Pintér György - Múzeumi krimik
A típus nagyon elterjedt volt az MHSZ időkben, szinte minden repülőklubnál volt legalább egy gép, amit motoros repülőgépvezető képzésre, vontatásra használtak. Mikor megkaptam az Aero Team készletét, annak a gépnek a makettjét terveztem megépíteni, amivel 1987-ben egyszer volt szerencsém utasként repülni, a HA-SFX jelűt. Sajnos ebben a készletben sem a matrica, sem a kabintető nem volt ehhez jó. Később sikerült hozzájutnom a KoPro készlethez, amiben a magyar matrica a HA-SEX(?) lajstromú géphez készült. Tudomásom szerint ilyen lajstrommal nem rendelkezett egyik gép sem, de a SEX matricából könnyű SFX-et készíteni. Mivel két készletem volt, a másikból a MALÉV-festésű HA-SGF-et építettem meg.
A makettek
Az Aero Team 1993-as, a KoPro 2015-ös kiadás.
Mindkét makett alkatrészei egy-egy öntőkereten vannak, ugyanabban az alkatrész bontásban, a KoPro keretén van két botkormány is.
Az AeroTeam dobozában lévő mélyhúzott kabintető buborékos fóliából készült, így foltos lett. A KoPro-é viszont szép tiszta öntött darab, ami tartalmazza a fényszóró üvegét is. A makettek építése előtt sikerült a KoPro-tól egy új kabintetőt rendelnem, a foltos mélyhúzott kiváltására.
A KoPro öntőkerete
A makettek párhuzamos építés
Az építést a pilótafülkék összeállításával kezdtem. Nem volt nehéz, mivel csak pár darabból állnak. Néhány dolgot azért pótoltam, például a hiányzó botkormányokat, a fékszárny-kart, az ülésekhez tartozó hevedereket, és egy-egy egészségügyi dobozt az ülés mögé. A műszerfalhoz matricát használtam.
A kabin szürke festést kapott, a műszerfal borítása matt fekete lett. A kabintetőn lévő árnyékoló függönyök tartósínjét vékony drótból készítettem, a hátsó függönyök pezsgősüveg fóliából készültek és törtfehér festést kaptak.
A kabin beépítése után ideiglenesen összeállítottam a gépet és kiderült, hogy jelentősen farnehéz. Így a törzsfelek összeragasztása előtt a motorteret kitöltöttem ballasztsúllyal. A kész törzsre felraktam az orrborítást is.
A szárnyak későbbi pontos illesztéséhez két-két húzott szálból készült csapot ragasztottam a törzs oldalába. Ezután összeragasztottam a szárnyakat, furatokat készítettem a csapoknak megfelelő helyen, és kialakítottam a fényszórókat a bal szárnyakban.
A parkoló gépeken az látszik, hogy a magassági kormány kitérített helyzetben áll. Ezért a maketten kivágtam a kormánylapot a vezérsíkból és annak megfelelően rögzítettem azt. Ezután ragasztottam a helyére a darabot.
A főfutók rögzítési pontjai nagyon kicsire sikerültek, ezért azokat a törzs csatlakozásnál egy-egy rövid húzottszál-darabbal erősítettem meg, hogy elbírják majd a gép súlyát. Készítettem néhány hiányzó alkatrészt: pitotcső, csűrő ellensúly, fellépők, antenna, a kipufogó pedig méretre vágott injekciós tűből készült.
A kabintetők rögzítése után kaptak a gépek egy világos szürke alapozó réteget. Az ekkor még meglévő ragasztási és tömítési hibákat kijavítottam és fényes fehérre festettem a két makettet. Ezután maszkoltam a felületeket a további festéshez - a kabintető előtti részt, a farokrészeket és a motorborítás alsó részét.
Matricázás
A Malév gépéhez semmilyen matrica nem volt, ezért ezeket el kellett előre készíteni. A jelzéseket grafikus programmal késztettem, és Holi fehér fóliára, lézernyomtatóval nyomtattam ki.
A HA-SFX-hez adott gyári matricák közül csak a "Zlin-142" feliratot használtam fel. A többit szintén lézernyomtatással készítettem el.
A szárnyvégi lámpákat izzólakk segítségével készítettem el.