Pintér György - Múzeumi krimik
Nem szoktam történeti áttekintéssel kezdeni a cikkeimet, de most megteszem tiszteletet téve az ország első helikopteresei előtt. Az ötvenes évek második felében két Mi-4-es helikopter állt szolgálatba hazánkban "27" és "28" oldalszámokkal. Sajnos sokáig nem repülhettek, mert hamarosan mindkét gép balesetet szenvedett és megsemmisült. Az általam elkészített "28"-ast 1958. február 8-án érte katasztrófa. Kecskeméten felszállás közben bekövetkezett forgószárny hiba miatt lezuhant és kiégett. A fedélzeten tartózkodott Hável Pál szds., Vass Rudolf szds., Péter József szds., Túri Ferenc szds., Kling Péter ftőrm., és Kálmán Zoltán tőrm. Közülük Péter József szds. olyan súlyos égési sérüléseket szenvedett, hogy életét veszítette.
Mi lett volna, ha ez a baleset nem történik meg? Talán valahol, valakinél ki lenne állítva az eredeti gép. Ezért a "What if" kategória. Tudom Szolnokon megtekinthető (volt) a "27"-esnek öltöztetett NDK-s ajándék, de az már nem ugyanaz. Ő is egy "What if" 1:1 méretarányban. Viszont aki látta, érezte, szagolta ez a monstrumot élőben, inkább hasonlíthatja egy büdös mozdonyhoz, mint helikopterhez.
A makettről:
A dobozbontás után az első reakcióm az volt, hogy ez egy szép makett. Aztán mikor tüzetesen elkezdtem átnézni és jöttek a szárazpróbák, rájöttem hogy rémálom lesz. Három pozitívumot említenék meg összesen. A szép és arányos törzs vésett panelekkel, a viszonylag okés rotorlapátok és a matricalap. Az összes többi szinte szót sem érdemelne.
Az építés:
A fülke egyszerűen nevetséges. Ha valamit kezdeni akarunk vele, azt magunknak kell elkészíteni. Én is így tettem. Például a műszerfal egy egyszerű "lap". Beragasztás után pedig a "lap" és a szélvédő között egy 3-4mm-es hézag marad. Ezt az űrt is nekünk kell kitölteni. Én ezt a műszerfal borítást levegőre száradó modellezőpasztából készítettem el. A szállítóteret is megcsinálhatjuk, mert kapunk padsort, létrát...de minek! A féltörzsek egymáshoz borzasztóan illeszkednek. Sőt a műanyag vetemedve, csavarodva is van. Erről képet is készítettem, csak hogy mindenki lássa...Viszont, ha a féltörzsek összeragasztása megtörtént, viszonylag gyorsan halad az építés. Persze mérgelődés ezek után is akad bőven. A vékony alkatrészek mind egyforma vékonyak. Gondolok itt a futószárakra, antennákra, pitot csövekre. Sőt az öntőkereten nem is tudni, hogy hol kezdődik a futószár és hol végződik az öntőcsonk. Az első futószárak egybe vannak a kerekekkel és borzasztóak. Ezen kívül rövidek is, tehát 2-3mm-el nekünk kell megtoldani, hogy a kissé farnehéz kinézetet megkapjuk. A főfutók helye a gép alján nincs jelölve. Repülőnyelven "AS" rendszerrel kell felhelyezni, vagyis "Ahogy Sikerül".
Beszereztem egy Mi-4 maratást, de nem igazán tudtam hozzá felhasználni, mert az Hobbybosshoz való. Itt jegyezném meg, hogy a mérethelyességi versenyt a KP nyeri. A HB fülkeajtói például 1-2mm-el rövidebbek, ezáltal a makett is tömzsibb és nincs meg a karcsú "mozdonykinézet".
Festés:
Az eredeti gépek változóan voltak felöltöztetve. A zöld géptesten a nagyméretű oldalszámokon kívül magyar csillag felségjelzések voltak. Aztán jöttek az '56-os események és a csillagot átmázolták egy sötétebb árnyalatú zölddel, az oldalszámok elé pedig egy nagyméretű nemzetiszínű lobogót festettek. Miután az események lecsendesedtek, ezt a lobogót festették át a sötétebb zölddel és visszafestették a csillag felségjelzést. Én már ezt, a végső állapotot örökítettem meg. A gép alsó szürkéje Revell 76, Humbrol 25 és fehér keveréke. A felső zöld Humbrol 150 és annak világosított változatai.
Matricázás:
Mint említettem a matricák kellemes csalódást okoztak. Jó velük dolgozni, megfelelő vastagságúak. A biztonság kedvéért azért használtam a Microscale set-et és sol-t.
A makett elhelyezése:
Levegőre száradó modellezőpasztából kialakítottam a terepet, majd lealapoztam. Ezután lekentem vizezett faragasztóval és megszórtam mindenféle szóróanyaggal, amit itthon találtam. A végén füvesítettem. Ez a tereprészlet lesz elhelyezve a kis farönkön. (a fotókon ez még csak ideiglenes)
Az építés során sokszor gondoltam, hogy feladom...nem adtam fel. A magamtól elvárt dolgokat szerintem kihoztam belőle. Hogy ajánlom-e ezt a makettet bárkinek is? Nem is tudom. Talán nem....vagy igen? Tényleg nem tudom. Ha esetleg valaki mégis találkozik vele, kitartást kívánok neki!