A Roden első nagy dobása annak idején az An-12 volt, ahonnan az ukrán gyártó érdeklődése egyre inkább az első világháború drótakadályai felé fordult. Most eljött az ideje, hogy egyszerre lepjék meg a nagygépek és a kétfedelűek szerelmeseit egy igazi kuriózummal, az első világháború legnagyobb gépével, a Zeppelin Staaken R.VI.-tal.
Míg az Antonovnál még számos kívánnivalót hagyott maga után a gyártástechnológia, az ukrán cég mára túllépett ezeken, igazán szép munkát adott ki a kezei közül.
Sorjával csak elvétve találkozhatunk, jobbára a szárnyak peremén. Persze ez később változhat az öntőszerszámok kopásával. A felületek egy részét polírozni kell, mert itt-ott szemcsés lett a műanyag.
Beszívódást csak pár vastagabb alkatrészen találtam, ilyenek voltak a bombák és a műszerfal.
A repülőgéptörzs belső fala teljesen csupasz, viszont a belső tér berendezéséhez óriási mennyiségű alkatrészt kapunk, amikkel részletesen kidolgozhatjuk, ami a nagyméretű ablakok mögött van.
Kapunk néhány, a repülőgép földi kiszolgálásához használt eszközt, ami megkönnyíti a vinnyettára, vagy diorámára helyezést. Például kapunk létrákat és a tartóbakokat.
Az összeállítási útmutató áttekinthető, részletes és segítőkész. Ez egyébként az ukrán cégre jellemző, ebben a készletben is pontos ábrákkal segítik a merevítőhuzalok elhelyezését. Ez utóbbiból lesz bőven a kész maketten.
A matricák szépek, pontosan nyomottak, és amennyire meg tudom állapítani, színhelyesek. Mellékelnek egy kis matricaívet, amin csak a felségjelzésül szolgáló kereszteket kapjuk, és három óriási lapot, amiken a Lozenge álcázómintát gyártották le előre.
Bizonyára makettezője válogatja, hogy az óriási, szabásmintával ellátott íveket helyezi-e a finoman ívelt felületekre, vagy maszkol és fest pár hónapig. Bár egyik sem tűnik könnyű feladatnak, az utóbbi mellett szól, hogy ekkora felületet lehetetlen tökéletesen beburkolni, nem beszélve a finom hajlatokról, a ki- és belépőélekről, a bordák közti hullámokról. Ahol találni, ott is érdemes lecsiszolni a finom vászonimitációt.
Köszönjük a
Szikla-Főnix Kft-nek, hogy rendelkezésünkre bocsátotta a tesztelt makettet.