Star Wars X-szárnyú,a híres-hírhedt "Vörös ötös".

X-wing fighter

kb. 1:48, MPC (1994)
Pintér György - Múzeumi krimik Hosszú-hosszú évek után kezembe akadt pár darab elfekvő makettem.Belém hasított újra a vágy a babrálás után.Mivel gyerekkorom óta rakosgatok össze mindenfajta járművet,mindenféle méretben,van egy-két dobozom tele ehhez való cuccokkal.Nosza,előkaptam őket,gyors ellenőrzés:a festékeim (mivel csak ecsetelek,régen Humbrolt használtam) nem száradtak be,csak ragasztó kellett és pár új szín,meg hígító és ecsetmosó.Irány egy makett-modell diszkont.A Humbrolt már nem gyártják,marad a Revell.Még egy-két plusz kiegészítő (új ecsetek,fecskendők,injekciós tűk) és hajrá!

Na de most melyikkel kezdjem?Előre is elnézést kérek mindenkitől,akinek már a hócipőjén jön ki a "Vörös ötös",de nagyon szeretem ezt a gépet,és ezért nem akartam változtatni semmin.
Még 94'-ben vettem meg az Mpc-nek ezt a Star Wars makettjét,mivel már akkor is nagy SW-fan voltam.Azóta féltve őrizgettem,hogy majd egyszer, ha "felnövök" a feladathoz,összerakom.Nosza.
Óvatosan vágom fel a nejlonborítást.A dobozban két zacskó 4-5 öntőkerettel,és egy matricás lap,csak úgy behajítva.Szóval a 80-as,90-es évek megszokott felhozatala.
Mivel ez a második komolyan vett festett munkám,(az első a hosszú szünet előtt egy PAK 40-es dioráma volt), igyekszem beleadni apait- anyait.Az összeállítási rajzon nincs színkód. Alternatív megoldás:a dobozon látható rajz,és az SW 4.részének minden képe,ahol az X-szárnyúak szerepelnek,kinyomtatva.Különös tekintettel a kabinbelsőre,a pilóták ruhájára,a műszerek elhelyezkedésére,színére stb.
Itt jött az első meglepi.A makett kabinjának nagyon kevés köze van a filmhez.Na mindegy.Ez van,ebből igyekszem kihozni,amit lehet.Maga a makett elég nagy,sok gond nem volt vele.A pilótafigura elég jellegtelen,de igyekeztem kicsit csinosítani rajta.Maga az öntés elég jól sikerült,úgyszólván nem kellett semmit sorjáznom,és az R2D2 kivételével a tömítőpasztához sem kellett nagyon nyúlnom.Kövezzetek meg érte,de én filmen akárhogy néztem,a gépeket nem fehérnek láttam,ezért a szürke árnyalataival dolgoztam.A matricákat a gép alapszínével koptattam,illetve feltételezve,hogy a gép festve van,az alapszín,mint minden fémből készült gép esetén,fémszínű.Ezért itt-ott a lepattogzott festék alól kivillanó alumíniumot is elhelyeztem.Fekete maszkolással igyekeztem kihozni a használat közben keletkező szennyeződéseket,a robbanásokon átrepülve lerakódott kormot.Egyszóval egy erősen leharcolt,kevés pénzzel rendelkező,ezért csak a legszükségesebb karbantartásokat elvégző,lázadó,szövetségi vadászgépet igyekeztem csinálni.

Tisztában vagyok vele,hogy nagyon mesze állok a profizmustól,nem is azért rakom fel ezt a cikket és képeket,hogy dicsekedjek,de szeretném megosztani másokkal is alkotásom.Olyanokkal,akik több rutinnal rendelkeznek mint én,és szakértő véleményt nyilvánítanak,talán néhány praktikus jó tanáccsal is megfejelve.
Ezeket előre is köszönöm mindenkinek.
A műszerfal.
A műszerfal
2013.02.20.
Lipi, Budapest
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
hobbista
2013.02.24. 12:29:14
Sia, Lipi!
Szép a járműved, és a színeket is eltaláltad (szerintem se volt teljesen fehér a gép, de nem vagyok szakértő), de a kosz/kormozódás lehetne egy kicsit kidolgozottabb: kicsit árnyaltabban vidd fel, mondjuk száraz ecseteléssel, így olyan vízfestékes hatása van. A vörös csík kopása is lehetne jobb: kicsit rendszertelenebb és/vagy logikusabb elosztásban. További sikeres folytatást az elfekvő makettekkel!
glights
2013.02.24. 19:03:45
Üdv! Tényleg jól eltaláltad az alapszínt! Melyik gyártó, melyik színe?
G4beM
2013.02.24. 19:28:25
Szia! Én is csak a koszolást és koptatást tudnám felhozni hibának, jobban át kellett volna gondolni. Illetve ahogy mondták előttem, száraz ecseteléssel kellene megpróbálnod legközelebb. Főleg a hajtómű körüli rész világít nekem nagyon, de a szárnyak belépőéleit is biztosan bekormoltam volna.
Festéklepattogásra egy jó tipp: felkensz/felfújsz egy réteg enamel (olaj) festéget, mondjuk fémszínt, rozsdát, egyebet, amit szeretnél majd, hogy kilátsszon. Száradás után lekened sima hajlakkal. Ha megszáradt, rögtön felkened/felfújod rá a fedő színt, jelen esetben a piros csíkot akrilfestékkel! Fontos, hogy akril legyen, mert csak akkor működik. A hajlakk száradás után vízzel oldható. Vizes ecsettel finoman elkezded felmosni, vagy akár fogpiszkálóval felkaparni az akrilréteget. Így olyan hatást érhetsz el, mintha ténylegesen pattogna a festék. Először azért próbáld ki valahol, hogy mi a trükkje. Amit nem kaparsz le akrilt, a száradás után elég ragaszkodó lesz, szóval nem fogja eldobni magát a lakktól.
De azért nem rossz. Sok sikert a továbbiakban!
(Ó, és Humbrolt is gyártanak még.)
Ceró
2013.02.24. 22:12:44
Szia Lipi!
Koszolás! :-) Én még grafitport ajánlom neked a kiálló részek koszolására...,1000-es csiszpapír,ceruza grafitot megcsiszolod rajta és az újaddal finoman felkened.Tökéletes lesz! :-)Vagy temperafesték/víz és finoman átmosni a kívátn részeket.
T.: Ceró
Az erő legyen veled!
Lipi
2013.02.25. 11:08:54
Sziasztok!
Az alapszínt én kevertem ki,a Humbrol 28-as,"camouflage grey" (a rewell kódját nem találtam meg sajnos),és a Rewell 371-es (a Humbrol megfelelője a 196-os,"light grey") kb. 2/3-1/3 arányú keverékéből.
Hát,nem tudom.Itt Pesten 6 modell-makett boltot jártam végig,az összeset amit a neten találtam,de mindenütt azt az infót kaptam,hogy a Humbrol-t már ne is keressem,mert nem gyártják.Helyette javasolták a Rewell-t,mint ecsetelésre is megfelelő festéket.
Köszönöm a tanácsokat,és a biztatást. :) Ezzel kapcsolatban volna felétek egy kérdésem.A száraz ecsetelésről,mint módszerről már hallottam,(pl.a panel vonalak kiemelése) a művelet lényegével is tisztában vagyok,(a felhordott festéket száraz ecsettel leitatni) de magát a műveletet elmagyaráznátok?Pl. hogyan csináljátok a panel vonalak kiemelését,a koszolást,az utána felhordott festék nem takarja le az ecsetelés nyomát?Stb.
Volt a közelünkben egy kis vegyes profilú makett bolt.Sajnos már bezárt.Már később,amikor kész volt a makett,megismerkedtem egy idősebb úriemberrel itt.Sajnos csak utána.Mert egy Isteni tippet hallottam tőle,amit azután egy kisebb (1:144) Rewell bombázón kipróbáltam.Szépen működött,tehát nagy gépen még jobb lehet.Ő a kopást rep.gépeknél úgy oldja meg,hogy a törzset először lefesti fém(alumínium) színre.A koptatandó helyeken,felvisz rá foltokban fényes lakkot.Majd felrakja a tulajdonképpeni festést,amit tűvel a lakkozott részeken finoman lepattintgat,megkarcol.Az eredmény a festék alól kivillanó fémszínű géptest.Ez majdnem ugyanaz végül is amit G4beM-e javasolt.A nagy ötletek egymástól függetlenül jutnak eszébe a találékony embereknek úgy látszik. :)
A grafit poros megoldásról még nem is hallottam,de nagyon jónak,és könnyen kivitelezhetőnek tűnik.
Köszönöm mindenkinek még egyszer. :)
gabes
2013.02.25. 11:54:31
Szia Lipi!
Szép lett a gép, a koszolást leírták!
A színekhez csak annyi kiegészítést hadd tegyek hozzá, hogy az egész gép egyszínű,(hajtómű, fegyverzet, a hátulja és a teteje is.) kivéve a piros részeket, a mailedre küldtem egy referencia fotót amin nagyon jól látszik!
Jó makettezést!
Gábor
G4beM
2013.02.25. 12:11:29
Szárazecsetelés: A lényeg, hogy lehetőleg rövidebb szőrű ecsettel csináld. Belemártod a festékbe, majd egy papírtörlővel szinte teljesen letörlöd róla. Akkor jó, ha már csak alig látszik a fehér papírtörlőn és az ecseten, hogy van benne festék. (nem árt kipróbálni egy roncson vagy valamin, hogy kell e még) Ekkor fogod az ecsetet, és a kívánt helyeken elkezded egyenletes mozdulatokkal "simogatni" a felületet. Főleg a kiálló részeken fogod látni az eredményt. Egyenes felületeken is működik, csak többször kell végigmenni rajta. Sok sikert hozzá!
Luthor
2013.02.25. 14:16:55
Méltányolom én is az építést, nagy SW fan lévén. Még én is csak gyűjtöm a bátorságot ehhez a darabhoz, mivel rengeteg feljavítás, átépítés kell hozzá; a szép festésről nem is beszélve.
Magáról a Vörös 5-ösről temérdek referencia érhető el, csak egy linket adok:
http://www.modelermagic.com/?p=5942
Az oldal keresőjébe beírva, hogy "x-wing red 5" még kb 30 cikket nézhetsz végig, szebbnél szebb képekkel.
Ami a "weathering"-et illeti (koszolás, koptatás és társai), könyveket lehetne megtölteni a technikákkal és anyagokkal. A legegyszerűbb, ha "élőben" (pl. Youtube) nézed meg őket, kismillió tutorial érhető el. (Kulcsszavak: weathering, chipping, drybrushing, oil washes, stb...)
Ha van még elfekvő SW készleted és nem akarsz vele bíbelődni, itt a fórumon hamar találhatsz rá vevőt. ;-)
Üdv, Luthor
hassan
2013.02.26. 09:08:38
A grafitpor egyszerű és gyors módszer, de könnyű más helyeken is bekoszolni, összefogdosni a gépet. ilyenkor én egy tiszta radírral egyszerűen leradírozom a nem kívánt vagy rosszul sikerült koszolást. Felvitelre az ujjadon kívül lehet használni pl. fültisztító pálcikát, rövidre vágott szőrű ecsetet, vagy normál ecsetet, amelyiket megfelelőbbnek találod a kívánt hatáshoz. Ilyenkor mindig keletkezik egy kis fölösleges grafitpor a felületen, én ezt egyszerűen le szoktam fújni. Miután felvitted ne fogdosd, mert elmázolod. Miután a makett megkapta a végső lakréteget az egyben rögzíti a grafitport is, utána már nem mázolódik el.
A pozitív panelvonalakat kiemelheted száraz ecseteléssel, a negatívokat befolyatással, rotringos kihúzással ( itt minél lágyabb a grafit, annál sötétebb, hangsúlyosabb lesz a vonal), vagy kaphatóak panelvonal kihúzó filcek több színben. Ezeket ha fényes lakkon használod és hibázol, akkor az ujjaddal letörölheted. Igazán jól matt felületen fognak, de ott a hiba csak festéssel javítható. Lehet játszani még a vonalak mentén elő- és utóárnyékolással is.
Bocs, hogy ilyen sokat okoskodtam, de szeretem a SW maketteket (én is építettem kettőt és nemrég beszereztem egy harmadikat)és csak segíteni szerettem volna egy rajongótársamnak! Jó építést!
Ceró
2013.02.26. 12:39:24
Szia Lipi!
Egy jótanács!
Matt festékkel festett modelt ne moss át semmivel ,mert beszívódig a felületébe és az eredeti szín megváltozik.Nekem így lett fehérből szürke!
T.: Tibor
Lipi
2013.02.26. 23:18:41
Köszönöm mindenkinek a tippeket.Nem érzem őket felesleges "okoskodásnak",sőt!
Hiszen ugye a jó pap is holtig tanul.... :)
Ha az embert elkapja ez a gépszíj,onnantól nem igazán van megállás.(legfeljebb szünet)Mindig újabb és újabb makett ötletei vannak,és igyekszik mindig még jobbat építeni,mint az előző.Mindent megteszünk,hogy minél tökéletesebb legyen. :) Ahogy egyszer a keresztfiamnak mondtam,amikor ő is makettezni kezdet:"A makett akkor jó,ha "ÉL".Amikor ránézel,nem egy kicsinyített játékot látsz,hanem magát az igazi,megmintázott járművet.Amikor várod,hogy beinduljon a hajtómű,felbőgjön a motor,dördüljön az ágyú....mert el KELL,hogy tudjon indulni,hiszen az maga a jármű!"
Szóval mindnyájan erre törekszünk,és bolond lennék nem szívesen fogadni tanácsokat,amik segítenek ezeket elérni. :)
ecsetes
2013.02.27. 13:11:33
Szia Lipi!
Hombrol festékeket itt találsz: www.makettvilag.hu van 2 kisker üzletük is az egyik pl. az Auróra utcában. Nem tudom melyik boltban mondták h nem gyártják már.
A koszolás szerintem relatív, legfeljebb a filmben látottakra lehet alapozni, ami olyan emberek elképzelése alapján készült, akik még nem hajtottak végre űrutazást. Mint ahogy én se. Eddig. :) Szóval gratula a géphez!
Lipi
2013.02.27. 23:23:14
Köszönöm a tippet,mindenképpen utána nézek.Köszönöm az elismeréseiteket is. :) Nagyon jól esnek és egy kis bátorságot,önbizalmat adnak a továbbiakhoz.
Mivel annyiszor szóba került a koszolás,ha nem untatlak titeket,elmondanám az én perspektívám is,hiszen ennek alapján készült a gép. :)
Szóval mint ecsetes nagyon helyesen írta,az űrutazásban tapasztalatom nincs.Sajnos. :D Így csak az idevágó,elolvasott tudományos cikkekre,a sci-fi könyvekre és a filmben elhangzottakra tudtam alapozni.Először arra gondoltam,hogy a koszolást körülbelül úgy oldom meg,ahogy a valódi űrhajókon látható,visszatérés után.De rájöttem,hogy ez nem megy.Mert a légkörbe visszaérő gép felizzását a valóságban nem viselné el a kabin sem,de a lézerágyúk,a szárnyak is gyertyaként olvadnának le.Hogy ez mégsem így történik,annak nyilván az az oka,hogy a légkörbe való belépéskor,aktiválják az erőtér pajzsokat.(Nyilván ezért nem lépnek be soha a légkörbe a TIE vadászok.)De akkor (mivel ezeken a nagy energiájú lézersugarak sem mennek át) ezen nem mehet át a hő.Vagyis a gépen nem lehet felizzásos sérülés.Marad tehát a robbanásokon átrepülve lerakódott kormozódás,illetve a gép közvetlen közelében elrobbanó energia töltetek okozta égés.De a robbanások izzó gázfelhői,az űrben,annak sajátosságai miatt,csak század-ezred másodpercekre jönnek létre,tehát a szennyeződés nyilvánvalóan a gép orra körüli részeken koncentrálódik.Maradnak még a szárnyak.Az ott lévő szennyeződések,a hajtómű gondolákon javítást végző szerelők nyomai,hiszen egy,a puszta létéért küzdő csoportnak,biztosan nincsenek "spéci" szerelő platformjai.Így,ha valami kisebb javítást kell eszközölni,valószínű a szerelők minden kecmec nélkül felmásznak ahol lehet,és dolgoznak.És nem is mindig makulátlan cipőkben. :)
Szóval röviden ezek voltak az én szempontjaim,mivel ahogy feljebb írtam,igyekeztem a lehető legéletszerűbben megcsinálni ezt a gépet.
hassan
2013.02.28. 12:29:31
Sziasztok!
Obi Wan gépének építésénél a filmet akartam alapul venni, de nem kevés gondot okozott, mert tulajdonképpen minden jelenetben máshogy nézett ki, még a koszolódás mértékét figyelembe véve is. Viszont láttam néhány munkát a neten, amik "fantázia szülte" SW univerzum beli egységek festését kapták, teljesen az építő fantáziájára bízva. Ez már a sci-fi fiktív verziója vagy egy What if? kategória a sci-fin belül, de ha nem egy konkrét filmbeli eszközt készítünk, akkor talán nem kell annyira ragaszkodni mindenhez, hiszen ebben a kategóriába rengeteg fantázia szülte scratch build dolog is belefér, ami egy sörös dobozból, fél kókuszdióhéjból és más egyebekből készülhet.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció