Dupla, vagy semmi

Zlin Z-142

1:72, Aero Team, KoPro No.7204, KPM0142 (1993)
Pintér György - Múzeumi krimik A típus nagyon elterjedt volt az MHSZ időkben, szinte minden repülőklubnál volt legalább egy gép, amit motoros repülőgépvezető képzésre, vontatásra használtak. Mikor megkaptam az Aero Team készletét, annak a gépnek a makettjét terveztem megépíteni, amivel 1987-ben egyszer volt szerencsém utasként repülni, a HA-SFX jelűt. Sajnos ebben a készletben sem a matrica, sem a kabintető nem volt ehhez jó. Később sikerült hozzájutnom a KoPro készlethez, amiben a magyar matrica a HA-SEX(?) lajstromú géphez készült. Tudomásom szerint ilyen lajstrommal nem rendelkezett egyik gép sem, de a SEX matricából könnyű SFX-et készíteni. Mivel két készletem volt, a másikból a MALÉV-festésű HA-SGF-et építettem meg.

A makettek



Az Aero Team 1993-as, a KoPro 2015-ös kiadás.
Mindkét makett alkatrészei egy-egy öntőkereten vannak, ugyanabban az alkatrész bontásban, a KoPro keretén van két botkormány is.
Az AeroTeam dobozában lévő mélyhúzott kabintető buborékos fóliából készült, így foltos lett. A KoPro-é viszont szép tiszta öntött darab, ami tartalmazza a fényszóró üvegét is. A makettek építése előtt sikerült a KoPro-tól egy új kabintetőt rendelnem, a foltos mélyhúzott kiváltására.

A KoPro öntőkerete
A KoPro öntőkerete


A makettek párhuzamos építés



Az építést a pilótafülkék összeállításával kezdtem. Nem volt nehéz, mivel csak pár darabból állnak. Néhány dolgot azért pótoltam, például a hiányzó botkormányokat, a fékszárny-kart, az ülésekhez tartozó hevedereket, és egy-egy egészségügyi dobozt az ülés mögé. A műszerfalhoz matricát használtam.
A kabin szürke festést kapott, a műszerfal borítása matt fekete lett. A kabintetőn lévő árnyékoló függönyök tartósínjét vékony drótból készítettem, a hátsó függönyök pezsgősüveg fóliából készültek és törtfehér festést kaptak.

A kabin beépítése után ideiglenesen összeállítottam a gépet és kiderült, hogy jelentősen farnehéz. Így a törzsfelek összeragasztása előtt a motorteret kitöltöttem ballasztsúllyal. A kész törzsre felraktam az orrborítást is.
A szárnyak későbbi pontos illesztéséhez két-két húzott szálból készült csapot ragasztottam a törzs oldalába. Ezután összeragasztottam a szárnyakat, furatokat készítettem a csapoknak megfelelő helyen, és kialakítottam a fényszórókat a bal szárnyakban.



A parkoló gépeken az látszik, hogy a magassági kormány kitérített helyzetben áll. Ezért a maketten kivágtam a kormánylapot a vezérsíkból és annak megfelelően rögzítettem azt. Ezután ragasztottam a helyére a darabot.
A főfutók rögzítési pontjai nagyon kicsire sikerültek, ezért azokat a törzs csatlakozásnál egy-egy rövid húzottszál-darabbal erősítettem meg, hogy elbírják majd a gép súlyát. Készítettem néhány hiányzó alkatrészt: pitotcső, csűrő ellensúly, fellépők, antenna, a kipufogó pedig méretre vágott injekciós tűből készült.

A kabintetők rögzítése után kaptak a gépek egy világos szürke alapozó réteget. Az ekkor még meglévő ragasztási és tömítési hibákat kijavítottam és fényes fehérre festettem a két makettet. Ezután maszkoltam a felületeket a további festéshez - a kabintető előtti részt, a farokrészeket és a motorborítás alsó részét.

Matricázás



A Malév gépéhez semmilyen matrica nem volt, ezért ezeket el kellett előre készíteni. A jelzéseket grafikus programmal késztettem, és Holi fehér fóliára, lézernyomtatóval nyomtattam ki.
A HA-SFX-hez adott gyári matricák közül csak a "Zlin-142" feliratot használtam fel. A többit szintén lézernyomtatással készítettem el.

A szárnyvégi lámpákat izzólakk segítségével készítettem el.

Az AeroTeam makettje
Az AeroTeam makettje
Az AeroTeam matricái
Az AeroTeam matricái
Az AeroTeam alkatrészei
Az AeroTeam alkatrészei
Az AeroTeam húzott kabintetője
Az AeroTeam húzott kabintetője
A KoPro készlete
A KoPro készlete
A KoPro matricái
A KoPro matricái
A malévos HA-SEX-hez nyomtattam matricákat
A malévos HA-SEX-hez nyomtattam matricákat
A KoPro öntőkerete
A KoPro öntőkerete
A KoPro kabintető
A KoPro kabintető
2025.10.18.
Faragó Tamás (Figaro), Dunaújváros
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Tibcsi
2025.10.19. 12:56:07
Szia,

Nagyon szépek lettek a Zlin-ek, gratulálok! A HA-SEX létezett, a HA-SFX-et módosították általam ismeretlen okokból.
Kép is van róla az Avia-infó-n: https://www.avia-info.hu/kep.php?KeresettSzo=HA-SFX&Sorszam=2&m=JUU-1
Zoli
2025.10.19. 16:42:30
Szia,

Szépek, gratula!
z
Norm
2025.10.19. 21:20:07
Szia!

Öröm ezeket a gépeket látni! Nagyon szépek lettek!

Ahogy Tibcsi is írta, a SEX valóban létezett. Írtad, hogy a SEX-ből konnyű SFX-et csinálni. Nos ha jól tudom annó egy vitorlázórepülő versenyen valaki(k) szintén úgy gondoltá, csak fordítva, hogy könnyű egyikből a másikat elkészíteni némi fekete szigetelőszalag segítségével. Akkora "sikert" aratott, hogy néhány napig ezzel az új lajstromjellel repült. Ilyen leleményességet én is láttam egyszer. Egy vitorlázórepülőnek az volt a lajstromjele, hogy OY-SEX. Nos a lajstrom elé biggyesztettek 3 betűt, nevezetesen az ENJ karaktereket. Angol tudásúak előnyben, aki nem érti, kéretik a google fordító használatát igénybe venni :)
téglatesó
2025.10.20. 09:58:12
Helló!
Nagyon szépek lettek a kis repcsik, gratula! Alaphangon nem érdekelnek a polgári repülők, de egy ilyen kis Zlinnel régóta szemezek, már csak a magyar vonatkozás miatt is. Talán egyszer belevágok egybe...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció