8078 SPS141 konténerrel

SPS-141MVG-E rádióelektronikai zavarókonténer a szárny alatti tartón, az ellentétes oldalon pedig B8M rakétakonténer a kiegyensúlyozottság miatt. Csak erre a pozícióra lehetett függeszteni a kábelezés miatt.
8078 SPS141 konténerrel
SPS-141MVG-E rádióelektronikai zavarókonténer a szárny alatti tartón, az ellentétes oldalon pedig B8M rakétakonténer a kiegyensúlyozottság miatt. Csak erre a pozícióra lehetett függeszteni a kábelezés miatt.
Vissza a cikkhez Előző kép Vissza Tovább Következő kép
1002

1993.01.01. - 1995.05.17. A 30. bilp (Ostrava város címere) emblémája a bal oldali motorgondolán
1993.06.17. Cápaszáj
A gépen megfigyelhető, hogy mennyire kifakította a festést az időjárás, a nap.
1002
1002 cápaszáj, nemzeti szín svanc,  piros keretes fehér számok

Kiválóan látszik a 10. gyártási szériára jellemző négyrészes szárnyvégi féklaprendszer.
1002 cápaszáj,...
9099 feladatra gurul bombákkal megpakolva
9099 feladatra gurul...
9013 Zabi
9013 Zabi
9013 Zabi a béka gépágyújának belövése
9013 Zabi a béka g...
9013 Zabi betakarva megpihen

Látható, hogy mekkora rész volt, amit a takaró védett az időjárástól.
9013 Zabi betakarva...
9014
9014
1005 és 9099 éles bombavetési gyakorlaton

Gépenként 6x4 darab 100 kg-os bombát függesztettek a szárny alatti MBD2-57U négyzáras tartókra. A gépekre már felfestették Ostrava címerét.
1005 és 9099 éles...
1002 cápaszájjal
1002 cápaszájjal
1002 frissen átfestett svanccal

A függőleges vezérsíkon lefestették a piros-fehér-kék nemzeti színeket, viszont a felségjel nem eredeti méretében került visszafestésre az eredeti helyére, hanem lecsökkentett méretben és az oldalkormányra.
1002 frissen á...
1002

Kapitalizmus... reklámfeliratok az 1002-n.
1002
1003 - 1994. április 12., Pardubice

Az 1003 leszállás után fékernyőproblémák miatt a "majomfogóban" végezte. Később kijavították és még repült.
1003 - 1994. á...
1007 szlovák felségjellel

Remekül látszik ezen a képen, hogy a törzs és szárny azon részein, amit nem takart ponyva, mennyire kifakította a terepfestést az időjárás. Hasonló jelenséget és színvilágot figyelhettünk meg a hazai Szu-22M3-k esetében is, még a nagyjavításuk előtt.
1007 szlovák felsé...
1995.05.17-től cápa festés, egyedi kamóval és különleges alakú számokkal
1995.05.17-től cá...
3237 négy póttartállyal

Megfigyelhető a kétüléses UBK terepfestésének barkásabb színvilága.
3237 négy póttart...
3237 B8M rakétablokkal
3237 B8M raké...
3237 eredeti festéssel, ahogy 1988-ban érkezett
3237 eredeti festé...
3348

A 3348 Csehországban maradt a szétválás után. A nagyjavításkor e gép a cseh táj színvilágához jobban illeszkedő zöldekkel és sötétbarnával készült terepfestést kapott.
3348
3348 eredeti festéssel
3348 eredeti festé...
3348
3348
5003 első publikált fotóinak egyike
5003 első publiká...
5003 már megkapta a fehér szegélyt az oldalszám
5003 már megkapta a...
5007

Nagyjavítás után már az új színekkel festve.
5007
5008 érdekes nézetből
5008 érdekes né...
5008 Hradec Kralové

Ezen a képen remekül látható, hogy nem látható... vagyis az 5. gyártási szériára jellemző sima törzs és hajtóműgondolák, a süllyesztetett fejű szegecsekkel készült lemezelés miatt nem láthatóak a későbbi szériákra jellemző "ráspolyos" kinézetet okozó gömbfejű szegecsek ezrei.
5008 Hradec Kralov
5008

Látható a sima törzs- és hajtóműgondola-felszín, a kétrészre nyíló szárnyvégi féklap és nincs fényszóróárnyékoló lap.
5008
5036 szlovák felségjellel, a szepesi várral a háttérben
5036 szlovák felsé...
Anca - a második, krétával rajzolt változat
Anca - a második,...
6019 Anca
6019 Anca
Anca csavarhúzós változata

Ez volt az első, még krétával rajzolt változat. Ez legalább három hétig létezett.
Anca csavarhúzós v...
Anca - az egy napig létezett, vízbázisú festés
Anca - az egy napig...
6019 már Anca nélkül
6019 már Anca nélk...
6019 szárnyvég alsó nézet, hiányzik a fényszoróárnyékoló lemez
6019 szárnyvég als...
6019 szárnyvég-pod a kétfelé nyíló féklapokkal
6019 szárnyvég-pod...
6020 fehér keretes fekete számmal
6020 fehér keretes...
8072 6 darab B8M rakétablokkal a szárnyai alatt
8072 6 darab B8M rak...
8072 baleset
8072 baleset
8072 baleset
8072 baleset
8072 és 9098 géppárban egy BAF F-16A-val
8072 és 9098 gépp...
8072 teljes bombafüggesztéssel, 32 darab 100 kg-os bombával
8072 teljes bombafü...
8073 a szlovák légierő szineiben
8073 a szlovák lé...
8074 Szlovákiában kapta ezt a stilizált láng festést
8074 Szlovákiában...
8075

Megfigyelhető a számok rendkívüli kopása, a 7-es számból már szinte teljesen eltűnt a fekete szín.
8075
8076 már fehérre festett oldalszámokkal

A Tbilisziben festett felségjelek gyakran fakultak meg. Jellemzően a piros szín volt, amely elkezdett kifehéredni a nap sugarainak kitett felületeken. Amikor valaki kopott, viseletes festéssel készíti el a gépet, érdemes ilyen dolgokra is odafigyelni, mert egy agyonkoptatott festésű gépen igencsak csúnyán mutat egy élénk színű felségjel. Ugyancsak érdekes és jól látható a képen, mennyire kifakult a törzs hátsó része és a szárny felső felülete.
8076 már fehérre...
8077 fehér keretes számokkal

Érdekesség, hogy nem piros, merev szívócsatornadugókkal takarták be a hajtóműbeömlőket, hanem egy (feltehetően) khaki zöld ponyvaanyagból készült takaróval.
8077 fehér keretes...
8078 SPS141 konténerrel

SPS-141MVG-E rádióelektronikai zavarókonténer a szárny alatti tartón, az ellentétes oldalon pedig B8M rakétakonténer a kiegyensúlyozottság miatt. Csak erre a pozícióra lehetett függeszteni a kábelezés miatt.
8078 SPS141 konté...
8079 AKU68 rakétaindítóval a belső tartón
8079 AKU68 raké...
8081 leszálláshoz készülődik
8081 leszálláshoz...
3237
3237
6019
6019
3348
3348
9013 törzshátsórész

Ezen a képen kiválóan látszik, hogy a későbbi szériákra (6. és attól felfelé) oly jellemző lencsefejű szegecsekkel készült hajtóműgondola és törzshátsórész felülete milyen érdes, ráspolyos. Az 5. széria ezen felületei teljesen simák.
9013 törzshátso...
Korai típusú gépágyú csőtorkolat
Korai típusú gép...
Késői típusú gépágyú csőtorkolat
Késői típusú gé...
L+K magazin 1985 szeptemberi száma

Ebben a számban jelenteket előszőr fényképek az új csehszlovák csatarepülőgépről. Hónapokig ment a háttérben a huzavona, hogy lehet-e, egyáltalán érdemes-e titokban tartani a gépek létezését és ha publikálnak róluk bármit is, azt hol és milyen formában tegyék. Végezetül a katonai sajtóban megjelent pár kép után engedtek a szigorból és címlapon jelent meg a típus az L+K magazinban.
L+K magazin 1985...
1008 1991-ben Taszáron
1008 1991-ben Tasza...
Taszár 1991  (Szórád Tamás)

Az 1991-es Taszári repülőnapon a csehszlovák légierő Szu-25K gépe dinamikus bemutatót repült...
Taszár 1991 (Szó...