Ya-12 tüzérségi vontatótraktor

Ya-12

1:35, MiniArt No.35140 (2012)
Pintér György - Múzeumi krimik Az eredeti jármű

A vontatótraktor fejlesztését 1942-ben kezdte meg a YaAZ (Yaroslav Automobile Plant). A meghajtószerkezetét,valamint a futóművét a T-60-as harckocsitól vették át, a motor viszont kényesebb téma volt, mivel a GAZ nem tudott elegendő mennyiséget legyártani. Ezért sok példányba az amerikai gyártmányú GMC dízelmotort építették be (1943). A GMC-4-71 4 hengeres 2-ütemű,valamint 110 lóerős motorjának segítségével a vontató elérte a 38 km/órás sebességet. Körülbelül 8 tonnányi terhet volt képes vontatni, így például a 152 mm-es Howitzer vontatására is tökéletesen alkalmas volt.

A készlet

Két szóval elég lenne jellemezni az egészet: igényesség és tartalmasság. Kb. 600 db alkatrész, fotómaratott részek, hatféle variáció a matricázáshoz, szemenkénti lánctalp, lőszeres ládák,precízen elkészített fa textúrák stb… Részletes a motortér és a futómű is, maga a motor kb. 40 darabból áll. Ebből a készletből a kései változat kicsinyített mása készíthető el, de kapható a korai változat is.

Építés

Először a részletekben gazdag motort kell összeállítani, amely szinte precíz másolata az eredeti gmc-4-71-es dízelmotornak. A motor (és hűtőrács) összeállítása után következik a torziós rudas felfüggesztés, amely "működőképes". Itt elsőre egy kicsit bonyolult lehet a dolog, a legjobban a rudakkal kell vigyázni, no és persze óvatosan a ragasztással. Ezután jön az alváz összeállítása, itt szintén problémás lehet a váltók rudazatainak leválasztása a keretről. Én ezeket lecseréltem drótokra. A kabin és a plató minden részlete pontosan illeszkedett, bár az ajtókkal (és ablakokkal) egy kicsit megszenvedtem. A szélvédők elkészíthetőek nyitott állapotban is, az oldalsó ablakok feltekert ill. letekert helyzetbe ragaszthatóak, nyitott és zárt is lehet a motortér stb.
A szemenkénti lánctalp szépre sikeredett, ám találni néhány lánctagot (leaglábbis én találtam), amelyeken a kapcsolódást biztosító bemélyedéseknél nincsen perem, ezért hiába is van összeakasztva a két láncszem, könnyen szétválnak.

Festés

A festés Revell akrillal készült (alapja dark green 68; ezt világosítottam egy kicsit),és csak ecsettel dolgoztam. A lánctalpat először antracit színnel festettem át, majd acélszínű akrillal szárazecseteltem. Később az egészet égetett umbra és sienna olajfestékekkel "mostam" át.
Az utómunkák és effektek mind olajfestékekkel (zöld, fehér, fekete stb.) és pasztellkrétaporokkal készültek. A motornál egy számomra új AK interactive löttyöt használtam (engine grime AK 082).

Nagyjából ennyi, és szívesen fogadom a kritikát, észrevételeket és tanácsokat.

u.i.: A ponyvatető rúdjai még csak lefestett állapotban szerepelnek a képeken.
DSC_0953
DSC_0953
eredeti
eredeti
DSC_0953 (1024x683)
DSC_0953 (1024x683)
DSC_0967
DSC_0967
DSC_0955
DSC_0955
DSC_0960
DSC_0960
DSC_0964 (2)
DSC_0964 (2)
DSC_0800
DSC_0800
DSC_0934
DSC_0934
DSC_0942
DSC_0942
DSC_0935
DSC_0935
DSC_0375
DSC_0375
46029200
46029200
2013.05.17.
Utolsó módosítás: 2013.05.19.
kx237
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
BToomi
2013.05.18. 09:26:28
Szia!
Gratulák nagyon szép munka.Esetleg az épités folyamatáról nem raknál fel néhány képet (ha van).
Főleg a motor érdekelne.
kx237
2013.05.18. 22:10:51
Szia és köszi a hozzászólásodat!
Az építés alatt kevés képet készítettem, de amit tudok, azt feltöltöm ide.
Egyébként az eredeti motorról is van képem, ha kell, akkor felrakom azt is.
Üdv: kx237
BToomi
2013.05.18. 22:35:36
Köszi a képeket.Persze rakd csak fel.Én is kacérkodom a gondolattal hogy beszerzek egy ilyen masinát.Ezért érdekelnek a képek róla.
De elöbb szeretném elkezdeni a most beszerzett Miniart T-70M páncélosomat.
kx237
2013.05.18. 23:00:56
Ha egyszer beszerzed és nekikezdesz, akkor ajánlom ezt az oldalt:
http://www.bronetehnika.narod.ru/ya12/ya12_2.html
Vannak itt képek is, de rajzokat is találsz legalul (többek között a motorról és a felfüggesztésről, de még a műszerfalról is akad ábra).
Egyesek szerint a T-70m tornya nem pontos (asszimetrikusnak kéne lennie), de olvastam olyan kritikát is, ahol a szimmetrikus kialakításút tekintik a jónak. Bár ez engem egyáltalá nem zavarna. Lehet jobban jártam volna, ha én is T-70-est veszek, és nem a SU-76-ost, ami nem épp egy álommakett.
További jó makettezést!
Gab77
2013.05.20. 21:52:36
Szia!Nekem nagyon tettszik,ha tényleg ecsettel készült akkor le a kalappal!(ha nem akkor is)Profi munka,csak így tovább.Remélem még látunk hasonló szép munkát tőled.Gratula további jó makettezést!:)Üdv:G.
kx237
2013.05.22. 16:14:26
Szia és köszönöm! Egyelőre még mindig 100 %-ban ecsettel dolgozom, egy ideig marad is így. Örülök, hogy munkám elnyerte a tetszésedet. Üdv: kx237
Israti71
2013.05.23. 08:16:18
Üdv!
Magához a témához nem tudnék hozzászólni,mert nem ismerem ezeket a korabeli masinákat,de amit látok az tetszik.Különösen az ecsetes kivitelezés.Tudom hogy megoszlanak a vélemények az ecsettel és a pisztollyal festők között (örökzöld),de mivel én is 100%-ban ecsettel tolom,tudom hogy nem könnyű szépen festeni(de lehet) vele.A nagy felületeknél különösen így van ez,de itt ennél a makettnél nagyon szépen sikerült az ecsetes alkalmazás.Az ecsetnél külön meg szeretném említeni,hogy ott az a rengeteg apró alkatrész amit szintén le kell festegetni( sok-sok munkaórát beletéve),és azokat is szépen.Tehát mindent egybe vetve,bár nem kritizálni szeretném a pisztolyos megoldást( ami szintén gyönyörű munkákat eredményezhet),mindenképpen védelmembe venném az ecsetet,és szeretném elismerésemet kifejezni azok felé akik így dolgoznak a maketteken és produkálják ezeket a szép miniatűröket.
Üdv: D.A
kx237
2013.05.24. 22:27:12
Szia!
Ennél a járműnél annyiban volt könnyebb dolgom, hogy többnyire mindenhol fa textúra van, amelyet szinte lehetetlen elrontani ecsetes festéssel (na jó, azért a festék sűrűségére figyelni kell). Egy éve makettezek, és már néhányszor elgondolkodtam rajta, hogy beszerzek egy kompresszort meg egy pisztolyt, de eddig még sose jutottam el a vásárlásig. Először is inkább az ecsetelési technikámat szeretném tovább fejleszteni. A hígítást már nagyjából kitapasztaltam, de talán másféle festékekkel is meg kéne próbálkoznom, ugyanígy újabb féle-fajta ecseteket beszerezni. Aztán egyszer jöhet a szórópisztoly, a többszínű álcafestések, komolyabb technikák stb... mindent a maga idejében. Egy biztos: ecsettel egy szép munkát elkészíteni nem könnyű feladat, és igen, ott az a sok munkaóra (főleg ha több rétegben, nagy felületeken kell a festést felvinni)
Köszönöm a hozzászólásodat, és örülök hogy tetszik a munkám. További kellemes makettezést!
Üdv: Kx237
Törzsbusz
2013.05.25. 20:38:40
Üdv!
Ez a típus volt a magyar Gödöllő-800 (Csepel-800) vontató alapja. Készül hozzá ez a konverzió idén. üdv
Törzsbusz
2013.05.25. 20:39:40
- mondjuk ez a késői verzió.
Mekett
2013.05.26. 18:03:11
Nagyon szép! Megérte szöszölni a 600 darabbal.
kx237
2013.05.28. 00:04:40
Törzsbusz!
Ezt a típust nem ismertem, de így rövid kutakodás után felkeltette az érdeklődésemet. Még tervezem néhány szovjet tüzérségi vontató megépítését (voroshilovetz, stz-5, komsomoletz...), és persze egy-két magyar gyártmányú gépet is jó lenne már végre a gyűjteményemben tudni. Köszi az infót!
Mekett!
Köszönöm! Az elején kicsit nagy falatnak tűnt az a 600 alkatrész, de végül is öröm volt megépíteni.
Üdv: Kx237
seaman
2013.07.29. 15:13:43
Üdv!
Most olvastamel a cikkedet és a makett is jó. Írod, hogy ecsettel dolgozol akril festékkel. Én nem használtam ez idáig akrilt, féltem tőle, hogy ecsettel nem lehet szépen festeni. Ezért, szeretnélek e-mail-en megkeresni, ezzel kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni tőled. A konyabela@tonline.hu megtalálsz! Előre is kösz!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció