a vietnámi háborút a makettezők elhanyagolják, pedig sok érdekes, szép gépet lehet építeni ebben a témában is.
A panelezés, koszolás elsőre valóban soknak tűnhet, de ne felejtsük el, hogy ezek a gépek kemény körülmények között voltak használatban.
Esetleg jó lenne később fegyverzettel is ellátni, ha van rá mód (egy ilyen légi támogató "bébi" azért jól megrakva az igazi, dehát ez ízlés kérdése is...)
Annyi (nem fikázás, remélem építőnek veszed) kritikám lenne csupán, hogy a piros részek széle kicsit egyenetlen lett, valamint egy-két helyen mintha "megszakadnának" a panelvonalak (pl az orrfutó előtt és után), lehet, hogy tömítés után nem lettek visszakarcolva.

Üdvözlettel:
HPG
rod666
2017.12.04. 15:51:04
Gabikabácsi, nekem vagy néhány makettem ebből az időszakból (kevés repülőt/helikoptert tervezek építeni, elsősorban autókat csinálgatok), pl. Italeri F-111A, UH-1C, OH-6, mind 72-es méretarányú. De van tervben pár jármű is, ugyanekkorában.
Gabikabácsi
2017.12.04. 21:42:30
Jó estét!
rod666 az Italeri (eredetileg ESCI) 1/72 UH-1D-t én is tervezem beszerezni (ahogy nézegettem, elég szép, kb 2 ezer forintos áron).
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció