Yamaha YZR 500 Antena 3 D'Antin

Yamaha YZR 500 Antena 3 D'Antin

1:12, Tamiya, Reji No.14078, 039 (2000)
Pintér György - Múzeumi krimik Először is általánosságban a két készletről. Tamiya 1:12-es motort ez előtt még nem raktam össze, de ezek tipikusan azok a készletek, amikről elmondható, hogy beleöntöm a dobozba a festéket, a ragasztót, összerázom, és készen van. Mellékelnek hozzá kisebb-nagyobb csavarokat a csavarhúzóval együtt, elektromos kábelt és kétfajta plexit az orridomhoz. A kit részletes, pontos, sorja- és beszívódásmentes, szóval tökéletes. Ha valami mégsem passzol a helyére, akkor nézd át még egyszer, mert biztosan Te hibáztál valahol.
Mindez már nem igazán mondható el a Reji kiegészítő matrica szettjéről. Az enyémben két helyen volt hiba, ami nem is a színeket és formákat illeti, hanem a matrica minőségét. Az orridomra mellékelt raszteres fekete díszítés a langyos vízbe való helyezés után darabokra tört. Használhatatlan. A mellékelt carbon fiber matrica szintén, mivel szinte teljesen hiányzik róla a minta. Akkor vehető ez igazán észre, ha fény felé fordítva, döntve a szemünk elé vesszük. De szerencsére volt még máshonnan ilyen carbon matricám.

A motor összerakására/szerelésére nem igazán akarok sok szót fecsérelni, mert egyszerűen nem lehet elrontani, csak követni kell az összerakásiban foglaltakat. Egy-két tuningolásra térnék ki. A hűtővízcsövekre alufóliából vágott csíkokat ragasztottam, ezzel imitálva a csőbilincseket. A hátsó sárvédőt, valamint a hűtőlevegő beömlőjét carbon matricával vontam be, bár ez utóbbi nagy része az idom alatt láthatatlan marad. A matricázáshoz Mr. Mark Softer lágyítót használtam, de csak hígítva (kb. 50-50%), különben "szétmarja" a matricát. A motorhoz mellékelt elektromos kábeleket a bekötési pontokhoz rögzítettem, de én kiegészítettem a kábelezést még sárga színűvel is, aminek a beszerzése nem volt egyszerű. Lehet kapni elektromos boltokban, de csak a jobban felszereltekben. A kipufogókat, a hajtott vagy toldott részeknél "megégettem" Tamiya X-23 clear blue, X-24 clear yellow és Humbrol 68 purple festékkel. Nem is lett olyan rossz. Már a motor megvételekor tudtam, hogy az másképpen lesz "felöltöztetve", mert ez a matricázat nem tetszik, amúgy a matrica minőségével semmi gond nincs.

Egy kis tájékozódás után találtam rá a Reji készletére, mely egyébként használható a Tamiya 14076 Red Bull Yamaha WCM YZR 500 '99 készletéhez is. A készletben Max Biaggi és Carlos Checa motorjának dekorációi találhatóak. Én eredetileg Max gépét szerettem volna elkészíteni, de egy kis malőr történt, melynek során az egyik 4-es rajtszám "zátonyra futott". Így nem sok választásom maradt. De utólag nem bánom, mert jól mutat a bikafej a 7-es számon. Az orridomhoz jelzett D1-es alkatrész ehhez a géphez nem kell, ezért beleragasztottam, pillanatragasztóval kitömítettem, majd síkba csiszoltam. Szintén nem kell a két oldalsó idomba jelzett C3 és C4 alkatrész. Az illesztési helyükbe vékonyított öntőkeret darabot dugtam jó szorosan, beleragasztottam, majd elvágtam és síkba csiszoltam. Így jártam el az üzemanyagtank A45-ös alkatrészével is. Ezt később a Reji 1001-es készletének 10-es alkatrészével pótoltam. Sokat dob rajta.

Az egyik nagyon fontos dolog, hogy a két fél alkatrészből álló idomokat, üzemanyagtankot úgy ragasszuk egymáshoz, hogy az illesztési csíkok a későbbiekben láthatatlanok legyenek. Én ehhez pillanatragasztót használtam. Kicsivel több pillanatragasztót folyattam az illesztési helyekre, hogy ne csak összeragassza őket, hanem tömítse is azokat. A tank és az idomok esetében ezután a következőképpen jártam el: összeragasztás és eldolgozás után 2000-es, majd 2500-as vizes polírpapírral csiszoltam meg a felületeket. Nem csak a ragasztottakat, hanem mindegyiket. Ezután háromszor Tamiya pasztával felpolíroztam a felületet. Ezek nagyon fontos dolgok Tamiya spray-jel való festés előtt. És persze ne felejtkezzünk meg a festés előtti zsírtalanításról sem.
A munka (számomra) legnehezebb része az idomok festése volt. Egy tanács: zárt térben (lakás, garázs) ne próbálkozzon senki, nem fog menni. Nekem legalábbis nem ment. Ehhez a kinti levegő ajánlott, enyhe légmozgás mellett, 20oC felett, de ne legyen forróság se. Sajnos a Tamiya TS spray ennyire kényes, viszont gyönyörű eredményt ad, ha valaki belejön az ezzel való festésbe. Nekem még nem igazán sikerült. A legnehezebb a két oldalidom lefestése volt. A TS 26 Pure White-val való lefestés és teljes száradás tán jöhet a TS 49 Bright Red. Tamiya maszkoló szalaggal ki kell takarni a Marlboro ék alakú jelét. Itt érdemes több fényképet megnézni. Vigyázni kell, hogy a két oldalon minél egyformább legyen az eredmény. Egy-két apró tanács, ami sokat segíthet. A maszkoló szalagot húzzuk ki valamire (nekem erre a célra 30 cm-es vonalzóm van), és vonalzó mellett éles szikével vágjuk le a szélét, mert az nem egyenes, és a festéskor látszani fog. Ha megvan a kitakarás, a maszkoló szélét körömmel (én fogvájóval csináltam) közepes nyomással simítsuk jól oda az idomhoz, hogy a festék még csak véletlenül se folyjék be alá. Ha úgy gondoljuk kész, akkor jöhet a festés.

A maszkoló eltávolítása után a piros és a fehér szín közötti szintkülönbséget 2000, majd 2500-as mindig vizes polírpapírral egyenlítsük ki. Vigyázzunk, ne járjunk úgy, hogy még nem jó, még nem jó, már nem jó. Ez főleg az éleknél eshet meg nagyon hamar. Nekem az egyik oldalt kétszer, a másikat háromszor kellett festenem különböző (maszkolás, polírozás) hibák miatt, mire számomra megfelelő lett. A készre festett idomokat én egy sor polírpasztával simítottam, majd három réteg Tamiya vaxot adtam neki. Nagyon szép fényt ad, portaszító, és nem látszik meg rajta az ujjnyom.

A matricázás nem jelenthet gondot, csak követni kell az útmutatókat. Egy kis csavar a dolgokban, hogy a Reji útmutatóban a 3-as és a 10-es számú matrica helye fel van cserélve. Azért ide is egy kis segítség. A motor alsó idomának legalján lévő Reji 18-as matricát úgy kell feltenni, hogy az hátulról nézve legyen olvasható. Az idomokat fölcsavaroztam, de már korábban, a rajta lévő szegecseket hajómakettezésben használatos fém szegecsekre cseréltem. Szerintem jobban mutatnak.

Több hónapi munkám végére értem, és tetszik amit látok. Úgy érzem, fogok még Tamiya motort összeépíteni, mert öröm vele dolgozni. Mindenkinek ajánlom. És természetesen várom az észrevételeket a motorral kapcsolatban. Sajnos fotózásban sem vagyok jó.

Itt szeretnék köszönetet mondani Szőke Bertalan barátomnak, akinek szereztem egy pár ősz hajszálat állandó kérdezősködésemmel. De állta a sarat és mindig önzetlenül segített.
Motor 002
Motor 002
Motor 003
Motor 003
Motor 004
Motor 004
Motor 005
Motor 005
Motor 006
Motor 006
Motor 007
Motor 007
Motor 008
Motor 008
Motor 010
Motor 010
Motor 011
Motor 011
Motor 012
Motor 012
Motor 013
Motor 013
Motor 014
Motor 014
Motor 015
Motor 015
Motor 016
Motor 016
Motor 017
Motor 017
Motor 018
Motor 018
Motor 019
Motor 019
Motor 020
Motor 020
Motor 021
Motor 021
Motor 022
Motor 022
2008.06.06.
KossuthLajos
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció