A legkisebb Zeppelin, a legnagyobb drótakadály

Zeppelin Staaken R.VI

1:72, Roden No.050 (2008)
Pintér György - Múzeumi krimik A Roden első nagy dobása annak idején az An-12 volt, ahonnan az ukrán gyártó érdeklődése egyre inkább az első világháború drótakadályai felé fordult. Most eljött az ideje, hogy egyszerre lepjék meg a nagygépek és a kétfedelűek szerelmeseit egy igazi kuriózummal, az első világháború legnagyobb gépével, a Zeppelin Staaken R.VI.-tal.

Zeppelin Staaken R.VI.
Zeppelin Staaken R.VI.


Míg az Antonovnál még számos kívánnivalót hagyott maga után a gyártástechnológia, az ukrán cég mára túllépett ezeken, igazán szép munkát adott ki a kezei közül.

Sorjával csak elvétve találkozhatunk, jobbára a szárnyak peremén. Persze ez később változhat az öntőszerszámok kopásával. A felületek egy részét polírozni kell, mert itt-ott szemcsés lett a műanyag.
Beszívódást csak pár vastagabb alkatrészen találtam, ilyenek voltak a bombák és a műszerfal.

A repülőgéptörzs belső fala teljesen csupasz, viszont a belső tér berendezéséhez óriási mennyiségű alkatrészt kapunk, amikkel részletesen kidolgozhatjuk, ami a nagyméretű ablakok mögött van.

Kapunk néhány, a repülőgép földi kiszolgálásához használt eszközt, ami megkönnyíti a vinnyettára, vagy diorámára helyezést. Például kapunk létrákat és a tartóbakokat.

Az összeállítási útmutató áttekinthető, részletes és segítőkész. Ez egyébként az ukrán cégre jellemző, ebben a készletben is pontos ábrákkal segítik a merevítőhuzalok elhelyezését. Ez utóbbiból lesz bőven a kész maketten.

A matricák szépek, pontosan nyomottak, és amennyire meg tudom állapítani, színhelyesek. Mellékelnek egy kis matricaívet, amin csak a felségjelzésül szolgáló kereszteket kapjuk, és három óriási lapot, amiken a Lozenge álcázómintát gyártották le előre.
Bizonyára makettezője válogatja, hogy az óriási, szabásmintával ellátott íveket helyezi-e a finoman ívelt felületekre, vagy maszkol és fest pár hónapig. Bár egyik sem tűnik könnyű feladatnak, az utóbbi mellett szól, hogy ekkora felületet lehetetlen tökéletesen beburkolni, nem beszélve a finom hajlatokról, a ki- és belépőélekről, a bordák közti hullámokról. Ahol találni, ott is érdemes lecsiszolni a finom vászonimitációt.

Köszönjük a Szikla-Főnix Kft-nek, hogy rendelkezésünkre bocsátotta a tesztelt makettet.
Zeppelin Staaken R.VI.
Zeppelin Staaken R.VI.
01. E öntőkeret
01. E öntőkeret
02. motor
02. motor
03. bombák
03. bombák
04. beszívódás a bombákon
04. beszívódás a bombákon
05. A kerekek
05. A kerekek
06. A motorok alkatrészei
06. A motorok alkatrészei
07. géppuskák
07. géppuskák
08. F öntőkeret
08. F öntőkeret
09. motorburkolat
09. motorburkolat
10. Függőleges vezérsík
10. Függőleges vezérsík
11. A létra
11. A létra
12. Légcsavarok
12. Légcsavarok
13. Az alkatrészt nem ismerem fel, a beszívódást igen
13. Az alkatrészt nem ismerem fel, a beszívódást igen
14. Ülés, kormánykerék és létra
14. Ülés, kormánykerék és létra
15. A motorgondola vége
15. A motorgondola vége
16. G öntőkeret
16. G öntőkeret
17. A fülke belseje
17. A fülke belseje
18. A másik verzió orr-része a lőállással
18. A másik verzió orr-része a lőállással
19. A középső függőleges vezérsík
19. A középső függőleges vezérsík
20. Az alsó vízszintes vezérsík
20. Az alsó vízszintes vezérsík
21. A farokcsúszó
21. A farokcsúszó
22. A törzs darabjai
22. A törzs darabjai
23. Az orr felső része
23. Az orr felső része
24. Az orr-rész belseje
24. Az orr-rész belseje
25. Finom szemcsék a törzs alján
25. Finom szemcsék a törzs alján
26. A felső szárnyak
26. A felső szárnyak
27. Az alsó szárnyak felső fele
27. Az alsó szárnyak felső fele
28. Az alsó szárnyak fonákja
28. Az alsó szárnyak fonákja
29. Sorja a szárnyon
29. Sorja a szárnyon
30. A belépőél mintázata
30. A belépőél mintázata
31. Átlátszó alkatrészek kerete
31. Átlátszó alkatrészek kerete
32. Szélvédőüveg
32. Szélvédőüveg
33. Lozenge szabásminta
33. Lozenge szabásminta
34. Lozenge szabásminta
34. Lozenge szabásminta
35. Lozenge szabásminta
35. Lozenge szabásminta
36. szabásminta közelről
36. szabásminta közelről
37. szabásminta közelről
37. szabásminta közelről
38. szabásminta közelről
38. szabásminta közelről
39. festési útmutató
39. festési útmutató
matrica
matrica
útmutató 01
útmutató 01
útmutató 02
útmutató 02
útmutató 03
útmutató 03
útmutató 04
útmutató 04
útmutató 05
útmutató 05
útmutató 06
útmutató 06
útmutató 07
útmutató 07
útmutató 08
útmutató 08
útmutató 09
útmutató 09
útmutató 10
útmutató 10
útmutató 11
útmutató 11
útmutató 12
útmutató 12
2008.05.03.
Utolsó módosítás: 2024.12.03.
Mekett
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Stefan
2008.05.14. 11:24:00
Impozáns kit és jó sok mindent ki lehet hozni belőle :) Köszi, hogy felraktad!
Érdekes, hogy a Gotha-hoz egyáltalán nem volt huzalozási rajz :( Ennek ellenére nekem bejönnek a Roden kitek.
xcraft
2008.05.14. 15:56:31
Hogy ez milyen egy rusnya nagy állatt gép. :)
Mindenképpen kihívás, nem is sokat láttam még összerakva...
Gondolom ezt a példányt sem fogom. :DD
Mekett
2008.05.14. 22:49:08
Stefan!

Szerintem nagyon sokat fejlődött a Roden a Gotháktól a Zeppelin Staakenig. Legalábbis amiket én annakidején a kezemben fogtam (jópár volt), sajnos elég nagy csalódást okoztak a dobozt felbontva.
Ettől még mindig tátva a szám, és nem csak azért, mert olyan monumentális. :)

Xcraft!

Teljesen igazad van: rusnya, nagy, kihívás, talán te summáztad a legjobban a készletet :)
Van rá esély, hogy fogod látni, mielőtt nyugdíjasotthonba kerülünk, mivel az összeépítés már nem rám vár. :)

Lehetett volna a cím Kiszély Andris mottója: "Hurrá, kihívás!"
hofi
2008.05.16. 19:44:53
Nekem igenis össze lesz rakva! :) Úgy tervezem, hogy a szabásmitát felhasználva indigóval átmásolom a lozenge-mintát, és kézzel kifestjük a kedvesemmel.
Nekem nem ez a változat van meg, hanem a Schütte-Lanz építésű (mer' ez egy Aviatik), de mindkét dobozban mindkét változat alkatrészei benne vannak. Illetve 3, mert a Roden idénre ígér egy Zeppelin-építésű példányt is.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció