Zlin Z-242 L a Magyar Légierőben

Zlin Z-242L

1:72, AZ model No.AZM 7608 (2019)
Pintér György - Múzeumi krimik Ismét egy régebben készült gépemet mutatom be.
Korábban már egy társunk (mimoid, Göteborg) bemutatta a készletet, írt az építési tapasztalatairól és megmutatta nekünk a kész makettjét. A makettek fül alatt megtalálható, ezért magáról a típusról én nem írnék semmit.

A doboz és tartalma ezen az oldalon megtekinthető:
https://www.super-hobby.hu/products/Zlin-Z-242L-Guru-Military.html

Szokásomtól eltérően vettem hozzá maratást is:
https://www.super-hobby.hu/products/ZLIN-Z-242L-photoetched-parts.html

Az építés közbeni képeim elvesztek a múlt homályában, de az emlékezetes dolgokról azért írok. Voltak bőven, nem egy könnyed ujjgyakorlat volt az összeállítás. Ránézésre az alkatrészek szépek, építés közben aztán persze jöttek a bosszantó részletek.

A kabinban felhasználtam a réz műszerfalat, persze ezt is át kellett előtte alakítani, mert "természetesen" nem olyan, mint ami a gépeinkben van. A kerek analóg kijelzőket javítani kellett a digitális kijelzőkre, én kis (kb. 2 mm x 1,5 mm-es) festett szigetelőszalag-kockákat ragasztottam rá. Amúgy zárt kabinban persze nem látszik, de mi tudjuk hogy készen van. Az ülésekhez a réz hevedereket használtam. Az ülések mögötti "kalaptartó" rögzítő pántjait fóliából elkészítettem, valamint maradék műanyag darabkából a kis piros dobozt is. Az ülések háttámlái között is van egy oszlop kapcsolókkal, ezt is pótoltam.
Az első komoly gondot az okozta, hogy a műszerfal teteje nem engedte a helyére a kabin üvegezését (túl vastag), ezt duplán összeragasztott fekete szigetelő szalagból legyártottam és helyettesítettem. Szerencsére sok fotó elérhető a neten, így a színek kérdésében nem kell a gyártóra hagyatkoznunk a beltér festése során.

A műszerfal
A műszerfal


A kerekeket a "papucsok" nélkül használtam fel. Csapolni kell, mert olyan kicsik, hogy a ragasztás így a biztos. Ugyan így jártam el a futószárak törzshöz való ragasztásakor is. Ezek sikeres beállítása szerintem az esetemben a vakszerencse eredménye, hiszen a gyártó nem sokat segít.

A két törzsfél illeszkedése elfogadható, kis utómunkát azért igényelt. Mindez nem mondható el a szárnyakról, azok bosszantóan vastagok (a kilépőélnél) és pontatlanul illeszkednek egymáshoz az alsó és felső felek.

A bal szárnyon vannak a fényszórók, aminek a helyét a gyártó nem vágta ki. Az oda szánt "átlátszó" alkatrész egy homályos tömör valami. Én kivágtam a helyét, tömítettem és csiszoltam az oldalfalakat, színre festettem, 2 mm átmérőjű kerek alumínium lemezek (krémtúró fedőfólia) beragasztásával imitáltam a fényszórókat. Ezek után celluxból készítettem el az "üvegburkolatot". A felső részére később kis fehér matrica darabot tettem, mert a fotókon így látszott. Gondolom azért lett ilyen, hogy a pilótát ne vakítsa el. Végül mindkét szárnyvégen a megfelelő helyre kis húzott szál darabokat fúrtam/ragasztottam be, később lefestve ezek lettek a helyzetfények. Méricskélések sora után kis árkokat készítettem a maratott trimmlapoknak és beragasztottam azokat. Mindkét szárny kilépőéleire csináltam 2-2 statikus kisütő tüskét vékony rézdrót befúrásával. A szárnyak alá felkerültek a csűrők, a féklapokat mozgató réz alkatrészek, pitot, stb.



A szárnyak törzshöz ragasztásakor a gyártó kicsit elengedi a kezünket, nagyvonalú az útmutató. Enyhén V alakban kell beállítani, így viszont az alul keletkező rést tömítenünk kell.

A motortéren is volt mit dolgozni. Az elején lévő nyílások nagyon sorjásak és az alakjuk sem igazán pontos. A gyártó egy vízszintes, sima felületű félhengert ad motor gyanánt, én ezt teljesen levágtam az alapról, és helyette kimaradt motorblokkot ragasztottam fel félbe vágva. Az orrkúp alatti nyíláson jut a levegő a motorhoz, itt van egy kerek fekete szűrő kis fehér fecnivel, ezt festéssel imitáltam. A törzshöz ragasztás előtt a gyártó figyelmeztet, hogy tegyünk 5 gramm súlyt az orrba. Kamu... Öntsetek ólmot bele, az talán elég lesz! Én annyi horgászólmot faragtam bele, amennyit tudtam, de kevés lett, így is seggre ül a makett. Meg kellett fúrnom és rézdróttal csapolnom az első kereket, hogy majd a dioráma talapzatához tudjam rögzíteni. Kipufogó gyanánt egy kis hengert kapunk, ami köszönő viszonyban sincs a gépeinken lévő trapéz alakúval. Ezt is méretre hajtogatott alu fóliából készítettem el.

A függőleges vezérsík tetejéről a helyzetjelző lámpát le kell vágni, nekünk ott nincs, van viszont a vízszintes közepén. Oda én egy kis átlátszó öntőkeretből készült húzott szálat tettem. A maratott trimmlapokat a függőleges és a vízszintes vezérsíkba is beragasztottam, csakúgy mint a két-két statikus kisütőtüskét. Megkapta a réz mozgató alkatrészt is a vízszintes vezérsík alá.

A légcsavartollakkal és az orrkúppal nem volt gond, a festésük a méretükből adódóan kellő kézügyességet igényel (ecsettel). Az egész tengelye viszont nem akart beférni a lyukba, ezért azon fúróval kicsit tágítani kellett.

Elérkeztünk a legrosszabb részhez, a kabintetőhöz. Sajnos nagyon rosszul illeszkedik, kicsit srégan keresztbe áll. Amikor sikerült-úgy-ahogy a helyére faragnom, akkor meg nagyon látszott, hogy a felületén kialakított merevítő keret véletlenül sem párhuzamos a makett hossztengelyével. Végül a teljes keretet lecsiszoltam a kabintetőről és utólag maszkoló szalagból készítettem rá újat. Most a fényképeken láttam, hogy majd ezeket újra kell festenem. kicsit megette a festéket.

A makett tetejére és a hasa alá fényképek alapján méretre faragott rotring radírból, rézdrótból, maradék alkatrészekből, rakéták vezérsíkjaiból elkészítettem az antennákat, dudorokat, stb. Nem is igazán tudom mi micsoda, de ott vannak mint az igazi gépen. A farok alá még a kis lemez ütközésgátlót is felragasztottam aluból. Valamint a réz kiegészítőkből a felépők is a helyükre kerültek.



Ecsettel festettem a makettet, Vallejo Model Color 70.907 pale grey blue a külső szín. Fényes lakk után megkapta a gyári ék felségjeleket és oldalszámokat és egyéb feliratokat, jelzéseket. A szárnyra a járófelületet a gyártó nem jelzi, de ugye ott van a gépeinken. Én maradék matricából egyesével vágtam ki és helyeztem fel az összes(!) kis fekete csíkot, a 1,5 mm-es darabokat is.

A gépet nem koszoltam, csak a panelvonalalkat emeltem ki enyhén. Végül félfényes lakkot kapott a felület.

A képeken piros nyilakkal a saját magam által gyártott kiegészítőket, míg a zöld nyilakkal a maratott alkatrészeket jelöltem (amit korábbi képen már megjelöltem, azt később nem tettem).

Köszi a figyelmet!
A műszerfal
A műszerfal
Feljavítások
Feljavítások
2025.05.05.
Utolsó módosítás: 2025.05.10.
ecsetes, Karcag
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
borisz
2025.05.13. 10:11:40
Kitettél magadért, gratulálok!
warbirds
2025.05.13. 14:16:36
Csinos darab lett! (Az orrfutót majd told vissza a helyére az alapra, kicsit elengedett a csapolás.:))
pmheros
2025.05.13. 18:36:48
Üdv!

Szeretem az építéseidet.
Nem kötsz kompromisszumot az apró alkatrészek hiányával kapcsolatban. Mindent legyártasz, és mindent olyanra amilyennek látszania kell. Mindezeket csipesz végével alig megfogaható méretekben!
Gratulálok, szép repcsi!

Üdv.: pmheros
Mekett
2025.05.13. 20:58:58
Nagyon szép munka ismét, szokás szerijt rászántad az időt a részletekre!
Köszönjük, mimoid Zlínjével jól kiegészítik egymást.
ecsetes
2025.05.13. 23:31:24
Köszi szépen Borisz!
ecsetes
2025.05.13. 23:32:57
Warbirds, ez nem a saját alapja, csak a fotózás erejéig ült ide :) Köszönöm!
ecsetes
2025.05.13. 23:36:08
Köszönöm pmheros, mindig igyekszem! Ez az egyetlen kivétel, amikor gyári feljavítót használtam, egyébként mindig a konyhafiókból építem a kiegészítőket :)
ecsetes
2025.05.13. 23:37:22
Mekett, köszönöm az elismerést és a cikk átfésülését!
Johnie
2025.05.14. 20:54:42
Nagyon szép kis tréner gép lett.
Emellett elképesztő, hogy milyen picike...
tyimosenko
2025.05.14. 21:41:06
Szep lett, gratulalok. Nalam a csuszasgatlo matricazasa viszi el a show-t. Nagyon pontos lett, ebben a meretaranyban ez kulonosen nagy bravur.
ecsetes
2025.05.15. 19:40:42
Köszi Johnie, bizony 13 cm a fesztávja és 10 cm a hossza!
ecsetes
2025.05.15. 19:44:13
Bizony tyimosenko, a rövidek 1.5mm-es, míg a "hosszúk" 5mm-es darabok. És mindet egyesével kellett felvinni, lehetőleg párhuzamosan. Köszi a hozzászólást!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció