Pintér György - Múzeumi krimik
A Vought F-8 crusader egy egyhajtóműves szuperszonikus vadászgép melyet még az ötvenes években fejlesztettek ki az az Egyesült államokban. Jellegzetessége az volt hogy a nyilazott vállszárnyát fel és leszálláskor az alacsonyabb sebesség elérése érdekében kis mértékben fel lehetett hajtani.
A vietnami háborúban
Amikor a háború kitört Észak Vietnam felett, a haditengerészet Crusaderei kerültek először szembe az észak-vietnami MiG-17-esekkel 1965. április 3-án. Bár a MiG-ek egy Crusader lelövését jelentették, az összes repülőgép sértetlenül hazatért. Akkoriban a Crusader bizonyult a legjobb amerikai vadászgépnek a fürge észak-vietnami MiG-ek elleni közelharcban. A haditengerészet az F-4 Phantom II éjszakai vadászt annak a koncepciónak megfelelően fejlesztette ki, hogy az olyan nagy hatótávú légiharc rakétákkal, mint az AIM-7 Sparrow, nem kerülhet sor közelharcra, mert az ellenséget olyan távolságban lehet megsemmisíteni, ahol a fedélzeti fegyverek még használhatatlanok, ezért az F-4 vadászbombázókkal szemben a fordulékonyság nem volt alapvető követelmény. Az 1965 és 1968 között lezajlott tényleges harcok azonban bebizonyították, hogy a hagyományos fegyverekkel vívott légiharc ideje korántsem áldozott le, és a Crusaderek ilyen tevékenysége kulcsszerepet játszott a siker kivívásában.
Mindezek ellenére az F-8-asok mindössze négy légi győzelmet arattak gépágyúik segítségével, a többit AIM-9 Sidewinder rakétákkal[6] főleg mivel a 20 mm-es Colt Mk 12 gépágyúk utántöltő mechanizmusa hajlamos volt beszorulni a nagy gyorsulással járó közelharc manőverek közben. 1966 júniusa és júliusa között 12 összecsapás folyamán Észak-Vietnam felett a Crusaderek 4 MiG-17-est semmisítettek meg két saját gép elvesztése árán. Amerikai adatok szerint a Crusader volt a legeredményesebb amerikai repülőgép a háború alatt: 19 győzelem 3 veszteséggel szemben. Ebből 16 gép MiG-17, három pedig MiG-21 volt. Észak-Vietnam viszont 11 F-8-as megsemmisítését jelentette. Az egész háború alatt mintegy 170 F-8 semmisült meg. A haditengerészet és a tengerészgyalogság Crusaderei rengeteg bombát dobtak le mind Észak-, mind Dél-Vietnam területén fekvő célpontokra.
A gép amit építettem a "HALÁL ANGYALAI" kötelékbe tartozott ami 66 és 68 között szolgáltak a Da nang-i légibázison.Kifejezetten a légi támogatás nyújtása volt a feladata a földi tengerészgyalogság részére de védelmi feladatokat is ellátott a Viet cong támadásai ellen, amik a reptér és egyéb célpontok ellen irányultak.
Műszaki adatok (F-8E)
Méretek
Személyzet: 1 fő
Hossz: 16,53 m
Fesztáv: 10,87 m
Magasság: 4,80 m
Szárnyfelület: 34,8 m²
Üres tömeg: 7956 kg
Teljes tömeg: 13 000 kg
Szárnyszelvény: módosított NACA 65A006 a szárnytőben, módosított NACA 65A005 a szárnyvégen
Üzemanyag kapacitás: 5102 l
Hajtómű: 1 x Pratt & Whitney J57-P-20A gázturbinás sugárhajtómű utánégővel
Tolóerő: 47,6 kN
Tolóerő utánégővel: 81,1 kN
Teljesítményadatok
Legnagyobb sebesség: Mach 1,86 (1975 km/h) 11 000 m-en
Utazósebesség: 915 km/h
Hatótáv bevetéskor: 730 km
Hatótáv utazósebességen: 2795 km külső üzemanyagtartállyal
Legnagyobb magasság: 17 700 m
Emelkedési sebesség: 162,3 m/s
Felületi terhelés: 377,6 kg/m²
Tolóerő/súly: 0,62
Fegyverzet
Két AIM-9D rakéta az F-8 Crusader Y-konzoljára szerelve
Egy F-8 Crusaderre szerelhető fegyverzet
Gépágyúk: 4 x 20 mm-es Colt Mk 12 gépágyú a törzs alsó részében, egyenként 125 lőszerrel
Felfüggesztések: 2 x a törzs oldalára erősített Y-konzol (csak AIM-9 Sidewinder rakétákhoz) és 2 x szárny alatti felfüggesztési pont legfeljebb 2000 kg tömegű fegyverzethez:
Légiharc rakéták:
4 x AIM-9 Sidewinder vagy R550 Matra Magic (csak a francia haditengerészet F-8E(FN)-jein)
Levegő-föld rakéták:
2 × AGM-12 Bullpup
Nem irányított rakéták:
2 × LAU-10 rakéta felfüggesztés (egyenként 4× Zuni 127mm-es rakétával)
Bombák:
12 × 113 kg-os Mark 81 bomba vagy
8 × 227 kg-os Mark 82 bomba vagy
4 × 454 kg-os Mark 83 bomba vagy
2 × 907 kg-os Mark 84 bomba
Radar: Magnavox AN/APQ-84 vagy AN/APQ-94 tűzvezetési radar
A makettről
A minőséggel elégedett vagyok de nem teljesen. A hajtómű beömlő nyílását nehéz volt pontosan beépíteni. A gép 2 részből álló testének összeragasztása után korrigálni kellett mert nem futott pontosan, eltolódott és egy él maradt a nyílásba nézve nem illeszkedett szépen, de megoldottam. A szárny egyik oldala enyhe görbeséget mutat szemből de sajnos hőkezeléssel sem tudtam korrigálni mert annyi hő kellett volna ami már könnyen deformálhatta volna a szárny alakját más irányban, tehát cseder és veder esete. Van hozzá fotómaratás gyárilag és vettem műgyanta kiegészítőket is amit láthattok a fotókon. A fém futóművek sajna nem jobb minőségűek mint a gyári műanyag azaz nem részletesebb vagy szebb,pontosabb de sokba kerül.Érdekes hogy a fegyverzet nagyon szegényes mivel csak a gép testén lévő indító konzolokhoz van rakéta a szárnyon lévőkhöz semmi, se bomba se más, ez rossz pont mivel nem olcsó a készlet.A matricázást ahol csak lehetett kiváltottam festéssel, pl: ami vörös a gép testén az mind matrica kellett volna legyen de én inkább lefestettem majd kivágtam a csillagokat a matricából és csak azok lettek ragasztva.
Összességében jó volt vele dolgozni nem okozott sok fejfájást.