Pintér György - Múzeumi krimik
Ezúttal a Trumpeter 1/48 MiG-23 makettjét építettem meg. Általánosságban a Trumpeter repülőmakettjei kiválónak mondhatók építhetőség és illeszkedés szempontjából, különösen, ha kelet-európai márkákkal, vagy az Italerivel hasonlítjuk össze. Az alkatrészbontás egyszerűbb, a Trumpeter matricái jól tapadnak és nem szükséges lecserélni őket. Azonban a márkánál gyakran előfordulnak kisebb pontatlanságok az apró részletek terén. Ezért néhány kiegészítőt használtam az olyan részek cseréjére, mint az orr, beömlők, hajtómű-fúvócső, pitot-cső, kerekek és rakéták, hogy a makett jobban hasonlítson az igazira. Az orrhoz a Metallic Details feljavítóját használtam, ami a formáját javítja.
A magyar MiG-23-asok
A Magyar Légierő 1979-ban vezette be a MiG-23-ast. Mint szovjet tervezésű, nehéz elfogó vadász, a MiG-23-as változtatható szárnynyilazással rendelkezett, ami lehetővé tette a szárnyak különböző sebességekhez történő állítását. A Magyar Légierő elsősorban a MiG-23MF változatot használta, ami fejlettebb radarral és fegyvertöltő rendszerrel rendelkezett. A MiG-23-ast fokozatosan kivonták az 1990-es évek közepére.
A MiG-23 változtatható szárnya
A MiG-23-as volt az első szovjet tervezésű vadászgép, amely variaszárny technológiát használt. Ez a műszaki megoldás lehetővé teszi a szárnyak szögének manuális beállítását a repülési körülményektől függően. Fel- és leszálláskor a szárnyakat kiterjesztik a megfelelő felhajtóerő eléréséhez, míg nagy sebességnél hátranyilazva csökkenti az ellenállást és növeli a repülés hatékonyságát. Ez a műszaki megoldás nem csak a repülési teljesítményt fokozza, hanem növeli a repülőgép hatékonyságát különböző harci helyzetekben.
A Magyar Légierő ötszínű álcafestése
A Magyar Légierő egyedi ötszínű álcamintát alkalmazott a MiG-23-asain. A minta általában szürkészöld alapra felfestett sötétzöld, világosbarna, homok és keki foltokkal készült. Ezen öt szín kombinációja segít megtörni a repülőgép körvonalait és a rejtést is szolgálja erdős, lakott és nyílt terepen egyaránt. Ezen kívül a magyar MiG-23-asoknak jellegzetes és feltűnő vizuális megjelenést kölcsönöz.
A hagyományos szovjet álcafestéssel összehasonlítva, a magyar ötszínű álcaminta számos módon eltér:
Összetettebb álcázó hatás: a szovjet minták általában egy-három színnel készülnek, míg a magyar ötszínű festés jóval összetettebb kombináció, mely gazdagabb és kifinomultabb összhatást kelt.
Szélesebb regionális használhatóság: a szovjet mintákat adott környezethez tervezték (például mélyzöld és kékesszürke az északi erdős és téli környezethez), viszont a magyar ötszínű festés jól működik erdős, füves és épített környezetben is, nagyfokú rugalmasságot biztosítva.
Jobb vizuális azonosíthatóság: a többszínű magyar álcafestés remek rejtést és egyben könnyebb azonosítást tesz lehetővé a saját egységek számára, ezzel csökkentve a baráti tűz kockázatát.
A "Vörös 11-es" MiG-23 álcamintája és története
A Vörös 11-es a Magyar Légierő 47. Harcászati Repülőezredének egy jól ismert MiG-23-asa. Ez a repülőgép több hadgyakorlaton vett részt és később múzeumi példányként maradt fenn a kivonását követően. Régóta folyik a vita ennek a gépnek a pontos festésmintájáról, egyes források szerint szabványos ötszínű álcamintája volt, míg mások hat színt is megkülönböztetnek, egy további barna, vagy eltérő árnyalatú homokszínnel.
A gép valószínűleg több nagyjavításon is átesett a szolgálati ideje alatt, ezért változhatott a festésmintája a karbantartások és átfestések során. Lelkes magyar repüléstörténeti kutatók szerint egyes fényképek eltéréseket mutatnak az álcázószínek között - feltehetőleg a napsugárzás és a festék elöregedése miatt bekövetkező vizuális hatásoknak köszönhetően. A makettezőknek a Vörös 11-es festésének elkészítéséhez különböző korszakokból származó referenciaképek alapján kell kiválogatni a legpontosabb festésmintát.
A jobb szárny festése eltér a korabelitől
A kis sárga foltok egy baleset utáni javításkor kerültek az orrsegédszárnyra és a szárnyvégre.
Fegyverzet
A MiG-23-as erős fegyverrendszere az alábbiakból áll:
- GS-23L 23 mm-es ikercsövű gépágyú (a géptörzs középvonala alatt beépítve 200 lőszeres tárral)
- R-23 (AA-7 Apex) lokátoros légiharc-rakéta
- R-60 (AA-8 Aphid) kis hatótávolságú infravörös önirányítású légiharc-rakéta
- Sz-24 nem irányított rakéta
- FAB-250 és FAB-500 bomba
- H-23 (AS-7 Kerry) levegő-föld rakéta (bevetési céltól függően)
Építés és kihívások
A futómű átalakítása
A futómű kialakítása eléggé összetett. Hogy az igazi gép behúzható futóművét lemodellezzük, a darabok több részre vannak osztva, melyek közül néhány mozgatható a futószár rögzítéséig. Miután kicseréltem az eredeti futóművet fém alkatrészre és a futóműaknát műgyantára, pillanatragasztót kellett használnom, hogy egyszerre tudjam öt ponton rögzíteni, jócskán megnehezítve a beállítást. Ha változtatás nélkül az eredeti alkatrészeket használom, sokkal egyszerűbb lett volna az építési folyamat.
A beömlők és az orr javítása
A MiG-23-as beömlőjének kialakítása elég bonyolult. Sajnos a készlet beömlőiről hiányoznak részletek és a fröccsöntött alkatrészek túl vastagok. Hogy javítsak ezen, műgyanta készletet és Eduard maratást használtam a beömlőnél. F.O.D (Foreign Object Debris – idegen tárgyak törmeléke) beömlőtakarók kerültek fel, növelve a makett részletgazdagságát. Az orr alakja pontatlan volt, ezért Metallic Details feljavítóval hoztam helyre a körvonalakat, így jobban hasonlít az igazihoz.
Szárny és fúvócső feljavítások
A MiG-23-as változtatható szárnynyilazással rendelkezett, de a készlet szárnymechanizmusa kicsit lazára sikerült. Ezért megerősítettem a forgócsuklókat, hogy a szárnyak stabilabbak legyenek a különböző pozíciókban. Továbbá amikor a földön van a gép, a fúvócsőnek ferdén lefelé kéne állnia, viszont a készletben lévő alkatrész ezt nem adta vissza pontosan. Ezért egy műgyanta alkatrészre cseréltem és égésnyomokkal láttam el, hogy még élethűbbé tegyem a fúvócsövet.
Orrsúly
Az építés során komolyabb kihívást jelentett az orrészbe helyezett súly. Megakadályozandó, hogy a makett farnehézzé váljon és ne üljön megfelelően a futóművén, jelentős mennyiségű ólmot kellett tennem az orrba. A makett kialakításából adódóan hátrább esett a súlypontja, ami instabillá tette, ennek elkerülésére szükségszerűvé vált az ellensúlyozás. Nagy odafigyelést igényelt a súlyok elhelyezésének és rögzítésének megtervezése, hogy ne befolyásolják az építés folyamatát, vagy a makett kinézetét.
Összegzés
Habár a Trumpeter 1:48-as MiG-23-asának kidolgozottsága nem tökéletes és a kívánt eredmény eléréséhez ráfért néhány feljavító és módosítás, nagyon elégedett vagyok az elkészült makettel. Szeretnék köszönetet mondani
Stenek a rengeteg értékes fényképért és adatért, amelyek segítettek mélyebben feltárni a gép történetét és részleteit. Ha lesz rá lehetőség, szívesen újra megépíteném ezt a makettet, továbbfejlesztve a technikámat és a jövőbeli építéseim minőségét.