REIMGP3306

módosított tat
Túl egyszerűnek találtam a gyári megoldást. annak idején a díszítés nem volt idegen a hajóépítő mesterek számára.
Az Artesania kittjének alapjául szolgáló Barcelonában kiállított hajón ez már kevésbé látható :-)
A kittből és más kittekből megmaradt "hulladék" fát használtam fel.
Ez a művelet kb. 4 órát vett igénybe
REIMGP3306
módosított tat
Túl egyszerűnek találtam a gyári megoldást. annak idején a díszítés nem volt idegen a hajóépítő mesterek számára.
Az Artesania kittjének alapjául szolgáló Barcelonában kiállított hajón ez már kevésbé látható :-)
A kittből és más kittekből megmaradt "hulladék" fát használtam fel.
Ez a művelet kb. 4 órát vett igénybe
Vissza a cikkhez Előző kép Vissza Tovább Következő kép
REIMGP3204

A kittben mellékelt építési diagram.
Mindig nézzük végig alaposan az építési leírást és tervrajzokat. A tervrajzok a testet illetően eddigi tapasztalataim szerint 1:1 arányban készülnek. , ezért később az alkatrészeket a rajz fölé téve könnyü leellenőrizni.
Probáljuk meg megérteni az egész szerkezet felépítését. Építsük meg fejünkben a hajót. Ismerkedjünk meg az alkatrészekkel és a felhasználandó anyagokkal.
Szerezzük be a megfelelő szerszámokat mint: 
- kis kalapács
- kisméretű laposfogó illetve ékszerészfogó
- kézi vagy modellfuró, ár, tűkészlet
- modellező szike
- csipeszkészlet
- kulcsreszelő készlet
- vonalzók, tolómérce, szögmérő
- kisméretű fűrészek, erős olló
- csiszoló anyagok és szerszámok (kés élező kő)
- rögzítő szerzsámok pl: satú, szórítok
- ragasztóanyagok (pillanatragasztó, faragasztó, epoxy, javítókitt)
- lakkok, festékek, ecsetek

++++ sok sok sok sok türelem
A kittben bennfoglalt anyagok bőségesen elegendőek a kivitelezéshez.

Ne síessük el mert ez később a makett kárára válik. aztán hajrá
REIMGP3204
REIMGP3205

építési diagram 2.
minden lépés előtt melyet a diagram kijelöl nézzük meg mely tipusu  anyag és felszerelés szükséges.

A kittben található kivágandó alkatrészekeket számozzuk be ha azok nincsenek megjelölve. sok esetben minimális eltérés van két alkatrész között és később nehéz lesz majd felismerni.
REIMGP3205
REIMGP3191

A doboz tartalma.
érdemes mindent átnézni.
Csak azokat az alkatrészeket vegyük ki a dobozból melyeket felhasználunk. ha valami elkallodik (esetleg egy fém tárgy) akkor azt csak nehézségek árán lehet pótolni, vagy helyettesíteni.
REIMGP3191
REIMGP3448

TERVRAJZ
Ime a hajó rajza.
Ügyeljünk arra, hogy amikor erről szeretnénk méréssel megtudni bizonyos méreteket, figyelembe kell venni, hogy ezek vetületi (árnyék) rajzok és mivel a test bizonyos elemei nem párhuzamosak a  vetületi síkokkal (xy,yz,xz) emiatt bizony  ezen részek eredeti méretei mindig hosszabbak a rajzon mérhetőtől.
REIMGP3448
REIMGP3451

TERVRAJZ
Tüzetesebb átvizsgálás után kitünik, hogy akad egypár eltérés az építési diagramon kiviteleztt és azon látható hajóhoz képest.
Nem túl jelentősek de jobb tisztában lenni vele, hogy melyik verzió a tetszetősebb
REIMGP3451
REIMGP3198

A bordák összeíllesztése

Jelen makett gerince nem emelkedik ki a testből ezért azt nehezen, vagy nem lehet rőgzíteni a munkalaphoz és majd ahhoz szintezni.
Először helyezzük fel a bordákat ragasztás nélkül és ha elégedettek vagyunk a pozicionálással csak azán ragaszzuk be a helyükre.
A bordák felhelyezését az orrnál kezdtem

Fontos hogy a bordákat probáljuk meg minél pontosabban rögzíteni a gerincre. Ügyeljünk a gerinncel bezárt 90 fokos szögre, a függölegességre, a magasságra, a párhuzamosságra. Utólag ezt nehezen lehet orvosolni.( sok csiszolás és  potlás). Faragasztó használata javasolt a pozicionálás időigényessége miatt.
Sajnos e művelet elvégzése után, (hacsak nem epoxyt használtunk) csak másnap, vagy órák múlva lehet folytatni a munkát
REIMGP3198
REIMGP3202

Főfedélzet rőgzítése.
A fedélzet jelentősen görbűl hosszanti irányban. Én kis szögekkel rögzítettem a ragasztó száradásáig.(gombostű vagy rajzszög is jó)
Gyorsankötő és pillanatragasztó használata ez esetben egyáltalán nem javasolt a beállítási idő miatt.
REIMGP3202
REIMGP3203

test csíszolása formálása.
Azért van rá szükség, hogy a test palámkozásánál a lécek minél jobban felfeküdjenek és a test vonala finomabb és íveltebb legyen. ehhez én reszelőt és kézicsiszolót használtam.
Általában a legtöbb reszelni való az orrnál, majd a tatnál található

 Ezt érdemes gondosan elvégezni mert ez fogja megadni a test alapformáját.
REIMGP3203
reIMGP3207

fedélzet palánkolása.
A palánkok közé vékony fonalat ragasztottam be mely a lakkozás után fog igazán érvényesülni. Lehet a palánkok közötti tőmitést permanens fillcel is utánozni vagy teljesen elhagyni.
Sokáig probálgattam milyen típusú ragasztót használjak ehhez, végül a pillanatragasztó mellett maradtam ( sokszor jómagam is odaragadtam a modellhez :-)).
A vékony lemezeket jól rá kell símítani a felületre,(laposvégű erős tárgy, pl. laposreszelő vagy szélesfejű csavarhuzó használható ehhez) ne maradjanak púpok.
Befejezés után átcsiszolni az egészet.
reIMGP3207
REIMGP3208

oldalfalak felhelyezése
Mivel előregyártok elemekből készültek FONTOS, hogy az oldalak szimmetrikusak legyenek. A tat fedélzete párhuzamos legyen a főfedélzettel és az orrnál lévő csapok is illeszkedjenek az orr fedélzetén levő kivágásokba. Ki kell mérni a tervrajz szerinti vizszintet, ehhez viszonyitani az oldalfalak helyzetét.
Ezért ezt érdemes lemérni bejelölni, probálgatni és aztán rögzíteni. 
Szupererős pillanatragasztót használtam a rögzítéshez melyet pontonként vittem fel és lépésenként csak kisebb részeket ragasztottam , majd szögeltem biztosítékként.
Erősen hajlott a forma!!
REIMGP3208
REIMGP3210

belső oldalak palánkolása + bordák.
A belső oldalon /mellvéden levő palánkok legyenek párhuzamosak a vízvonallal vagy gerinccel. a főfedélzet erős görbülete miatt ezt nehéz kimérni. A mellvéd erősítésére szolgáló bordák( a fehérek) pedig legyenek merőlegesek a palánkolásra. palánkozáshoz ugyancsak pillanatragasztót használtam.
REIMGP3210
REIMGP3211

illeszkedések.
Ha az elemek helyzetét sikerült jól kimérni akkor az illesztő csapok pontosan találkoznak és a hajó formájával nem lessz már tul sok gond.Mivel aránylag kis hajóról van szó 1-2 mm eltérés is nagyban befolyásolja a szerkezetét és formáját.
A főfedélzeten levő vizvezető léc (mellvéd és fedélzet találkozásánál)görbülete gyertyaláng fölött aránylag könnyen kialakítható. (3 tengely mentén görbül)a lécet pontonként lehet, türelmesen, felragasztani.
REIMGP3211
REIMGP3214

első lakkozás.
Terpentin alapú lakkot használtam.Mivel a tat felől még nincs lezárva ezért a fedélzetek között is lakkoztam.
Később még felhordok egy réteget.
A lerakodott port könnyebb eltávolítani a lakkozott felületről.
Azért ügyelni kell arra , hogy a lakkozott felület már nehezebben ragasztható a későbbiekben
REIMGP3214
REIMGP3215

test lécezése
először mindig el fel kell helyezni egy pár lécet szimmetrikusan mindkét oldalon. ezek pluszz merevséget adnak a szerkezetnek és megakadályozzák a test elcsavarodását.Esetleg a test közepén ki lehet mérni a köztük levő távolságok mint a lécek szélességének többszöröse, igy késöbb könyebb lesz a lécezés.
SOHA ne lécezzünk csak az egyik oldalon majd a másikon.
REIMGP3215
REIMGP3216

test lécezése 1
probáljuk először a léceket a helyükre tenni, így látható a végeinél szükséges lefaragás.
Ajánlott a  szabást még a ragasztás előtt elvégezni.
A kittben levő faanyag könnyű strukturáju, könnyen hajlítható ugyanakkor könnyen hasadó  puha faanyag. Én egy árral ki szotam jelölni a szögek helyét. Szögelés elött még faragasztóval illetve a kényesebb helyeken erős pillanatragasztóval szoktam a bordákat bekenni. a végeknék modellező szikévek lehet a megfelelő formát kialakítani. Ha esetleg a léc eltörik pillanatragasztóval helyre lehet hozni.
REIMGP3216
REIMGP3217

test lécezése.
A hajótest formájának köszönhető, hogy nem lehet minden lécet csak úgy "egyszerűen egymás mellé helyezni" Egyes léceket bizony türelmesen, éles szikével kell megfaragni.
REIMGP3217
REIMGP3218

test lécezése
Ennek a hajónak a teste még be lessz vonva egy réteg palánkkal igy a lécek között esetleg maradhat egy kis rés. Más nem bevont modelleknél azért jobb munkát kell végezni :-)
REIMGP3218
REIMGP3220

test lécezése.
Jó sok szöget el lehet használni :-)
REIMGP3220
REIMGP3221

Test lécezése befejezve.
Itten már lecsíszolva látható
REIMGP3221
REIMGP3222

Mivel a testet még át kell palánkolni, hogy megkapja végső bevonatát, ezért érdemes átcsiszolni. hogy a ráragasztandó lécek melyek kb. max 1 mm vastagságuak lehetőleg teljes felületükkel érintkezzenek, ne keletkezzenek kis pupok melyek zavaró módon benyomhatóak.
Esetleg valahol nem teszik a forma akkor ott ki lehet potolni fakittel vagy folyékony fával, majd átcsíszolni.
REIMGP3222
REIMGP3223

A test formája. 
A következő képeken látszik igazán az, hogy a bordák és az egész szerkezet jól lett-e összerakva. A test áramvonalas , gömbölyded és szimmetrikus ha minden rendben van. Ez most jól sikerült :-)
REIMGP3223
REIMGP3232

a test formája
REIMGP3232
REIMGP3233

A test formája
REIMGP3233
reIMGP3238

Ezen a lépésen is túl vagyok.
Ez még csak az 5. fázis
A test a leírás szerint 27 lépésből készül el majd jöhet a vitorlázat amihez már nem adtak leírást :-(.
Eddig kb. 45 óra telt el az építéssel.
reIMGP3238
IMGP3288

Test Palánkozása (furnérozás)
Pillanatragasztot használtam. időigényes munka. a vékony lemezeket jó erősen rá kell kasirozni az alatta levő lécekre. Ez fogja megadni a test végső kinézetét. Nagy gondot kell rá fordítani. probáltam már többféle ragasztóval is de a legjobb szerintem a pillanatragasztóval egy darabon bevonni majd jó rányomni és erővel lesimítani, hogy kövesse az alatta levő felület formáját. Mivel a lécek nagyon vékonyak aránylag nagy mértékű hajlítást is elviselnek, minden irányban.
IMGP3288
IMGP3292

lehetőleg mindkét oldalon szimmetrikusan vigyük fel a furnért a rajzolat miatt
IMGP3292
IMGP3293

A furnérozás után csiszoljuk fel az egész felületet.
A gerincet is pillanatragasztóval rögzítettem.
Sajnos elkövettem azt a "hibát" ,hogy az építési diagramon látható mintázat szerint furnéroztam és csak később tudatosult bennem az a tény, hogy a tervrajzon a lécezés más irányban fut, ami tulajdonképpen követi a mellvéd vonalát. Ebben az esetben a vizvonallal párhuzamosak a lécek.
IMGP3293
REIMGP3294

bordürök felhelyezése
be kell mérni a műszaki rajz alapján a bordürök távolságát
pillanatragasztó használata javasolt
REIMGP3294
REIMGP3295

bordürök
REIMGP3295
REIMGP3296

orr felépítmény burkolása
A léceket egymásra és NEM  egymás mellé kell helyezni ennél a modellnél
REIMGP3296
REIMGP3298

orrfedélzet
Sokszor a helyére probáltam mire elhatároztam felragasztóm. Volt egy kis méretbeli eltérés amit ki kellett pótolnom. A fedélzet lefedését előre elvégeztem, igy könnyebb volt csak aztán ragasztottam az egészet a helyére.
Számos végzáróléc és párkány is a helyére került.A hajlított elemeket, addig hajlítgassuk gyertyaláng fölött mig nagyjából a megfelelő formát kapják, csak aztán ragasszuk a helyükre.
Még lehet a léceket gözben fürdetni, a faiparban használatos módszer szerint, majd azután azonnal hajlítani. Ezt kiprobáltam de sokkal időigényesebb, ellenben a fa nagyon puha lessz és pontosan hajlítható törés és hasadás veszélye nélkül.
REIMGP3298
REIMGP3299

A párkányok ragasztása pillanatragasztóval , pontonként
A lécek görbületét gyertyaláng fölött alakítottam ki. Ügyelni kell, hogy a fa ne égjen meg.
REIMGP3299
REIMGP3306

módosított tat
Túl egyszerűnek találtam a gyári megoldást. annak idején a díszítés nem volt idegen a hajóépítő mesterek számára.
Az Artesania kittjének alapjául szolgáló Barcelonában kiállított hajón ez már kevésbé látható :-)
A kittből és más kittekből megmaradt "hulladék" fát használtam fel.
Ez a művelet kb. 4 órát vett igénybe
REIMGP3306
REIMGP3314

a tat felső felépítményének plussz diszítése a kitthez képest.
REIMGP3314
REIMGP3315

DÍSZÍTÉS
úgy éreztem ez a hajó tulságosan egyszerű a kitt szerint. lehet nem mindenkinek fog tetszeni ez a megoldás.
Utánanéztem ez időből származó és ilyen típusú hajóknál előforduló díszitési motivumoknak, többek közt ezt a fajta díszítő mintázatot is  használták abban az időben, talán a Santa Marian is. lassan készül mivel intarzia.
REIMGP3315
REIMGP3316

díszítés
lépésről lépésre.
nagy figyelmet és pontosságot igénylő feladat.
Ez már nem a kittben leírtak szerint.
A régi korokban minden hajó festve volt mivel másképpen a fa nem bírta volna a tengervizet.az intarzia egy lehetséges festési módot utánoz.
REIMGP3316
REIMGP3317

díszítés
REIMGP3317
REIMGP3322

Az orr díszítése is megtörtént.
Az orrdísz is furnérozva lett.
REIMGP3322
REIMGP3331

hátulnézet.
látható , hogya két kinyuló lábtartó deszka vizszintesen helyezkedik el.Én igy csináltam, minden esetre a szimmetrikusnak kell lenniük a függöleges tengelyhez képest.
REIMGP3331
REIMGP3323

merevítések.
Sajnos nem ismerem a megfelelő szakkifejezéseket a hajó részeit illetően.

Mint látható felkerültek a külső  függöleges merevítő bordák  + a kötéllétrát tartó alapzat.
Nem igazán látható jól de a bordák egymásra helyezett lécekből lettek kialakítva.
Az alsó lécek a hosszanti merevítő bordák közötti részt hidalják át mig a felső lécek eltakarják az illesztéseket igy az úgy tünik  lecsizsolás után mintha egy darabból lenne kialakítva.
Az utolsó bordának fel kéne nyúlnia a tatfelépítmény fedélzetéig ám a díszítés miatt ezt rövidebre vettem
REIMGP3323
REIMGP3324

lábtartó vagy kötéllétra alaprögzítő.
Ez a darab a kittben előregyártott. 
Csíszolni kell mig pontosan illeszkedik az oldalpalánkhóz. Erős ragasztó használata javasolt mivel a kötélhágcsó feszessége miatt, aránylag erős fizikai hatásnak lesz kitéve, ezt  a ragasztásnak bírnia kell és időtállónak kell lennie.
REIMGP3324
REIMGP3339

lakkozás.
Már említettem a lakkozott részeket sokkal nehezebb ragasztani. Emiatt eddig nem lakkoztam a testet, mert a ráragasztott alkatrészekben sok esetben feszültégek vannak a sok görbület miatt és fennállna egy gyengéb ragsztás esetében az elválás veszélye.
Innentől a test külső felére már nem fog felkerülni rgasztott alkatrész úgyhogy elvégeztem az első lakkozást.
Terpentines, viasz alapú fényes lakkot használtam. Ez csodálatosan kiemeli szinte életre kelti a fa színét.
REIMGP3339
REIMGP3420

HAJÓGYÁR (elég szűkös ez a munkahely)
készül a korlát az orr felépítményén.
A tartóoszlopokat vágjuk le egy picivel nagyobb méretre. Előre állítsuk ösze a korlátot. Előszőr csak az egyik vizszintes lécre fektessük fel a oszlopokat majd jöhet a többi. ha készen van a korlát, akkor könnyebb az alját, egy csizsoló felületen, egyszintbe hozni. A rögzitésnél én a két szélső oszlopot becsapoltam egy darab rézdrót segítségével, igy sokkal szilárdabbak lettek.
erős pillanatragasztót használjunk.
majd jöhet az orr elején levő oszlop.
majd hátsó korlátot és az oszlpot összekötő lécek (mint látható a szike mellett ezt is előre gyártottam.)
majd a tartóoszlopok.
A kiálló végeket levágtam maj lecsiszoltam.
REIMGP3420
REIMGP3441

korlát készen , "enyhén" díszítve
A hátsó korlátnál először a két oldalsó részt gyártottam előre és ragasztottam fel
majd a hátsó két oszlopot összekötni  vizszintes lécekkel majd ezekre ráhelyezni az oszlopokat. 
Az első résznél ugyancsak vizsintes lécekkel összekötöttem a két első oszlopot, majd a tartóozslopokat ragasztottam.
A végén pedig levágtam a lépcsőfeljárat nyílását.
REIMGP3441
REIMGP3447

orr és tat felépítmények korlátja készen.
A sarkoknál levő oszopok magasabbak a többieknél.
Az eredeti rajz szerint csak ezeken lennének "gömbszerű" alakzatok.
A diagram szerint a kittben benfoglalt fekete üveggyöngyöt kellett volna erre felhasználni.
Nekem ez nem tetszett és lecseréltem fagyöngyökre és ráadásul minden oszlopfőre került egy belőle :-)
REIMGP3447
REIMGP3467

középső korlát.
Itten eltérés található a műszaki rajz és az építési diagram között.
A műszaki rajz szerint az oszlopok magassága 19 mm / 3x3 mm és ráadásul az oszlopfők faragva vannak a kötélzet könyebb rögzitése végett. A anyaglistán 15 mm / 2x2 mm szerepel amibe már nem férne bele a faragás.
Én a 19 mm / 2x2 mm -t választottam és a faragást.
REIMGP3467