Westland Lynx MK.90

Westland Lynx MK.90

1:72, Hobby Boss No.87240 (2008)
Pintér György - Múzeumi krimik A Dán Haditengerészet repülős egységének története 1962-re nyúlik vissza, amikor megérkeztek az első Alouette helikopterek a légierőhöz. Ezeket a gépeket 1977-ben a haditengerészethez továbbították, ekkor alakult meg a Søværnets Helikoptertjeneste. 1980 és 1982 között Westland Lynx Mk.80 helikoptereket kaptak. Ez a változat a HAS.2 dán igények szerint módosított exportváltozata. A gépeket 2000 után felújították, gyakorlatilag új gépekre cserélták őket, hiszen még a sárkányszerkezetet is kicserélték, mindössze pár belső rendszer maradt meg a régi MK.80-as gépekből.

Volt szerencsém alaposan körbejárni két évvel ezelőtt az egyik dán gépet, a fotók itt is megtekinthetők, a Makettinfo oldalán. Már akkor szerettem volna építeni egyet, de ezt a változatot akkor egy gyártó sem vette fel a kínálatába. Kis híján nekiálltam átfaragni az Airfix egyébként egész szép Lynx gépét, amikor felfedeztem a HobbyBoss Mk.90-esét. A netes leírások alapján jó vételnek tűnt, így megrendeltem.
A makett nagyon szép, bár a panelvonalak talán kicsit túl mélyek egy 72-es géphez. Az apró részletek gyönyörűen kidolgozottak, bár ez nem mondható el a műszerfalról. Ha kinyitjuk az ajtókat, akkor bizony komolyabb feljavítás elé nézünk.

Mindenképpen érdemes átnézni pár fotót az eredeti gépről, hiszen rengeteg belső elrendezéssel használják a gépeket. Azt, amit én jártam körbe, például mindössze két üléssel szerelték fel aznap a tehertérben, és a csörlő is a helyén volt. A fegyverzet felfüggesztőinek pedig nyoma sem volt.

A fotók az apró eltérésekre is fényt derítenek, mint például a következők: rossz alakú farok- és főrotor, hiányzó vagy rosszul elhelyezett antennák a törzsön, a farokrésznél teljesen rossz a függőleges vezérsík és a törzs csatlakozása, a főfutó kerekei jellemzően kifelé fordulnak, de erre nincs utalás az útmutatóban, a hajtómű kiömlője nem lóg ki ennyire a valóságban, a hajtóművek borítása is rossz alakú, hiányoznak nyílások, a futómű bekötésénél több antenna ven, ezeknek a maketten nyoma sincs, a kabinban a pilóták feje felett lévő panel üres és rossz szögben áll, a műszerfal csak nagy vonalakban hasonlít az eredetire, a padló teljesen más a dán gépeken... A lista nem teljes, ezeket az eltéréseket húsz perc alatt gyűjtöttem össze, a makett alkatrészeit forgatva és képeket bámulva...

A dán gépek (és gondolom a többi is) belső hangszigetelő és védő réteget kapott, ennek sincs nyoma a maketten, ezt is érdemes elkészíteni, ha kinyitjuk az oldalajtókat.

A fotós referencianyag azért is hasznos, mert a HobbyBoss semmilyen információt sem biztosít a a gépek belső festéséről.

A makett tartalmaz egy érdekes megoldást is. A gép mindkét oldalán van egy íves, fémhálóval takart idom, amit a makett tervezői átlátszó műanyagból álmodtak meg. Ezt érdemes fotomaratott rácsra cserélni, vagy pirosra festett ólomfóliával letakarni, így is gyakran látható a parkoló gépeken.

Kétféle géphez kapunk matricát, egy dán MK90B-hez és egy portugál MK95-höz. Nem tudom milyen különbségek vannak a MK90 és MK95 között, aki a portugál gépet építi, annak érdemes fotókat keresnie.

A sok hiányzó, vagy eltúlzott részlet és hiányos festési útmutató miatt ez a makett bizony csak 3,5 pontot kap az 5 pontból...
Doboztető
Doboztet
A törzs
A törzs
A törzs
A törzs
Keret, apróságokkal
Keret, aprósá…
Keret, apróságokkal
Keret, aprósá…
Keret, apróságokkal
Keret, aprósá…
Középkonzol
Középkonzol
Keret, apróságokkal
Keret, aprósá…
Rotor
Rotor
Átlátszó alkatrészek
Átlátszó alkatré…
Fura megoldás - jobb lenne maratott rézháló
Fura megoldás -…
összerakási útmutató
összerakási ú…
Portugál festés
Portugál festés
Dán festés
Dán festés
Matricalap
Matricalap
2009.11.11.
Utolsó módosítás: 2009.11.16.
Fodi
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció