Pintér György - Múzeumi krimik
Az eredeti jármű
A vontatótraktor fejlesztését 1942-ben kezdte meg a YaAZ (Yaroslav Automobile Plant). A meghajtószerkezetét,valamint a futóművét a T-60-as harckocsitól vették át, a motor viszont kényesebb téma volt, mivel a GAZ nem tudott elegendő mennyiséget legyártani. Ezért sok példányba az amerikai gyártmányú GMC dízelmotort építették be (1943). A GMC-4-71 4 hengeres 2-ütemű,valamint 110 lóerős motorjának segítségével a vontató elérte a 38 km/órás sebességet. Körülbelül 8 tonnányi terhet volt képes vontatni, így például a 152 mm-es Howitzer vontatására is tökéletesen alkalmas volt.
A készlet
Két szóval elég lenne jellemezni az egészet: igényesség és tartalmasság. Kb. 600 db alkatrész, fotómaratott részek, hatféle variáció a matricázáshoz, szemenkénti lánctalp, lőszeres ládák,precízen elkészített fa textúrák stb… Részletes a motortér és a futómű is, maga a motor kb. 40 darabból áll. Ebből a készletből a kései változat kicsinyített mása készíthető el, de kapható a korai változat is.
Építés
Először a részletekben gazdag motort kell összeállítani, amely szinte precíz másolata az eredeti gmc-4-71-es dízelmotornak. A motor (és hűtőrács) összeállítása után következik a torziós rudas felfüggesztés, amely "működőképes". Itt elsőre egy kicsit bonyolult lehet a dolog, a legjobban a rudakkal kell vigyázni, no és persze óvatosan a ragasztással. Ezután jön az alváz összeállítása, itt szintén problémás lehet a váltók rudazatainak leválasztása a keretről. Én ezeket lecseréltem drótokra. A kabin és a plató minden részlete pontosan illeszkedett, bár az ajtókkal (és ablakokkal) egy kicsit megszenvedtem. A szélvédők elkészíthetőek nyitott állapotban is, az oldalsó ablakok feltekert ill. letekert helyzetbe ragaszthatóak, nyitott és zárt is lehet a motortér stb.
A szemenkénti lánctalp szépre sikeredett, ám találni néhány lánctagot (leaglábbis én találtam), amelyeken a kapcsolódást biztosító bemélyedéseknél nincsen perem, ezért hiába is van összeakasztva a két láncszem, könnyen szétválnak.
Festés
A festés Revell akrillal készült (alapja dark green 68; ezt világosítottam egy kicsit),és csak ecsettel dolgoztam. A lánctalpat először antracit színnel festettem át, majd acélszínű akrillal szárazecseteltem. Később az egészet égetett umbra és sienna olajfestékekkel "mostam" át.
Az utómunkák és effektek mind olajfestékekkel (zöld, fehér, fekete stb.) és pasztellkrétaporokkal készültek. A motornál egy számomra új AK interactive löttyöt használtam (engine grime AK 082).
Nagyjából ennyi, és szívesen fogadom a kritikát, észrevételeket és tanácsokat.
u.i.: A ponyvatető rúdjai még csak lefestett állapotban szerepelnek a képeken.